Pony meer waard dan € 1.500?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony meer waard dan € 1.500?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:49

Vandaag kwam iets naar boven wat ik toch wel interessant vind en eens andere meningen over wil horen. Ik heb een tijdje geleden afgesproken dat ik in de (nabije) toekomst mijn verzorgpony zou kopen. We hebben het toen ookal zo'n beetje over de prijs gehad, namelijk € 1.500 (waarschijnlijk met spullen bij maar stel nu even gewoon voor de pony alleen).

Vandaag waren we er weer over aan het praten en omdat ik niet zo heel zeker was of de pony wel echt weg zou gaan had ik iets van: stel dat ik hem niet koop ... Dan zou de eigenaar dus op zoek gaan naar andere kopers (zou dan waarschijnlijk wel een tijd duren want ik kan niet voorstellen dat die pony met de eerste de beste meegaat Knipoog ) en die zouden dan waarschijnlijk zelfs meer dan 1.500 voor zo'n pony willen geven. Kan misschien wel, maar ik ben er toch eens nieuwsgierig naar Lachen

De reden waarom dat zou zijn is omdat het een brave pony is, een superrecreatiepaard. Je kan er uren en uren mee het bos in, alleen of met groep. Zal niet snel bokken en al helemaal geen andere rare dingen, is superverkeersmak, loopt alleen de trailer op, is braaf met kinderen/beginners, ...

Maar ik denk er het mijne van Clown
Ok, het is inderdaad een superpony en voor in het bos te hobbelen echt een topknol. Maar ik heb in het begin veel problemen met hem gehad, qua rijden. Zal niet in detail treden maar ik kon er vrij weinig mee, en bv. dressuurmatig in de weide dat was al helemaal niet aan te beginnen. Pony is braaf met kinderen, maar dan moet er wel iemand bij zijn die baas is over de pony. Nu doet de pony alles als de eigenaar erbij is, maar als die wegvalt (wat dus bij verkoop is) dan twijfel ik eigenlijk of alles wel zo super gaat. Kan natuurlijk, er zit niks kwaads in de pony, maar ik weet het zo niet ..

Dus, vandaar ... zouden jullie meer geven voor zo'n pony? Of vind je 1.500 al ruim voldoende?
Pony is een New Forest van 1.45m, een ruin van 1996 (nu dus 12 jaar). Kan alles een beetje maar niks echt goed Clown Is niet in de sport uitgebracht, behalve een aantal enduranceritten (20-30 km). Voor TREC is hij wel echt ideaal. Heeft dus zijn eigen karakter en is dominant naar andere paarden, al is dit wel goed in de hand te houden tijdens het rijden (maar ik zou er niet zomaar een paard bijgooien in de weide ofzo). Heeft heel licht zomereczeem maar dat is met een deken helemaal in orde. De enige "last" die je dus hebt is dat je het deken moet erop doen in de lente/zomer, voor de rest heb je er geen omkijken naar.

Om een beetje een idee te krijgen wat hij nu eigenlijk echt waard is .. want ik heb er eigenlijk geen idee van Bloos
Dus: 1.500 of zeker meer? Lachen

Zilvermoon

Re: Pony meer waard dan € 1.500?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:53

Zomer exceem is lastig..
12 jaar is al wel een leeftijd.
Maar als t diertje verder gezond is en braaf vind ik 1500 euro een geschikte prijs
Ik heb mijne voor 3000 moeten kopen.. en die was nog zo groen als wat.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:06

Als er toevallig de juiste persoon op komt, valt er zeker meer dan 1500€ voor te krijgen.

Mijn vroegere pony herken ik heel erg in jou plaatje. Superbraaf beest, 100% verkeersmak, alleen of in groep naar buiten ging super, bokken of vervelend doen deed ze niet, gewoon in omgang kon je er ook alles mee doen,... Klein 'gebrek' was dat ze wat stofallergie had, maar met de juiste stalbedekking en hooi dat je wat natmaakt geen probleem. Enige verschil met die pony die jij zegt is dat ze wel wat dressuur reed (B2 individueel, M achttal), maar geen prijzen haalde omdat ze eigelijk zo tam als een konijn was, en gangen van een koe had Clown (om het zo maar te stellen)... Pony was toen ze de verkoop in ging 16jaar.

Wij hebben er 2000€ voor gekregen. Hoe zoiets kan? Ouders komen met hun kindjes (drie kindjes van een jaar of 9) kijken naar de pony, kinderen kunnen amper rijden, kregen haar amper vooruit gereden, maar waren wel dolverliefd op de pony... Poetsen, koekjes geven, zonder zadel erop,... Kinderen waren verkocht. Ouders waren nogal 'grootverdieners' die niet om een euro meer of minder moeten kijken, en willen vooral hun kindjes héél gelukkig zien.

Achteraf moet ik wel zeggen: pony is met haar gat in de boter gevallen Haha!. Zou niet willen dat ze ergens anders zou heen gegaan zijn. Er wordt nietmeer met haar gereden, omdat ze haar niet vooruit gereden krijgen (pony is nogal aan de luie kant). Dus ze gaan er mee wandelen aan de hand, springen kleine sprongetjes met haar aan de hand, poetsen haar elke dag, één keer in de week mag ze onder de douche,...

