Wat is 't huurders-recht zonder schriftelijke overeenkomst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Wat is 't huurders-recht zonder schriftelijke overeenkomst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 21:54

Ligt allemaal erg ingewikkeld...
Hoop dat er wat juristen zitten die me kunnen helpen.
Mijn vriendin heeft een klein manege bedrijfje gevestigt in een handelsstal.
Dit is legaal (hiervoor is destijds 't bestemmingsplan voor verandert).
Zij huurt daar dus voor minimaal 20uur per week de rijhal,gewoon 7 boxen (een hele stal)en ontvangstruimte voor haar klanten.
Toen zij ging beginnen met de huur is de verhuurder een huurovereenkomst gaan maken waar mijn vriendin 't niet mee eens was,deze moest dus aangepast worden(dat eiste de verhuurder dat zij dat deden).Deze hebben ze officieel aan laten passen en de verhuurder heeft deze nooit ondertekend. Dit sinds medio 2001.
Daar hij maandelijks een X bedrag via de bank gestort krijgt en altijd in ontvangst heeft genomen.
Verhuurder zegt ook gewoon tegen haar dat zij NIKS huurt(?)!!
Verhuurder zegt ook gewoon dat er nog nooit een verhoging is geweest......deze is wel degelijk aan te tonen via de bankafschriften en 't gaat hier uiteindelijk om een verhoging van 30% in 7jr.(ook hier mag dit)?
Zij hebben dit ook altijd netjes afgedragen.
Normalitair gezien bij verhogingen krijg je er ook iets voor terug....
Maar de verhuurder stelt zich wel degelijk in gebreken zoals, zeer slechte bodem alles op stal was/is aan vernieuwing toe water-lekages,waterbakken die kapot waren en/of 't niet deden,voerbakken die kapot waren. (al van 't begin af aan).
Alle mankementen moet ze zelf maar oplossen en verhuurder keert keert de rug want je huurt immers niet meer dan een KALE box (volgens hem ook zonder water en enige verlichting op stal).Die er natuurlijk wel is anders zie je geen donder.
Heeft altijd voor de verhuurder klaar gestaan (kosteloos)om pony's van verhuurder te verkopen en zelf manegeklanten van haar kochten bij de verhuurder en zo kwamen er ook lesklanten in pension bij hem door haar.
Zij heeft hem dus nooit tegengewerkt maar eerder geholpen,voor nop.

Nu sluit de verhuurder maar gewoon even 't water ( cq grondwater) af ( ook kan zij zo de bodem niet meer bevochtigen van de rijbaan ) En de stroom ,dreigd met 't loslaten van haar pony's/paarden ,al met al is de verhuurder flink roet in t eten aan t gooien.

Zij heeft er altijd voor gezorgt dat 't netjes is en blijft en heeft zich keurig aan "de verhuurder " z'n regeltjes gehouden.

Ik kan zo nog wel heel wat meer verhalen vertellen over 't wel en wee daar maar dan verklaar je al snel iemand voor gek wie daar nog naartoe wil."

Mijn vraag luidt natuurlijk "KAN HIJ HAAR ZOMAAR OP STRAAT ZETTEN ZONDER PARDON ??"
Naar mijn weten niet er bestaat toch een huurdersrecht?!
Hoe ver kan mijn vriendin gaan....en wie trekt er aan 't kortste eind?

Ik hoop echter dat ik iets wijzer kan worden..
Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door vivana op 03-07-08 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Marsu

Re: Wat is 't huurders-recht zonder schriftelijke overeenkomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:59

Ik heb altijd gehoord dat je als huurder behoorlijk sterk staat. En ook al beweert de verhuurder dat er geen overeenkomst is, die bankoverschrijvingen bewijzen het tegendeel.
Als ik jouw vriendin was zou ik heel snel de rechtsbijstand inschakelen of naar de rechtswinkel gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:04

ben geen jurist maar probeer logisch mee te denken.
maar wat staat er dan over het water etc in de niet getekende huurovereenkomst? zij kan aantonen dat ze huurt dmv die bankafschriften, maar er is geen overeenkomst en dus ook geen regels. Zij heeft dan eigenlijk geen poot om op te staan als het gaat om de details, maar aan de andere kant hij ook niet! als het gebruikelijk is dat er water en licht bij de stalhuur inzit dan kun je dat proberen aannemelijk te maken.
Zijn er nog meer pensionklanten daar op die stal die toevallig wel een getekend huurcontract hebben, dan zou je die kunnen gebruiken als soort bewijs voor wat er in de huurovereenkomst zou staan over dat water etc.

Een mondelinge overeenkomst is ook een geldige overeenkomst maar zie maar eens te bewijzen op detailnivo wat er is afgesproken.

als ik haar was zou ik mn boeltje pakken want als ze gaan dreigen met de paarden loslaten was ik al weg!

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:51

Vraag de rechtsbijstand even of de wetswinkel voor juridisch advies...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:03

Ookal zou de huurster in der recht staan... Het lijkt mij niet slim om daar te blijven staan. De verhuurder is volgens mij behoorlijk gek en gaat blijkbaar erg ver om z'n zin door te drijven.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 07:22

Idd, al staat de huurster in haar recht, dan snap ik niet waar haar zakelijk inzicht is gebleven. Jeetje zeg! 30% in 7 jaar tijd huursverhoging, gratis pony's verkopen voor een ander en gratis lesgeven!! Zo kun je geen bedrijf runnen hoor!
Ik was hier al lang weggeweest!!!

Ik geloof dat zij wel aannemelijk kan maken dat ze huurt, middels de bankafschriften, maar welke plichten en rechten zij en verhuurder hebben, geen idee.