Buitengedrag..!! Eerst braaf nu niet meer?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanette_bokt

Buitengedrag..!! Eerst braaf nu niet meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:17

Ik heb een fjordenmerrie van net 3 jaar. Ik stond eerst met haar op een weiland, Nu sta ik ergens anders op een pensionstalling (ze staat nu wel dag en nacht op de wei daar).

de laatste tijd gaat het ook niet zo goed buiten.
ze zou er nu zo vandoor gaan terwijl ik anders haar zo los kon laten dat ze achter me aan liep (heb ik maar 1 keer heel kort gedaan hoor) en dat ze nergens van schrok.
ik sta nu op deze stalling dus de 1e keer buiten hier heb ik haar samen met een vriendin vastgehouden en dit ging super. De 2e keer ging het ook super en heeft zelfs mijn moeder met haar gelopen !!
(en ze is doodsbang voor paarden) Ze was zo braaf !
Maar nu doet ze alsof ze overal van schrikt, ze gaat de hele tijd hard en ik kan haar nog maar net houden. Het is heel gespannen en ze zou zo de weg op rennen !

Ik ben wel qunsequent geweest naar mijn idee, ze mocht geen gras eten rijdens het lopen, ze moest netjes bij me blijven en niet harder als ik etc.etc...

ik hoor van velen dat ik met hoofdstel en bit moet gaan lopen, maar dit lijkt me ook niet echt de oplossing ?
Wat denken jullie ?

Liiesjjj

Re: Buitengedrag..!! Eerst braaf nu niet meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:19

Doet ze dit in de wei ook?

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:21

nee, daar is ze SUPERBRAAF... En als ik van de wei naar de poetsplats loop (is een heel end) is ze ook braaf. Ze bokt alleen naar andere paarden maar dat is kuddegedrag dat staat daar buiten neem ik aan? (ze is de laatste tijd ook veeeeeeeeeeel dominanter in de groep ?)

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:23

ik zou met hengsten ketting gaan lopen Knipoog als ze dan trekt doet ze zich zelf pijn. deden wij ook met de fjord, hielp wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:24

Bitje erin of een hengstenkettinkje, jij bent de baas en niet de pony....

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:31

Dat bedoel ik dus. Ik vind het niks om haar pijn te doen dat ze daarom lusitert.. Er is toch wel een andere manier?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:34

Het is duidelijk dat die pony een loopje met je neemt. Verder is het zo dat als ze zich pijn doet door aan een hengstenketting te gaan rammen, dat ze dat altijd nog zelf in de hand heeft. En hoezo zou het niet goed zijn om er even een bitje in te hangen? Het is ook nog altijd voor je eigen veiligheid en die van je pony.

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:37

Hoe lang sta je al op die nieuwe stal?

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:40

Ik weet niet of hij nog moet wennen op zijn nieuwe stal?

Ik snap wel dat je zoiets hebt van ik wil niet dat mijn pony alleen maar luistert omdat hij anders pijn voelt. Maar zoals suleilitha al zei: de pony heeft dat zelf in de hand. En je zou toch niet willen dat het beestje de weg op rent en een ongeluk krijgt/veroorzaakt? Als je gewoon een paar keer met een hengstenketting of een bit probeert te lopen buiten dan kan het na een tijdje misschien zonder en kun je gewoon gezellig gaan wandelen met een pony die naar je luistert, ik denk dat jullie dan allebei veel meer plezier hebben buiten en een stuk minder gevaarlijk zijn voor jullie zelf en andere mensen.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:45

Dus dan is het eigenlijk: Dat ze bang is om pijn te krijgen dus dan luistert ze maar?

Maar voorheen lukte het ook zonder bit enz.. ik liep gewoon met halster en dat deed ze superbraaf? :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:48

Nee, dat heeft niks met angst voor pijn te maken. Het dier heeft gewoon de gek met je. Met een bit of hengstenketting geef je alleen wat meer druk, dat moet je niet meteen naar pijn vertalen.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:06

Maar is er eht geen andere manier dan hengsteketting, bit etc.. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:13

Jawel, zodra ze er van door wil gaan, geef je een beste ruk aan het touw en zegt "ho". Probeert ze het dan nog een keer, niet schromen om er een bit in te doen, er is niks mis het een bitje, er is meer mis met een pony die jou niet serieus neemt.
En laat eens een sterke volwassene met haar gaan lopen, kijken wat ze dan doet.

