Paard mee op vakantie, hoelang in de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElinevsElsja

Paard mee op vakantie, hoelang in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 18:34

Heey,

ik wou ff weten wie er met zijn/haar paard op vakantie is geweest buiten NL. En hoe ver jullie dan zijn gegaan.
En wat is het maximale dat een paard/pony in de trailer kan staan met een rijdende auto? (incl. tussenstopjes??)

Groetjes!

Karin

Re: Paard mee op vakantie, hoelang in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:39

Langste trailerrit voor mijn paard was 3.5 uur naar België (en een week later terug), onderweg zijn we alleen 1x gestopt omdat ik moest plassen. Haha!

Voor paarden is het rustiger om achter elkaar door te rijden dan om steeds te stoppen, dan kunnen ze best uren op een trailer staan. Ik weet even niet wat de wet zegt, maar de praktijk zegt dat een paard iig niet om de 2 uur een kwartier hoeft te rusten. Haha!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:41

nooit een paard uit de trailer halen iig! Want je krijgt hem er niet meer in na een tijdje rust. Een vriend van me rijdt jaarlijks met paarden naar Italië, dan halen ze ze er ook niet uit, maar rijden ze gewoon door.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:11

Het is niet de tijd, maar de kwaliteit van de chauffeur(s) die bepaalt hoe comfortabel en dus hoe lang het paard op de wagen kan blijven staan. De EG regelgeving 1/2005 geeft wettelijke regels over de maximale tijdsduur die paarden op de wagen mogen staan.
Uit eigen ervaring weet ik dat 5 uur in ieder geval niet echt een probleem was, inkl boottocht. Ik reed toen wel met een kleine vrachtwagen (5600kg TMM) hetgeen voor paarden comfortabeler is dan op een trailer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:13

ik heb wel eens 10 uur gereden met de trailer........ met de vrachtwagen 2 dagen......

peerden kwamen gewoon fit de wagen uit Lachen

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 19:50

Het valt me mee dat ze zolang op de trailer kunnen staan zeg. Dus je kunt ze er beter niet uithalen voor een stop ofzo? En met drinken, hoe zou je dat doen?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:51

nou, die paarden van die man die vertikken het onderweg om te eten, hooi zou ik het wel ophangen, en je kunt ze altijd water geven in de trailer. Maar je moet onthouden dat je hem niet van de trailer afhaalt, want dan heb je probleem

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:52

Ik zou absoluut de paarden niet uit de trailer halen, maar je kan ze wel tijdens een tussenstop water geven lijkt mij. Gewoon om de 2 uur als de chauffeur volgens de regels 15 minuten moet rusten (:P) even met een emmer water bij de paarden langs gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:52

niet eruit halen........... brengt alleen maar onrust Lachen

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:09

Ik had net op internet gelezen van die wet, dat paarden maximaal 24 uur op transport mogen staan ofzo. en dan om de 8 uur rust krijgen. en voldoende water hebben.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:13

wat bedoelen ze met rust? Als je trouwens een tweepaardstrailer hebt kun je het middenschot het beste opzij zetten zodat ze diagonaal kunnen staan, dan staan ze steviger, dat vinden paardjes fijn Lachen

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:23

Naar de Ardennen voor een TREC wedstrijd is het langste dat wij nu gereden hebben. Zorg inderdaad dat je rustig rijdt. Mijn paard eet nooit iets in de trailer. Er hangt natuurlijk wel een hooinetje. Hij komt tot nu toe altijd 'fit' uit de trailer en krijgt tot de volgende dag een paddockje tot zijn beschikking tot dat de wedstrijd begint.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:21

Mijn paard heeft wel is 8 uur in de trailer gestaan,, hij kwam toen uit zuid-duitsland en we zijn ook gewoon in 1 keer doorgereden, als je stopt en hem eruit haalt, dan wil hij er heel vaak niet meer in, omdat er meestal heel veel lawaai is langs de snelweg,

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:25

Wij gaan deze zomer ook met onze pony op vakantie. Niet super verweg: naar zeeland Haha! Het is idd niet slim om je paard er onderweg uit te halen. Wat als tie er niet meer in wil? Alles is nieuw op zo'n parkeerplaats. De vrachtwagens, zoveel auto's, het lawaai...

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:11

ik ga altijd naar texel en das al met al toch z'n goede 4 uur in de trailer staan voor me paardje... tis wel heel zwaar voor paarden na mijn iedee.... vooral de bochten en het remmen.... ga zoo de grap eens een strukje bij in de trailer staan als die rijd.... ik stond er echt versteld van hoe ontzettend mijn paard zich steeds schrap moest zetten......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:02

p_ponypaard schreef:
ik ga altijd naar texel en das al met al toch z'n goede 4 uur in de trailer staan voor me paardje... tis wel heel zwaar voor paarden na mijn iedee.... vooral de bochten en het remmen.... ga zoo de grap eens een strukje bij in de trailer staan als die rijd.... ik stond er echt versteld van hoe ontzettend mijn paard zich steeds schrap moest zetten......

