Hoe stal aanpassen voor zijn gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

r0bijn

Hoe stal aanpassen voor zijn gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:30

Hallo ik heb een d-pony die erg schrikt in stal. Ik heb er nu een hek voor zodat hij niet naar buiten kan kijken.
Het is geen kopschuw (hij schrikt wel als je je hand beweegt, dan gaat hij omhoog of naar achter, daarna komt hij gelijk om aandacht te vragen), als er iemand in het pad loopt en bijv. zijn bril goed doet knalt hij omhoog met zijn hoofd. Het was een keertje gebeurt toen het hekje er nog niet hing (toen had ik een buis, zodat het zachter was) dat hij schok en toen zat er een hele wond op zijn hoofd (dierenarts,gehecht). Dat is gister dus weer gebeurt. Weer gehecht, pijn, s'ochtends en s'middags medichijnen.
Het doet natuurlijk hartikke pijn aan zijn hoofd en ik vind het zo sneu dat dat hek er op moet (het is al een kleine stal en hij is er vies in stal).
Zodra ik het hek open doe wilt hij gelijk naar buiten kijken, hij is heel erg nieuwschierig en knuffelig. Maarja hij schrikt dan weer. Ook als ik hem weer dicht wil doen gaat hij er aan tegen duwen met zijn snuit.
Maar kijk, dat hek zit er nu en nu kan hij niet naar buiten kijken, maar nu voor de kleinste dingen gaat hij schrikken. Ik denk dat hij het dus helemaal niet meer is gewend, want toen dat hek er niet zat schrok hij minder.

Wat kan ik nou doen om zijn bovenrand aan te passen zodat hij lekker naar buiten kan kijken en het niet zeer doet?
Dat is volgens mij niet mogelijk, maar hoe kan ik hem dan dat schrikken afleren?
Heeft iemand ook zoiets meegemaakt met zijn paard of pony en hoe ben je ermee omgegaan?

Groetjes Emilie

ps. beetje rare titel, maar ik wist er echt geen één.
ps2. ik hoop dat ik het in het goeie forum heb geplaatst.

S_zanne

Re: Hoe stal aanpassen voor zijn gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:34

Ik het misschien ook mogelijk dat je pony niet goed ziet.
Als je pony ergens goed van schrikt vind ik het raar dat hij gelijk weer om aandacht komt vragen.
Het zijn niet echt heel onverwachte dingen waar je pony van schrikt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:36

ik zou er serieus gaan trainen op zijn schrikreacties, zoek er echte deskundige bij die je hier me kunnen helpen.
Voor een D pony zijn hoofd stoot, dan moet hij of heel erg hoog komen of het plafond is veel te laag. Aanpassen lijkt mij ook echt nodig of een andere stal. Jouw pony heeft een aantal keer een nare ervaring gehad met het hoofdfstoten dus als je de omgeving niet aanpast zal dat waarschijnlijk alleen nog maar erger worden.
En naar buiten kijken is toch wel heel fijn als hij binnen staat. Dus aanpassen lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:36

Ik denk dat je het met dat hek nog erger maakt, want als hij helemaal niet meer naar buiten kan kijken, zal hij nog sensibeler worden. Het is het beste om het hek weg te halen maar ik vraag me af hoe laag die bovenrand waar je het over hebt, zit. Het is toch gek dat hij daar makkelijk tegenaan kan klappen? Het is maar een D-ponytje, dus zo groot is hij niet.
Misschien is een buis iets waar je een dikke laag schuimrubber om heen wikkelt, en ga verder in de bak met vlaggen, wapperend plastic en andere spullen aan de slag.
Ik heb zelf vorig jaar bij mijn jonge paard domweg allemaal voorwerpen in de bak gegooid waar hij bang voor was.

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:37

Ja ik snap het, maar dan zou hij dat toch ook aan het hek en als hij zijn hoofdstel aan heeft ook moeten doen?
Dat deed hij aan het begin, schikken als je je hand bv. omghoog deed. Maar dat was heel snel over, gewoon wennen.
Alleen in stal doet hij het echt erg.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:38

dat komt door de nare ervaringen denk die hij daar heeft opgelopen.
Hoe hoog is het plafond ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:41

r0bijn schreef:
Ja ik snap het, maar dan zou hij dat toch ook aan het hek en als hij zijn hoofdstel aan heeft ook moeten doen?
Dat deed hij aan het begin, schikken als je je hand bv. omghoog deed. Maar dat was heel snel over, gewoon wennen.
Alleen in stal doet hij het echt erg.

Misschien is zijn stal donkerder dan de andere plekken waar je het over hebt?
Laat inderdaad zijn ogen nakijken. En juist niet de enge dingen vermijden! Juist aanbieden, wel liefst in kleine dosis.

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:45

Hij klapt keihard tegen de rand van de staldeur, dus niet het plafond.

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:49

@tamary:
Tja dat is misschien ook wat, maar hij heeft een open stal (hij heeft zwarte/grijze platen en een paar zijn er doorzichten en daar gaat veel licht doorheen).

Maar ik kan nu dus eigelijk dat hek eraf halen en dan zo'n buis weer ophangen en dan met piepschuim ofzo?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:49

r0bijn schreef:
Hij klapt keihard tegen de rand van de staldeur, dus niet het plafond.

Dan is die staldeur te laag!
Maar eerst en vooral zou ik, net als anderen al zeggen, eens goed laten kijken of zijn ogen wel goed zijn.
Je kunt wel van alles gaan doen aan symptoombestrijding, maar het is zinvoller om eerst de oorzaak te weten en waar mogelijk aan te pakken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:45

Is er een mogelijkheid je paard naar buiten te doen? En buiten te houden?

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:33

Babeth schreef:
Is er een mogelijkheid je paard naar buiten te doen? En buiten te houden?

Nou eigelijk alleen overdag in het weiland, we hebben veelste weinig land. En andere stallen zijn te ver weg met wel weide.

Mijn vader heeft gister het hek weggehaald en het gaat echt goed.
Aan de bovenkant zit nu soort zachte matten met rubber erover bevestigd, een heel stuk zachter dus.