Verder moet je een Fjord niet onderschatten, die zijn ontzettend eigenwijs.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:17

Ik zou nu kunnen gaan opperen dat het een mogelijkheid is om grondwerk te gaan doen, maar met een dominante fjord blijft ook dat altijd wat lastig.

Onze fjord vond namelijk aan het hele grondwerk gebeuren echt geen *piep* aan en reageerde dan ook nergens op. Ging gewoon in een hoekje staan suffen en als je hem bv met een zwaaiend touw wilde aandrijven, dan keek hij er zo bij van : "al sla je me middendoor met dat touw, ik doe lekker helemaal niks".
Nou is onze fjord niet een dominant hoor, maar je moet hem wel de baas kunnen blijven. Want buiten is het een tank eerste klas als hij wil. En als hij gaat, dan gaat hij. Dus ook daar geldt toch even een bitje in met wandelen en een strenger bitje met rijden, voor ieders veiligheid. En als ik er niet aan hoef te komen omdat meneer gewoon lief is, hebben wij een gezellige pijnloze buitenrit.

Maar het is een schatje, onze fjord. En ik begrijp dan ook wel dat je het 'vriendelijk' probeert op te lossen. Maar denk aan je eigen en aan ander mans veiligheid en maak dan je keuze. Kies wel voor 1 ding bewust, want als je eerst van alles gaat proberen, daar wordt je pony alleen maar slimmer van.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:22

suleilitha schreef:
Jawel, zodra ze er van door wil gaan, geef je een beste ruk aan het touw en zegt "ho". Probeert ze het dan nog een keer, niet schromen om er een bit in te doen, er is niks mis het een bitje, er is meer mis met een pony die jou niet serieus neemt.
En laat eens een sterke volwassene met haar gaan lopen, kijken wat ze dan doet.

Verder moet je een Fjord niet onderschatten, die zijn ontzettend eigenwijs.

Dit heb ik dus al geprobeerd ,maar zelfs met z'n tweeen is ze niet te houden.
Met een volwassene doet ze hetzelfde en gaat ze er zo vandoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:23

Dan een bit of een hengstenketting, dan is het zo verholpen.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:26

Wiesje schreef:
Ik zou nu kunnen gaan opperen dat het een mogelijkheid is om grondwerk te gaan doen, maar met een dominante fjord blijft ook dat altijd wat lastig.

Onze fjord vond namelijk aan het hele grondwerk gebeuren echt geen *piep* aan en reageerde dan ook nergens op. Ging gewoon in een hoekje staan suffen en als je hem bv met een zwaaiend touw wilde aandrijven, dan keek hij er zo bij van : "al sla je me middendoor met dat touw, ik doe lekker helemaal niks".
Nou is onze fjord niet een dominant hoor, maar je moet hem wel de baas kunnen blijven. Want buiten is het een tank eerste klas als hij wil. En als hij gaat, dan gaat hij. Dus ook daar geldt toch even een bitje in met wandelen en een strenger bitje met rijden, voor ieders veiligheid. En als ik er niet aan hoef te komen omdat meneer gewoon lief is, hebben wij een gezellige pijnloze buitenrit.

Maar het is een schatje, onze fjord. En ik begrijp dan ook wel dat je het 'vriendelijk' probeert op te lossen. Maar denk aan je eigen en aan ander mans veiligheid en maak dan je keuze. Kies wel voor 1 ding bewust, want als je eerst van alles gaat proberen, daar wordt je pony alleen maar slimmer van.

Maar op het terrein kan ik haar met een slap halstertouw leiden. ik zeg ho en ze staat stil. ik zeg stap en ze loopt ?
en buiten doet ze alsof ze er niks van snapt en doet ze alsof ze overal bang voor is..

Maar ze is wel heeeeeel snel beledigd. Eerst beet ze me, gaf ik haar een tik op d'r neus. Later liep ik naar haar toeen dan gaat ze wegrennen. Uiteindelijk heb ik haar weer gepakt en ze heeft niet meer geprobeerd weg te rennen.
Het is dus echt een vertrouwenspaardje. Als ik haar roepmkomt ze ook meestal naar me toe gerend blij.. (terwijl ik nooit een snoepj geef meteen.. )

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:27

Het kan best zijn dat het nu allemaal een beetje bezonken is bij je pony en dat ze nu eigenwijs gaat doen.

