Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
friesiszwart schreef:ik denk dat de meeste pensionstallen onstaan doordat zij een huis met schuur en land hebben en vaak zelf ook paarden en dat anderen dan vragen of hun paard daar mag komen staan.
Indien je een pensionstal wil beginnen lijkt mij dat weinig rendabel gezien de hoge onkosten. Indien je het zou willen succes met het opstarten.
Ciska_ schreef:Als je een pensionstal wil beginnen, is het dan slim om vooraf de opleiding paardenhouderij te volgen?
madamX schreef:Ciska_ schreef:Als je een pensionstal wil beginnen, is het dan slim om vooraf de opleiding paardenhouderij te volgen?
Nou...... Ik krijg met regelmaat stagaires van dergelijke opleidingen en ik moet zeggen dat die opleidingen niet voldoende zijn.
Er wordt te weinig onderwezen in bodemkunde, scheikunde, plantkunde, techniek, economie, etc.
In de praktijk moet je hier verstand van hebben anders red je het niet. Techniek heb je nodig om zoveel mogelijk zelf reparaties uit te kunnen voeren aan machines en gebouwen. Veel stagaires zijn diep teleurgesteld in de opleiding als ik ze erop wijs wat er in de praktijk allemaal nodig is om een paardenbedrijf rendabel te runnen.
Dat de opleidingen zo matig zijn bewijst zich ook in het feit dat banken niet of nauwlijks willen meewerken bij het opzetten van een pensionstal; de ervaring van hen is dat een pensionstal niet rendabel is en meestal binnen 5 jaar falliet gaat (door gebrek aan kennis). Een pensionstal is wel rendabel maar nogmaals; er komt heel erg veel kennis bij kijken.

NatasjaM schreef:Naar zulke plekken is idd steeds meer vraag. Bij mij in de omgeving ben ik de enige, of in ieder geval één van de weinige, waar de paarden 365/24/7 buiten kunnen/mogen staan. Toch heb ik bijna anderhalf jaar gehad dat ik maar 1 huurder had en ik dus elke maand vet geld erbij moest leggen. Nu heb ik 4 huurders en er komt nog een 5e bij en zit ik dus vol. Pas nu ik vol zit krijg ik ineens aanvragen van mensen of ik aub nog een plekje heb... Tja, ik wil best, maar wil gewoon een reëel aantal paarden hebben staan en geen grote hoeveelheid, waardoor mn land er helemaal aan gaat. Dus helaas...
broek schreef:Mag ik vragen hoeveel land je hebt ...met 5 paarden?
Gewoon even nieuwschierig
Bedankt voor jullie reacties!!NatasjaM schreef:Naar zulke plekken is idd steeds meer vraag. Bij mij in de omgeving ben ik de enige, of in ieder geval één van de weinige, waar de paarden 365/24/7 buiten kunnen/mogen staan. Toch heb ik bijna anderhalf jaar gehad dat ik maar 1 huurder had en ik dus elke maand vet geld erbij moest leggen. Nu heb ik 4 huurders en er komt nog een 5e bij en zit ik dus vol. Pas nu ik vol zit krijg ik ineens aanvragen van mensen of ik aub nog een plekje heb... Tja, ik wil best, maar wil gewoon een reëel aantal paarden hebben staan en geen grote hoeveelheid, waardoor mn land er helemaal aan gaat. Dus helaas...
.