Ervaring en informatie gevraagd..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

debsus

Ervaring en informatie gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:27

Beste bokkers,

Ik ben sinds enige tijd op zoek naar een leuke rijpony, wat zeer braaf en mak is een echte beginners dus.
Nu ben ik al 2x bij een zelfde handelaar geweest afgelopen week en dus ook 2x de zelfde pony gereden die mij het meeste aan trok, heb hem bereden met en zonder zadel.
Aangezien ik heel erg onzeker ben te paard en ook best wat angst vind ik dat het op deze pony echt heel vloeiend verliep. Ik heb alle gangen kunnen voelen van hem en zoals eerder verteld ook zonder zadel gereden.

Het is een pony van 13jaar, 1.45 (min), Fors gebouwd(lekker stevig),Zeer goed karakter, een echte knuffel en een echte leerpony.

Min puntjes:

Heeft licht last van stof(met opstrooien niet als de stof eenmaal gezakt is) en een klein wit vlekje in het oog.

Pony kan nog wel zien met beide ogen maar kans op blindheid is groter dan normaal.
Is verder wel goed gekeurd op rug en benen etc.

Ik voel me bij deze pony wel heel lekker, ook in het zadel.

Ze vragen voor hem 1500 euro.

Wat zeggen jullie

paris20

Re: Ervaring en informatie gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:44

tja ik zou vragen of je hem een maand op proef zou kunnne nemen met de helft als aanbetaling en als je t dan na een maand niet ziet zitten dat je m dan terug brengt, en jij je aanbetaling terug op deze manier kun je eerst zien hoe hij zig verder gedragt dan alleen met rijden en of jullie klik goed is, veel sucses!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:47

Dat is een keuze die je moet maken, misschien inderdaad op proef.
Maar wat je zegt over het last hebben van de stof bij het opstrooien.
Ik neem aan, dat tijdens het opstrooien het paard uit de stal is?

debsus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:49

Bedankt.

Ik ben voornamelijk benieuwd wat mensen van de prijs vinden?

debsus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:49

je kan hem niet direct na het opstrooien de stal in zitten. Je moet echt even 10 a 15 minuten nemen zodat het stof naar beneden zakt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:50

Komt het paard niet op de wei overdag dan? Dat de stallen uitgedaan worden als de paarden eruit zijn.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:52

ik zou hem inderdaad ook een tijdje op proef nemen en op je nieuwe stal andere mensen laten kijken naar jullie "klik". Neem bijvoorbeeld een paar keer les.
De prijs vind ik niet zo duur, hij is geodgekeurd, zo te horen heel braaf en met het stof is om te gaan...zet je pony buiten de stal als je opstrooid, ga dan poetsen en an je klaar bent is het stof weer gezakt...(maar ik ben niet echt in de prijzen thuis) als je je goed voelt bij deze pony....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:52

ik vind de prijs te hoog Knipoog
hij heeft stofallergie dus je weet niet hoe de conditie van de longen is,hij zal nat hooi moeten hebben en misschien wel in een buitenstal moeten staan.
hij is wel al 13 en dat witte vlekje..
zou er toch zeker wel 500 van de prijs af willen hebben.

ter vergelijking, die van mij was 7 jaar oud, 1m40 hoog, ook lekker breed en ook superleerpony.
maar helemaal gezond en kostte me 1200 euro.

maar........als je hem echt wilt hebben...tja dan heb je het er misschien wel voor over?

debsus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:59

Zijn leeftijd is niet iets waarvoor ik nog eens moet nadenken erover, een paard van 13 kan nog lang meegaan in het rijden en valt veel van te leren. Ik zou altijd kunnen proberen er iets af te halen, maar dan meer om zijn conditie en het oogje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:02

ik denk dat als je hem echt heel erg leuk vind moet proberen om er 300 van af te zien krijgen...mik op 400 maar misschien gaat ie dan met 3oo ook wel akkoord?
nee oke leeftijd is mischien niet zoveel,maar telt wel mee vind ik.

heb je een plek voor hem waar je goed tegemoet kan komen aan die stofallergie?

debsus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:08

Ik hoor vanavond of mijn eigen stuk grond door gaat dus dat zou ideaal zijn. En anders is het op een andere huidige stal ook makelijk te combineren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:10

kijk dat shceelt wel weer..en een vlekje in het oog heb ik geen verstand van,maar heb wel een tijd een pony verzorgd die aan 1 oog blind was en daar merkte je eigenlijk maar heel weinig aan..
was een pietsje schrikkeriger,maar of dat nou door dat minder zien kwam of een karaktertrekje was dat weet ik niet Knipoog

beetje proberen te handelen in dit geval,krijg je er wat van af dan is het mooi toch?

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:48

Voor 1500 euro vind ik de pony te duur.
Je schrijft de pony is goedgekeurd op de rug en benen.
Is de pony gisteren of vandaag klinisch gekeurd door de dierenarts dan ?
Ik zou er als koper problemen mee hebben dat de pony een stofprobleem heeft en dat witte vlekje in het oog.
Het is een handelaar hè ?
Dus die proberen er altijd goed geld uit te slepen.
Zeker als je een leek bent op paardengebied zou ik zelf iemand meenemen die verstand van paarden(gebreken) heeft en nogmaals naar de pony gaan om te verzorgen, te rijden, etc. Om te zien of hij echt zo goed bij je past als gedacht.

Het stofprobleem kan gevolgen hebben voor de longen.
Ik denk aan dampigheid e.d.
Als een paard dampig is, kun je eigenlijk niet meer rijden.

Als de pony blind wordt door dat witte vlekje in het oog hoeft op zich geen ramp te zijn.
Maar kan het dier dan nog wel functioneren voor datgene waar je het voor koopt ?

Ik zou mijn eigen dierenarts meenemen en in ieder geval klinisch laten keuren.

Is de pony gechipt, heeft het een paspoort en stamboekpapieren ?
Is het een kruising met ouders bekend of is er helemaal niks bekend over de pony ?
Is er wat bekend over het verleden van het dier ?

Ik zou er ook nog een paar nachtjes over denken voordat ik zou beslissen tot aankoop.

En de prijs: ik vind 1000 euro meer dan dik betaald voor de pony met vermelde gebreken.
Al naar gelang uitslag van de dierenarts zou ik er niet meer dan 750 euro voor willen betalen.

EnitnoeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:48

Mijn eerlijke mening?

€ 1500,- vind ik persoonlijk al te veel geld, voor een paard wat een allergie heeft en een grotere kans heeft om later blind te worden.

Stel je eens voor dat het paard volgend jaar al last van het oog krijgt, dat er dure medicijnen of operatie aan te pas moet komen.
Heb je enig idee hoe duur dat gaat kosten? En dan is het ook nog maar de vraag of dat alles wel gaat helpen.

Goedkoop is duurkoop meis! Ik zou als ik jou was, verder kijken. Vast en zeker dat er een paardje is wat aan jou eisen voldoet.

Sowieso heb ik het persoonlijk totaal niet op handelaren, altijd het idee dat je door die lui in de zeik word genomen.

Groetjes Leontine

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:30

ik zou wat van de prijs af proberen te halen, lijkt me een beetje duur voor paard met stofallergie..
maar als jij het er voor over hebt is het toch goed? Lachen

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:36

Naja het is wel een D-pony.. En hij is verder helemaal goed. Kan die ook nog beetje de sport in dressuur of springen?
Als het puur recreatie paard is en hij heeft verder echt niets speciaals zou ik iets van de prijs af proberen te doen..