Ik gebruik altijd 0,5 liter citroenthee, 0,5 liter azijn en een scheutje dettol. Soms doe ik er enkele druppels citronellaolie of een stukje knoflook bij.
Spiritus zou ik er niet bij doen, dit veroorzaakt brandplekjes lijkt mij..
Ik heb afgelopen woensdag, toen het zo warm was, Veerust op de paarden gespoten. Ik zag de steekvliegen onderweg aan komen zwermen, maar op het moment dat ze wilden gaan zitten, vlogen ze weer vlug weg. En eigenlijk ging dat goed totdat we de paarden wat bezweet hadden, toen heb ik onderweg opnieuw moeten spuiten.
Vergeet alleen met uitrijden ook jezelf niet in te spuiten! Niet alleen de onbedekte lichaamsdelen, ook je kleren! Mij heeft een steekvlieg dwars door mijn dikke rijbroek gestoken . Ik voelde de prik gewoon...hij heeft het dan ook niet overleeft .
Ik heb ook wel eens goedkopere spuitbussen Antimug spray met Citronella van het Kruitvat gebruikt. Die zijn eigenlijk bedoeld om ruimtes in huis van muggen en vliegen te ontdoen. Het helpt echter ook op de paarden. Er staat wel op dat je niet op voorwerpen mag spuiten, maar tja...er staat niet op dat je er dieren NIET mee mag inspuiten. Ik heb het dus voorzichtig geprobeerd, uiteraard wel niet op het hoofd, en het helpt ook. Maar zoals bij alle middeltjes die ik geprobeerd heb: alles werkt maar tijdelijk. En een paard op wei dat zich rolt, moet je weer opnieuw inspuiten. Op wei lijkt me een vliegendeken dan ook beter.
Dit is een goed recept, moet je alleen even vertalen nog, maar hij werkt wel !!! In a quart spray bottle pour it 3/4 full with white vinegar (I have even used the apple cider vinegar in a pinch) then add the following:
Essential Oils (get these at your health food store) and put approx. 20-25 drops of each one:
Eucalyptus Citronella Pine Needle Basil Tea Tree Oil
After you add all that then fill the bottle with mineral oil (this helps to make the spray stick to your horse better)
Shake and spray!
It works as good as any other on the market (and as long) and it's natural
Flies do not like the smell/taste of anything green, so the pine needle and basil are very important.
Spiritus zou ik toch niet op mn paard gebruiken hoor. lijkt me niet echt gezond. Gebruik wel eens dettol/azijn/citroen gemixt. hoorde ook dat je er knoflook en kruidnagels door kon doen.