Vraag vliegenmasker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Vraag vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 08:05

Hoi.
Mijn paard heeft zoveel last van de vliegen, dat hij zn hoofd continue schuurt..
Oftoewel, zn hele hoofd is ondertussen beschadigt overal plekjes waar hij zn haren eraf heeft geschuurt.
Nu heeft hij wel een vliegenmasker om
Maar daar heb ik even een vraag over aangezien hij 24 uur op het land staat.

* Kan je een vliegenmasker sávonds ook omhouden?
(natuurlijk niet elke nacht maar b.v. eenmalig)

* Kan een vliegenmasker met regen opgehouden worden?
(dit omdat ik de hele dag werk, en als het gaat regenen ik hem dus niet meteen af kan doen)

ZzzeiN

Re: Vraag vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:08

Mijn paard staat als die buiten staat dag en nacht ook dag en nacht met vliegen masker om, met rijden gaat die natuurlijk af.
Maar sommige vliegen zitten er 's ochtends vroeg de andere weer 's avonds laat. In de regen heeft ze hem ook om.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 08:10

Niezzz schreef:
Mijn paard staat als die buiten staat dag en nacht ook dag en nacht met vliegen masker om, met rijden gaat die natuurlijk af.
Maar sommige vliegen zitten er 's ochtends vroeg de andere weer 's avonds laat. In de regen heeft ze hem ook om.

Dus in principe doe jij hem niet af.
behalve als je gaat rijden?
En rijd je elke dag?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:11

Marissa heeft ook altijd een vliegenmasker om als ze op het land staat. En ook dat ze dag en nacht op het land stond had ze haar masker altijd om! Dus elke nacht! En bij elke weersomstandigheid!

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:56

ja hoor, dat kan prima

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:59

Ja mijn pony staat niet dag en nacht en met de regen krijgt hij hem niet om omdat er dan toch geen vliegen zijn maar op een normale dag wel. 's nachts op stal hoeft hij er geen dan heeft hij toch geen last van vliegen:).

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:09

Heb er ook een, nee twee al gehad maar voor of na een regenbui haal ik hem er wel af. Hij gaat dan rollen en dan zit er zoveel zand in en op het masker.
Maar de mijne is dus echt een sloper, heb nu al de 2 de in een week tijd. Normaal doe ik nooit iets om aangezien hij een mega voorpluk heeft, maar ja nu had hij wel ontstoken ogen door de vliegen Boos!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:12

Onstoken ogen is ook de reden waarom ik een vliegenmasker omdoe. Met modder enzo(dus na regen:P) gaat er juist vuil inzitten dus dan kan hij maar beter af zijn.Lachen

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:14

Mijn Hafje Marissa heeft ook een vliegenkap op en staat 24/7 op wei. Ze heeft altijd dr masker op behalve met rijden. Ik werk ook overdag en kan m dus niet afdoen met regen, maar mijn ervaring is dat zon ding snel weer droog word. Ze heeft m nu zon 2 maanden op en heeft m nog niet gesloopt of afgedaan. Okk heeft ze geen schuurplekjes of iets. Ik vind t dus super handig.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:30

0maris0 schreef:
Niezzz schreef:

Dus in principe doe jij hem niet af.
behalve als je gaat rijden?
En rijd je elke dag?

Nee rijd eigenlijk zelde op die pony de laatste tijd.
Maar als het niet zulk 'vliegig'weer is dan doe ik hem af.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:34

het is helemaal niet goed om het masker snachts en in de regen op te laten, want als het donker is kan hij er niet meet zo goed doorheen kijken, en kunnen ze in paniek raken dit het zelfde met regen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:10

Mijn paard staat ook al een tijdje met een vliegenmasker op (ontstoken ogen die niet konden genezen dankzij de vliegen) en ik heb ook niet altijd tijd om hem 's avonds of in de regen er af te halen, al zorg ik er wel voor dat de kap elke dag even afgaat (bij het poetsen, rijden,...) zodat zijn hoofd wat kan 'luchten'. Ik heb hem nog nooit in paniek weten raken als het regent of donker is, paarden gebruiken ook tastzin, ze zijn niet enkel afhankelijk van hun ogen Knipoog

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:06

Perla schreef:
het is helemaal niet goed om het masker snachts en in de regen op te laten, want als het donker is kan hij er niet meet zo goed doorheen kijken, en kunnen ze in paniek raken dit het zelfde met regen!

