Pony plotseling angst voor horzels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Pony plotseling angst voor horzels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 09:26

Ik ben best wel geschrokken.
We waren gewoon lekker met de pony's bezig, maar nu deed mijn verzorgpony simply ineens heel panisch. Eerst al toen hij los liep in de bak, er kwam een bei in de buurt normaal doet hij er niks tegen maar nu begon hij helemaal te rennen en te bokken. Daarna op stal telkens als er een horzel kwam werd hij helemaal panisch. Daarna tijdens het lange lijnen ging er een horzel op zijn kont zitten en hij ging zowat door het lint, ik kon hem maar net naar me toe draaien en grijpen maar toch hij deed best eng.
Hoe kunnen we dit nou weer recht krijgen, hij heeft zo nooit gedaan dit is de eerste keer sinds 6 jaar dat hij zoiets doet?

Britt

Re: Pony plotseling angst voor horzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:27

Is hij laatst opeens gestoken wat hem veel pijn deed en waardoor hij schrok? Misschien dat het daardoor komt.
Was hij daarvoor ook al eens ooit gestoken of weet je niet?

Flink insprayen met dazenspray, dan komen ze ook niet in de buurt Vork

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:40

Ik denk dat hij dit jaar nog zovaak een horzel gaat zien dat zijn reactie van zelf uitdooft. Je kunt horzels niet bij je paard vandaan houden, misschien als je hem op stal zet en flink sprayt Verward In het begin zal hij die reactie wel houden en als een paard echt in paniek is kun je alleen kalmeren en hopen dat het snel voorbij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:43

horrsels of dazen?

Nou mijn paarden blijven panieken van dazen hoor...dat wordt niet minder in het seizoen.
En dat kan ik me voorstellen...zo leuk zijn die steken niet

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:37

Ik denk dat TS dazen bedoelt. Ik denk dat het gewoon even doorbijten is in de zomermaanden, ook voor ons is buitenrijden nu geen lolletje ik zit echt op een stuiterbal als er dazen in de buurt zijn. Sommige paarden zijn hier nu eenmaal erg gevoelig voor. Ik vind het alleen wel jammer dat ik daarmee in de zomermaanden bijna veroordeeld ben tot het rijden in de bak.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:44

Insprayen is denk ik het beste en met rijden zo'n vliegendeken met hals met zo'n ding voor het zadel:)?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:16

SusanH schreef:
Ik denk dat TS dazen bedoelt. Ik denk dat het gewoon even doorbijten is in de zomermaanden, ook voor ons is buitenrijden nu geen lolletje ik zit echt op een stuiterbal als er dazen in de buurt zijn. Sommige paarden zijn hier nu eenmaal erg gevoelig voor. Ik vind het alleen wel jammer dat ik daarmee in de zomermaanden bijna veroordeeld ben tot het rijden in de bak.

En een goede rij vliegendeken?
Mijn paard wordt er ook knettergek van, ze is er ook erg gevoelig voor. Rijden in het zomer seizoen kan bijna niet zonder deken en het scheelt gewoon een hele boel.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:16

Lilke schreef:
Ik denk dat hij dit jaar nog zovaak een horzel gaat zien dat zijn reactie van zelf uitdooft. Je kunt horzels niet bij je paard vandaan houden, misschien als je hem op stal zet en flink sprayt Verward In het begin zal hij die reactie wel houden en als een paard echt in paniek is kun je alleen kalmeren en hopen dat het snel voorbij is.

Als je ze gaat kalmeren met hogere stem beloon je haar voor het gedrag en zal ze denken dat de reactie terrecht is.
Paarden horen alleen klanken, dus als je rustig rustig gaat zeggen moedig je ze alleen maar aan.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:17

Dan zal hij wel flink lek geprikt zijn.