met jong paard oefenen op wedstrijdterrein, mag dat zomaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marlina

met jong paard oefenen op wedstrijdterrein, mag dat zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 18:47

IK zu een jong, onervaren paard willen kopen, onervaren op wedstrijden dus. Mag je dan wel op een wedstrijdterrien oefenen en zo, zonder dat je ingeschreven hebt voor een proef?? Ik heb daar zelf wel mn bedenkingen bij, vaak is het al druk genoeg met echte wedstrijdrijders, maar hoe kom je anders aan de ervaring op een wedstrijdterrein, of hebben jullie tips hoe jullie dat met jonge of onervaren paarden doen??
Ik hoor het op stal namelijk wel regelmatig dat men het zo doet.

Urielle

Re: met jong paard oefenen op wedstrijdterrein, mag dat zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:58

Daar moet je toestemming voor vragen aan de organiserende vereniging Lachen

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:21

dank je Urielle, dat is een goede tip, zou ik me inderdaad niet zo "illegaal" voelen. Ik hoor en zie trouwens wel dat mensen gewoon in vol ornaat, dus in wedstrijdkleding dan losrijden, val je inderdaad ook niet op, maar ik zou me dan niet kunnen ontspannen, gevoel dat iedereen om je heen wel weet dat je toch niet meedoet, en dat is dan voor het paard ook geen goede ervaring lijkt me.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:22

mijn vriendin heeft gewoon der wedstrijd kleren aan edaanen lekker daar gaan rijden ze hebben er niks van gezegt hoor

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:23

als je niemand in de weg rijdt en gewoon voor mekaar aan de kant gaat, dan zou ik het niet erg vinden.
het is wel irritant als iemand paard mee hebt waarvan de merrie net een veulen heeft en dat ze die ook meenemen :S
Laatst bijgewerkt door kips op 07-07-08 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:24

Stalgenootje wou dit ook doen, heeft de vereniging gemaild, maar het werd niet toegestaan, toen heeft ze zich gewoon opgegeven, heeft een rondje door de ring gegallopeerd, en heeft afgegroet ( BB Springwedstrijd )

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:29

wanneer je wel in bezit bent van een startkaart, incl coupons, kun je wel HC startten.
Dan rijd je dus mee op het losrijterrein, je rijdt je proefje maar je punten worden niet meegeteld.
Op die manier oefen je ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:00

_helga_ schreef:
mijn vriendin heeft gewoon der wedstrijd kleren aan edaanen lekker daar gaan rijden ze hebben er niks van gezegt hoor

Heel asociaal want als ze een ongeluk krijgt, wordt het een heel gezever. De vereniging is dan niet verzekerd.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:17

Urielle schreef:
_helga_ schreef:

Heel asociaal want als ze een ongeluk krijgt, wordt het een heel gezever. De vereniging is dan niet verzekerd.

dat is dan haar probleem!!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:04

Formeel toestemming vragen aan organiserende vereniging om bijvoorbeeld op het inrijterrein te mogen rijden.
Of als je echt de baan in wilt, HC starten. Dit zijn de enige twee opties.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:07

Waarom HC starten?
Je kunt toch ook gewoon starten en je totaal niet druk om de punten maken?
Zo doe ik het iig altijd, rij vrolijk wat rondjes extra, en een volte hier of daar als het nodig is. Betalen moet je toch.

TinekeHaakma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:32

oh je kan ook oefenparcourtjes doen dan maakt het niet uit of je paard 10 x weigert je kan het gewoon nog een keer doen het is niet zo strak allemaal als een egte wedstrijd maar je kan in ieder geval je paard laten wennen aan een parcour en een andere omgeving. succes groetjes Tineke

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:34

_helga_ schreef:

Was het maar waar. Met een beetje pech wordt de vereniging gewoon aansprakelijk gesteld. Ik denk dat je vriendin daar niet zo bij stilstaat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:30

Inderdaad, het is wel zo netjes om even toestemming aan de organiserende vereniging te vragen.
En dan kunnen zij inderdaad van je vragen om in wedstrijdtenue (dus in elk geval witte rijbroek en wit shirt, evt. met bodywarmer ipv jasje, tenslotte is het jasje niet verplicht op het losrijterrein) en veiligheidscap te verschijnen.

Zomaar zonder toestemming zou ik zeker niet doen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:49

Gewoon starten en je niet drukmaken om de punten vind ik wel een goede Knipoog

Mijn instructeur gaat wel eens met jonge paarden losrijden
op een wedstrijdterein, zonder een proef te starten,
maar hoe hij het regelt, weet ik niet precies.
Ik zal het eens vragen Lachen

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:27

Mij was het niet duidelijk dat je toestemming diende te vragen ook niet wat de verdere consequenties zouden zijn als het mis zou gaan.

En moet zeggen dat ik nooit toestemming vroeg als ik één vd jonge paarden mee wilde nemen, ik zorgde gewoon dat er goed gas en rem op zat en probeerde ze op zo'n terein veel te laten zien mits ze goed bij de les bleven.
Immers heb genoeg ruiters gezien die hun jonge paard kwamen showen op het losrijterein...dus waarom ik niet?!

Een ongeluk zit in een klein hoekje, heb op wedstrijd gelukkig nooit brokken gemaakt en was dit ook niet van plan.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:32

Urielle schreef:
_helga_ schreef:

Was het maar waar. Met een beetje pech wordt de vereniging gewoon aansprakelijk gesteld. Ik denk dat je vriendin daar niet zo bij stilstaat.

het is niet haar paard maar gewoon een verzorg paard en de eigenaar zei dat ze gewoon daar kon rijden...

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:32

meestal vraag ik gewoon toestemming aan de betreffende vereniging en zij gaan daar heel positief mee om is mijn ervaring.
Een heel enkele keer heb ik "illegaal" getraind op een concours maar dan startte ik dat concours sowieso nog een paard.

Dus mijn advies is gewoon de vereniging benaderen en uitleggen wat je bedoeling is.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:43

Als je op het einde van de wedstrijd een rondje of wat met een jong paard rondrijdt, zullen weinig verenigingen daar wat van zeggen. Moet je natuurlijk niet op het drukst van de dag gaan doen met een jolig paard Tong uitsteken, dat is vragen om gezeur.
Dit zeggende heb ik het over een buitenwedstrijd, in een binnenmanege zou ik dit niet doen owv chronisch plaatstekort op indoor-losrijterreinen Haha!