welke maat proppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

welke maat proppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 09:41

Hoi,
ben benieuwd welke maat proppen (kalkoenen) mensen erin draaien

Ik doe er zelf eigenlijk altijd dezelfde in; kleintjes met punt erop (incl. schroefdraad zo'n 10-15 mm). Ik heb ook van die grote vierkante maar volgens mij staat m'n paard dan direct aan de grond genageld...
Ik heb ook nog kleine vierkante maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

Wat draaien jullie erin en bij welke ondergrond?

Lindor92

Re: welke maat proppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:41

ik kijk ff mee want ik werk nu eigenlijk voor het eerst met proppen...
heb zelf van die vierkante..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:12

Ik zet kleine vierkante aan de binnenkant en grote vierkante aan de buitenkant. Ik heb ook grote puntige die ik eigenlijk eens wil proberen maar ik wou ze indraaien en toen bleek dat mijn sleutel er niet om paste Verward

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:31

Ligt aan de ondergrond, indien het terrein erg hard is gebruiken we kleine 4kante kalkoenen, is het zacht dan grote 4 kante.

cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:53

ik gebruik altijd middelmaat = ong een cm denk ik, met widiapunt.
werken goed op hard en zacht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:57

Ik draai er een paar moertjes onder ipv kalkoenen. Heb ook ander schroefdraad in m'n ijzers. Heb zulke smalle ijzertjes(onder mijn pony van 100 cm), daar passen geen gewone kalkoengaatjes in, dan zou het ijzer al breken zonder dat er kalkoenen in zitten. Dus kleinere gaatjes, maar daar zijn geen kalkoenen voor, daar draai in een moertje in met een paar ringetjes er tussen, is ongeveer even groot als de kleinste kalkoenen die ik heb kunnen vinden (die heb ik ook liggen, maar gebruik ik dus op het moment niet).

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:20

cher schreef:

is die cm inclusief of exclusief schroefdraad (het stukje wat je in het ijzer draait)?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:29

Ik gebruik ze zo klein mogelijk, afhankelijk van hoe de bodem is.

cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:33

pearlie schreef:
cher schreef:

is die cm inclusief of exclusief schroefdraad (het stukje wat je in het ijzer draait)?

exclusief stukje van het schroefdraad.
ook als de grond niet zacht is gaan ze de grond gewoon in.
vooorheen gebruikte ik altijd zonder punt, maar deze vind ik fijner.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:34

Als het terrein hard, droog en kort gras is dan draai ik kleine propjes in. Als het nat of zacht terrein is draai ik wat grotere/ langere proppen in. Mijn paard heeft bodemvrees dus ik moet echt goed opletten wat ik indraai. Als ik de verkeerde proppen heb ingedaan merk ik dat direct aan haar lopen, dan houd ze alles gespannen en beweegt ze heel krabbelig.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:41

Het heel slecht weer, dus zachte en gladde ondergrond heb ik aan de buitenkant widiapunten 19 mm en binnenkant 15 mm blokjes
Met een droge ondergrond heb ik vaak a/d buitenkant 15 mm blokjes en binnenkant 12 mm blokjes

Ik heb gelezen dat het beter is om a/d binnenkant kleinere te doen.

groetjes

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:13

ik rij dit jaar ook voor het eerst met proppen en nu vroeg ik mij af waarom het beter is om aan de buitenkant langere proppen te doen dan aan de binnenkant. Ik gebruik tijdens slecht weer ook de grotere proppen. Maar altijd dezelfde maat omdat ze anders een stukje scheef over de straat moet..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 09:07

Ik doe altijd binnen en buiten dezelfde. Zonder ijzers loopt je paard toch ook recht? Lijkt me niet echt goed, vooral niet met een hardere ondergrond.

cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:19

pearlie schreef:
Ik doe altijd binnen en buiten dezelfde. Zonder ijzers loopt je paard toch ook recht? Lijkt me niet echt goed, vooral niet met een hardere ondergrond.

dat idee had k ook.
dan verander je de stand wel erg....

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:31

Susy_Q schreef:
ik rij dit jaar ook voor het eerst met proppen en nu vroeg ik mij af waarom het beter is om aan de buitenkant langere proppen te doen dan aan de binnenkant. Ik gebruik tijdens slecht weer ook de grotere proppen. Maar altijd dezelfde maat omdat ze anders een stukje scheef over de straat moet..

pearlie schreef:

cher schreef:
pearlie schreef:

dat idee had k ook.

Ik denk dat dat wel meevalt. Zelf heb ik in dat geval bv 15 mm buiten en 12 mm binnen. Dat maakt maar 3 mm verschil en ze zakken natuurlijk beiden in de grond. Denk niet dat dat slecht is.
In de BIT stond een artikel over kalkoenen, waar dit ook in stond en volgens mij ging het daarom erom ter voorkoming van wondjes a/d binnenkant v/d benen.

groetjes

cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:40

cher schreef:
pearlie schreef:

dat idee had k ook.

Ik denk dat dat wel meevalt. Zelf heb ik in dat geval bv 15 mm buiten en 12 mm binnen. Dat maakt maar 3 mm verschil en ze zakken natuurlijk beiden in de grond. Denk niet dat dat slecht is.
In de BIT stond een artikel over kalkoenen, waar dit ook in stond en volgens mij ging het daarom erom ter voorkoming van wondjes a/d binnenkant v/d benen.

groetjes[/quote]

niet vervelend boedoeld, maar als het maar 3 mm verschil maakt kunnen die binnenste toch ook wondjes veroorzaken?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:22

ik rijd met hele kleine dunne proppen met droog weer

en met nat en drassig weer rijd ik met grote proppen die tot een punt vormen

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 07:57

cher schreef:
niet vervelend boedoeld, maar als het maar 3 mm verschil maakt kunnen die binnenste toch ook wondjes veroorzaken?

Klopt, denk dat ik in de war ben met punten buiten blokjes binnen

groetjes

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:32

Voor een Fjord gebruik ik een vierkant middenmaatje, bij een e-pony een grote middenmaat. Ligt natuurlijk ook aan de ondergrond (hard vierkant, zacht puntig) en aan je paard zelf.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:40

Ook ik draai aan de buitenkant grotere kalkoenen in. Dit omdat ze (zeker in de zijgangen) dan betere grip hebben.
Ik stem altijd alles af op de bodem. Loop een rondje over het veld voordat ik beslis welke kalkoenen ik indraai.
voor het gemak draai ik thuis platjes in. Zodat ik op wedstrijd terrein alleen maar hoef te wisselen.
Ik heb kleine blokjes van 8 mm en grote blokken van 12 mm. Verder heb ik punten 12 mm(incluzief de punt) 15 en 18 mm. Ik heb ook verschillende vormen punten vierkanten en 6 hoekige.
En ik draai altijd buiten grotere maat in.

Mijn paard loopt met dezelfde kalkoenen als mijn pony. Wat dat betreft maak ik dus geen verschil!