Ik zou idd even goed de verhoudingen baas/paard recht gaan zetten. Grondwerk is prima, maar als je paard buiten de benen neemt zou ik haar toch echt even een flinke ruk aan het halstertouw geven en een brul dat ze daarmee moet stoppen. Desnoods idd een hengstenketting om of bit in. Al bij het kleinste teken dat ze ervandoor wil gaan of verder gaat dan naast je schouder flink duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.

Met grondwerk kun je natuurlijk wel bereiken dat ze niet voor je gaat lopen, maar ter hoogte van je schouder en daar blijft. Dat ze stopt als jij stopt enz.

Misschien is het handig om haar aan de longeerlijn te doen als je wandelt, dan heb je meer ruimte.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:33

Beestje pubert........... Tong uitsteken net kinderen, duidelijk maken dat er een verhouding bestaat tussen jullie waar JIJ de baas bent en je Fjord degene die moet luisteren; jullie zijn een minikudde en jij de leider...............
Heel konsekwent zijn, straffen als het nodig is en veel belonen als het goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:36

Citaat:
Maar op het terrein kan ik haar met een slap halstertouw leiden. ik zeg ho en ze staat stil. ik zeg stap en ze loopt ?
en buiten doet ze alsof ze er niks van snapt en doet ze alsof ze overal bang voor is..

Maar ze is wel heeeeeel snel beledigd. Eerst beet ze me, gaf ik haar een tik op d'r neus. Later liep ik naar haar toeen dan gaat ze wegrennen. Uiteindelijk heb ik haar weer gepakt en ze heeft niet meer geprobeerd weg te rennen.
Het is dus echt een vertrouwenspaardje. Als ik haar roepmkomt ze ook meestal naar me toe gerend blij.. (terwijl ik nooit een snoepj geef meteen.. )

Ze wil dus gewoon niet van het terrein af en heeft dat al prima voor elkaar weten te krijgen. Het is nu aan jou om haar eens goed duidelijk te maken wie er nou eigenlijk de baas is en met een slap halstertouw red je dat echt niet.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:38

Def schreef:
Het kan best zijn dat het nu allemaal een beetje bezonken is bij je pony en dat ze nu eigenwijs gaat doen.

Met grondwerk kun je natuurlijk wel bereiken dat ze niet voor je gaat lopen, maar ter hoogte van je schouder en daar blijft. Dat ze stopt als jij stopt enz.

Misschien is het handig om haar aan de longeerlijn te doen als je wandelt, dan heb je meer ruimte.

Maar ze blijft achter me, en ze stopt als ik ho zeg enz.. Maar alleen op het terrein. als ik van het terrein af ben gaa ze raar doen en rennen, dan kan ik haar nog maar net houden.

Ze is nu idd eigenwijs aan het doen ja. ik zal wel even kijken hoe het gaat met grodnwerk. En dan aan de weg staan kijken naar de auto's en als ze de neiging heeft om dan al gek te doen met een ruk geven aan het halster .... Kijken hoe dat gaat... En dan evt. steeds een stapje verder.. ?

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:44

suleilitha schreef:
Citaat:

Ze wil dus gewoon niet van het terrein af en heeft dat al prima voor elkaar weten te krijgen. Het is nu aan jou om haar eens goed duidelijk te maken wie er nou eigenlijk de baas is en met een slap halstertouw red je dat echt niet.

Maar pijn doen vind ik ook geen oplossing....! misschien als het echt niet lukt met trensje, maar meer ook niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:45

Waarom denk je dat een bitje pijn doet, of een hengstenketting?

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:54

hoe zou jy het vinden om dat in je mond te hebben ? en moet je er dan aan trekken... of doe is een hengsteketting bij jezelf en trek er is aan .... Knipoog

Paarden zijn wel groter enzo.. Ze kunnen iets meer hebben maar het is zeker niet lekker voor ze ofzo.. Boos!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:12

Maar nanet, als bertha door je heen gaat rennen, zal ze dat later ook doen. En dan is zij, de baas. Misschien als je 1x echt goed duidelijk bent van klaar! dat het over is?