zien van felle kleuren raakt andalusier in paniek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heavenley

zien van felle kleuren raakt andalusier in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:28

soms kan mijn paard heel gespannen en angstig zijn...
zeker als er hardlopers of wielrenners tegenkomt met al die felle hesjes aan...
hij lijkt dan erg angstig ervoor te zijn...

EEN PAARD ZIET TOCH GEEN KLEUREN????

hoe kan dit dan???
als er hardlopers langskomen die geen hesjes aan hebben is er niets aan de hand...
zal het mischien kunnen zijn dat tie in zijn verleden hiermee nare ervaringen mee heeft gehad...
(het is een andalusier net 1 jaar in nederland)
of wat hij wat aan z`n ogen heeft...

HIJ TOONT ECHT PANIEK EN ANGST....

alle suggesties en evt oplossingen zijn welkom...

en wie heeft zoiets wel eens meegemaakt of wat eroplijkt
(en wat heb je gedaan om het optelossen)

Natasjaa

Re: zien van felle kleuren raakt andalusier in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:31

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:34

waar mag ik het dan plaatsen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:48

Dat wordt voor jou overgeplaatst door de mods, ik heb even op je andere topic getemt, je mag namelijk maar 1 topic over hetzelfde onderwerp openen.

edit: je mag ze niet tegelijkertijd openen, om het bovenstaande een beetje te verhelderen.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 04-07-08 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:48

Meer iets voor bij Omgang.
Maar om antwoord te geven op je vraag: paarden kunnen wel degelijk kleuren zien, maar niet zo breed als mensen.
http://www.bokt.nl/wiki/Zicht#Kleuren
Dat stukje in de bokt wiki klopt volgens mij niet helemaal, ze zien fellere en andere kleuren dan in die grafiek. Maargoed, daar gaat het niet over.
Een paard kan best bang zijn voor felle kleuren. Net zoals veel paarden bang zijn voor paraplu's. Dat hoeft niet perse door een trauma te komen. En je kan je paard eraan laten wennen door langzaam zelf met zo'n hesje te gaan 'spelen' en andere mensen ermee te laten lopen.

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:55

ohhh ok dat wist ik niet hoor...maar bedankt ene bedankt voor de link over zicht en kleuren...erg intressant ene wist het niet dat paarden eigenlijk zoveel zien...BEDANKT...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:57

MD-->OPG

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:08

Ik zou schriktraining gaan doen met van die felle hesjes. Kan je gewoon bij de kruidvat halen voor 2 euro ofzo. Eerst laten snuffelen, dan ermee aaien en later ook mee wapperen en over hem heen hangen. Of hem zelf aantrekken en je paard longeren of tijdens het poetsen.

Ik heb zelf ook een anda, toen we hem net hadden was hij echt van alles bang, zelfs van borstels. Maar met veel geduld en liefde is dat helemaal goed gekomen!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:09

Alle zoogdieren zien trouwens kleuren. Ook honden, waarvan men vroeger tegen mij altijd zei dat ze kleurenblind waren...

Ik denk dat de enige oplossing dit is: oefenen, oefenen, oefenen. Misschien is het een mogelijkheid om een aantal van die hesjes eens gewoon in de wei te gooien en kijken wat hij dan doet. En zo lang laten liggen tot hij er niet meer naar omkijkt. Ook zelf eentje aandoen elke keer als je naar hem toe gaat en als dat goed gaat, beginnen met aanraken en dergelijke. Je probleem zal daar niet helemaal mee opgelost zijn, maar het is misschien wel een begin.

Mijn paard had vroeger bang van een hoevenkrabber. Ik heb dat ding toen gewoon aan zijn voerplek in de wei gegooid. Een paar dagen later vond hij er helemaal niets aan, maar dat wilt niet zeggen dat ik toen dadelijk zijn hoeven perfect kon uitkrabben. Maar ook hier was dit toch al een begin Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:11

De tip hierboven is een hele goede!
Mijn paard is ook raar met kleuren soms.
Altijd als ik een nieuw dekje heb met een andere felle kleur, moet ze erg wennen als ik het zadel erop wil doen.
Ze moet 100x kijken en draaien en ruiken en is in eerste instantie ook bang.
Gewoon geduld hebben en lekker laten wennen idd door middel van bv. schriktraining

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:30

is het niet meer de lopers of fietser die hem snel naderen waar hij angstig voor is?

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:38

ik zou een hesje op een stoel voor de stal leggen, het klinkt gek, maar het werkt! zo merkt hij dat het geen kwaad doet en de volgende keer gaat hij er rustig langs!

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 17:59

thanks...voor alle tips ga er mee aan de slag...ik heb nog wel wat hesjes jullie horen de eerste resultaten als ik ze heb opgehangen opstal...

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:15

paarden zien geloof ik vooral groen en geel.
idd gewoon zo'n ding aantrekken als je naar hem toe gaan of over het hek heen hangen.
is ie echt alleen bang voor hardlopers/fietsers met van die hesjes aan? het paard van m'n nichtje is bang voor gewone hardlopers...Tong uitsteken

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:07

Je kunt, als je er flink mee getraint hebt, een renner vragen of hij een aantal keren langs wil komen rennen. Als je de situatie uitlegt zijn ze vaak enthousiast om te helpen. De renner in het felgekleurde hesje kan ook de je paard even aahalen om te laten zien dat er niks aan de hand is.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:11

onze andalusier raakt ook van veel dingen in paniek word helemaal gespannen & wil dan meteen terug heel rot.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:49

doe zelf eens zo'n hesje aan als je met je paard bezig bent, niet beginnen in een kleine ruimte want als hij echt in paniek raakt en flipt dan is dat niet veilig, maar bijv buiten zn stal het gangpad gaan vegen of paard los in de bak/paddock en dan zelf rondjes gaan wandelen over de hoefslag.
Dan ga je m poetsen met hesje aan.

Dat ga je dan uitbreiden met hesjes aan het hek, op de grond, (later bijv in zn voerbak en zn eten er boven op), wees creatief!
en er geen issue ervan maken, niet met je stem of door aaien gerust stellen tussendoor want dat is een bevestiging dat er iets engs is, maar vooral zelf rustig blijven en net doen of zo'n hesje de normaalste zaak vd wereld is.

Vooral je paard niet aan een kort touwtje vasthouden maar laat m maar lopen aan een lang touw achter je aan als je in de bak bijvoorbeeld tussen de hesjes doorwandelt. zo leert ie dat hij niet dood gaat van een hesje...

succes!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:14

Volgens mij zien paarden echt wel kleuren, althans, waarom schrikken sommige paarden bijv. van alle rode auto's...en niet van de blauwe of gele auto's?
Ik heb een keer zo'n paard meegemaakt, die smeerde 'm wanneer ie een rode auto zag, of een ander rood voorwerp Haha!
Mijn huidige Haf vind paars en geel erg interessant.
Niet eng, maar ze reageert erg op deze kleuren.