Alternatieven opbrengen vliegenspray?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Alternatieven opbrengen vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 14:44

Spray = paniek. Of in ieder geval bij mijn paard Frío (voor zijn doen) behoorlijk flippend gedrag. Snorken, paniekerig weg draaien en hangen in zijn halster. En dat laatste heeft bij Frío het gevolg dat hij helemaal paniek raakt omdat hij druk achter zijn oren niet kan verdragen. Er is dus al een musketon van het halstertouw gesneuveld.
En het maakt eigenlijk niet uit of het een spuitbus of 'plantenspuit' is, beiden reageert hij nogal heftig op.
Helaas stikt het nu van de vliegen en is een vliegenmiddel bijna noodzakelijk. Dus iemand suggesties waarbij ik niet loop kliederen met een spons? En verder is dat 's morgens voor hij het land op gaat ook nog al omslachtig.
Omdat hij op de roller anti-vliegenmiddel niet/nauwelijks reageert heb ik bekeken of die navulbaar is met de spray maar die lijkt niet navulbaar en is vrij vlug leeg. Een ander alternatief leek mij een lege deoroller, maar die lijken niet navulbaar.
Dus heeft iemand een suggestie? Svp tips met fysieke correcties, dat is niet mijn aanpak bij blinde paniek van mijn paard!

ikenindi

Re: Alternatieven opbrengen vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:49

is hem aanleren dat spray NIET eng is niet gewoon een betere optie?

anders op een spons doen en dan inwrijven :s

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:51

Ik zou sowieso proberen om het paard te trainen zodat hij niet meer bang is voor de spray. Mijn paard vond dat in het begin ook verschikkelijk. Heb ik heel langzaam opgebouwd, met veel beloningen, en nu blijft hij uit zichzelf los stilstaan.
In de tussentijd zou je misschien vliegengel kunnen proberen. Zit gewoon in een tube, en dat moet je erop smeren. Is eigenlijk voor op het hoofd enzo, plekken waar je niet kan sprayen, maar op de rest van t lijf werkt het natuurlijk net zo goed. Duurt alleen iets langer om op te doen.
Of anders een vliegendeken.. of zo'n antivliegen bal

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 14:58

Hem aanleren dat de spray niet eng is, is gewoon lastig. Al vaker geprobeerd. Soms gaat het wat beter, maar vaak reageert hij en gaat o.a. hangen en dan is de paniek compleet omdat hij vreselijk in paniek raakt van druk achter zijn oren. Hoe dat is gekomen weet ik niet, ik heb hem als volwassen paard gekocht. Import uit Spanje en in Nederland al een aantal eigenaren gehad. Dus een groot stuk geschiedenis (en dus mogelijke oorzaken van gedrag) is onbekend.

Vooral zijn hals insprayen is inderdaad erg lastig en als ik paniek en stress kan voorkomen doe ik dat het liefste.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:00

Bij het insprayen moet je een paard eigenlijk nooit vastzetten. Een paard voelt zich veel veiliger als hij kan weglopen, dus ik liet mijn paard gewoon rondjes om me heen lopen. Totdat hij rustiger werd, dan snel belonen en de wei op.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 15:05

Als meneer rondjes om mij heen zou blijven lopen zou ik het wel redden, maar hij schiet achteruit. Dan heb ik dus of heel pijnlijke handen of een paard dat los staat en vreselijk onrustig is en zich liever niet meer laat pakken.
Ik snap het advies van aanleren, maar vraag of er een alterantief is om het op te brengen zonder de stress die het sprayen (en ook het aanleren) meebrengt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:05

en niet direct naar het paard sprayen, maar de andere kant op. en blijven sprayen totdat je paard ustiger wordt. dan gelijk stoppen. en daarna weer een keer proberen. dus niet naar het paard toe, maar er van af...

lastig uit te leggen Knipoog

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:19

En als je t op een zachte borstel spuit en dan op hem borsteld zeg maar, heb je dat al geprobeerd? Mijn merrie is als de dood voor van die spray dingen zeg maar, die pompjes. Maar nu ik veerust gebruik gaat t beter. Misschien is dat nog een optie. Dat zit in een spuitbus, dus is t geluid constant en dat is dus minder eng.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:59

Veerust was zo mogelijk nog erger. Daar kon ik om de hoek mee gaan staan om het op een doek te spuiten en dan stond meneer al in de poetsplaats te stuiteren van het sissende geluid. Werd na verloop van tijd wel wat minder, maar het komt toch regelmatig weer terug. Daarom zoek ik een manier om het 's morgens vlug en zonder al te veel gestuiter (stress) op te brengen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:22

