Hoi,
Ik had het zelfde probleem, ook paardje gekocht om lekker mee naar buiten te gaan, maar ik had al 4 jaar niet meer gereden, op advies van anderen eerst tijdje in de bak gereden, en toen kwam ik erachter dat ik niet meer naar buiten durfde!
Erg balen natuurlijk zelfs op het punt gestaan om dr maar te verkopen want ik durfde toch niet.
Uiteindelijk heeft eerst vriendin van mij rondje op dr buiten gestapt na het rijden, en een andere vrouw haar naar het land gereden voor weideperiode, ik had nog steeds de bibbers maar nadat ze 1 dag op het land stond de stoute schoenen aangetrokken, en helemaal in mn uppie naar buiten gegaan.
En het ging goed, stront eigenwijs is ze :p maar echt van iets schrikken doet ze niet, ja boomstammetjes en paaltjes en grassprietjes zijn allemaal eng, maar auto motor of scooter dicht langs je is er niets aan de hand.
Ben uiteindelijk alleen gegaan zodat ik me goed kan concentreren op mnpaardje (ik ben nogal snel afgeleid) en stond de eerste 10 minuten doodsangsten uit.
Dus ik kan je maar 1 advies geven, gewoon doen, hoe eng je het ook vind, eenmaal 1x geweest en dta hoeft heus niet perfect te gaan( ben zelf tussendoor afgestapt en heb 20 minuten pisnijdig naast knollie gestaan want elke keer als ik op wilde stappen draaide ze om of sprong weg :p ), dan ben je van die angst af.
Edit: Ik rij buiten wel met thiedemann teugel, mijn merrie is namelijk ook onwijs sterk. maar rij eigenlijk altijd met lang teugeltje het is meer om wat meer te vertellen te hebben als ik weer wil stoppen vanuit rengalopje (ja ja zelfs crossen doen we nu :p )