Bijrijdster op wedstrijd met jouw paard, wat vind jij er van

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spinoza

Bijrijdster op wedstrijd met jouw paard, wat vind jij er van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:24

Gezien ik totaal geen wedstrijd ambities heb, mijn paard het wel kan en leuk vindt, mijn bijrijdster een aardig staaltje rijwerk neer kan zetten en wedstrijden wel leuk vindt. Heb ik besloten dat zij mijn kanjer uit mag gaan brengen op wedstrijden. Natuurlijk ga ik wel met haar mee, maar ben ik de trotse eigenaar langs de baan.

Wat vinden jullie hiervan? En wat is jullie ervaring? Etc ect etc...

Maartxje

Re: Bijrijdster op wedstrijd met jouw paard, wat vind jij er van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:24

Ik vind het gaaf dat je je bijrijdster die kans gunt!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:28

Ik heb al div. paarden uitgeleend aan bijrijders. Mijn eigen gefokte merrie (M dressuur) liep bij mijn bijrijder beter dan bij mij. Zij had veel meer een klik met het paard. Nu rijd ze weer een merrie van mij op de wedstrijden. En ik ben net zo trots op elke winstpunt als dat ik hem zelf had gereden.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:29

Ik denk bij me zelf waarom niet. Ze is een goede bijrijdster van het slag zeldzaam. Doet keurig haar dingen, is lief voor mijn paard en weet heel goed wat ze doet. Moet ik de manege nageven ze hebben het haar netjes geleerd.
natuurlijk is een eigen paard wel iets anders, want er komt iets meer bij kijken. even goed letten op gezondheid, weiland schoonmaken, waterbakken vullen etc etc
Maar echt ik gun iedereen zo bijrijdster. Er zijn hier al mensen die ene kloon van haar willen.
Ach als mijn paard het leuk vind en zij ook waarom niet toch? Wat ik al zei ga natuurlijk wel mee, want het is en blijft mijnp aard en daar wil ik graag zicht op houden

Koel nog zo eentje als ik. Super om de trotse eigenaar te zijn he?
Het is niet zo dat mijn bijrijdster meer klik heeft, Emotioneel gezien heb ik een erg sterkte band met haar. Maar na 10 jaar niet gereden te hebben tot vorig jaar is mijn rijkunst toch duidelijk slechter geworden. Ben nu weer bezig met af en toe les, maar ben en blijf vooral een ik ga lekker met mijn paard rustig aan een rondje bos doen.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:31

Ik vind het goed dat je je paard wel die ervaring wil laten mee maken ookal heb je er zelf niks mee.
En voor je bijrijdster is het natuurlijk helemaal geweldig als die dit wel leuk vind!
Zelf aan de kant staan! alleen maar goed dan toch? of zie ik dat nou verkeerd.
Als je geen zin hebt in wedstrijden moet je het ook niet doen! en dan is het zeker mooi meegenomen als je een bijrijdster hebt die dit wel leuk vind

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:34

En ik wil het dan weer liever niet hebben. Mijn paard is een behoorlijke zenuwpees en ik wil haar niet iedere week weer bloodstellen aan de stress van een wedstrijd...

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:35

ja dat is natuurlijk een ander verhaal. als dat zo zou zijn met mijn paard doe ik het ook niet hoor. Maar 3 weken geleden was er onderlinge wedstrijd op een hele andere locatie. Nou je had ze samen op deb aan moeten zien rijden. Bijrijdster grote smile, paard vrolijk open en oren naar voren Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:37

Ik breng zelf een paard van een ander (en binnenkort komt er nog 1 bij) op wedstrijd.
Bij beide partijen bevalt het prima, maar dat komt denk ik doordat ik zo'n beetje alles mag doen wat ik wil en waar ik heen wil! Ik ben ook errug blij met de kans die ik krijg om ze uit te brengen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:41

mijn bijrijdster rijd dit jaar (onderlinge) wedstrijden met mijn paardje. Ik had er geen zin in en zij wel. Simpel toch? wel ben ik 2 keer meegeweest en hebben we het trailerladen geoefend. maar zondag is ze alleen gegaan.
Ik vind het leuk voor haar en het is inderdaad leuk om langs de baan te staan kijken naar je eigen paardje!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:43

