zadelmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jirka

zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 23:40

beste mensen
ik heb sins een week of 6 een verzorgpaardjes. het is een 5 jarige onbeleerde merrie en haar 9 weken oude hengsten veulen.
ze zijn beiden heel lief in de omgang.
met de merrie ben ik begonnen met longeren alleen met hoofdstel dat ging meteen al super. naar een week kreeg ze voor het eerst een longeersingel om ze vondt de druk die dat gaf niet fijn. maar liet het wel gebeuren met wat gedraai. ik singel hem gaatje voor gaatje aan. nu ben ik begonnen met het zadel op te leggen. maar zodra ze die ziet gaat ze al wat ongedulgdraaien. als ik hem omhoog hou om hem op haar rug te leggen schrikt ze en draait ze weg. maar zodra het zadel op haar rug ligt staat ze weer stil. maar als ik de singel gaatje voor gaatje vastsingel gaat ze weer draaien. maar zodra ik niet meer aan de singel zit staat ze weer stil. een beetje aan het zadel schudden gaat ze ook alleen wat draaien. maar met dit alles gaat gelukkig niet met al te veel protest want ik kan het allemaal in mijn eentje doen. we zijn nu 4 weken op weg en ze is leergierig zat maar mijn vraag is hoe kan je aan haar zien of ze er aan toe is om een gewicht op het zadel ze hebben. en wat kan ik daar voor gebruiken. ik heb al iemand die mij wil helpen dus we kunnen het nu met ze tweeen verder werken. en wat zijn de volgende stappen.

liljebo

Re: zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 06:59

als je zelf geen ervaring hebt met zadelmak maken, moet je het echt aan iemand anders overlaten. Als je iets fout doen, kun je haar enorm verpesten. Het feit dat ze protesteerd (al uis het misschien niet al te veel, zoals je zegt) geeft al aan dat ze nog niet toe is aan een volgende stap en dat er mogelijk al iets niet goed is.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:43

liljebo schreef:
als je zelf geen ervaring hebt met zadelmak maken, moet je het echt aan iemand anders overlaten. Als je iets fout doen, kun je haar enorm verpesten. Het feit dat ze protesteerd (al uis het misschien niet al te veel, zoals je zegt) geeft al aan dat ze nog niet toe is aan een volgende stap en dat er mogelijk al iets niet goed is.

Ik vind dit niet helemaal waar.
Je moet het ooit leren, en wat is nou beter om op je eigen vertrouwde (verzorg)paardje te doen.
Het beste is WEL profesionele hulp er bij te vragen, dus een instructrice die zellf ook de rust en geduld heeft.

Het feit dat ze protesteerd is omdat ze dit gewoon spannend en eng vind. Wat logish is.. Probeer het vooral in het begin met een snoepje, beloon haar altijd , ook al heb ze staan draaikonten laat haar aan het zadel snuffele als je eht in je handen heb, geef haar dan een snoepje. Leg het zachtjes op haar rug, geef haar dan een snoepje schuif het wat heen en weer, en beloon haar nog een keer.
Pas als ze weer gekalmeerd is, met de singel beginnen, laat hem evn op het eerste gaatje voor een paar minuten en knuffel wt met r, en beloon haar weer met een snoepje. Loop een rondje met haar, en haal het zadel er weer af en beloon haar uitbundig. NOOIT te snel gaan met singelen, Kom je dag 1 maar op het eerste gaatje, laat het dan zo.

De volgende dag precies zo, dan stopt ze vanzelf met draaikonten omdat ze nu leert dat het niet erg is om een zadel op haar rug te hebben. Is zij zodanig kalm met zadelen en kan je haar zonder draaikonten aansingelen, DAN pas beginnen met longeren met een zadel op. Precies zo met longeersingel Lachen Dit voorkomt een singelnijd of zadel angst.
Laat haar altijd zien wat je doet! dat is heel belangrijk, en beloon haar echt heel veel zowel met je stem of met een brokje, EN ja mensen gaan hierop zeuren dat snoepjes slecht zijn, Maar jonge paarden paai je nu eenmaal Lachen
Grondwerk is het aller belangrijkste, al duurt het wat langer dan jij wilt, Je moet gewoon echt veel geduld hebben en vooral naar je dier kijken hoe het reageert.
Mijn 3 jarige kan ik nu zonder gemeut in de bak rijden, door deze methode. Bovenal verlies je geduld nooit! Gaat het een keer niet lekker, dan doe je gewoon een stapje terug.

