Leskindje leren doorzitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Leskindje leren doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:32

Sinds november rijd er een meisje van nét 9 jaar op
mijn c pony. Ze rijd 1 keer per week.
Daarvoor had ze nog nooit gereden en heeft dus echt
leren rijden op mijn pony.

Nu is mijn pony typetje adhd mét karakter maar
dat heeft tot nu toe nog geen problemen gegeven
mijn leskindje vind het leuk dat mijn pony lekker voorwaarts is.

Het probleem is echter dat het doorzitten een probleem blijft.
Wanneer ze gaat doorzitten ontspant mijn pony niet meer in de
rug en dat zit niet confortabel natuurlijk.
De ruiter is nog niet zover om de pony nageefelijk te rijden
we zijn echt nog bezig met houding, overgangen en figuren rijden.

Daardoor klemt ze met haar knieen en trekt ze haar benen op
om in evenwicht te blijven. Ik heb haar al zitlessen gegeven
en probeer haar benen lang te laten houden en te ontspannen
maar dan verliest ze haar evenwicht.

Heeft iemand tips of goede oefeningen om haar te leren
doorzitten?

Kleinester

Re: Leskindje leren doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:03

ik herken me erg in het verhaal van het meisje! ik heb namelijk precies hetzelfde maar dan ook heel erg met galop! het is voor mij erg frustrerend maar het enige wat ik voor mezelf eraan kan doen is gewoon heel veel oefenen, oefenen en oefenen! en telkens bij mezelf denken benen lang niet klemmen achterover en meegaan met de beweging.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:04

Elke keer iets langer laten doorzitten
Eerst 3 passen en dan weer lichtrijden, dan 5 passen en dan weer lichtrijden. Dan een half rondje enz enz enz...

Ik kon zelf nooit doorzitten en heb het mezelf op die manier geleerd.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:34

Misschien dat je de pony een bijzetje aan kan doen, zodat ie wat gemakkelijker blijft lopen? Dat zit in ieder geval lekkerder dan zo'n strakke gespannen pony.

En als je dat niet wil, gaan oefenen zonder beugels. Als ze vaak haar evenwicht verliest proberen haar duidelijk te maken dat ze de pony meer moet volgen.

Verder kan je heel makkelijk aan haar balans werken met spelletjes. Wij deden altijd negerzoenen-race in de ponyclubles, dat soort spelletjes krijg je wel snel balans van *LOL* Maar dat is weer moeilijk als ze alleen rijdt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:41

op mijn d.pony leert ook een meisje van 9 rijden, voor haar hebben we aan mijn zadel een bokriempje gemaakt waaraan ze kan vasthouden als ze haar evenwicht verliest, je zou haar op deze manier ook kunnen leren doorzitten door met 1 of 2 handen vast te houden voor balans en dan wel benen ontspannen. evt neem je de pony aan de longe. voordeel van zo'n riempje is ook dat ze niet aan de teugels gaan zoeken voor steun, niet het zadel pakken want ik vind dat ze dan meer verkampen en slechter voor de houding is. Met het riepje kunnen ze toch nog redelijk de teugels vasthouden en gelijk wat zekerheid hebben. wel opletten dat ze niet constant vasthoud, maar voor de draf doorzitten en beginnen met galop vind ik het heel handig

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:34

De tip van bijzet zou ik zeker doen, zo'n meidje kan nooit de pony fijn over de rug rijden en dat is toch de eerste vereiste om fijn door te kunnen zitten. Pas bij ontspanning en welving van de ponyrug ontstaat de deinende beweging die we allemaal zo fijn vinden Haha!
Zou er zelf ook nog moeite mee hebben hoor, na 25 jaar dressuur Clown

Wanneer de pony dan ontspannen loopt, kun je haar uitleggen dat ze haar benen moet ontspannen maar vaak genoeg snappen de kinderen van die leeftijd dit nog niet. Ik zeg daarom tegen mijn leskinderen dat ze benen zo slap als pudding moeten maken. En dan vooral de spier aan de binnenkant van het bovenbeen die richting de knie gaat. Wanneer deze "pudding-los" is, kan de knie niet aangespannen worden.