Overigens zijn we nu richting de Z aan het trainen, de eigenaresse heeft het alleen maar over hoe gaaf dat wel niet is. Lijkt mij echt prachtig om je eigen paard een Z ring in te zien gaan.... Lachen

(terwijl ze hem gekocht heeft als recreatiefries Haha! Haha! Haha! )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:46

spinet schreef:
ja dat is natuurlijk een ander verhaal. als dat zo zou zijn met mijn paard doe ik het ook niet hoor. Maar 3 weken geleden was er onderlinge wedstrijd op een hele andere locatie. Nou je had ze samen op deb aan moeten zien rijden. Bijrijdster grote smile, paard vrolijk open en oren naar voren Haha!

Mijn paard gaat alle kanten op omdat ze overal bang voor is en van schrikt. Ze is heel gevoelig voor haar ruiter, dus als die gespannen is is zij het ook. Vervolgens krijgt ze op haar donder omdat ze zich 'slecht' gedraagd. Waarom zou ik haar dat aan doen?

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:49

Vjestagirl schreef:
spinet schreef:

Mijn paard gaat alle kanten op omdat ze overal bang voor is en van schrikt. Ze is heel gevoelig voor haar ruiter, dus als die gespannen is is zij het ook. Vervolgens krijgt ze op haar donder omdat ze zich 'slecht' gedraagd. Waarom zou ik haar dat aan doen?

Geef je helemala gelijk. Mijn paard is ook gevoelig voor stemming, maar mijn bijrijdster is aardig no nonsanse. Als ik merk dat mijn paard het op het NK, wat toch echt een mega drukke wedstrijd is echt vreselijk vind is het snel over hoor. Maar gelukkig viden we beide dat het voor iedereen leuk moet zijn.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:50

casperrr schreef:
Overigens zijn we nu richting de Z aan het trainen, de eigenaresse heeft het alleen maar over hoe gaaf dat wel niet is. Lijkt mij echt prachtig om je eigen paard een Z ring in te zien gaan.... Lachen

(terwijl ze hem gekocht heeft als recreatiefries Haha! Haha! Haha! )

Wat super zeg.

Die van mij is gekocht als recreatie ijslander haha, maar ze komt van een goede plek en blijkt een mega afstamming te hebben. Ik had gewoon een klik met haar dus ben voor haar gevallen. Blijkt ze beter te zijn dan dat ik verlang in mijn paardje haha

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:52

ow wat leuk een IJslander! Ik heb vroeger een lange tijd op een IJslandse manege gereden, en kreeg IJslande les en reed ze ook in. kwam speciaal iemand uit Drenthe geloof ik om les te geven
*goeie ouwe tijd*

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:57

Ja, waarom niet?
Mijn bijrijdster en ik hebben allebei een F proefje op hem gedaan paar weken geleden,
is toch hartstikke leuk...
Zou niet weten waarom het niet zou kunnen?
Mijn bijrijdster vond het geloof ik ook echt Super!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:58

ja ijsalnders zijn super Haha!
mag ik vragen wie dat was? ijslander wereld is klein namelijk.

bij mij is het ook nog zo dat ik fibromyalgie heb en met een ijslander altijd kan rijden. want draven lukt niet altijd voor mij, tolten wel als is hij soms wat latraal.
ach mijn paard moet meer spieren opbouwen en ik mezelf weer bijspijkeren. Mijn bijrijdster heeft weinig islander ervaring maar een mega feeling. ze heeft een tijdje terug van mij een les kado gehad bij mijn ijslander juf en die vond dat we haar moesten behouden voro de ijslaner wereld. toen ik gister vertelt e dat ze naar het nk gaat was ze helemaal blij. Ze is meestal van weinig woorden, maar reageerde erg vrolijk en opgewekt op het nieuws.