Er is grote vraag naar brave recreatiepony's, voor kinderen die niet liever doen dan kroelen en spelen... Dus met de juiste persoon die op de pony komt, kan ze zeker meer dan 1500€ krijgen denk ik.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:46

Het is een beetje vraag en aanbod waarbij een goed karakter en mate van gebruik (hoeft niet persee hoog in de sport te lopen maar 100% verkeersmak bv) de prijs zeker omhoog zal gaan.
Daarbij een goed afstamming maar een slecht karakter of exceem (gezondheid) de prijs drastisch naar beneden haalt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:28

Het is net als met autohandel: wat de gek er voor geeft. Als iemand er dolverliefd op wordt is de kans groot dat ze meer neerleggen dan 1500 euro. Op zich vind ik het geen verkeerde prijs, het is maar net wat je zoekt er waar je tevreden mee bent.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 05:11

persoonlijk vind ik het veel geld voor een 12 jarige pony die verder geen concourservaring heeft en zomer exceem heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:58

Denk je?
Concourservaring is niet voor iedereen een vereiste. En wat noem je concours? Een endurancewedstrijd of TREC-wedstrijd rij je er zo mee uit ... En sommige mensen zoeken gewoon een recreatie/bos/wandelknol/kinderpony. Die moet dan superbraaf en superverkeersmak zijn en dat is deze ...

En die zomerexceem .. tja .. ideaal is het niet natuurlijk, maar als je het kan oplossen met een deken (verder wordt er echt niks aan gedaan en mensen zeggen dat je er zelfs niet aan ziet dat ie er last van heeft, heeft gewoon manen enzo) weegt dat dan zo zwaar door op de prijs? Ik weet het niet...

Ik zeg niet dat ik (veel) meer als 1.500 ervoor zou betalen, maar vraag me wel af of er mensen zijn die dat wel zouden doen. Omdat hij dus braaf is e.d. maar verder ook wel zijn eigen karakter heeft Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:03

Ik vind het persoonlijk al te veel. Zomereczeem is geen lolletje en kan het ene jaar erger zijn als het andere, pony is zo te horen niet 100% een droompony voor een klein kind, dus ik zou er niet meer voor geven dan €1500. Zomereczeem kost geld om te onderhouden, veel geld, dus ik heb er wat gemengde gedachten over.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:06

ik denk dat 1.500 best een goede prijs is, ook al had je er denk ik meer voor kunnen krijgen als ze dus geen zomereczeem had. ik had ook een pony met zomereczeem maar dat was véél erger.. met een eczeemdeken erop valt het allemaal meestal wel mee denk ik. op de handelsstal waar ik heb gewerkt/gereden werden de pony's voor veel meer verkocht en terwijl ze nog zo groen als gras waren gingen ze naar kleine kindjes toe. Scheve mond kortom; mijn mening is dat dit geen slechte prijs is.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:12

Laat ik het zo zeggen: als jij 1500 euro uitgeeft, wat denk je dat je er dan voor kunt kopen op bijvoorbeeld Marktplaats? Ook niet veel soeps, denk ik.
Dus als je budget beperkt is tot 1500 en je hebt plezier aan het paard, dan zou ik het maar doen...
Kun je meer uitgeven, bijvoorbeeld 3500, dan zou ik zeggen, koop dan gewoon een paard.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:20

Ilzas schreef:
Ook niet veel soeps, denk ik.

Dat is een lekker respectvolle opmerking over de verzorgpony van Sabine. Scheve mond

Anyway, Sabine - ik denk dat 1500 euro een heel redelijk bedrag is voor een pony als die van jou. Hoger zou ik zelf niet gaan, maar zoals hierboven al is gezegd: het is wat de gek ervoor geeft, als er mensen komen die er meer voor over hebben, dan kan dat. Jij weet wat je aan deze pony hebt, in dat geval zou ik er gewoon voor gaan. Het is ook maar net wat je ermee wilt doen, sommige mensen hechten veel waarde aan een hoge klassering in dressuur of springen, jij wilt een betrouwbaar en sterk paard waar je van op aan kunt in de endurance en TREC. Het een is IMO niet beter of waardevoller dan het ander, je zoekt een paard dat aan je gebruiksdoel voldoet en aangezien je geld maar één keer kunt uitgeven kun je dat het beste doen aan een paard dat aan jouw eisen voldoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:45

Ilzas schreef:
Laat ik het zo zeggen: als jij 1500 euro uitgeeft, wat denk je dat je er dan voor kunt kopen op bijvoorbeeld Marktplaats? Ook niet veel soeps, denk ik.
Dus als je budget beperkt is tot 1500 en je hebt plezier aan het paard, dan zou ik het maar doen...
Kun je meer uitgeven, bijvoorbeeld 3500, dan zou ik zeggen, koop dan gewoon een paard.

En wat is deze dan? Een speelgoedpony? Clown

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:45

Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat die pony niet veel soeps is, helemaal niet. Ik vraag me af, wat je voor een dergelijk bedrag elders kunt kopen, nou niet veel, denk ik.
Ik denk namelijk dat de eigenaren haar wel tegemoet komen met de prijs omdat ze de pony kent, er goed voor is en zelf al een en ander geleerd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:55

1500 lijkt me een heel reëel bedrag voor een paard waar niet sportgericht mee gereden is. Zelfs zonder de zomereczeem zou dit waarschijnlijk het bedrag zijn waar ik ongeveer op uit zou willen komen wanneer ik deze pony zou willen kopen....

Hebben zelf voor datzelfde bedrag 2,5 jaar geleden ons paardje gekocht. NRPS'er, 90% Arabier, 1.56 hoog, toen nog geen 9 jaar oud, tot een jaar daarvoor hengst geweest, alleen een paar keer een B-proefje gelopen. Prachtige nepkrul, weinig dressuurmatig gereden, kon alleen maar hard. Met springen errrrrug heftig, met buitenrijden braaf maar erg sterk, verkeersmak op normaal klein verkeer, maar grote gevaartes blijven eng. Geen lichamelijke gebreken, geen zomereczeem, lief maar dominant karakter.