lastige hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

lastige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 21:48

Hallo
Ik zit met een probleempje donder is een hengstje van 13 en ik sta nu bijna anderhalf jaar op een pensionstal. Hij heeft eerst altijd bij huis gestaan en daar was hij super rustig en niks aan de hand.
maar toen ik op die pensionstal kwam te staan heeft hij eerst met andere hengstjes en ruinen in de wei gestaan en tot dan geen probleem. Alleen op een dag heeft de staleigenaar hem bij een merrie gezet die net hengstig was geworden dus was er een hoop drukte in de wei want dat vond menneer wel interesant Maar sinds die dag kan ik niet meer normaal langs merrie's lopen of er naast in de paddock zetten want dan maakt hij een hoop stennis, het is zelfs zo dat als ik hem aan de hand of voor de kar heb dat hij dan licht omhoog komt en hij doet het alleen op het erf of als we in de buurt van het erf komen na een buitenrit. Ik doe hem daar ook steeds voor straffen door middel van me stem en als hij omhoog komt een tik op de neus maar tot nu toe heeft dat nog niet veel effect gehad,weten jullie wat ik daar aan kan doen of tips?
Want het wordt nu een beetje vervelend en sommige medepensiongasten lopen ook over hem te klagen alleen tegen een ander en niet tegen mij :s
Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

risky

Re: lastige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:01

helaas voor jou maar ik denk dat zijn hormonen op hol slaan nu hij merries heeft ontdekt, mischien kun je nog een castratie overwegen als dat nu nog kan op zijn leeftijd

of verhuizen naar een plaats waar geen merries staan want dit probleem zul je waarschijnlijk biijven houden

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:04

Hormonen kun je niet tegenhouden.
Wij hebben hier een aantal hengsten, die ook weten dat ze hengst zijn. Zoals ik zei, hormonen kun je niet tegenhouden, maar de hengst wel.
Het is een kwestie van de baas blijven, en zorgen dat hij ontzag/respect voor je heeft.
Hij zal altijd wel blijven hinniken naar de merries, en wat gaan 'showen', maar met een goede opvoeding kom je zover dat ze netjes naast je blijven lopen. Lachen

Klagende pensionklanten? Niets aan te doen, alleen castreren is dan een optie lijkt mij.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:07

oje, het probleem als een hengst eenmaal bij een merrie is geweest. Hier kun je weinig meer aan doen.
Als kind zijnde had jij waarschijnlijk ook geen belangstelling voor mannen, totdat je oud genoeg werd, Nu weet je hoe het is, en dat weet jouw hengst nu ook Haha!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 22:10

Het is ook niet iedere keer dat hij omhoog komt en ik weet niet ik heb wat tegen casteren. Dat showen vind ik ook niet erg maar dat omhoog komen daar heb ik wel problemen mee. En het stomme is als me kleine neefje er op zit dan kijkt hij niet eens naar de merrie's zo apart. Maar ik wil het gewoon afleren want het is best irri.Ik moet wel zeggen als ik hem elke dag een uur voor de kar heb of langer dat hij dan lang niet zo vervelend is, maar helaas gaat dat niet altijd i.v.m slechte gezondheid.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:11

Misschien toch wat strenger zijn?
Liever een paar keer echt streng zijn, en hem op zijn plek zetten, en dat het dan ook goed is. Dan dat je iedere keer een klein beetje streng bent, en het niet tot hem door dringt..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:12

Dan zul je hem echt flink op zijn plek moeten zetten op het moment dat hij wat doet wat jij niet tollereert. Maar dan ook echt flink, en niet denken ahhhhhh dat is zielig. Als je het nu niet de kop in drukt wordt het alleen maar erger.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:14

Dan mag je als eerste de pensionhouder bedanken voor zijn domheid!

Het enige wat je nu nog kunt doen is trainen. Dwz heel veel en vaak langs de merries lopen en hem goed onder apèl zetten. Onder apèl versta ik: niet brullen, niet klauwen, niet stilstaan maar gewoon doorlopen en gefocussed zijn op jou ipv op de merries. Uiteindelijk komt het goed al zal het niet zonder slag of stoot gaan. Onthoud: beter 1x keer héél goed optreden dan 25 x te soft.

Het zal wel even een omschakeling voor je zijn dat je je paard ineens anders moet gaan aanpakken.
Je hebt al die jaren "geluk" gehad dat hij zo rustig was en onbewust van zijn testosteron.
Nu heb je een échte hengst Haha! Laat je stalgenoten maar klagen en doe je eigen ding. De meeste begrijpen toch niet wat het is om met hengsten te moeten omgaan.

Succes!

Castreren vanwege klagende pension klanten?....Nou zeg! Gekker moet het niet worden.
Wat een paniek om een shettenhengst...zucht Slapen

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 22:20

okee ik snap dat ik hem goed moet aanpakken en dat doe ik ook want hij heeft donders goed in de gaten wat wel en niet mag. Alleen met dit probleem lijk ik niet de baas over hem te zijn, om het zo maar even te zeggen weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Wat ik wel doe is soms me rijzweep mee nemen en dan als hij zo irritant loopt te doen een tik op ziijn schouder geven en dan gaat het een week wel weer goed en daarna ben ik weer terug bij af, en kan ik weer overnieuw beginnnen.
Pensionnetje dat heb ik dan ook vriendelijk gedaan Boos! Extreme duivel (NIET)