Ruiters die 2 x Z hebben gereden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Ruiters die 2 x Z hebben gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 16:34

Ik vraag me af wat jullie doen en waar je de drive vandaan haalt om wedstrijden in bv. de lagere klassen te rijden.

Hou je je paard thuis totdat je gelijk Z kunt gaan starten of begin je gewoon in het L en rijd je alle klassen uit?
Of breng je het paard een paar keer L uit en ga je versneld promoveren indien de leeftijd dit toe laat?
Ben je nog selectief in het kiezen van je wedstrijden, bv. alleen met geldprijzen?
Immers voor de punten hoef je het allemaal niet te doen.

_helga_

Re: Ruiters die 2 x Z hebben gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:36

ik zou gewoon bijv. 2 wedstrijden in het l1 en dan 2wedstrijden m1 en dn naar de z1!!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:38

Ik vind het juist leuk. Vaak met een jong paard die je toch weer veel moet bij leerd, ik vind het een mooie ervaring. Als ik een nieuw paard start rij ik gewoon voor de wedstrijdervaring, kampioenschappen een keer mee, en is het paard er klaar voor, dan gaat hij naar de hogere klasse.

chesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:38

nee ik niet.. ik rij mijn paard gewoon in het l1 rij die uit. maar als het echt heel goed gaat gaik misschien wel m1 maar ik ga pas over als die er klaar voor is.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:40

Ik heb bij de pony's Z gesprongen en het paard waarmee ik Z1 dressuur en M springen reed is net verkocht. Mijn motivatie ligt nu juist meer bij het opleiden van jonge paarden in de lagere klassen. Hier in Twente is het bijv. niet meer leuk in het M springen. Er komen vrachtwagens vol paarden en per ruiter 3 paarden zijn geen uitzondering. Dan moet je wel een super fijn dier hebben, om mee te kunnen komen.
Doordat ik ook M sprong en ook nog eens crosste werd de Z1 wel erg moeilijk tegen als die profs in de drssuur.

Ik vind het nu geweldig om met de jonkies in de B en L te rijden. Mochten ze fijn zijn voor de M dan blijven ze, en anders zien we wel verder.

Dus nee voor mij geld niet dat ik in de L begin en snel over ga. Laat mij maar in de lagere klasses Ja

edit: Ik mag dus nog gewoon B rijden (gelukkig wel Lachen )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:00

Ik kijk gewoon hoe het in de training gaat. Ik heb met mijn 'jonkie' (is inmiddels al 6) gewoon in de L1 gestart. Ik denk 3 wedstrijden met 7 winstpunten. Toen een paar wedstrijden L2 en nu M1. Hij is dus nog niet zo heel vaak meegeweest. Hij heeft nu wel al iets van 10 wp in de M1, maar ik start hem de selecties nog wel in de M1 (maken we toch meer kans) Van het najaar start ik hem M2 en als dat goed gaat dan direct naar het Z1 (ik vind de M2 echt een rotklasse).

Ik rijd dus niet echt alle klasses vol. Maar ik wil wel dat hij het eerst goed doet in een klasse voordat ik overga (dus wel eerst dikke punten rijden). Hij is verder vrij cool op wedstrijden, dus voor de ervaring hoef ik hem niet heel vaak mee te nemen.

De uitdaging is er nog steeds wel in de lagere klassen vind ik hoor. Ik ga dan wel echt voor de prijzen. Voor de punten hoef ik het inderdaad niet meer te doen, maar ik vind het wel belangrijk dat we goede punten scoren. Een uitdaging is dan weer voor die dubbele punten te gaan Lachen Want dat is toch een bevestiging dat we het thuis goed doen. Ik ga dus niet versneld promoveren om maar zo snel mogelijk Z te kunnen starten. Ik wil pas Z starten als ik denk dat we dan ook meteen goed kunnen scoren en we er goed klaar voor zijn.

_helga_ schreef:
ik zou gewoon bijv. 2 wedstrijden in het l1 en dan 2wedstrijden m1 en dn naar de z1!!

