Hoe pakken jullie je paard /pony aan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michh

Hoe pakken jullie je paard /pony aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:37

Stel : Je komt na het rijden terug op de poetsplaats en hebt het zadel al opgeruimd , nu wil je het halster om doen , maar je hebt het hoofdstel nog om . Je laat alleen de teugels nog om de hals ter veiligheid (wat dus eigelijk niet vielig is) ! Je doet een poging tot het halster omdoen , maar plots gaat je paard /pony rennen . Het hoofdstel hangt nog met de teugels aan de hals vast dus het hoofdstel sleept achter je pony /paard aan. Uiteindelijk blijft ze hangen en je hoofdstel is kapot .

Hoe zou jij je pony /paard aanpakken .

Dit is mij dus gebeurd, had net een nieuw hoofdstel van Kieffer €120,- euro gekocht , 3 dagen erna gebeurde dit .

EquiPhoto

Re: Hoe pakken jullie je paard /pony aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:52

Aller eerst, hoe kan je paard zomaar weg rennen? Dan heb je je paard dus toch niet goed vast (teugels net achter de kaak ist stevigst bij mij paard)

Ik zou rustig op hem aflopen en hem kalmeren, het hangt er vanaf waarom hij ging rennen. Als hij schrok, ist jammer maar hij kan er dan niks aan doen. Het blijven paarden.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:55

Wat bedoel je met aanpakken? Waarom ging het paard rennen? Is jammer dat het stuk is, kan het paard niets aan doen lijkt mij.

Ik doe normaal eerst het hoofdstel af, daarna pas het zadel.
Het handigste is eerst het halster rond de hals te doen, zodat je paard vaststaat aan zijn hals, dan het hoofdstel eraf te doen - weg hangen in de buurt - en dan het halster goed doen. Vervolgens kan je afzadelen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:56

Nou, ik doe zoiets niet (dan bedoel ik de teugels om de nek)
mijn pony staat altijd in een gesloten ruimte zoals paddock.
als ze dan gaat lopen komt ze toch niet ver, en krijg ik haar zo weer tepakken.
ik jouw geval kun je miss een band kopen waarmee je ze vast zet??
die gaat om de nek en wordt ook gebruikt voor koeien.
maar of dat veilig is weet ik niet.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:57

Ik zou mijn paard om deze reden niet zomaar aanpakken Verward
Deze gaat echt niet zomaar voorniks rennen, hier zal een reden achter zitten.
Ik haal ook inderdaad eerst het hoofdstel eraf, zet hem dan vast en doe dan de rest.

Maar nu je dit topic opent, vraag ik me ook wel af, wat jij dan in deze situatie hebt gedaan.?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:59

Om deze reden zou ik mijn paard niet aanpakken (dit is schrikreactie).

Wel heeft die van mij als hij even los staat (niet wegrent maar niet vastgezet) dat hij wegloopt, ga ik hem achterna rent ie gauw weg.
Daar heb ik dan zon gruwelijke hekel aan! En dan scheld ik hem uit Clown haha. Maar meestal blijft het daar bij.. Tong uitsteken

Maar hoe wou jij je paard gaan straffen voor het feit dat jij een duur hoofdstel koopt, omdoet en onhandig afdoet en het paard schrikt. Hem slaan of schoppen, zal ie echt snappen (!) en er veranderd niks door. Niet doen dus Knipoog .

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:05

Even tussendoor:
Ik heb mijn paard altijd helemaal los staan als ik aan het opzadelen ben oid, ik geef hem de verantwoordelijkheid gewoon te gaan grazen op een stukje of netjes te blijven staan. Hij heeft dit vertrouwen nog nooit beschadigt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:19

ik ben ook wel benieuwd wat je gedaan hebt, aangezien je onze mening vraagt,

tja het is balen maar toch je eigen schuld, ik haal zelf eerst het hoofdstel helemaal af (pony blijft toch wel staan, heeft ze geleerd) en doe dan het halster om. bij andere paarden en in het begin hield ik het halster al in mijn hand, hoofdstel helemaal af en gelijk halster erom

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:22

Ik doe eigenlijk altijd eerst het hoofdstel af en daarna het zadel. Ik maak alles los en pak dan samen met de teugels het hoofdstel af.
Maar in jou geval zou ik je pony wel straffen voor het feit dat ze er vandoor gaat. Niet dat je hoofdstel kapot is, want dat is je eigen schuld.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:23

Nou, niets! Als ik dit lees denk ik, onopgevoed paard, of een goed opgevoed paard met een schrikreactie en een ruiter die niet zo handig is.

