Paard niet nageeflijk op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Paard niet nageeflijk op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 21:00

Mijn jonge Rousseau gaat als een speer. In 4 wedstrijden door de klasse B.

De laatste B en de eerste L1 wedstrijd kwamen er probleempjes met de nageeflijkheid op wedstrijd.

Thuis is ze goed voor elkaar. Wisselt soms wel, het is een jong paard met nog balansproblemen. En van nature kijkerig. Maar wel bomproof en kan haar overal goed langs rijden. Maar dan met valse nageeflijkheid (lees: zonder nageeflijkheid).

Het vervelende is dat wanneer je geen nageeflijkheid hebt, je absoluut geen oefening correct kunt rijden. Ik pak in de L1 wel winstpunten, maar niet op een fijne wijze. Doordat het dan helaas in de proef toch plukwerk wordt, bouwt ze spanning op die er anders nooit is. En ik ook niet wil. Op concours moet een fijne ervaring voor haar zijn.

Graag tips van mensen met dezelfde ervaring.
Laatst bijgewerkt door sandradeboer op 07-07-08 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

FBN

Re: Paard niet nageeflijk op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:03

dit ga ik ook even volgen heb hier zelf ook last van op concours.
wel lastig hoor...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:33

Misschien een keertje HC starten en het dan niet oplossen met plukwerk, maar gewoon proberen het eruit te rijden.
Omdat je HC start, hoef je niet bang te zijn voor slechte punten.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:38

Ken het probleem van vroeger. Mijn paard hing dan eigenlijk meer op het bit. En anders waren de vogels erg intressant Rolleyes Ik kan je alleen maar als tip geven: "voorwaards" houden. Dan heeft ze minder tijd om spanning op te bouwen en raakt ze het ook gelijk kwijt, omdat je die negatieve spanning omzet in bruikbare energie. Hebben ze geen tijd om te rommelen en kan je haar beter op het achterbeen rijden en fijner nageeflijk houden. Verder zou ik absoluut niets forseren. Mocht je echt vastlopen kan je misschien beter een wedstrijd stop inlassen en goed trainen op het nageven. Dat je het allemaal wat meer kunt "bevestigen".

Hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:40

sandradeboer schreef:
Wisselt soms wel, het is een jong paard met nog balansproblemen.

Ik denk dat je 'm eerst thuis goed op orde moet hebben.
Het plukwerk op de wedstrijd zal eerder schadelijk zijn, dan bijv positief werken op wedstrijdervaring.
Maak 'm eerst wat sterker voor je verder gaat, is mijn advies.

x_Mella_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:40

wat is hc? & mijn verzorgpaard is 6 maar heeft nog niet geleerd om goed nageefelijk te lopen zonder slof. Als ik gewoon vrij rijd dan doet hij het soms echt heel goed! maar als ik me wedstrijd heb dan doet hij het gewoon niet! Clown
iemand die kan helpen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:46

mela, het is niet netjes om andermans topic "over" te nemen.
Het eninge wat ik je wil melden = dat paarden niet hoeven te leren om nageeflijk te lopen. De ruiter moet het leren...
Er is een centraal topic voor problemen aan de teugel.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:53

ben jezelf wel ontspannen op wedstrijd? Of ben jezelf misschien ook wat gespannen? Wellicht breng je dat over op je paard?
Als dat niet het geval is, kan ik alleen maar meegaan in de andere tip: lekker voorwaarts rijden, schakelen.
Sommige paarden vinden het fijn om op concours warm te lopen aan de longe (eventueel bijgezet), misschien iets voor jullie?

x_Mella_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:29

sorry! zo was het niet bedoeld!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:19

Ik heb dat wel in een soorgelijke vorm gehad met een paard die heel kijkerig was.En dan drukte ie zich op en keek gewoon vrolijk om zich heen.Als ik dan ook teveel m'n hand gebruikte dan kroop ie er ook nog achter en dat werd dus ook negatief op concour.Dus ben ik wedstrijden gaan rijden waar niet zoveel te zien was,en hem vooral goed voor elkaar hebben voordat ik de ring inging en nu is het er bijna helemaal uit.Maar is ook een kwestie van ervaring denk ik.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:47

Marije_jiplover schreef:
Misschien een keertje HC starten en het dan niet oplossen met plukwerk, maar gewoon proberen het eruit te rijden.
Omdat je HC start, hoef je niet bang te zijn voor slechte punten.

