Water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 10:39

Mijn verzorgpony is bang voor water.
Dus afspuiten of wassen is een ramp.
Ook als er plassen in de bak liggen is het rijden moeilijk.
Ik weet niet zo goed hoe ik hem hier overheen kan helpen.
Misschien heeft iemand tips zodat hij minder bang is voor water?
Of oefeningen.

Salt_Pepper

Re: Water

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:56

Laat je pony vast staan.
Maak een bakje water klaar, en laat je pony eraan ruiken.
Als hij niet bang wordt, of er probeert ervan te drinken, beloon hem dan.

Daarna, stop je je hand in het bakje water, en laat je het zien en ruiken aan je pony.
Wordt je pony wel bang, dtop je hand er dan uit, en laat hem nog eens ruiken.
Wordt hij niet bang, beloon hem en haal je hand eruit.
Geef hem nu wat rust,, door hem bijv. lekker te poetsen, en niet met water bezig te zijn.
Na een paar minuten, herhaal je dat allemaal weer, maar ga je nu een stapje verder.
Je hebt nu je hand in het bakje water.
Haal je hand eruit, en leg je hand op de hals van je paard.
aai hem, en beloon hem weer met rust.
Later, herhaal je het weer allemaal, maar ga je nog een stapje verder.
Doe je hand weer in het water, en aai hem weer,
Ga zo door, met bijv. het bakje water leeggieten over de hals van je paard.
later over de andere kant van de hals.
Dan over zijn flank. Of het bakje water op je paard leggen.

Na die oefenigen, kan je proberen om met een tuinslang iets te spelen, en laten zien dat een tuinslang met spuitend water niet eng is, en langzaam dichterbij komen, en het water vervolgens over je paard laten stromen.
Lachen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:58

ik zou juist gewoon doen of er niets aan de hand is.. als je er de nadruk op legt dat het eng is gaat je pony het alleen maar enger vinden...

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:00

Ja, dat kan ook, maar sommige ponys trappen er misschien niet in, en houden toch in hun gedachte, dat de er bang voor waren.
Ik zou eerst proberen om te doen of er niks is, en dan overgaan naar wat ik daarboven heb geschreven Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:21

Mijn paard doet ook een beetje gek als ik z'n manen of staart was en er water overgiet, dan ga ik gewoon rustig door met water gieten (en ondertussen z'n hoeven op m'n tenen ontwijken Tong uitsteken ), meestal stopt hij dan vrij snel met draaien/wegtrekken als hij merkt dat er niets erg gebeurt, en staat hij gewoon stil, en dan moet je natuurlijk even belonen voor z'n goede gedrag!

Bij angst om door plassen te gaan enzo, gewoon blijven proberen (ernaast bv), stapje voor stapje, meestal helpt het al veel als je zelf in het water gaat staan, een paard kan namelijk niet inschatten hoe diep zo'n plas is, als hij ziet dat jij erin staat zal hij waarschijnlijk snel volgen (zeker als het vertrouwen tussen jullie goed zit Lachen )

Als je eens gaat wandelen (erop of aan de hand) en je komt onderweg plassen tegen, altijd erdoor gaan, zo raakt hij er ook aan gewend en gaat hij het als een normale zaak beschouwen om door water te lopen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:05

Mijn verzorgpony was ook heel erg met water.
Heb haar eerst ho geleerd, op dat comando móet ze stilstaan anders krijg ze 'straf'
Daarna eerst water in de emmer en op de benen wat water gooien.
Paard mag weglopen, dat moet je ook niet belemmeren want dat is hun instrinkt, maar zodra je weer ho zegt moet ze stilstaan.
Van benen ga ja naar borst, hals, buik ga zo door.
Je moet even kijken waar de pony het het minste erg vind en daar beginnen Lachen

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:08

Salt_Pepper schreef:
Laat je pony vast staan.
Maak een bakje water klaar, en laat je pony eraan ruiken.
Als hij niet bang wordt, of er probeert ervan te drinken, beloon hem dan.