Dat bedoel ik dus, kwaliteit van de chauffeur..........

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:03

suus_Mette schreef:
Wij gaan deze zomer ook met onze pony op vakantie. Niet super verweg: naar zeeland Haha! Het is idd niet slim om je paard er onderweg uit te halen. Wat als tie er niet meer in wil? Alles is nieuw op zo'n parkeerplaats. De vrachtwagens, zoveel auto's, het lawaai...

dat doe ik ook ieder jaar, maar dat is niet zo ver weg.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:23

ik ga ook met mijn pony naar Zeeland, maar ik zou hem er inderdaad niet uit halen... je weet niet wat ja paard ervan vind, zo wil die niet meer laden of gaat ie ervan door ofzo? ik laat hem ook lekker op de trailer staan is ruim genoeg.. we stoppen gewoon een paar keer Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:30

Nathaliia schreef:
ik ga ook met mijn pony naar Zeeland, maar ik zou hem er inderdaad niet uit halen... je weet niet wat ja paard ervan vind, zo wil die niet meer laden of gaat ie ervan door ofzo? ik laat hem ook lekker op de trailer staan is ruim genoeg.. we stoppen gewoon een paar keer :)

Arm paard. Staat ie daar elke keer maar te staan. Welk nut denk je dat het heeft voor het paard om steeds te stoppen?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:22

ikke: nouja of het aan mijn vader lag die reed? hij reed echt super langzaam..... ga maar eens bij in een trailer staan... dan kun je het zien,......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:26

p_ponypaard schreef:
ikke: nouja of het aan mijn vader lag die reed? hij reed echt super langzaam..... ga maar eens bij in een trailer staan... dan kun je het zien,......

Ik had op mijn vorige vrachtwagen een open verbinding naar de paarden; ik heb dus 50.000km lang kunnen bestuderen wat een paard onderweg zoal uitspookt.........

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:30

fijn topic is dit Lachen
Ik ga over 5 weekjes op vakantie met paardlief Lachen

Dat is 3-4 uur rijden, mij hebben ze ook de tip gegeven om ze er niet uit te halen want de paarden worden er alleen maar onrustiger van Ja

Wij stoppen een keer om te eten en de rest rijden we zo veel mogelijk Knipoog
Ik hang een hooinet in de trailer en neem een emmer mee met 1.5 liter waterfles maar ervaring is dat de paarden niet veel drinken op de trailer Knipoog

Ikke: moet ik nog iets meenemen of iets zeker niet vergeten ? Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:41

Hilde_q schreef:
Ikke: moet ik nog iets meenemen of iets zeker niet vergeten ? Lachen

Om te beginnen stop je alleen voor brandstofinname en noodgevallen.
Ik neem altijd een reserve hoofdstel mee, een reserve singel (kun je 'm wassen) en enkele extra dekjes, ook om altijd een, redelijk, schoon dekje te hebben.
Voor de rest het standaard spul wat je altijd bij je hebt/gebruikt. Wat basis-EHBO spul, zodat je niet voor elk schrammetje naar de lokale dierenarts hoeft te rennen.
Voor de rest neem ik soms "speeltjes" mee, als ik eens wat anders wil doen dan rijden, zoals lange lijnen of voltigeren.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:51

ik bedoelde meer de dingen in de trailer ? Lachen
maar toch bedankt Haha!

We gaan eten halen bij de mac en rijden dan al etend door waarschijnlijk Lachen

En ik heb een hele fijne chauffeuse die zeer goed met de trailer rijdt ! Lachen

edit: ik ga op trektocht. We rijden 5 dagen en ik neem 3 dekjes mee zodat dekje altijd droog is Knipoog
Heb 2 hoofdstellen, 3 paar teugels, 2 singels, extra beugelriemen.

Ehbo; wondspray, betadine oplossing,

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:29

3 dekjes?! Woow, hoe ga je dat meenemen. Ik neem op trektocht altijd 1 dekje mee, met een beetje warm weer droogt dat wel, ook neem ik echt geen 2 hoofdstellen en 3!! paar teugels mee, allemaal maar 1. Maar wel een heleboel strotouwtjes, zodat je alles aan elkaar kunt knopen. Vergeet niet dat je paard het allemaal moet meezeulen en dat het, als je draaft of gallopeert allemaal als een gek klepperd.

[edit] onderweg naar Zeeland zet ik de trailer nooit stil, ja als de brug openstaat Koe het is maar pech voor de paardjes, daarna mogen ze een halve dag in de wei staan en 's avonds ga ik erop zitten. Lachen