Mijn bijrijdster heeft qua f proeven geloof ik f14, maar ben er niet zo thuis is. is allemaal van na mijn paardrij rijd lol

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:00

DiegoWendy schreef:
Ja, waarom niet?
Mijn bijrijdster en ik hebben allebei een F proefje op hem gedaan paar weken geleden,
is toch hartstikke leuk...
Zou niet weten waarom het niet zou kunnen?
Mijn bijrijdster vond het geloof ik ook echt Super!

wat heb ji jeen leuk paardje. Ben niet zo van licht en groter en slanker maar deze vind ik cool

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:04

@Spinet
Dank je wel
Hij is niet heel groot hoor 1.50 ongeveer
en hij is nu nog maar 4, dus hij wordt nog wat breder (hopen we) hihihi

Wij hebben de F1A gereden
Was echt te grappig
wij waren allebei zenuwachtiger als Diego zelf
en die was toen nog maar 2 of 3 maandjes onder het zadel Lachen

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:08

wat super hoor
en ook super dat rje bijrijdster ook mocht om het even on topic te houden Tong uitsteken

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:11

Oeps, ja
Sorry...

Ja, het zijn de minder leuke dingen (zoals bv uitmesten, al vind ik dat zelf geen probleem, bijrijdster ook niet)
Maar ook de leuke dingen van paardrijden
Dus in dit geval.... het rijden en de proefjes
We hebben allebei een paspoort aangevraagd voor als hij terug is van de wei
En ik hoop zeker nog meer van deze leuke proeven samen te gaan rijden Lachen
(nog gezellig ook met vlechten etc)

Ps: Toen zij de ring in moest
stond ik ook helemaal TROTS te zijn
tis toch een raar en leuk gezicht
iemand anders op je paard Knipoog

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:13

Ik heb ook een bijrijdpaard, of nou ja, eigenlijk een rijpaard, want ik ben de enige die erop rijdt en ik mag ook (bijna) alles van de eigenaar ermee doen!
Zelf vind ik het erg leuk om heel af en toe eens een wedstrijdje te rijden en super dat dit ook kan. Het is fijn dat de eigenaren zien dat het kan en je de kans geven!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:16

ja snap je helemaal
gaat ook zo zijn op het ijslander nk in aug.
werkt bij ijslander alleen anders dan bij de gewone paarden. je rijd op gangen en niet op figuren zeg maar.
maar als die de baan op gaan dan hol ik rond met mijn camera Haha!

ik vind als het paard het leuk vind en je kan je bijrijdster voldoende vertoruwen dat het moet kunenn

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:18

Bijrijdster van mijn pony start met hem in de dressuur. Na een zware blessure mag hij niet meer wat wij het leukst vinden (eventing), momenteel even een terugval, maar we zijn weer aan het op bouwen.
Vorig jaar was hij voor het eerst na 3 jaar weer mee, kleinere wedstrijd was hij braaf, maar de grote CH vond ie geweldig.
Zij leert een hoop van hem (hij is M2) en hij heeft nog het gevoel dat hij erbij hoort Knipoog

Ik heb voor mijn paard geen bijrijder, als ik die wel had, had ze niet mogen starten met haar. Eventing is redelijk zwaar en ik houd daar rekening mee met mijn wedstrijden, dan ga ik de wedstrijden die ik kan starten ook niet delen met een ander.

Uitmesten hoeft mijn bijrijdster niet, of ik 's morgens nu 1 of 2 boxen doe maakt niet uit.
Ze doet wel vaak op vrijwillige basis het land, gaat evt met 1 van mijn paarden naar de DA en stapt iedere morgen een uur met mijn pony. In de winter zet ze ze ook vaak binnen.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:22

met zo'n manier van wedstrijden rijden snap ik het wel hoor. bij ons gaat het om t7 (tolt proef) en v5 (viergangen proef) gewoon lekker van onder af aan. Eerst maar kijken hoe dat gaat.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:04

Ik lease een paard van mensen. Het is dus in principe "mijn" paard, maar zij zijn op papier de eigenaren en ik moet zeggen, de eigenaresse zelf heeft wel een band met hem. Ik ben de enige die hem rijdt, en ik ga ook wedstrijden op hem starten. Zij vinden het super, de eigenaresse is aardig trots als ze ziet wat wij in een kleine drie weken bereikt hebben en ik weet zeker dat ze nog trotser naar onze wedstrijden zal kijken. Het is niet echt hetzelfde als je bijrijder wedstrijden laten rijden, maar het is vergelijkbaar.

Ik heb zelf drie eigen paarden gehad en ook wel wat bijrijders. Ik zou het zelf niet gedaan hebben. Ik ben te jaloers aangelegd daarvoor. Knipoog