Daarna, stop je je hand in het bakje water, en laat je het zien en ruiken aan je pony.
Wordt je pony wel bang, dtop je hand er dan uit, en laat hem nog eens ruiken.
Wordt hij niet bang, beloon hem en haal je hand eruit.
Geef hem nu wat rust,, door hem bijv. lekker te poetsen, en niet met water bezig te zijn.
Na een paar minuten, herhaal je dat allemaal weer, maar ga je nu een stapje verder.
Je hebt nu je hand in het bakje water.
Haal je hand eruit, en leg je hand op de hals van je paard.
aai hem, en beloon hem weer met rust.
Later, herhaal je het weer allemaal, maar ga je nog een stapje verder.
Doe je hand weer in het water, en aai hem weer,
Ga zo door, met bijv. het bakje water leeggieten over de hals van je paard.
later over de andere kant van de hals.
Dan over zijn flank. Of het bakje water op je paard leggen.

Na die oefenigen, kan je proberen om met een tuinslang iets te spelen, en laten zien dat een tuinslang met spuitend water niet eng is, en langzaam dichterbij komen, en het water vervolgens over je paard laten stromen.
Lachen

Dan ga je alleen maar stimuleren om bang te worden.
Ik vind trouwens dat je de 'training' vaak achter elkaar doet.
Als hij het 1 keer goed doet, dan is het goed en word hij met rust gelaten iig met water dan.
Je moet het niet allemaal in 1 dag willen proppen, dan krijg je een gefilpt paard van Vork

Owja, een paard vastzetten dat ergens bang voor is is zowat de grootste fout die je kan maken.
Zo belemmer je het vlucht instinkt en kan het paard nóg opgefokter worden dan hij al is.
Het kan ook zijn dat hij zijn halster gewoon over zijn kop trekt, dat moet je natuurlijk ook niet hebben, slechte herinneringen aan die plek en dan heb je er nog een probleem bij.
Laatst bijgewerkt door Liiesjjj op 24-06-08 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:12

Gewoon rustig aan beginnen, stap voor stap en inderdaad niet alles in 1x willen doen. Je moet ervoor de tijd nemen, rustig je paard laten wennen aan het gevoel van water op zijn lichaam. Begin bijvoorbeeld laag, bij zijn benen en met niet te veel water. Succes in ieder geval!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:51

Mijn paard doet ook net of hij bang is voor waterplassen en de waterslang.
Maar als je dan vervolgens net doet of er niks aan de hand is, dan doet hij dat ook gewoon. Dus niet met hem miepen, gewoon doen wat je moet doen. (dat werkt in ieder geval voor mijn paard prima, ik weet niet hoe jouw paard reageert als je zo handelt)

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:36

Ik zeg niet dat je het allemaal in i dag moet proppen!
Je kan van die minuten ook dagen maken,
Net wat goed voor je paard is.
En juist wel alles weer opnieuw doen, want als je opeens met iets heel nieuws begint, raakt je paard helemaal verward!
Oke, misschien was dat vastzetten niet het goede advies, maar als ik mijn verzorgpony iets nieuws wil leren, dan zet ik haar wel vast, en ik merk vanzelf wel wanneer ze er bang van wordt.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:53

Salt_Pepper schreef:
Ik zeg niet dat je het allemaal in i dag moet proppen!
Je kan van die minuten ook dagen maken,
Net wat goed voor je paard is.
En juist wel alles weer opnieuw doen, want als je opeens met iets heel nieuws begint, raakt je paard helemaal verward!
Oke, misschien was dat vastzetten niet het goede advies, maar als ik mijn verzorgpony iets nieuws wil leren, dan zet ik haar wel vast, en ik merk vanzelf wel wanneer ze er bang van wordt.