Misschien een goed idee omdat een (paar) keer te doen. Ontspanning blijft mijn hoogste prioriteit.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:49

superwoman schreef:
sandradeboer schreef:
Wisselt soms wel, het is een jong paard met nog balansproblemen.

Ik denk dat je 'm eerst thuis goed op orde moet hebben.
Het plukwerk op de wedstrijd zal eerder schadelijk zijn, dan bijv positief werken op wedstrijdervaring.
Maak 'm eerst wat sterker voor je verder gaat, is mijn advies.

Mee eens, met dat schadelijk zijn, op wedstrijd gaan moet positief blijven.
En ja, dat sterker worden is een kwestie van tijd.
Ik zal nadenken over je advies. Denk dat ik op lange termijn meer progressie boek, als ik nu de lat niet te hoog leg.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:54

Norway_girl schreef:
Ken het probleem van vroeger. Mijn paard hing dan eigenlijk meer op het bit. En anders waren de vogels erg intressant Rolleyes Ik kan je alleen maar als tip geven: "voorwaards" houden. Dan heeft ze minder tijd om spanning op te bouwen en raakt ze het ook gelijk kwijt, omdat je die negatieve spanning omzet in bruikbare energie. Hebben ze geen tijd om te rommelen en kan je haar beter op het achterbeen rijden en fijner nageeflijk houden. Verder zou ik absoluut niets forseren. Mocht je echt vastlopen kan je misschien beter een wedstrijd stop inlassen en goed trainen op het nageven. Dat je het allemaal wat meer kunt "bevestigen".
Hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

Ja zeker! De spanning komt doordat zij tijdens de proef er nog niet goed ' door ' is. Ik dat eigenlijk wel wil (lees: dus wat ga afdwingen), waardoor de spanning ontstaat. Idd slim om even een stap terug te doen, door op ontspanning te trainen en bijv een keer niet, of HC te starten, als ze onvoldoende nageeflijk is. Ze is tenslotte nog jong, we hebben alle tijd.

Grappig dat je het 'bevestigen' noemt. Afgelopen weekend had ik met haar het L1 debuut. Op de coupon stond; goed paard, moet nog meer bevestigd worden Pling

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:29

Alles begint bij een goede nageeflijkhied, omdat het paard dan simpelweg beter op het achterbeen is als dat het met een holle rug loopt en op de voorhand denderd. Niet dat een paard dat nageeflijk loopt gelijk prima op het achterbeen is, want er zijn er zat die dan netzogoed op de voorhand denderen Knipoog Maar een paard wat met een holle en dus ontrokken rug loopt, kan nooit een ontspannen oefening uitvoeren. Dus hiermee zijn gelijk al je oefeningen niet van goede basis, puur omdat je nageeflijkheid niet goed is.
Die goede nageeflijkheid, houd dus in dat het paard zonder tegendruk(lees: hangen, achter de loodlijn, etc) het contact op de teugels omzet in nageeflijkheid. Ga geen consessies doen aan je eigen houding, blijf techtop zitten en houd je handen rechtop, voor het zadel en houd je arm in een mooie hoek. Je mag het paard vragen om los te laten in de kaak/hals lijn waardoor het ontspand, door af en toe wat "door" te vragen en weer toe te geven met je binnenhand, maar behoud altijd druk op je buitenteugel, zodat het hoofd niet kantelt en het paard zich dus aan jouw vragende druk ontrekt. En maak van dit "doorvragen" geen strekspelletje, het is vragen en gelijk weer loslaten in een ophoudende beweging(door met je hand een naar binnen weizende beweging te maken of je hand een stukje omhoog te heffen). Net zolang tot het paard fijn aan de teugel loopt, maar houd je paard altijd voorwaards en buig het om je binnenbeen om de buiging te behouden en de motor achter draaiende te houden! Anders berijk je niets anders dan een in de krul lopend paard, met een sleepende achterhand en recht bochtenwerk.

Ik zou nu gewoon lekker even stoppen met wedstrijden, want als je straks wel in het M beland met een paard zonder goede basis, loopt je echt tegen fouten aan, waar je achteraf helemaal niet tegenaan had hoeven lopen. Ik ken het probleem heel goed.

Maar als jouw basis goed is en dus "bevestigd" is, kun je vanuit hier andere oefeningen gaan "bevestigen"

Suc6!