Voor vragen over hoe en wat met mijn 3jarige mag je mij gerust pben Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:20

Ik drukte mij natuurlijk ook wat ongelukkig uit. Natuurlijk moet je het een keer leren, maar ik zou dan dus wel gaan voor hulp van iemand die ervaren is. Gezien ts hier vraag hoe ze verder moet gaan, neem ik aan dat degene die haar helpt die ervaring ook niet heeft (misschien onterecht). Je tips zijn verder goed, vind ik, en het is fijn als ze anderen om hulp kan vragen. Maar het fijnste lijkt het mij, als ze ook ter plekke hulp krijgt van iemand met ervaring. Maar ze kan met grondwerk ed wel al een heel eind vooruit.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:45

Ja ik zou ook wel iemand erbij vragen die er meer ervaring mee heeft, maar het dan onder begeleiding zelf doen, zo leer je het het beste.
Bij mijn paard heb ik het ook zelf gedaan en soms als ik zoiets had van hmm even voor de zekerheid navragen dan deed ik dat.
Ik had ook een verzorgster met de naam PinkyBubble hierboven, dus dat scheelde.
Gelukkig was de mijne zo relaxed dat je gewoon het zadel erop kon leggen en eigenlijk zo op kon stappen.
Eerst wel gehangen enzo, maar daar gaf hij niks om. (nooit wat om gegeven ook)
Daarna iemand zonder zadel erop. Het enige wat hij deed was mij aankijken van: Hallooo zo kan ik natuurlijk niet vooruit.
Neem gewoon rustig de tijd, beloon veel, hoeft niet altijd met snoepjes, want kan zijn dat je dan zo'n bedelaar krijgt, maar soms zijn snoepjes wel handig om te paaien.
Doe gewoon alles op haar tempo, en vraag iemand om hulp als je het niet zeker weet.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:10

liljebo schreef:
Ik drukte mij natuurlijk ook wat ongelukkig uit. Natuurlijk moet je het een keer leren, maar ik zou dan dus wel gaan voor hulp van iemand die ervaren is. Gezien ts hier vraag hoe ze verder moet gaan, neem ik aan dat degene die haar helpt die ervaring ook niet heeft (misschien onterecht). Je tips zijn verder goed, vind ik, en het is fijn als ze anderen om hulp kan vragen. Maar het fijnste lijkt het mij, als ze ook ter plekke hulp krijgt van iemand met ervaring. Maar ze kan met grondwerk ed wel al een heel eind vooruit.

Zoals je kan lezen hierboven, heb ik dat ook al aangegeven, dat ze absoluut profesionele hulp er bij moet halen, die haar EN haar dier begeleid, maar dat betekend natuurlij kniet dat ze het nie tzelf mag proberen Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:47

Helemaal mee eens.... Cool

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:50

Ik heb hier een tijd geleden in een topic gelezen over een bokker die eerst alle soorten enge dingen op haar paard had gedaan. Wapperende plastic tasjes etc. en toen dat paard daar niet meer van om keek, is ze er zelf opgegaan. En daar keek het paard ook niet van op. Als ik ooit weer ga beginnen met een jong dier, ga ik dat zeker ook doen. Vond dat zó slim van haar, en was er zelf nooit op gekomen. Clown
Zowiezo zou ik er iemand bij halen. En eerst nog een tijd met het zadel bezig blijven tot ze het echt helemaal normaal vind. Succes! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:51