Ja, je moet datgene ook herhalen, maar 1 keer in 1 dag is genoeg lijkt me.
Als ik eerst met water bezig ben en ga daarna springen, dan raken ze niet verward hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:40

Om te beginnen is timing in dit geval heel belangrijk. Je moet weten wanneer je kunt stoppen met wat je doet. Dat verhaal van bakje met water is overdreven voorzichtig reageren. Je moet juist de situatie in de spuitplaats opzoeken. Zet je paard op de spuitplaats maar maak hem niet vast. Zet de spuit aan maar probeer hem er niet meer te raken. Spuit parallel met het paard mee, en stop pas op het moment dat je ziet dat hij minstens 10 seconden stil blijft staan. Daarna stop je, beloon je, en begin je opnieuw. Weer blijven spuiten tot hij stil staat, staat hij stil, stop je en beloon je. Stop je eerder, dan werk je in de hand dat het paard gaat denken: ik hoor water, ik schrik, water stopt, dus in het vervolg moet ik gewoon doen of ik schrik dan stoppen ze vanzelf wel.

Verder is er hier een ander topic geweest over het lopen door water en door plassen. Zal even kijken of ik het vinden kan, scheelt weer tikwerk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:43

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:48

Door de plassen rijden: Als er plassen liggen er altijd door heen gaan. Als ze er een keer langs af kunnen gaan ze er altijd langs af. Sommige paarden/ponies vinde het echt heel eng. Die geef ik even de tijd om te ontspannen, maar op de terug weg van een buitenrit moeten ze er door. Uiteindelijk gaan alle paarden/ponies die met mij mee gaan door plassen, al is het niet altijd de eerste die we tegen komen. Wel als ze er door een zijn gegaan belonen en dan de volgende plas weer doorheen. Na 5 plassen kun je er eens eentje overslaan (jij stuurt) en een erna wel weer door heen rijden. Toch blijven controleren dat ze er voor je doorheen gaan als je het vraagt.

Als ze het echt moeilijk vinden eerst aan de hand, zweepje erbij om achter bij te tikken (als hulp) en enkele passen laten staan in het water.

Ik ben ooit met een pony gaan rijden die eerst neit door de plassen liep (sprong er over heen) op de terug weg kon ik wel enkele plassen nemen. Toen ik wilde galopperen dacht ik dat ik neit zo'n zin had in een reuze sprong dus ik wilde om de plas heen gaan sturen die op mijn pad lag. Echter de pony galoppeerde er dwars doorheen. Haha! Had ie toch maar voor me over! Cool

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:51

Liiesjjj schreef:
Heb haar eerst ho geleerd, op dat comando móet ze stilstaan anders krijg ze 'straf'Daarna eerst water in de emmer en op de benen wat water gooien.
Paard mag weglopen, dat moet je ook niet belemmeren want dat is hun instrinkt, maar zodra je weer ho zegt moet ze stilstaan.
Je moet even kijken waar de pony het het minste erg vind en daar beginnen Lachen

Ben benieuwd wat voor straf ze krijgt??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:55

Als paarden niet door plassen willen, ga je er omheen rijden. Op een gegeven moment draai je om maar zorgt bij het draaien dat het paard richting plas kijkt. Ga je de andere kant op, klein cirkeltje rond de plas. Weer draaien richting plas. Steeds dichterbij gaan rijden, op een gegeven moment raken de hoeven de plas. Niet belonen, niet straffen als hij wegspringt, gewoon doen alsof er niets aan de hand is, cirkel/volte rond de plas gewoon blijven volgen. Kan best 20 minuten duren. Op het moment dat hij met twee voorvoeten in de plas staat, laat je hem halthouden en snuffelen. Vervolgens ga je er vooruit doorheen en ga je weer rond de plas rijden, weer keren richting plas. En uiteindelijk zul je merken dat hij er zonder problemen doorheen gaat.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:11

Brainless schreef:
Liiesjjj schreef:
Heb haar eerst ho geleerd, op dat comando móet ze stilstaan anders krijg ze 'straf'Daarna eerst water in de emmer en op de benen wat water gooien.

Ben benieuwd wat voor straf ze krijgt??

Als ze niet stil staat op de plek waar ik ho heb gezegt zet ik haar achteruit.
Als ik voor haar sta met terug en tegen de borst aan duwen, als ik dan op de plek ben aangekomen weer ho zeggen.
Als ik erlangs loop en ze staat niet stil dan krijgt ze een ruk aan de halstertouw en stuur haar weer naar die plek toe en zeg weer ho.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:59

Straf vind ik een erg beladen woord. " Ze krijg dat een correctie" , klinkt wat vriendelijker.

