Orun opleiding instructeur 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

herbie_

Orun opleiding instructeur 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 10:30

Beste lezers,

Ik wil graag de instructeursopleiding 2 gaan doen. Momenteel ben ik bezig om een paard wedstrijdklaar te gaan maken. Maar ik had dus gebeld met het KNHS over die opleiding en mijn paard zou zo ie zo afgekeurd worden omdat het een belgisch trekpaard is. Wat kan ik nu het beste doen? Een ander paard kopen en daarmee starten of mag je als je een paard hebt uitgebracht in de L1 +1 ook met een ander paard die opleiding doen?

Dank jullie wel

Uums

Re: Orun opleiding instructeur 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:35

[HK] ORUN cursussen 2007-2008 wie begint er aan?
Hier even de link voor het Orun-kletstopic Lachen

Zelf heb ik vorig jaar deze cursus gedaan en ik heb er bewust voor gekozen om mijn capabele, gekwalificeerde, maar klassiek gefokte Groningers thuis te laten. Meerdere malen zijn er mensen op 'afwijkende' (rotwoord) paarden gezakt, zonder dat ze heel beroerd reden (voorbeeldje: Z2 ruiter met haar Z2 Groninger hengst is gezakt - en dat meisje rijdt fantastisch...).

Aanvankelijk zou ik een geklasseerde KWPN`er van een vriend meenemen, maar toen dat paard verkocht werd besloot ik de gok te wagen met mijn jonge KWPN`er. Geklasseerd was hij toen nog niet (dat is niet erg, want ik ben zelf ten slotte meerdere malen geklasseerd geweest), maar hij had het niveau duidelijk zeker wel. Met hem ben ik toen dik geslaagd, of ik dat met mijn Groningers gered had weet ik niet...

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:41

oke dank je wel voor je antwoord:D

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:11

ik heb met mijn paard de cursus gereden die wel de oefeningen etc kon van de L maar nog niet daarin is uitgebracht.. maar we hebben het wel gered en iedereen kon er makkelijk mee rijden.

ALs ik jou was zou ik wel een sportpaardje meenemen naar de cursus

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:55

het lijkt mij ook niet verstandig een belgisch trekpaard mee te nemen naar de cursus, weet ook niet of ik blij zou zijn als ik op mijn examen op een belg moest stappen eerlijk gezegt..

Je mag een ander paard meenemen, mits dat paard ook L1 geklasseerd is, dit hoeft niet met jouw te zijn. Veel succes met het zoeken naar een geschikt cursuspaard.

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 18:52

dank jullie wel allemaal, ik heb er al gevonden Haha! dus dat moet gaan lukken

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:15

DresslOver schreef:
Je mag een ander paard meenemen, mits dat paard ook L1 geklasseerd is, dit hoeft niet met jouw te zijn.

Dit hoeft dus niet. Als het paard het niveau (liefst ruimschoots) heeft, in goede conditie verkeert en de papieren op orde heeft hoeft het niet te zijn uitgebracht Lachen

Herbie: Fijn dat je een geschikt paard hebt gevonden Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:21

Uums schreef:
DresslOver schreef:
Je mag een ander paard meenemen, mits dat paard ook L1 geklasseerd is, dit hoeft niet met jouw te zijn.

Dit hoeft dus niet. Als het paard het niveau (liefst ruimschoots) heeft, in goede conditie verkeert en de papieren op orde heeft hoeft het niet te zijn uitgebracht Lachen

Herbie: Fijn dat je een geschikt paard hebt gevonden Lachen

Ooh, dat wist ik niet, ik dacht dat deze wel ook geklasseerd moest zijn. Mijn fout!

Nou fijn dat je een geschikt paard hebt gevonden!

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 18:05

Ben ook erg blij

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:20

dus andere cursisten en eventueel de examinator zou niet blij zijn als ik met mijn slanke Tinkermerrie die dan L2 dressuur tussen de paarden loopt zou verschijnen? Nagelbijten / Gniffelen
dacht dat de eisen golden ivm dat medecursisten niet op kleinere dieren pasten, of dat anders het niveau niet hoog genoeg zou zijn. maar daar voldoet deze merrie wel aan.
( wie past er nou niet op een Tinker, en ze loopt qua niveau hoger dan de eis)
Heb me ook opgegeven voor de 2de fase, en eigenlijk was het wel de bedoeling om deze merrie mee te krijgen.

het gaat om deze merrie
http://img372.imageshack.us/img372/7909/img1491gt6.jpg

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:07

Nope, daar zal je cursusleider niet blij mee zijn! en je mede-cursisten denk ik ook niet. Ongeacht niveau.
Als een Gelders paard al moeilijk is, is een tinker ook moeilijk Lowara. En je zal zien dat L2 in verhouding met de rest niet zo hoog is hoor, ook al is het hoger dan de eis.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:10

dus eigenlijk pure discriminatie Nagelbijten / Gniffelen
alsof zo'n papiertje van een KWPN meer waard is dan een Tinker?
eigenlijk een ontzettend slechte zaak als ze dat inderdaad doen?
als instructeur zul je toch te maken moeten hebben met ALLE rassen, en dus zeker niet moeten discrimineren op koudbloeden of afwijkende ( zoals gelderse) rassen?
zou in en in triest zijn als bij de cusus dit al zou worden bevorderd dat een KWPn'er of ander dressuurgefokt paard "beter" zou zijn dan een ander ras door de cursusleider ( of andere cursisten)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 00:33

Bij ons liepen er een aantal friezen mee, dat mag ook gewoon. Een tinker die L2 loopt zou dan toch ook gewoon moeten kunnen?