Waarom?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:27

Ik heb het sowieso niet zo op jonge paarden. Ik denk dat ik mijn volgende paard op ongeveer M niveau zal kopen en hem dan meteen in het Z start.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:33

Ik men Z (met 1 pony tot nu toe) en mag meteen alles nu M starten.
Over 2 weken start in een groentje gewoon in het B. Tis een 14 jarige die net betuigd is, dus rustig aan en lekker ervaring op doen.

Zou ik een pony hebben die wat cooler is en makkelijker op vreemd terein zou ik wel meteen L of M starten. Net hoe ver die klaar is. Ik heb nog een pony staan die nu ohz uitgebracht word, als ik die nog voor de wagen ga starten word dat minimaal gelijk L omdat die al enige wedstrijd ervaring heeft.

Ik vind het heerlijk om met jonkies te beginnen. De meeste rij ik door tot hun eigenaar ze leuk over kan nemen en verder kan rijden, dus kom ik niet eens aan starten toe.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:40

Ik denk eerlijk gezegd dat er ook wel verschil is tussen dressuur en springen/ eventing.

Een spring parcours met allemaal lastige dingen is lastig thuis na te bootsen, laat staan een cross.
Voor de dressuur kan ik het me wel voorstellen, maar dan nog zou ik een paar keer een lagere klasse starten om te kijken hoe het paard op wedstrijd is.

Springen en crossen niet, wel evt in het L beginnen, maar die paarden moeten wel km's maken.

sannenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:43

ik moet eerlijk zeggen dat ik snap niet dat iedereen zo snel mogelijk naar het Z wil!

ik mag zelf geen L meer starten en moet ze meteen uitbrengen in het M1 dit vind ik gewoon niet fijn omdat het paard dan voor het eerst mee is en gelijk moeilijke dingen moet gaan doen daarom start ik ze zelf vaak eerst L1 en L2 Hc en dan ga ik rustig (als het goed gaat ) over naar het M1 en rijd dan gewoon alle klasses uit. als je vind dat je paard op hoger nivo loopt dan kan je net zo goed ook onderaan beginnen want als dat dan ook echt zo is krijg je toch wel je punten!

sannenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:44

oja heb het over dressuur Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:36

sannenn schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat ik snap niet dat iedereen zo snel mogelijk naar het Z wil!

Wie bedoel je met 'iedereen'?

CleovG schreef:
Ik heb het sowieso niet zo op jonge paarden. Ik denk dat ik mijn volgende paard op ongeveer M niveau zal kopen en hem dan meteen in het Z start.

Niet iedereen is ook even geschikt om jonge paarden op te leiden. Ik vind het leuk en bovendien heb ik geen geld om hoger geschoolde paarden te kopen. Een onbeleerde knappe 3-jarige is stukken goedkoper als een 6 jarige met wat potentie op M-niveau. Daar betaal je de hoofdprijs voor. En als ik het geld er wel voor had zou ik ook nog steeds voor een 3 jarige gaan. Ik verkoop ze dan liever op M-niveau voor een paar leuke centen. Dan is de hobby weer betaald Lachen

Het geeft mij ook meer voldoening goed te scoren met een paard dat ik helemaal zelf heb opgeleid. Ik heb er nu een die ik EN zelf gefokt heb EN zelf opgeleid. Dat maakt het voor mij nog mooier als hij het dan goed doet.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:40

Ligt er een beetje aan hoeveer je nieuwe paardje op dat moment is en hoe snel die alles oppakt.
Ik rij nu voor de 3e keer Z maar als ik hierna een paard ga rijden wat nog niet eerder gestart ik begin ik toch in het L1/L2 en zodra het paard er klaar voor is ga ik pas over.
Heb ook geen haast, doe het niet voor mijn werk maar gewoon voor de hobby Lachen

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:45

Ik moet zeggen dat ik het het leukste vind om jonge paarden te beleren en dan naar het Z te rijden. Eerst het L en het M door en dan het Z. Ik start ook alle klasses uit, ga nooit vervroegd over. Vind het juist leuk om L en M te rijden. Ik raak juist de motivatie een btje kwijt als ik Z2 rij. Ik wil nl niet over naar de subtop dus dan is het Z2 het eindstation. Daarom begin ik graag in het L dan kan ik nog een poosje vooruit met het paard en toch leuk op wedstrijd.