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:44

mijn pony die vind het niet zo leuk om met een tuinslang afgespoelt te worden maar ze wil er wel uit drinken whaha maar gewoon blijven sproeien en dan zullen ze eerst we draaien enzo maar na een tijdje als je hem stil houd op een plek en ze draait niet meer gewoon belonen en verder en op gegeven moment blijven ze stil staan want ze weten dat er niks gebeurt.

En met dat door plassen rijden zou ik doen eerst gewoon figuren rijden lekker op jou laten letten dan steeds meer richting die plas rijden en niet zelf de hele tijd kijken of angstig worden dat ze weg kan springen want geloof me dan word je paardje het ook.
Gewoon steeds dichterbij en als ze dan uiteindelijk na waarschijnlijk aantal keer wegspringen en toch door heen loopt belonen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:16

hier uit een artikel van de ros van januari/februari 2008 (zal het even samenvatten)

'De basis van de oefeningen met de waterslang is dat je je paard laat zien dat rustig stilstaan beloond wordt en woest ronddansen en springen nooit' volgens Herbert Quast. Het oefenen met plantenspuit is hetzelfde principe. Het allerbelangrijkste is dat er ruimte is, dus niet je paard vastbinden! hij moet kunnen uitwijken als hij bang is voor iets. Zorg voor een goed halster (liefst een knoophalster) met een lijn van zo'n 4 meter. zorg ook dat de bodem niet te glad is. Het beste is dan ook de zandbodem van rijbak/paddock. let erop als je een water slang gebruikt dat die lang genoeg is om evt. achter het weglopende paard aan te gaan.
Begin met het paard aan alle vreemde dingen te laten snuffelen en onderzoeken. Doet ie dat braaf kun je gaan spuiten op een afstandje, als je paard weg loopt loop je net zolang mee (met de straal op de zelfde afstand!) tot ie stilstaat , vooral niet tegenhouden als ie weg wilt loppen. Staat ie stil haal je de slang/plantenspuit weg (zo beloon je hem dus voor zijn rustige reactie) als je hem eerder weg haalt, bijv. dat ie naar achter loopt leer je hem verkeerde dingen aan, dus dat ie weg mag lopen als hij iets eng vind. Als hij dit allemaal accepteert (de straal op een afstandje) ga je naast zijn schouder staan. Uit bereik van zijn hoeven. Richt nu de straal voorzichtig op de schouder, begin met zijn vluchtwerktuigen, adviseert herbert. Gaat het paard naar achter loop je weer mee zonder de straal eraf te halen. Daarom moet je een lange slang hebben, want je moet mee kunnen lopen als je paard naar achter loopt.
Als hij stil staat haal je de slang even kort weg bij hem/haar, en je begint dan weer opnieuw. Zodra je het hele lichaam op deze manier kunt besprenkelen, zet je het water uit.
Ga naast het hoofd staan en aai met de slang (die je vast houd aan het uiteinde) over het voorhoofd, tussen de ogen. Gaat dat goed zet je de kraan zachtjes aan dat het net een klein beetje drupt. Gaat ie lopen loop je rustig en net zolang mee tot hij stil staat. Daarna haal je het weg.

Hoop dat je hier wat aan hebt Lachen Vond het zelf wel handige tips om water vrees weg te krijgen Knipoog

rox14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:43

Vindt hij slobber niet eng?? Dat is ook Nat. En het is lekker:P. ALs hij dat niet gewend is of eng vind gefe hem dat dan soms als voer. Na een tijdje zal hij er wel aan wennen. Of een appel in een lagaje water:)

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:02

rox14 schreef:
Vindt hij slobber niet eng?? Dat is ook Nat. En het is lekker:P. ALs hij dat niet gewend is of eng vind gefe hem dat dan soms als voer. Na een tijdje zal hij er wel aan wennen. Of een appel in een lagaje water:)

Uuh?
Mmm, wat zal dat paard drinken? Owja, water Vork