Nog nooit zulke onzin gelezen!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:30

Je kunt een vliegenmasker gerust op laten hoor.
Alleen was er een paard bij mij op stal die er met warm weer schuurplekken van kreeg.
Onder zijn kaken was zijn hele vel eraf geschuurd.
Dat zou ik dus even in de gaten houden.

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:41

Ik weet niet of het slecht is een masker om te houden met regen of 's nachts, maar 's nachts (als het echt donker is, niet in de schemering) zijn er geen vliegen meer en kan je inprinciepe gewoon het masker af doen.
Als het regent zijn ook de vliegen weg, dan zou je dus je masker ook af kunnen doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:08

Ja maar als je niet bij je paard woont en dus meer 1x per dag op stal komt kan je net zo goed je masker om laten.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:13

Mijn paard heeft er ook een om , en als hij dag en nacht op land staat .. hou hij hem ook dag en nacht om.
Nergens geen probelemen mee.
Ook tijdens regen houd hij hem op, aangezien ik niet voor elke bui naar de wei kan gaan rennen. ( of het moet een regenachtige dag zijn dan gaat hij wel af )

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:14

Ja dan word het idd lastig om 's nachts en 's ochtends vroeg naar je paard te gaan om het masker om/af te doen. Ligt er dus een beetje aan hoe dichtbij je bij je paard woont.
Maar als hij wel wondjes gaat krijgen, waar je wel goed op moet letten als je hem dacht en nacht omhoud, is het wel beter.

@ jackgirl, ik bedoelde ook meer voor een echte regendag, niet voor elk buitje idd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:16

Bij ons staan er ook meerdere paarden 24/7 buiten en hebben ook al die tijd een vliegenmasker om. De meeste eigenaren hebben er 2 zodat ze ze kunnen wisselen en schoon kunnen maken. Dat voorkomt het hard worden van de randen en dan dus ook schuurplekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:20

Mijn paard heeft het vliegenmasker 24/7 om (staat ook 24/7 buiten), behalve als ik met haar bezig ben. Wel wil ik er een tweede bij kopen, zodat ik kan wisselen om een masker te laten drogen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:40

Het ligt er inderdaad aan hoe dichtbij of ver weg je van je paard af woont. Ik woon extreem dichtbij, dus bij mij gaan ze bij regen en minder 'vliegerig' weer gewoon af. Maar omlaten kan imo geen kwaad.

sjorsias

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:45

ik doe hem ook alleen om als er veel vliegen zijn, zo een ding zit toch niet heel erg comfortabel bij ze, dus ik gebruik het alleen als het echt nodig is, anders krijgen ze ook last van ontstoken oogjes met al die vliegen. als het regent haal ik hem zeker eraf, want anders gaat het een beetje schuren. dat bont wordt zeiknat dan

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:45

ponyparadijs schreef:
Perla schreef:

Nog nooit zulke onzin gelezen!!

En toch heeft Perla gelijk Haha!

Kijk maar op de site van de paardendrogist.nl of vraag het aan je veearts. Een vliegenmasker kan je 's nachts wel beter af doen, omdat het zicht belemmerd wordt Ja

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:26

Jennyxx schreef:
En toch heeft Perla gelijk Haha!

Kijk maar op de site van de paardendrogist.nl of vraag het aan je veearts. Een vliegenmasker kan je 's nachts wel beter af doen, omdat het zicht belemmerd wordt Ja

Mijn pony heeft JAREN dag en nacht met masker op gestaan. En ik heb het ook wel eens aan de DA gevraagd maar die zei dat het geen enkel probleem is. Ze kennen het land op hun duimpje en weten precies waar ze wel en niet kunnen lopen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:38

ponyparadijs schreef:
Mijn pony heeft JAREN dag en nacht met masker op gestaan. En ik heb het ook wel eens aan de DA gevraagd maar die zei dat het geen enkel probleem is. Ze kennen het land op hun duimpje en weten precies waar ze wel en niet kunnen lopen.

Ook ik moest het masker 's nachts van de DA ophouden bij mijn pony (zowel op het land als op stal), omdat niet alle vliegbeesten 's nachts slapen. Het zichtsveld wordt misschien minder, maar paarden zien een stuk beter 's nachts dan mensen, zo weet ik uit ervaring tijdens nachtritten. In het pikkedonker lopen ze keurig om een kuil of een laaghangende tak heen, die ik - en ik heb uitstekende ogen - echt niet had gezien.