Daarbij is elk paard weer anders dus is het met elk paard weer een nieuwe uitdaging om netjes de L en M proefjes door te komen.

sannenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:58

jasmijn78 : gewoon verkeerde woordkeus maar veel mensen maken hem thuis Z klaar en gaan dan op concours Knipoog

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:02

ik reed met twee pony,s in het z springen en met mijn paardje ook in het z de drive was enorm bij mij..
alleen nu is hij zoek en talent ook vrees ik

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:01

Ik start met de ene ZZlicht en de andere bijna Z2. Ik heb nu ook een jong paard, die mag ik vanaf april gaan starten in het L1 (mag de B niet meer doen) Aangezien het een jong paard is zal ik gewoon alle klasses rijden. Ik heb al jaren niet lager dan het Z gestart, dus ik ben heel erg benieuwd hoe het zal gaan met een "makkelijkere" proef!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:03

ik heb nu ook z gereden, en moet nu ook weer onderaan beginnen met een drie jarig paard,
eerst dacht ik van, he bah, weer B of L, wel erg makkelijk, maar tis wel een uitdaging om er weer mee onderaan te starte, en je hebt toch wel streepje voor, want je weet wel waar je op moet letten ,
maar als je al paard heb wat al ouder is en al meer gelopen heeft zal ik zeker niet in de l starten,,,

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:28

Ik vind het gewoon leuk om op concours te gaan. Lachen
Met Winston heb ik de L1 helemaal uitgereden en dat ga ik met de L2 ook doen. Ik heb geen haast, hij hoeft niet per 1 januari de Z-ring in. Ik weet niet wat ik straks in het M2 ga doen, misschien sla ik die over of ga ik na een paar keer naar het Z1, dat ligt er ook aan hoe het gaat.
Ik weet nog niet hoe ik het straks met m'n nu 3-jarige ga doen, maar die ga ik voor de ervaring zeker ook mee nemen in de lagere klasses.
Met m'n vorige paard heb ik ook alle klasses doorlopen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:54

Een 'ouder' paard die alles lekker oppakt train ik thuis door zodat we direct Z kunnen starten.
Echter met een jong ding zal ik vanaf 4 jarige leeftijd zo nu en dan wat wedstrijdjes rijden voor de ervaring en de leuk.
Hangt dus sterk af van de ervaring en leeftijd van het paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:28

KarinvdM schreef:
Ik weet niet wat ik straks in het M2 ga doen, misschien sla ik die over of ga ik na een paar keer naar het Z1, dat ligt er ook aan hoe het gaat.

Daar twijfel ik ook over. Ik vind de M2 echt een rotklasse. Ik denk dat ik mijn paard een paar keer M2 start en dan Z.

Btw: Ik heb helemaal verliefd op jouw schimmel Vingers aflikken Wat een gaaf beest!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:55

Dank je, Jasmijn, ik ben zelf ook nog steeds erg wijs met hem. Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:21

Ik heb het idee dat de TS het idee heeft dat iedereen die al 2x Z is gweest, alleen nog maar hogerop wil rijden. Bij mij is dat dus echt niet het geval...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:06

Hoe kom je daar nu bij, rowo?
Dat zeg ik toch helemaal niet?
Ik vraag er juist naar Clown

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:11

hoho, dat was niet boos bedoeld hoor. Dan heb ik het verkeerd opgevat. Omdat je het hebt over drive voor de lagere klassen, de L uitrijden of versneld promoveren. Over de B wordt niks genoemd... Ik mag nog gewoon B starten Haha!