Omscholing van Western naar Dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

Omscholing van Western naar Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:10

Hoii,

Het zal waarschijnlijk wel verkeerds staan, want daar ben ik een kei in (topics verkeerd plaatsen)
Maar ik heb dus een vraag, ik ben al een aardig tijdje op zoek naar een fijne merrie,
nu heb ik hier op bokt een heel leuke quarter gezien. Ze voldoet eigenlijk aan al mijn eisen, en heeft een lief koppie.

Alleen er is dus 1 probleempje Koe Clown En dat is dat ik graag dressuur wil gaan rijden. En ze is western beleerd
Als ik nou goede les neem natuurlijk... Is het aan te raden of juist niet..
Is het een echt moeilijke verandering voor het paard? Want ik hoor het wel vaak. (omscholing)
dus beste bokkers wat zeggen jullie?

Ik heb trouwens niet enorme wedstrijd ambities Knipoog

paafke

Re: Omscholing van Western naar Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:14

Kan prima hoor, een quarter omscholen. Ze zijn over het algemeen heel cool en relaxt en vinden alles snel prima. Maar misschien kan je deze topic beter in western algemeen zetten, daar zitten de quarter experts... Knipoog

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:21

Bedankt voor de tip ik plaats hem daar ook wel Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:36

Ja hoor, dat kan wel. Wij rijden ons kwartje ook engels terwijl de vorige eigenaresse er western mee reed. Punt van aandacht is dat veel kwartjes hopeloos op de voorhand hangen, dus het vergt wel wat kennis en kunde om de houding te verbeteren, maar het kan absoluut wel.
Ik zou wel overwegen om een keuring met foto's te doen voordat je het paard koopt.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:56

Ja dat was ik zowiezo van plan als ik haar zou kopen, maar alsnog bedankt voor de tip Haha! Ik wist niet dat quarters erg op de voorhand hangen.. maarja aan de andere kant weet je het van geen enkel paard en daarbij denk ik dan, oefening baart kunst. Toch?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:34

sarah_m schreef:
Ja dat was ik zowiezo van plan als ik haar zou kopen, maar alsnog bedankt voor de tip Haha! Ik wist niet dat quarters erg op de voorhand hangen.. maarja aan de andere kant weet je het van geen enkel paard en daarbij denk ik dan, oefening baart kunst. Toch?

Het op de voorhand hangen komt gedeeltelijk voort uit het "plaatjesrijden" van de westernkant, lage hoofdhouding en langzaam. Alleen wordt dan vergeten dat dit voort moet komen uit draagkracht van achteren en slaan ze het stukje voorwaarts rijden over. Kwartjes (in NL) zijn vaak overbouwd, dat wordt algemeen geaccepteerd, ons kwartje was dat ook toen we hem kochten, maar niet (nauwelijks) meer toen we hem een tijdje degelijk gingen rijden. Dus gas op de plank, kont eronder voorwaarts. Scheelde echt centimeters in schofthoogte.....
Zorg inderdaad voor goede les, zeker het eerste jaar, zodat je inderdaad het juiste achterhandgebruik aanleert. Je hoeft echt geen enorm rijtechnisch talent te zijn om dit te kunnen doen, mits je maar zorgt voor goede les Knipoog
Even voor de duidelijkheid: het "plaatjesrijden" bij de gewone dressuur is ook slecht voor je paard, maar omdat het gewenste plaatje anders is, heeft dat een wat andere uitwerking op het eerste gezicht.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:39

Ik had toch echt twee reacties in dit topic geplaatst en die zijn opeens verdwenen! Ik heb ook niks raars/tegen de regels gezegt toch? Snap er echt helemaal niks van!

edit: Oh ik zie het al. Je hebt het topic twee keer geplaatst en ik heb bij die andere gereageert...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 05:33