Wat verstaan jullie onder leasen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Wat verstaan jullie onder leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 18:45

hee, ik vroeg me af wat jullie verstaan onder leasen.
want laatst zei iemand tegen mij dat dat betekende dat het paard van jou was, maar dat als je hem niet meer wilde hij dan terug zou gaan naar de eigenaar.
ik dacht altijd dat je dan gewoon op iemands anders paard rijd/verzorgd etc maar dat het paard nog steeds van de eignaar is.
zijn er hier mensen die een paard/pony leasen en hoe zijn de afspraken dan zegmaar gemaakt? (verzorging, voeding, rijden, kosten etc)

Thats_Me

Re: Wat verstaan jullie onder leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:49

er zijn zo veel vormen van leasen. Van een paar dagen per week tot het echt kunnen beschouwen als je eigen paard. Maar zoals jij zegt klopt het toch. Paard blijft ten alle tijden van de eigenaar maar je kunt het vaak als eigen (of voor een deel als eigen) beschouwen en als je stopt is het paard dus weer van de eigenaar Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:51

Leasen is een ander woord voor huren Knipoog
Leasen is dat het paard van de eigenaar blijft, dat jij meestal (een deel van) de stalling betaalt, en hem als je eigen paard kunt beschouwen.. Je kunt daar afspraken over maken bijv. halve leas (voor 3 dagen ofzo) Of hele lease, dus gewoon de hele week..
Voordeel is dat de eigenaar de dierenarts kosten zelf moet betalen, (omdat het paard niet van jou is)
Beetje ''wel de lusten niet de lasten'' In principe Knipoog
ook kun je afspraken maken over de plek, Bij sommige eigenaren mag je de pony zelf ergens stallen, Bij bijv. een manege pony leasen blijft hij daar staan Lachen Er wordt een contract met regels opgesteld..
enige nadeel is dat als de eigenaar t paard verkoopt, Jij daar geen zeggenschap over hebt.. Das dus keihard gewoon afscheid nemen dus..

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:36

op onze manege kan dat ook. je moet dan je paard zelf rijden en verzorgen, maar ze worden wel gevoerd , uitgemest en hoefsmid wormenkuur en dierenarts en alles wordt wel betaald door de eigenaar. paard moet wel daar blijven staan (geloof ik) maar wordt dan niet gebruikt in de lessen (kan je wel voor kiezen denk ik)

tomtomgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:54

idd, wel de lusten en niet de lasten. Jij rijdt en verzorgt zo'n paard (voor het aantal dagen dat je hem/haar leas) en de kosten die er om heen gemaakt moeten worden van voet, smit, dierenarts en dergelijke die zijn voor de officiele eigenaar

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:57

Mij is altijd verteld dat als je een paard least dat het dier technisch gezien van jou is, je moet overal voor betalen etc, maar zodra je het paard weg wilt doen, moet het terug naar de originele eigenaar.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:02

Ik begreep eerst ook dat je (een deel van) de dagelijkse/maandelijkse kosten betaalde, maar als je bij ons op de manege een paard wil leasen betaal je alles behalve de aankoop prijs. Dus inclusief de hoefsmit, DA etc. Wel jammer opzich, anders had ik allang een paard geleased...

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:03

Inujojo schreef:
Mij is altijd verteld dat als je een paard least dat het dier technisch gezien van jou is, je moet overal voor betalen etc, maar zodra je het paard weg wilt doen, moet het terug naar de originele eigenaar.

Hier in de buurt kan ik een goede vergelijking maken met 2 maneges

Bij de een 'lease' je een paard, je hebt geen stalkosten, wel zijn DA kosten en hoefsmid kosten voor eigen rekening. Je betaalt hiervoor ook aanzienlijk weinig voor het 'leasen'

Bij de ander is alles inclusief, je betaalt alleen je maandelijkse bedrag. Je kan ermee doen wat je wilt en kan je het paard zelfs mee laten lopen in de lessen die je wilt. (als je een dagje niet kan bv)
Op deze manege moest ook een keer een paard ingeslapen worden na een lange tijd van beenklachten. Alle kosten werd gewoon door de manegeeigenaar betaalt.

tomtomgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:44

Ik zou eerst eens gaan kijken waar je een paard zou willen leasen en dan kan je van zelf horen wat daar dan de afspraken over zijn. Want zoals je kan lezen gaat het blijkbaar toch overal weer anders en zijn er meerdere vormen van leasen.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:54

tomtomgo schreef:
Ik zou eerst eens gaan kijken waar je een paard zou willen leasen en dan kan je van zelf horen wat daar dan de afspraken over zijn. Want zoals je kan lezen gaat het blijkbaar toch overal weer anders en zijn er meerdere vormen van leasen.

Inderdaad,, zijn ook optie's tot leasekoop etc..etc..(dan is paard/pony naar zoveel maanden JOUW eigendom)

Goed informeren Pling

Alles netjes opschrijven voor jezelf WAT je wel en niet verwacht/zou willen/kunnen etc.. Pling

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:19

Ik lease mijn paard. Geen contract, helemaal niks. Gewoon het volste vertrouwen in de eigenaren en zij in ons. Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij die eigenaren al kenden.

Ik ben de enige die het paard rijd, ik heb hem zeven dagen per week en zelf doen ze er weinig mee (natuurlijk mogen ze wel gewoon z'n stal in enzo, maar ze doen het niet geloof ik, of in elk geval niet vaak). Ik mag er wedstrijden mee starten enz. In ons geval was het dan ook een win-win situatie. Ik betaal dan ook de stalling (en de kosten die ik zelf maak dmv wedstrijden etc/dingen die ik voor hem wil hebben), maar DA, hoefsmid enzo worden betaald.

Er zijn inderdaad enorm veel vormen van leasen. Je moet je goed laten informeren en goede afspraken maken, dat is wel heel belangrijk aan leasen.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 00:53

ik lease mijn paardje ook, het voelt als eigen paard. Heb contract met de manege eigenaar. Hij draait op voor alle kosten ik betaal maandelijks een bedrag. Wel heb ik zelf tuig gekocht en dekjes les, etc maar dat is meer omdat ik dat zelf wilde en ik het paardje misschien zelf wil kopen, omdat ze dan echt helemaal van mij is.

Crelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:23

Ik vraag mij af, of er mensen zijn die voor een langere tijd een bepaalde paard leasen?
Ik had er over gedacht om een van mijn paarden over te laten vliegen naar Nederland, maar omdat ik daar toch niet meer woon, zal het een beetje dom zijn om zoiets te doen. Als je dan ook niemand kent, en zelfs als je wel iemand vind, die kan dan altijd over een maandje of zo, van jou paard, naar een andere gaan.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:17

Crelly schreef:
Ik vraag mij af, of er mensen zijn die voor een langere tijd een bepaalde paard leasen?
Ik had er over gedacht om een van mijn paarden over te laten vliegen naar Nederland, maar omdat ik daar toch niet meer woon, zal het een beetje dom zijn om zoiets te doen. Als je dan ook niemand kent, en zelfs als je wel iemand vind, die kan dan altijd over een maandje of zo, van jou paard, naar een andere gaan.

Ik snap je verhaal niet helemaal. Maar ik lease mijn paard voor onbepaalde tijd. Omdat er geen contract is kan ik ermee stoppen wanneer ik wil (maar dat zal ik niet doen) en de eigenaren ook, alleen wel onder de voorwaarde dat we het bijtijds aangeven. Waarschijnlijk gaat het over een periode van twee jaar ongeveer, maar het kan ook langer of korter zijn.

Crelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:00

Zo te zien is het niet alleen om iemand te vinden, maar het is nog belangrijker om iemand echt te kunnen vertrouwen, dat hij of zij niet ineens jouw paard in de steek laat. Het zal heel leuk zijn om iemand te vinden die langer dan een of twee jaren je paard zal willen "verzorgen" en rijden.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:51

ik lease tiara ook al sinds november en ben daar van plan mee door te gaan. Ik heb wel een contract dus verantwoordelijkheden en de eigenaar ook, bijv opzegtermijn etc