Commentaar op springcoupon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valyra

Commentaar op springcoupon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:20

Misschien is het dom, misschien ook niet maar ik vroeg me af waarom spring-juryleden eigenlijk geen commentaar geven op onze springcoupons!?

Doen ze dit niet om dat veel mensen hun spring coupon niet ophalen of omdat er slecht commentaar valt te geven?

Ik denk dat sommige mensen die bijv. last hebben van een weigering, er veel aan hebben als er commentaar wordt gegeven op de coupon!
Misschien komt de weigering wel totstand doordat je een te laag grond tempo hebt, je hem te scheef aanrijd of doordat je zelf niet genoeg bij rijd.

Ook kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld balken tikt en er een reden achter zit (bijv. te vroeg afzetten) en je hebt dit zelf niet door. Dan is het toch fijn als je je coupon krijgt en je ziet waar je aan kan werken en hoe het komt dat je fouten maakt (Tuurlijk ligt het niet altijd ergens aan, maar als een jurylid ziet waar het aanligt is het toch fijn als je dat terug kan vinden op je coupon)?

Ik vind dat je net zoals bij de dressuur gewoon tips moet krijgen, dat krijg je toch ook als je springles hebt? Dan helpen ze je toch ook?

Wat vinden jullie hiervan?
Let me know!

__Rianne

Re: Commentaar op springcoupon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:23

ben het idd met je eens, kleine tips zijn handig en is niet veel werk om op te schrijven. maar heb je een hele grote fout en moeten ze heel verhaal op gaan schrijven krijgen ze waarschijnlijk tijd tekort, aangezien het altijd wel snel achter elkaar doorloopt(op de meeste concoursen) en er veel deelname is vaak.

ik denk dat het qua tijd moeilijk is, maar ik zou het zeker handig vinden om een paar kleine tips te krijgen om mijn problemen evt. op te kunnen lossen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:01

Ik heb wel eens geschreven bij het springen en dat gaat echt wel snel hoor, je hebt tussen de hindernissen door geen tijd om commentaar erbij te zetten, want je moet zelf ook een beetje meekijken en opletten waar er een balk af gaat. Tussen de ruiters door werkt ook niet, want 9 van de 10 keer heb je die tijd hard nodig om je stapeltje coupons door te zoeken naar de juiste voor de 'nieuwe' ruiter. (aangezien er bij het springen zelden de startvolgorde wordt aangehouden)
Daarnaast weten de meeste ruiters volgens mij best wel waarom ze een stop hebben. En als je dat leren wil, moet je les nemen Vork Springen is wat dat betreft in mijn ogen toch wel echt anders dan dressuur. Daarnaast zie je ook met springen genoeg fouten die te wijten zijn aan een duidelijk onvoldoende dressuurmatige basis (tempocontrole, ritme, nagevelijkheid = je stuurbekrachtiging), en dan mag je wel een heel boekwerk bij die coupons gaan leveren.

Stal_Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:13

Ik zou het ook wel erg handig vinden als het allemaal kon, een kleine tip waar je aan kan werken.
Kwa tijd word het krap denk ik, omdat het toch wel snel gaat met het springen.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:24

Het zou idd handig zijn maar volgens mij echt onhaalbaar.
Een dressuurjurylid krijgt en proef van 6 minuten te zien en maximaal rond de 25/30 combinaties te beoordelen.
Een springparcours is al snel in een 2 minuten afgelegd en een springjury krijgt over de hele dag een paar honderd combinaties te zien.

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:24

Het jureren van springen is een heel ander verhaal dan dressuur. Het gaat allemaal zo snel dat er geen tijd is om tips te geven. Als je B rijdt dan krijg je wel punten voor houding en zit gaan tussen de hindernissen en de wijze van rijden.
Verder als je echt tips wilt zou je een oefen parcours moeten gaan rijden. Daar heb je vaak hulp in de ring die je tips en aanwijzingen geeft.
Een ander idee is om je zelf tijdens de wedstrijd te laten filmen zodat je zelf kan zien wat er niet goed gegaan is.
Succes verder.
Als je nog vragen hebt mag je ook pb en

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:44

@ iedereen.

oké ik heb zelf springen nog nooit geschreven dus ik geloof ook dat het allemaal heel snel gaat en er geen tijd voor is! toch vind ik dit wel jammer, maargoed je kan ook niet telkens na een combinatie een minuut vrij houden voor commentaar dus ik zie jullie punt!

voor commentaar in het springen is geen tijd! jammer genoeg is er ook geen optie om na de tijd de juryleden te spreken omdat er zoveel combinaties zijn en ze dat niet kunnen onthouden!

er zou denk ik dus geen oplossing komen voor de stelling!

in ieder geval bedankt allemaal!
xxx

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:47

Helemaal mee eens dat er commentaar gegeven moet worden, vooral in de B, hebben veel combinaties daar iets aan, al is het maar je houding, het helpt je om het de volgende keer dat je gaat rijden erop te letten. Maar ik ben bang dat het gewoon te snel gaat. Misschien moeten ze toch een speciale schrijver daarvoor naast de jury zetten ik vind dat iig een goed idee, wat jullie? en dan vooral in de B en L!

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 08:58

@zutje miss is dat idd wel een oplossing om er een extra schrijver bij te zetten, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. wel erg jammer omdat zoals jij ook zegt je in de B je nog een beginner bent en je soms zeker commentaar kunt gebruiken!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:55

Ik vind ook dat er commentaar bij zou moeten staan. Je bent wel op stijlpunten aan het jureren. Maar je vertelt er niet bij waarom die punten evt. zo laag uitvallen.
Ik heb ook vaker bij het springen geschreven en ik ben van mening dat het best te doen is om een korte algemene opmerking te maken.

De punten die nu uitgedeeld worden daar kan ik geen touw aan vastknopen.

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:08

Aan de ene kant is commentaar er bij zetten wel fijn. Maar aan de andere kant. Het gaat om springen. dit gaat vaak vrij vlot je meot dan al vaak schrijven en ook nog eens snel. Dan mis je deel van de andere sprongen. Ik denk dat je dan TE veel van de jury vraagd. De nuttige dingen als er echt iets is roepen ze je wel bij ze.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:21

zou idd handig zijn om opmerkingen op de coupon te zetten, al is het alleen in de klasse B omdat je daar ook met de stijlpunten zit.
Want heel vaak weet je niet waar de stijlpunten nog op gebasseerd worden, iemand rijdt een heel net rondje en krijg minder punten dan iemand die slordig zijn parcours aflegt (even overdreven voorbeeld)
maar ja zoals gezegd wordt, er is heel weinig tijd om duidelijk opmerking te gaan schrijven, als je klaar bent is de volgende al aan t einde van zn parcours

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:37

Ik had dat wel gisteren.. Was wel onderling maargoed Tong uitsteken

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:51

Wel jammer dat ze daar geen tijd voor hebben. Wel handig om van te leren. Maarjaa het is niet anders hea..

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:09

Heel vaak krijg je je spring coupon ook niet terug en veel juryleden weten ook niet veel over het rijtechnisch springen. Ze kunnen leuk de tijd opnemen en daar houd het een beetje mee op Tong uitsteken

Ik vind de stijlpunten in de B sowieso altijd een gedoe! Soms zie ik mensen superhoge stijlpunten halen terwijl ze een paar misafstanden hebben, overkruist zitten etc. Ik snap daar niets van :S