Ik ben het met de andere mensen eens dat je eigenlijk professionele hulp erbij zou moeten vragen.
Wat betreft de angst voor het zadel, probeer anders eens eerst de longeersingel met een dekje eronder. Dan leg je er toch iets op met een wat groter oppervlak, misschien helpt dat om haar te leren wennen.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:05

ik denk dat het nog een beetje teveel is in 1 keer.
zooals je zelf zegt vind ze de druk van de singelband nog niet fijn, mischien kun je eerst beginnen met een dekje aai haar met het dekje, laat haar eraan ruiken laat het zien enz. pas zodra ze hieraan gewent is en stil blijft staan een singelband erom heen eerst heel los en vaak mee lopen terwijl ze dit om heeft zodat je went aan t gevoel tijdens t bewegen.
zodra ze hier niet meer van dribbelt of schrikt die je t zelfde met het zadel laat haar kijken ruiken hou het voor haar naast haar en blijf dit doen tot ze niet meer dribbelt. en dan pas op haar rug. dan doe je t zelfde als met het dekje en singelband, er mee gaan lopen. pas als hij/zij hier niet meer nerveus van word dan zou ik er langzaam gewicht aan doen denk aan oude kussenslopen met zand, steeds iets meer. bedenk wl dat dit niet binnen een maand gedaan is je zult gedult moeten hebben, dit is t belangrijkste anders zal ze er altijd een tik van houden.
sorry voor t lange verhaal met spelfouten haha veel sucses

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:21

hoi ik zag dat je wou zadelmak maken.
mijn vader werkt veel met paarden.
hij heeft veel geleerd over de technieck hoe Monty Roberts doet
je kan op de Site van monty zelf kijken en een cursus doen of je laten helpen door Annemarie v/d Torn
veel succes err mee!:D
Laatst bijgewerkt door ClooneyManon op 30-06-08 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:22

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:32

ik zou het aan een ervaren iemand vragen maar er zelf wel de hele tijd bij blijven om het de volgende kee zelf te kunnen doen. of je doet het wel zelf maar dan wel met goede hulp Lachen

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:42

Het eerste paard dat ik ingereden heb was neit te vertrouwen werd mij verteld. Ik heb het toch alleen gedaan alleen. Als jer er dus toch mee aan de slag gaat moet je heel veel geduld hebben, een sterke persoonlijkheid en vooral veel lef. Als een van deze ontbreekt moet je er neit aan beginnen een paard in je eentje zadelmak te maken, zoek dan professionele hulp. Uiteindelijk heb je hier zelf ook het meest plezier van.

Als je het toch alleen (eventueel hulp van een andere non-professional) gaat doen hier wat tips. Ik heb van een beetje zenuwachtige pony geleerd dat veel praten het beste is. Zodra je iets gaat doen wat ze eng vinden belonend praten, totdat ze mis stap maken. Een heel overdreven verhaal afsteken van hoe geweldig ze wel niet is, hoe spannend het voor haar meot zijn en hoe goed ze het wel neit doet. Straal zelf rust uit. Bij een verkeerde pas zeg je kort dat dat niet de bedoeling is en zodra ze weer stilstaat of het juiste voor je doet weer belonend praten en weer die rust uitstralen. Op deze wijze letten ze op en leren ze heel snel. Ik gebruik zelf nooit snoepjes, alleen na het werk een handje muesli ofzo. Veel lichaamscontact met de pony tussen alle stappen door is ook belangrijk. Als de singel erop zit eerst even overal "aaien" (bliven belonen natuurlijk)
tot ze rustig is erna weer stappen en draven. Hetzelfde geldt als het zadel erop gaat en later een ruiter. Blijven belonen bij alles wat ze niet verkeerd doen. Je krijgt dan een paard dat graag voor je wil werken.

Leer wel herkennen wanneer je pony iets verkeerd doet uit angst of uit verzet! Je stem en wat je uitstraald (rust of straffend) moet je hier namelijk op aanpassen.
Succes, ben benieuwd hoe het inmiddels gaat

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:44

ik zou raad vragen aan een instuctuur of kenner of die je kan helpen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:52

Het klinkt natuurlijk heel erg..l..banketstaaf, maar alleen al dat je hier op bokt moet vragen hoe je nu verder moet gaan is eigenlijk het bewijs dat je het niet alleen gaat redden.
En er moet een eerste keer zijn,dat is waar maar dan wel met een ervaren persoon naast je.Als het nu al dreigt mis te gaan, dan is de kans dat het echt misgaat als je er eenmaal op gaat zitten nog vele malen groter.