Mokkel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:32

Ik zou voorlopig eventjes minder starten en eerst goed thuis trainen en les nemen zodat de basis goed is en alles bevestigd voor je begint.Anders loop je strax alleen maar tegen meer problemen aan waarschijnlijk.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:33

Dat zeg ik net Mokkel_ Clown Nagelbijten / Gniffelen

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:53

Inmiddels ben ik thuis bezig met alleen maar recht richten en de nageeflijkheid is na twee dagen continue aanwezig. Van hieruit ga ik (voorzichtig) de oefeningen weer rijden. Als alles thuis weer 200% voor elkaar is, ga ik weer op jacht naar de lintjes Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:45

Zeer verstandig Ja

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:13

sandradeboer schreef:
Inmiddels ben ik thuis bezig met alleen maar recht richten en de nageeflijkheid is na twee dagen continue aanwezig. Van hieruit ga ik (voorzichtig) de oefeningen weer rijden. Als alles thuis weer 200% voor elkaar is, ga ik weer op jacht naar de lintjes Knipoog

Recht richten opzich is al een kunst, dat komt voort uit een goede nageeflijkheid. Ik neem ook aan dat je met valse nageeflijkheid bedoelt dat het paard achter de teugel komt. Dit betekent dus dat ze niet aan je been is. Probeer veel tempowisselingen te rijden zonder al te veel druk op je teugels. Zodra ze dit op de volte goed doet kun je dus echt gaan rechtrichten, een tip: zet 'r iedere keer een stukje schoudervoor en zodra ze weer naar buiten neigt(wat logisch is omdat de balans even weg is) te vallen weer op de volte.

Het is iig 't proberen waard, wellicht dat je er wat ana hebt!
Succes er mee!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:08

Weltevreden schreef:
sandradeboer schreef:

Recht richten opzich is al een kunst, dat komt voort uit een goede nageeflijkheid. Ik neem ook aan dat je met valse nageeflijkheid bedoelt dat het paard achter de teugel komt. Dit betekent dus dat ze niet aan je been is. Probeer veel tempowisselingen te rijden zonder al te veel druk op je teugels. Zodra ze dit op de volte goed doet kun je dus echt gaan rechtrichten, een tip: zet 'r iedere keer een stukje schoudervoor en zodra ze weer naar buiten neigt(wat logisch is omdat de balans even weg is) te vallen weer op de volte.

Het is iig 't proberen waard, wellicht dat je er wat ana hebt!
Succes er mee!

Sorry, niet helemaal mee eens. Een paard kan pas nageeflijk gaan als hij recht gereden wordt. Met valse nageeflijkheid bedoelde ik er net niet doorheen. Amper zichtbaar voor een toeschouwer (zelfs jury), maar voor mij zelf er niet los door. Wilde zich er graag naar boven toe 'uitdrukken'. Door dit tegen te houden ontstaat een valse nageeflijkheid. Weet niet hoe ik het anders zou moeten noemen.

Ben nu heel bewust bezig met gelijke druk op twee teugels, aan twee benen naar voren.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:01

En daar doe je goed aan, maar behoud wel de nodige stelling en buiging, want die is ook hèel erg belangrijk Knipoog

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:42

Dus jij oppert, sandra, dat een paard nageeflijk kan gaan als hij recht loopt? Is nageeflijkheid niet iets wat je moet voelen door het hele lijf van ene paard?! Dat kan dus alleen op het moment als ie los door zn lijf is, dan pas kun jij aan je nageeflijkheid beginnen. Dat naar boven drukken hou ik tegen dmv het paard halt te zetten, ontspannen en wachten tot ie weer gaat zakken en vervolgens weer weg rijden.
Ik ken het gevoel dat ie er net niet doorheen is, een volte met buiging/stelling kan daar een oplossing voor zijn...en belangrijk is dat je je paard naar het bit toe kan rijden met je been. Daarom moet ie goed aan je been staan. Niet te schieterig, maar ook zeker niet traag.

Kwestie van proberen en de juiste instructie....

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:04

Een paard kan je prima rechtstellen op een volte weltevreden, ook met stelling en buiging.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:32

Ik herken het !! ... Je moet gewoon rustig dooroefenen .. . Komt vanzelf weer !!

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:02

Norway_girl schreef:
Een paard kan je prima rechtstellen op een volte weltevreden, ook met stelling en buiging.

Duhhh, maar ik kan nergens uit opmaken dat ze 'r paard op een volte zet... ik werk zelf erg veel op de volte. Volgens sommige ook niet helemaal goed...maar och, vele wegen leiden naar Rome.

Nogmaals succes met oefenen Sandra!