Wat ik daarnaast bij mijn kinders zie, is dat ze schokken en klappen proberen op te vangen door naar voren te leunen. Wij hebben vaak een hobbel-5-minuutje, de kids moeten dan doorzitten, een beetje naar achteren leunen en moeten het gehobbel zoveel mogelijk door laten komen. Om te voorkomen dat de adem in houden en toch opspannen, laat ik ze hardop liedjes neurien/zingen.
Door dit te doen, ontspannen ze hun bekken (wat ze toch niet weten te zitten Bloos) en komt langzaam de opvangende beweging die doorzitten makkelijker maakt.

Maar boven alles is het iets wat je alleen maar leert door heel veel te oefenen op een ontspannen pony. success !!

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:37

Ik doe altijd veel spelend rijden met mijn nichtje van net 10 jaar. Dan zet ik pionnetjes neer en moet ze er tussendoor rijden in allerlei verschillende volgordes. Ook doe ik een zweepje in de pion, die ze eruit moet pakken en in een andere zetten. Door dit spelen krijgt ze een beter evenwicht en kan ze ondertussen ook al beter doorzitten! En tijdens het spel vergeet ze dat het moeilijk is en gaat het meteen al makkelijker! Ik doe ook dingen als alfabetrijden (van a naar b naar c enz. en dan steeds afwenden, niet over de hoefslag blijven rijden). Galop doen we aan de longeerlijn, zodat ze op haar zit kan letten en niet hoeft te sturen. (en het bokriempje van trusthim aan het zadel!) Werkt voor ons prima!
Af en toe zitles aan de longeerlijn werkt zowiezo goed, lekker een knoop in de teugels en zitten maar! OOk armen zwaaien, draaien en tenen aanraken. Leuk om te doen en goed voor het evenwicht! Sigaar

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:31

Zitles geef ik haar om de 3 weken.
Ze vind dit ook erg leuk maar zonder beugels draven
is nog wel erg moeilijk, galop is dan weer geen probleem.

Een bijzet is geen optie omdat mijn pony dit absoluut
niet pikt en dan alleen nog maar meer gaat stressen
wat dus averechts werkt.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:56

Dan is deze pony misschien niet zo geschikt om als "leerpony" te dienen. Een goede zit en dus ook doorzitten, is de basis van de verdere carriere van dit ruitertje en dus belangrijk Ja

Veel succes ermee ...

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:31

Een bijzet teugel hoeft ook helemaal niet. Als ze verder braaf is met het ruitertje kan ze er toch lekker op leren rijden! ze hoeft toch niet meteen goed dressuurmatig te rijden. Als ze er maar lol in hebben (de pony en het meisje!) dan is alles goed!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:36

Ik zou gewoon haar laten oefenen kleine stukjes (telkens half rondje) en telkens zeggen ontspannen zitten, benen lang, achterover en als je ook maar iets van verbetering ziet zou ik haar helemaal de hemel inprijzen en zeggen ik wist wel dat je het kon!
Dat ze goed in de gaten krijgt wat precies de bedoeling is en zou word ze ook zelfverzekerd want als iets niet lukt vinden kleine kinderen dat heel erg en als je zegt hoe goed ze het wel niet doen dan worden ze helemaal gelukkig.

En gewoon heel veel oefenen ze word er vanzelf beter in en dan gaat je pony misschien ook wel meer ontspannen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:38

he mirm Knipoog is ze al 10 haha kinderen groeien zo hard!

en idd als de pony lekker loopt verder en braaf reageert hoeft het geen slecht dier te zijn om te leren rijden. die van mij is ook behoorlijk voorwaarts soms zeker in de galop, vandaar dat ze bij mirm dan aan de longe gaat

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 09:20

De pony is inderdaad geen ideale leerpony ze is
erg adhd-achtig. Pony zou overigens nooit bokken of steigeren
maar is gewoon voorwaarts.

Maar het ruitertje is dapper en vind een eigewijze pony
prachtig en daarom is het een supercombinatie ze gaan
elke maand met sprongen voorruit en sinds ik mijn nieuwe
zadel met diepe zit heb merk ik dat ze ook een stuk beter
zit.

