pony ruin wordt gek als merrie stal verlaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vagebondlove

pony ruin wordt gek als merrie stal verlaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:00

Hoi , ik ben al 10 jaar in het bezit van Mijn lieve sgat
Nu sta ik een week op een nieuwe stal , en alles is nieuw en hij is af en toe nog wat onrustig... nu is het zo dat hij naast een merrie staat (ook in de wei) en gewoon gek wordt als dat meisje wat met haar paard gaat doen of haar uit de stal of wei haalt, hij stijgert dan in stal schopt steeds tegen de stal deur, loopt onrustig rondjes en hinnikt costant. ook als ik van stal wegga bijv. het bos in , wilt hij liever niet en als hij de kans krijgt draait ie om , egt hopenloos , straffen help totaal niet , geruststellen al helemaal niet
en in voer heeft hij dan ook geen intresse , hij is dus heel erg gek op die merrie maar dit is overdreven

wat moet ik doen ?

vroeger hadden we er nog een pony bij ook een merrie ,dat vond hij toen ook niet leuk als we hem erbij weghaalden of andersom , maar dit is egt overdreven

Waarom doet hij dit ? gaat dit nog over ? of moet ik hem een paar stallen verderop zetten , of heeft dit ook geen zin

Groetjes dominique

Charlottte

Re: pony ruin wordt gek als merrie stal verlaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:01

negeren is denk ik het enige, hij moet het toch leren

Whatever05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:04

Staan er nog andere paarden op die stal of staan ze met z'n tweeen?

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:06

Ja als je de mogelijkheid heb, kan je proberen hem een paar stallen verderop te zetten. Wij vroeger ook zon paard op stal, toen hebben we hem in een andere stal gezet en na een dag ofzo was het over.

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:07

negeren kan , maar hij doet dan zo , lomp zeg maar , hij duwd je gewoon aan de kant , je kunt hem dan moeilijk poesten , want dan komt hij omhoog ,stampen en draaien , egt raar

en er staan meerdre paarden op staal , we staan met z'n 8ten geloof ik , dus alleen staat hij niet , en het is egt alleen als die ene merrie weggaat

Whatever05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:11

Heeft ie wel respect voor je? als hij zo lomp doet en aan de kant duwt kan je daar mischien eerst aan werken?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:12

vagebondlove schreef:
negeren kan , maar hij doet dan zo , lomp zeg maar , hij duwd je gewoon aan de kant , je kunt hem dan moeilijk poesten , want dan komt hij omhoog ,stampen en draaien , egt raar

en er staan meerdre paarden op staal , we staan met z'n 8ten geloof ik , dus alleen staat hij niet , en het is egt alleen als die ene merrie weggaat

Omhoog komen is echt zeer gevaarlijk!
Ik zou kijken of je er hulp bij kan halen! Of in iedergeval iemand die weet waar hij mee bezig is en jou kan adviseren!

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:14

sja respect ... normaal wel ,ik ben normaal de enige waar hij naar luistert , en dacht dat wij een hele goede band hebben ,ben ook heel erg veel met vrijheidsdressuur bezig geweest maar sinds dit probleem en als dan die merrie bijv. eff een bosrit gaat maken dan lijkt het hem allemaal niet te interreseren , zelfs wat brokken laat hij liggen en blijft onrustig
dus of dit aan respect ligt ? kan best hoor dan , maar hij heeft nooit zo gedaan

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:17

focus, ga aa je focus werken dan.
Hij moet gefocusd zijn op jou en niet op andere dingen

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:22

Heeft hij eerst ook altijd bij merrie's gestaan?
En weet je op welke leeftijd hij gecastereerd is?

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:22

Bedankt voor jullie reacties ...Jaa ,op stal weet niemand wat , Dus ik dacht ik vraag hier iemand raad! ik probeer hem ook te laten focussen op mij en dat gaat ook wel , als ik met hem in de bak ben op dat moment , of aan het rijden of longeren ofzo maar ik ben er niet de hele dag door dus stampt hij ook daar hele tijd tegen de deur en doet gek in stal , en met poetsen enzo, het komt niet altijd zo uit dat ik dezelfde tijd iets met hem kan gaan doen als dat meisje , Dit is egt raar gwoon

Hij moet dat tog gewoon leren ,

hoe laat ik hem op mjij focussen als hij zo onrustig is de stal doet?

Boos!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:24

Tja mijn ruin heeft dit ook gehad en de enige remedie is hem niet naast een merrie zetten ook niet op of naast het weiland.
Succes!