Ik heb echt de nodige halfkreupele en slecht gereden dieren voorbij zien komen, geef me dan maar een fijn gereden tinker hoor Ja

Had zelf ook een heel groen dier mee, moest halverwege de cursus opeens iets regelen dus had weinig te kiezen Clown

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:22

aaah kijk.. dat klinkt voor mij al veelbelovender. dus Friezen werden wel geaccepteerd?
ikzelf dacht namelijk ook dat ze gewoon zouden kijken of er geen afgeraggelde halfkreupele of gevaarlijke dieren mee zouden doen, omdat er immers wel les mee gegeven zou moeten worden ( ook met derden erop)
dan heb ik er echt geen probleem mee als iest van mij zou worden afgekeurd ( nou ja.. zulke dieren bezit ik natuurlijk niet Knipoog )
maar als het ppur om een bepaalde kleur/type of ras zou gaan qua afkeuren? had ik een slechte basis gevonden van de cursus.
ben erg benieuwd in ieder geval wat ze er straks van gaan zeggen, heb me opgegeven voor Enschede in ieder geval.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:56

Dat is niet de ervaring die ik had, maargoed.. Wie weet valt het bij jouw mee!
Overigens zou ik niet meteen met die instelling er te bot in gaan 'hakken' zeg maar.. Het zijn toch véél lánge avonden...... Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:07

ik ga er neutraal heen Knipoog..................... Nagelbijten / Gniffelen

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:16

Bij ons liepen er friezen en gelderse mee is nooit een probleem geweest

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:16

Zoek een fijn paard om mee te nemen, dat maakt het makkelijker voor iedereen. Ras maakt wel wat uit, maar hoe ze gereden zijn nog meer. Je wilt een paard dat fijn aan het been is, recht op 2 teugels, makkelijk over de rug, soepele gangen, zich goed laat zitten, en met een ongecompliceerd karakter. Hoe fijner het paard, hoe fijner jij en je medecursisten examen kunnen rijden.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:53

Dat ben ik met je eens. En toch... De opdracht tijdens het examen is om het paard zoveel mogelijk te verbeteren. Eén paard waar ik op het examen op moest rijden heeft zich in z`n bewegingen gevormd naar z`n amazone, die (door een ongeluk) lange tijd scheef zat. Daar had ik misschien mazzel mee, want met dat paard kon ik werken aan het rechtrichten en aan het corrigeren van een aantal zaken. Met dat paard had ik hoge scores, de eigen amazone is gezakt.

Punt is dat mijn ene Groninger een keer mee is geweest naar een cursusavond en er toen niets negatiefs over hem is gezegd (hij heeft ook gewoon het niveau, de maat, het karakter etc., doet niet onder voor andere paarden van zijn niveau, staat net zo dicht bij een aantal belangrijke warmbloedverervers als WPN`ers bij de cursus), maar dat verscheidene goede ruiters in het verleden gezakt zijn met hun klassiek gefokte Groningers. Dat risico heb ik mezelf willen besparen Lachen
De ruiters die bij ons hun Friezen meehadden zijn overigens alledrie geslaagd op het rijden Lachen

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:11

bij ons in de groep liep een clydesdale paardje maar die liep ook super goed en iedereen kon er zo mee weg rijden..
als je weet wie je cursusleider wordt zou je hem/haar een keer je paardje kunnen laten zien of je deze kunt meenemen..

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 23:23

Ja dat zou ook kunnen inderdaad, maar ik nu ben al bezig met een ander paard om zelf aan te schaffen. Want die belg loop wel mooi voorwaarts enzo, maar oke hij ziet er niet echt charmant uit.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:31

Je kan ook gewoon een paard lenen van iemand ipv zelf een paard aanschaffen, de cursus duurt maar een paar weken hoor Nagelbijten / Gniffelen

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:52

wat een onzinverhalen hier; paardendiscriminatie Ach gut

in de cursus van mijn dochter liep vanalles mee, daaronder ook Friezen, een grote E-pony, Geldersen enz.

Mensen die uiteindelijk gezakt zijn voor het rijden, zijn dat zeker niet op de kwaliteit van hun paarden,
maar wel op de rij-kwaliteiten

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:27

In principe maakt het ras van je paard niks uit hoor, zolang hij maar minimaal 1.60m is en het juiste niveau heeft.
Ik heb de cursus afgelopen jaar gedaan en bij ons liep ook 1 fries mee en daar was men juist meer enthousiast over dan afwijzend Ja

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:30

Onzinverhalen?
Vertel dat dan maar tegen mijn cursusleidster. Ik zuig zoiets niet uit mijn duim!

In theorie maakt het misschien niets uit, maar in praktijk blijkt dat toch anders te zijn! En dat hoor ik op meerdere cursusplaatsen, dat was écht niet alleen op mijn cursus.