wat vraagjes over L1 proeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UniFlap

wat vraagjes over L1 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 09:05

Ik heb nu 5 keer gestart in het L1 en heb een paar vraagjes n.a.v. mijn proefjes.

Wenden en overgang rijden: Wat voor voorkeur heeft de jury? voor, in, of na de wending? En na de wending; is dat dan zodra het paard recht is gesteld?

E afwenden x volte 15 m. links en X volte 15 m rechts. Verwachten jullie duidelijk rechtstellen te zien? Het gaat toch om 2 voltes die allebei rond moeten zijn?

Het aanspringen galop, met volte enkele sprongen middengalop: wat voor oplossing zien jullie het liefste als het aanspringen in de hoek niet lukt?

Ik moest afgelopen weekend op de korte zijde halthouden. M'n paard vond de bomen eng en wilde dolgraag wegspringen. Nu kreeg ik het voor elkaar om hem met z'n kont richting die bakrand te houden; en hem uiteindelijk stil te krijgen. Ik heb hem toen beloond en ben weer vertrokken in draf. Ik kreeg daar uiteindelijk een 2 voor. Wat voor oplossingen zouden jullie hiervoor het liefste zien? Of heb ik de beste oplossing genomen?

zo dat was het wel even, alvast bedankt voor de reactie's Haha!

Venetia

Re: wat vraagjes over L1 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:36

Overgang ín de wending maken, expres zo gevraagd omdat je dan makkelijker een goede overgang kan maken.

Volte 15 m: omstellen in vloeiende beweging, paard is dan logischerwijs ook een moment recht. Dat moment hoeft niet lang te zijn maar om van links naar rechts te komen moet ie wel even een moment recht zijn.

Als aanspringen niet lukt, corrigeren en weer proberen. Meer tips zijn er niet voor te geven. Probeer het desnoods aan begin volte met middengalop, dat is ook een gebogen lijn. Is ie dan nog steeds niet in galop dan rest je niet meer dan een extra volte te draaien en -2 te krijgen.

Halthouden op korte zijde als het paard schrikt, probeer het paard aan het binnenbeen te houden, laat hem niet overdreven scheef gaan. En kan je het in korte tijd niet oplossen: pech, doorrijden naar volgende oefening en concentratie hervatten. Is weinig meer aan te doen. Na afloop proef even enge punt opzoeken en daar stilstaan en even belonen als ie er heen is gegaan, voor de volgende keer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:29

Hoi Maestro,

In het B en het L MOET je de overgang in de wending maken, daar is dus geen sprake van voorkeur maar van verplichting.

Voltes: zie antwoord Venetia, bij twee voltes is er altijd een stukje rechtgesteld, teken het maar eens uit.

Oefeningen die niet lukken: altijd gewoon door blijven proberen. Jury's kijken positiever naar ruiters die wel proberen maar die het niet lukt, dan naar ruiters die er niet aan rijden. Ook voor je paard is het een beter leermoment als je blijft corrigeren.
Kijk bij je wedstrijden zelf ook wanneer je wilt pieken en wat de leerwedstrijden zijn. Heb je bijv. een paard dat niet goed stilstaat en je komt echt voor het resultaat daar, dan doe je het halthouden zo kort als redelijkerwijze mogelijk is. Is het een leerwedstrijd dan moet je paard gewoon stilstaan als je dat vraagt en incasseer je ook die dikke onvoldoende.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:58

Wenden en overgang rijden: Wat voor voorkeur heeft de jury? voor, in, of na de wending? En na de wending; is dat dan zodra het paard recht is gesteld?
In je proevenboekje staat duidelijk of je een overgang IN de wending of na de wending moet rijden. Dus gewoon aanhouden wat er in het proevenboekje staat.

E afwenden x volte 15 m. links en X volte 15 m rechts. Verwachten jullie duidelijk rechtstellen te zien? Het gaat toch om 2 voltes die allebei rond moeten zijn?
Schuin oversteken zonder omstellen kan ik niet waarderen. Ik dacht trouwens dat het volges van 10 m waren, maar dat komt wellicht in het L2 pas. Als het 15 meter is, dan is er wel ruimte om je paard 1 of 2 passen recht te hebben en duidelijk om te stellen.

Het aanspringen galop, met volte enkele sprongen middengalop: wat voor oplossing zien jullie het liefste als het aanspringen in de hoek niet lukt?
Dat je hem rustig terugpakt en het opnieuw probeert.

Ik moest afgelopen weekend op de korte zijde halthouden. M'n paard vond de bomen eng en wilde dolgraag wegspringen. Nu kreeg ik het voor elkaar om hem met z'n kont richting die bakrand te houden; en hem uiteindelijk stil te krijgen. Ik heb hem toen beloond en ben weer vertrokken in draf. Ik kreeg daar uiteindelijk een 2 voor. Wat voor oplossingen zouden jullie hiervoor het liefste zien? Of heb ik de beste oplossing genomen?
Thuis oefenen op gehoorzaamheid. Maar goed, daar heb je natuurlijk niks meer aan als het je in de proef gebeurt. Blijf zelf rustig. Gewoon proberen halt te houden. Als jij hem echt met de kont naar de bakrand hebt gezet kan ik me wel wat voorstellen bij die 2.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 08:37

Bedankt voor jullie reactie's!
Het eerste puntje was een discussiepunt, waar ik dus gelijk in heb Tong uitsteken Nu moet ik zeggen dat mijn wendingen nog wat korter mogen maar dat is puur perfectie Bloos
punt 2 was ook een soort discussiepunt. M'n instructrice vond dat ik hem duidelijker recht moest stellen. Ik had voor mijn gevoel een nette omstelling laten zien.
Punt 3 ging dus de mist in en hij sprong in verkeerde galop aan. Toen heb ik hem terug genomen en bij de volte opdraaien heb ik hem in galo gezet. Eigenlijk wat minder goed; gelijk in de middengalop. Dus daar kreeg ik geen verschil.

Punt 4 heb ik dus opgelost door wel rustig te blijven, en hem probren weer richting de hoefslag te krijgen. Doordat hij wilde vluchten naar rechts, en juist met z'n kont bij de bakrand vandaan heb ik hem juist geprobeerd zo achteruit in te parkeren. Uiteindelijk stond hij stil (zowaar alsnog naast de hoefslag) maar hij stond aardig recht en stil. Ik was daar eigenlijk al blij mee want anders had ik toch een 0 gehad wegens niet tonen? In ieder geval ga ik eens een paar keer naar het bos zodat hij die waaiende bomen wat vaker heeft ervaren hahaha Haha!