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:26

ja op vorige stal stond hij tussen 2 merries in zelfs , en nooit problemen gehad , hij is tussen zijn 3de en 4de levensjaar gecastreerd , volgens zijn fokker was hij als hengst veel te heet... wel moet ik zeggen dat hij af en toe wel een beetje hengst is hoor ,Bijv tegenover een pas gecastreerde hengst reageerd hij heel matcho,en dominant en hebben andere ruinen (die ik ken eigenlijk niet zo)

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:28

Jaa jammer als het zo zou moeten , raar omdat hij dit nooit heeft gedaan , hij is nu 15
we hebben het al een week aangekeken , en als niemand wat weet dan moet ik hem mischien toch in de uitloop stallen doen

Jammer

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:30

Ik heb dit op mijn stage ook mee gemaakt, daar hadden ze een hartstikke lieve hengst en zijn zoon was om zn 3,5 gecastereerd en heeft daarna altijd bij de merrie's gestaan. Die gedraagd zich echt als een macho en zijn vader is gewoon rustig. Dit is denk ik gewoon hengsten/kudde gedrag. Maar wel heeeel vervelend. Weet eigenlijk ook niet hoe je dit op kunt lossen.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:31

Als je ruin zo hangt aan die andere merrie zou ik, hoe sneu ook voor hem, een paar stallen verderop zetten en hem zelf extra veel aandacht geven. Zorg dat je zijn baasje blijft, zo te lezen loopt hij wel een beetje over je heen.
Ik vind het zelf geweldig als een paard goede maatjes is met een ander paard, maar daarnaast moeten ze ook zelfverzekerd zijn, zelfstandig. Dus een paard waar je prima alleen een ritje mee kunt maken zonder dat hij helemaal in de stress schiet omdat hij bij zijn vriendinnetje weg is.

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:37

Dankje voor de reacties , dan vraag ik wel aan de staleigenaar of hij een paar stallen vererop mag , want dit is egt niet fijn en idd lekker veel met hem bezig zijn

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:25

Mijn paard staat al jarenlang met zijn vriendinnetje op de wei/naast elkaar in de stal.
Hij gaat ook hinniken en in de wei rondrennen als ze weg wordt gehaald, maar dit gaat na een tijdje wel over..

Toch juist leuk als ze een maatje hebben!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:28

Ik vraag me af of het wel echt aan die merrie ligt...

Wij hebben er ook eentje op stal. Een ruintje. Zijn stal grenst aan de ene kant aan een stal, en aan de andere kant aan de poetsplaats. Als het buurpaard uit z'n stal wordt gehaald, wordt de ruin ook helemaal onrustig. Hinniken, constant op en neer lopen enz. (als je op de poetsplaats staat wordt je er gewoon zenuwachtig van).

Maar bij die ruin gaat het niet om een vriendje of vriendinnetje, maar gewoon het idee dat de buurstal leeg is.

Zijn oude buurvrouwmerrie is namelijk vertrokken, en met de nieuwe buurvrouwmerrie heeft ie precies hetzelfde. Ze hebben verder niets met elkaar. Niet in dezelfde wei ofzo.

Hij wil gewoon niet 'alleen' staan.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:18

Hij is net verhuisd naar een andere stal begrijp ik. Dit is voor hem een hele belevenis. Hij hangt zich nu waarschijnlijk gewoon aan deze merrie omdat deze het dichts bij hem staat.

Een paard ik een kuddedier en zal altijd het liefst bij andere paarden blijven. Dat hij onrustig wordt als je met hem het bos in gaat en gaat hinnikken is natuurlijk gedrag. Ze gaan nu eenmaal vaak niet graag alleen op pad. Wel kun je ervoor zorgen dat jullie band beter wordt, dat jullie elkaar respecteren en samen ook met plezier dingen kunnen ondernemen en weg kunnen gaan.

Wat ookal gezegt is, is dat de merrie een maatje van hem geworden is. Hij is op een vreemde stal geplaatst en klampt zich waarschijnlijk daardoor zo aan haar vast. Voor een paard is het niet zo logisch en makkelijk te begrijpen dat hij gewoon van stal veranderd als voor ons. Hij kan last hebben van verlatingsangst.

Veel grondwerk doen, jullie band versterken en (wederzijds) respect opbouwen. Laat hem zien dat het ook erg leuk is om alleen met jou op pad te gaan en dat hij niet bang hoeft te zijn om zonder andere paarden weg te gaan.