Hoe verder gaan met Veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Hoe verder gaan met Veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 19:05

Ik verzorg sindst vandaag een merrie veulen ik heb haar genoemt. Dancing Queen. Haha!
Haar moeder en Dancing Queen zijn eigenlijk haats nooit in handen geweest,
ze hebben wel een halster om, maar verders lijken ze net grasmaaiers.
en ik verzorg Dancing Queen en me andere vriendin de moeder.
De moeder en Dancing Queen zijn erg bang. vandaag gingen we de wei in en we liepen pas net en de moeder en Dancing Queen liepen al weg. mijn vriendin en ik dachten gelijk al.. dit is niet goed, en dta gaat nog is wta worden.
Later steets achter aan gelopen.. en opeens stond moeder en Dancing Queen in 1 hoekje..
ik ging op me hurken en kroop voorzichtig dichter bij.. de moeder vondt het niet erg en ging voorzichtig snuffelen.. daarna konden we een suikerklontje geven.. en het veulentje had heel ff gesnuffeldt aan mijn hand en was daarna weer ff bang Bloos
Dit is voor de eerste keer erg goed Haha!
Maar mijn vraag is nu moet ik steets vaker proberen telaten snuffelen??
of hoe moet ik dit verder aan pakken?? hebben jullie nog wat tips ofz?
Ik ben met alle tips blij mee .. ( hou het netjes ) Clown

Lilke

Re: Hoe verder gaan met Veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:12

Het paard zal aangeven hoe snel je kunt gaan. Als ze een beetje mensenschuw zijn zullen ze eerst aan je aanwezigheid moeten wennen. Alhoewel ik in principe tegen voedselbeloning ben, denk ik dat wanneer de pony je met voedsel gaat associeren het in dit geval niet zo erg is. (als de situatie is zoals ik denk, paard staat continu buiten en wordt niet naar stal gehaald) Op die manier zal ze sneller aan je gewend zijn. Als je de pony wat meer aan kan raken kun je het voedsel vervangen door lieve woordjes en aandacht, zo ga je geleidelijk aan verder. Als de moeder aan je gewend raakt zal het veulen ook sneller aan je wennen, ik zou dus de meeste tijd in de moeder investeren voorlopig. Ben benieuwd hoe het gaat!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:10

pak een boek, of iets anders en ga gewoon in de wei zitten. ze hebben blijkbaar geen slechte herinnering aan mensen, laat ze zelf maar nieuwschierig worden, ze komen vanzelf naar je toe Lachen
als ze aan je gewend zijn kun je langzaam eens een borstel meenemen en ze poetsen. het is vakantie, neem de tijd Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:12

zo heb ik een van mijn veulens ook mak gemaakt(inmiddels bijna 3 jaar). Die zag ik niet elke dag en de fokker zelf deed er niks mee(was eigenlijk we een voorwaarde maargoed). Ben toen steeds op mijn hurken gaan zitten net zo lang tot ze nieuwgierig werd en naar me toe kwam en ik haar kon aaien en toen kon ik haar gewoon pakken en alles mee doen.

modesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:41

Inderdaad gewoon de tijd nemen en wachten tot ze nieuwsgierig worden. Als je er heel vaak komt weten ze op een gegevens moment niet beter en dan kun je meestal al veel meer met de paardjes... dan kun je ze langzaam laten wennen aan alles.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 05:15

Beste is dan ook om ze zo min mogelijk aan te kijken.. Gewoon je eigen ding doen, ga inderdaad lezen ofzo.. Als je ze aan zit te gapen vertoon je toch een soort van jagersgedrag..
In zulke gevallen ga ik zelf een beetje aan het gras zitten trekken, net alsof ik ook aan het grazen ben en zo verder.. Laat ze ook naar jou toe komen.. Veulens zijn toch vaak wel nieuwsgierig, maar je moet even geduld hebben..

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 06:15

Ik heb al een week elke dag, in de weide gezeten Tong uitsteken
Maar ze komen niet gras is lekkerder.. ik hoorde dat de moeder nooit weg liep voor mensen ze vondt de aandacht lekkerder. Haha! maar sinds dat ze haar veulen heeft loopt ze snel weg. mijn vriendin en ik hebben dit goed opgepakt en je kan haar zo bijna pakken Haha! soms loopt ze nog is weg maar als je ff achterna loopt krijg je dr zo Lachen..
Met het veulen die nu toch genaamt is La Pinto Haha!.
Die kan ik nu sneller aaien, ze is ontzettendt lief..
ze is ook nog maar 1 x aan het halstertouw geweest het kleinste schrok van de kleur en touw XD zwarte kleur Tong uitsteken
en ze trok echt enorm hardt! ik moest en zal haar vast houden maar ik vielzelf al bijna op mijn gezicht dus ik had los gelaten.. (gelukkig stonden we in een kleine bak) en kon ze niet ver ze was helemaal uitgeraast en stond weer bij de moeder ik bukte en pakte het touw weer. ik aaide haar op het neusje en als en dat ging heeeeel goed Haha! ik heb dr daarna los gelaten en ben naar huis gefietst Haha!