Idd op een spons aanbrengen
En als je hem gaat leren dan maak je gewoon zelf eerst zo'n geluid, steeds herhalen en dan met de fles erbij, nog steeds met de spons werken dat geluidje maken en dan als ie gewoon rustig is dan langzaam gaan proberen te spuiten maar gewoon als ie het niet echt in de gaten heeft.
Zo heb ik al meerdere paarden het geleerd en ze laten het nu gewoon allemaal toe. Gewoon zonder stress geleerd binnen paar dagen.
Ipv vast zetten kan je ook het halstertouw door de ring halen en hem dan zelf vasthouden.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:15

Op een spons doen en inwrijven

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:16

Gewoon een potje antivlieg gel kopen Lachen
Laatst bijgewerkt door Yinka op 10-07-08 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:17

MysticTinker schreef:
Ik zou sowieso proberen om het paard te trainen zodat hij niet meer bang is voor de spray. Mijn paard vond dat in het begin ook verschikkelijk. Heb ik heel langzaam opgebouwd, met veel beloningen, en nu blijft hij uit zichzelf los stilstaan.
In de tussentijd zou je misschien vliegengel kunnen proberen. Zit gewoon in een tube, en dat moet je erop smeren. Is eigenlijk voor op het hoofd enzo, plekken waar je niet kan sprayen, maar op de rest van t lijf werkt het natuurlijk net zo goed. Duurt alleen iets langer om op te doen.
Of anders een vliegendeken.. of zo'n antivliegen bal

Misschien kan iemand hem vasthouden (iemand die er wel ervaring mee heeft natuurlijk) als je het rustig probeerd. Of spuit het op je hand, om het hem te laten zien dat het echt niet eng is.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:23

Een van mijn paarden vond vliegenspray ook doodeng toen ze jong was.
Ik heb haar toen los in de bak gezet en steeds als ze naar me toe kwam spuitte ik een beetje op haar. Dan rende ze hard weg. Maar ze kwam steeds terug en na een half uurtje gaf ze er niks meer om. Ik kan er nu alle spuitbussen e.d. op leegspuiten, ze geeft er niks meer om.
Toen ik haar wel vastzette of vast hield werd ze knettergek en brak de hele boel af. Maar dit was voor mijn paard dus dé oplossing.

Misschien heb je er iets aan! En anders op een sponsje doen en op het paard wrijven.

Veel succes!

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:41

Je kunt het ook op zo'n rubberen poetshandschoen sprayen en dan daarmee op je paard, dat is een stuk makkelijker dan een spons, en je handen blijven schoon.

en inderdaad toch proberen het je paard aan te leren...

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:47

Gewoon op een doek sprayen en dan uitwrijven zo doe ik het ook altijd (zo kun je evt. ook het hoofd doen)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:49

Ik doe het hoofd met een doek, de rest voorzichtig en geduldig sprayen.

Mijn paard vind vliegenspray helemaal niks, maar met andere spray voor de vavht of glans blijft ze keurig staan.
Misschien dat er toch iets in de vliegenspray zit wat bijt?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:52

in de stal oefenen met sprayen, dan kan ze toch rondlopen en trekt niet jouw handen kapot. Het liefst doen wanneer ze voer in haar bak heeft. Eerst een paar keer sprayen en dat dan uitbouwen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:52

Plantenspuit met water vullen (anders wordt het zo duur Haha! ) en oefenen oefenen oefenen. Zo heb ik het mijn paard geleerd.
Laat maar stuiteren, lopen etc.
Hangen? Kan ie een schop onder zn kont krijgen, dat doet ie maar in zn eigen tijd *LOL*

Hij snapte het toch verrekte snel dat het niet eng was Knipoog

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:21

Schoppen als ie gaat hangen? Sorry, maar als het een pure paniek reactie is ga ik hem niet straffen en schoppen doe ik so wie so niet zo snel. 1x in de tijd dat ik hem heb toen hij uithaalde omdat hij last van van zijn kootholte en dat niet wilde laten verzorgen omdat het onprettig was. Hard heb ik hem niet geraakt, maar hij wist wel dat ie mee moest werken. Verder sta ik meestal bij zijn hoofd als hij zo'n reactie krijgt dus schopt het nogal lastig.

Vandaag geoefend, eerst spuiten voor de box toen hij stond te eten. Dat gaf al flinke reactie, na een paar keer werd dit minder. Toen uit zijn box gehaald en zijn rug en dijen ingespoten terwijl hij om mij heen stond te tollen. Paniek genegeerd en langzaam aan reageerde hij iets minder heftig op de spray. Volgende keer weer zo aanpakken. Later probeer ik dan zijn schouders en hals ook in te spuiten als hij het dus probleemloos toelaat.