Pony doet ineens ongeloofelijk etterig, iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Pony doet ineens ongeloofelijk etterig, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 17:37

Hier op stal staat een 12-jarige mérens. Hij is altijd al vrij koppig geweest, en regelmatig (een 2-tal keer per jaar) heeft hij een 'opstandmaand' zoals ik het noem.

Echter nog nooit zo erg als nu. Even om misverstanden te vermijden: dit paard heeft een heel afwisselend dagschema (paddock - wei met vriendje - stal), krijgt genoeg hooi/voer, voldoende aandacht & beweging (dagelijks).

Wat heeft hij nu uitgevonden:
- zich wel laten pakken in de wei, maar gaat met heel zijn gewicht tegenwringen, om er toch maar niet uit te moeten. Soms trekt hij zich los, en dan begint het spelletje 'wie is de sterkste'

- moet hij voetje geven, gaat hij ofwel met zijn hele gewicht op je hangen, ofwel geeft hij het gewoon lekker niet

- moeten we met hem over straat naar de stal, gaat hij enorm trekken en wil zich niet gedragen

- kom je dan aan de stal, kegelt hij je bijna ondersteboven om zijn vraatzucht op zijn voerbak te stillen (want een niet te onderschatten vraatzucht, heeft dit paard al zijn leven lang).

Ik wil niet dat dit NOG erger word, want op dit moment is hij naar ons volkomen respectloos, zo erg is het nog nooit geweest. Hij voelt zich de baas (ook naar andere paard).

Wat wij nu al gaan doen:
- zijn baasje pakt hem uit de wei, en als hij weer met zijn gewicht gaat tegenhangen krijgt hij een tik op zijn bil. Gaat hij braaf mee wordt hij beloond.

- voetje geven idem

- met naar de stal gaan moet hij achter ons blijven (maar HOE want hij is énorm sterk en knalt je gewoon ondersteboven - blauwe/open schenen zijn zeer pijnlijk!)

- met in de stal gaan moet hij eerst een paar passen naar achter, doet hij dit braaf, krijgt hij zijn voer.

- met in de wei laten idem.

Nogmaals, dit paard heeft geen trauma's of andere redenen om opstandig te doen. Hij probeert al levenslang enkele keren per jaar 'de macht opnieuw te grijpen' maar nu maakt hij het wel héél erg bont!

Wie heeft er tips?

JoCo

Re: Pony doet ineens ongeloofelijk etterig, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 17:43

O ja, nog vergeten, is misschien duidelijker: heb al 25 jaar paarden, dit is dus zuiver dominantie-gedrag! Het ligt écht waar aan niets anders ...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:38

Heb je al eens nagedacht wat de oorzaak van zijn gedrag kan zijn ?
Uit zijn gedrag maak ik op dat de mérens geen respect heeft voor zijn baasje.
Ik heb echt het gevoel dat hij je gewoon aant uittesten is om te kijken hoever hij kan gaan.
Dit gedrag niet tollereren maar concequent zijn. Het paard voelt al heel snel aan bij wie hij dit kan doen en bij wie niet.
Maar zijn gedrag ligt voor 99% bij zijn baasje.
Ik ben er zeker van dat de eigenaar niet streng genoeg voor hem is.
De enige tip die ik je kan geven;
Het baasje opvoeden: 'hoe leer ik mijn paard manieren'.
Veel succes ermee Knipoog

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:54

Ik denk dat jullie het al op de juiste manier aan het oplossen zijn. Bij naar stal en naar wei brengen eerst meerdere keren een paar passen achteruit zetten. Soms van halverwege de weg naar de wei, achterwaarts terug naar de stal. DAt moet hij gewoon doen, zonder protest. Dit zul je moeten herhalen tot zijn gedrag acceptabel wordt.
Het hangen inderdaad oplossen door een tik geven. Ik neem vaak de longeerzweep mee en iets lekkers om ze toch te belonen als ze zich laten vangen. Erna jij naar voren lopen, paard mee en als hij stil gaat staan tik op zijn kont. Let op dat je NIET achterom kijkt, niet naar het paard kijken! Gewoon doorlopen. Als hij mee loopt vertellen wat een knap paard het toch is dat hij zo met je mee loopt (dit is het belangrijkst)
Belangrijkst is consequent te zijn. Streng maar rechtvaardig. Zodra zijn baasje begint te twijfelen heeft het geen zin.
succes!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:57

Misschien bij het over straat lopen een hengstenketting aan halster? Dat je hem in elk geval achter je neer kan zetten en zich netjes gedraagt? Eén ruk en hij schrikt al hoor! Dominantie moet je niet tolereren, maar dat zal jij goed genoeg weten.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:51

ik denk dat je al heel goed bezig bent door hem continu op zijn plaats te zetten,
en als echt iedereen die contact met hem heeft hem zo concequent hem op zijn plaats blijft zetten dan zal hij het toch wel een keer opgeven.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:28

ook handig is om het voer pas te geven als hij eenmaal op stal staat,, dat hij zeg maar geen reden heeft om de stal in te rennen voor een heerlijk hapje.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:28

Oké, bedankt voor de tips. Het is inderdaad zo dat het baasje consequenter moet zijn, maar toch, naar mij toe begon hij ook dominant te doen, hij gaat steeds een stapje verder.

Moet zeggen dat we nu al 2 dagen die oefeningen doen ... ik weet wel dat dat absoluut nog geen verschil kan maken ... maar de mérens doet ze wel goed. In het begin effe proberen er onder uit te komen, maar eigenlijk doet hij het beter dan verwacht!