Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik heb deze topic geopend omdat ik een 17 jarige ruin heb die in het verleden lichte tour heeft gelopen. Ik rij nu ong. 3 jaar met hem wedstrijden waarvan ik 1,5 jaar hem niet heb uitgebracht door lichamelijke problemen dus eigenlijk breng ik hem pas 1,5 jaar uit. Ik rij nu M1 met hem maar merk dat hij het best wel zwaar heeft en weet niet of hij er eigenlijk nog wel plezier in heeft. Keertwendingen in galop zijn erg zwaar voor hem en hij valt ook regelmatig terug in draf (ook is het zo dat ik heel voorzichtig met hem rijd en soms het idee heb dat ik hem te voorzichtig rijd waardoor hij terug komt in draf). Ook merk ik dat hij heel anders is in het bos, en natuurlijk is het zo dat ik dan minder aan hem vraag maar het is echt een verschil. En het houdt niet in dat als hij met pensioen gaat dat hij niet meer loopt want hij staat 24 uur per dag buiten en van de winter allen 's nachts op stal en wat ik nu ook al doe dat ik hem 3 á 4 keer per week rij. Alleen dus niet meer op concour. Dus vandaar deze topic.