Mijn paard heb ik aangeleerd om gewoon stil te blijven staan. Ik doe gewoon het hele hoofdstel af en pak dan op mijn dooie akkertje het halster, hij blijft echt wel staan. Als hij schrikt (of zich even vergist) dan kan ik rustig achter hem aan met het halster.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:38

Niet aanpakken natuurlijk...

Paard kan echt niet ruiken dat hij een nieuw en duur hoofdstel naar de filistijnen heeft geholpen hoor.

Plus, als je je paard eenmaal weer te pakken heeft en je gaat hem dán nog straffen ben je veel te laat en verbindt hij de straf niet meer met het wegrennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:49

Niet natuurlijk. Je mag NOOIT een paard op z'n flikker geven als je hem weer te pakken hebt. Doe je het wel snapt hij er niets meer van, hij laat zich pakken en baasje wordt nog boos ook. En je kan er zeker van zijn dat je het paard de volgende keer nog maar met moeite te pakken gaat krijgen.

Ik zou eerder mezelf flink aanpakken als ik zoiets zou laten gebeuren Lips are sealed En dat mijn hoofdstel a 130 euro nu kapot is, ja jammer. Maar wel mijn schuld, zeker niet die van het paard.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:54

Voordat je het hoofdstel af doet eerst het halster pakken en paard om de neus vasthouden. Dan kan hij nooit weg.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:56

Zonde van je hoofdstel...
maarja, of het nou 20 euro kost of 120 euro
tis altijd zonde!
Ik zou voortaan eerst je spulletjes in stal af doen
en dan pas naar de wasplaats lopen
tis misschien beetje omlopen, maar scheelt je teminste wel 120 euro Knipoog

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 09:26

Eefke85 schreef:
Voordat je het hoofdstel af doet eerst het halster pakken en paard om de neus vasthouden. Dan kan hij nooit weg.

heb ik gedaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:28

@TS: Je hebt eigenlijk niet gezegd wat jij hebt gedaan toen je hem te pakken had. Hoe heb jij gereageerd?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:36

Als ik gereden heb hoofdstel af en halster om. Hij blijft gewoon stilstaan, mocht hij ooit in zn hele leven een schrikreactie krijgen dan is zn stal 5 meter verder en zal hij daar in lopen (ligt zn eten) En dan pas het zadel eraf halen. Maar altijd eerst zn hoofdstel. Als een paard schrikt kan je hem moeilijk op zn falie geven. Ik zou hem dus geruststellen en weer mee terug nemen naar de poetsplaats
Laatst bijgewerkt door Onali op 30-06-08 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:39

Ik doe altijd eerst het hoofdstel af, en mijn paard blijft altijd gewoon staan, dus ik hang niets om zijn nek. Zijn hoofdstel gaat af en ik heb alle tijd om zijn halster los van de poetspaal te maken en om te doen. Dan zet ik hem vast en haal ik zijn zadel er pas af.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:42

ik doe altijd eerst zijn hoofdstel af incl. teugels, dan leg ik het hoofdstel gewoon even neer, of hang het op als dat kan, dan doe ik het halster om, als die weg rent vind ik dat als nog veiliger dan dat die met dat hoofdstel om zijn hals zit..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:42

Je moet jezelf aan pakken, kijken hoe je het een volgende wel goed kan doen zo dat het niet meer gebeurd.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:46

Dat kan ik moeilijk zeggen, is me nog nooit gebeurd.
Maar een vraagje tussendoor, wat er wel mee te maken heeft, stel jullie bergen jullie halster op in de kast, en je komt terug met rijden.. dan moet je hem dus vastzetten aan het hoofdstel want je hebt geen halster, die moet je eerst uit je kast halen.
Hoe zouden jullie dit oplossen?
En dat is hetzelfde met opzadelen, als ik helemaal klaar ben moet ik hem vastzetten aan het hoofdstel want ik moet nog naar mijn kast.
Dit vastzetten is niet goed, maar hoe moet ik het anders oplossen?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:48

Niet aanpakken eigen schuld!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:48

Kan je niet gewoon je halster laten hangen dan. Die van mij hangt gewoon nog aan de poetspaal als ik klaar ben, zodat ik hem nergens aan vast hoef te zetten met zijn teugels.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:49

Kan je je halster niet laten hangen dan? Dat is wat ik altijd doe. Of anders in stal afzadelen dan kan hij ook niet weg. Mijn halster heeft gewoon altijd op de poetsplaats gelegen of gehangen waardoor bij terugkomst ik hem zo weer vast heb staan

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:50

Ja, maar dat doe ik dus liever niet, maar als het niet anders kan, dan zal dat wel moeten.
Hij staat niet op stal. Knipoog