Ik ga bovenstaande tips op de bijzet eens proberen aangezien
ze nu op vakantie is. Lachen

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:42

Laat haar ook veel zonder beugels rijden. Begin met een zitles die bijna helemaal zonder beugels is. Dan iedere les iets korter zonder beugels, maar wel blijven doen. Belangrijk daarbij is dat ze haar benen lang moet houden, op haar kont moet zitten en niet mag klemmen.
Succes ermee!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:49

vaak zonder zadel mischien een idee?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:01

Zonder zadel is geen optie aangezien mijn pony zadeldwang heeft en nogal snel is dus dat zou ze nooit kunnen uitzitten.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:46

Ze is nog te groen om de pony over de rug te rijden?
Is dit niet erg ver gezocht hoe lang rijd dit meisje al? Bloos Er zijn mensen die al jaren rijden en er nog moeite mee hebben.
Weet je wat vooral belangrijk is? Dat het meisje plezier in het rijden houd en dan rustig aan iedere keer wat erbij leren.
Ik heb nog nooit iemand gezien die gelijk al kon rijden dat is juist het leuke ervan.
Leer haar stukjes bij beetjes hoe ze moet zitten en heul veul oefenen Vork Daar leert ze het meeste van.
En vooral de lol ervan blijven inzien heul belangrijk Clown

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 15:25

Tellom het gaat er ook niet om dat ze binnen een jaar
de anky moet zijn maar om in galop aan te springen
moet ze natuurlijk doorzitten.

Stap draf en galop vind ik gewoon de basis
en ik doe ook vaak spelletjes met haar waarbij
ze veel overgangen moet rijden of estafette etc.
Maar ook daarvoor is galop nodig. Knipoog

Nu is doorzitten al moeilijk voor beginners maar een pony
die extra gaat lopen stuiteren is nog lastiger en daar zoek
ik een oplossing voor. Wanneer je mijn pony over de rug rijd
is er geen gestuiter maar dit is inderdaad nog te veel gevraagd.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:24

Ik zou 1 euro op het zaadel leggen en moet ze 5 minuten doorzitten als het muntje er nie afvalt mag ze het hebben kan je ook 20 cent enz doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:34

ik zou de beugels er even af halen, zo heb ik het geleerd en ik duwde vooral mijn voeten heel hard tegen de beugels

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:57

breezy302 schreef:
ik zou de beugels er even af halen, zo heb ik het geleerd en ik duwde vooral mijn voeten heel hard tegen de beugels

Beugels eraf halen is geen mogelijkheid dan gaat de pony
alleen maar meer stressen.

Ik heb een aantal weken geleden een stukje papier
(een nep biljet van 500) onder het zadel gelegd
en haar kleine stukjes laten doorzitten.

Ik heb gezegd dat ze die 500 euro absoluut niet
wou verliezen want die kunnen we mooi in een nieuw
zadel investeren.
En ik moet zeggen dat ze nu een hele lange zijde
goed kan doorzitten. Haha!

Nikkie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:50

beter toch... als je een adhd tje hebt kun je zon kind niet zonder beugels laten doorzitten, ik iig niet. ik zou zeggen doe er een longeerlijn aan en laat haar het zadel vasthouden en zichzelf in het zadel houden.. als dit goed gaat kun je 1 hand laten vast houden en later gewoon los.. op die manier heb ik t geleerd alleen dan op een brave pony zonder longeerlijn maar met een adhd pony zou k er een lijntje aan doen

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 12:42

Nikkie_86 schreef:
beter toch... als je een adhd tje hebt kun je zon kind niet zonder beugels laten doorzitten, ik iig niet. ik zou zeggen doe er een longeerlijn aan en laat haar het zadel vasthouden en zichzelf in het zadel houden.. als dit goed gaat kun je 1 hand laten vast houden en later gewoon los.. op die manier heb ik t geleerd alleen dan op een brave pony zonder longeerlijn maar met een adhd pony zou k er een lijntje aan doen

dit is een oud topic..