Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
), meestal stopt hij dan vrij snel met draaien/wegtrekken als hij merkt dat er niets erg gebeurt, en staat hij gewoon stil, en dan moet je natuurlijk even belonen voor z'n goede gedrag!
)
Salt_Pepper schreef:Laat je pony vast staan.
Maak een bakje water klaar, en laat je pony eraan ruiken.
Als hij niet bang wordt, of er probeert ervan te drinken, beloon hem dan.
Daarna, stop je je hand in het bakje water, en laat je het zien en ruiken aan je pony.
Wordt je pony wel bang, dtop je hand er dan uit, en laat hem nog eens ruiken.
Wordt hij niet bang, beloon hem en haal je hand eruit.
Geef hem nu wat rust,, door hem bijv. lekker te poetsen, en niet met water bezig te zijn.
Na een paar minuten, herhaal je dat allemaal weer, maar ga je nu een stapje verder.
Je hebt nu je hand in het bakje water.
Haal je hand eruit, en leg je hand op de hals van je paard.
aai hem, en beloon hem weer met rust.
Later, herhaal je het weer allemaal, maar ga je nog een stapje verder.
Doe je hand weer in het water, en aai hem weer,
Ga zo door, met bijv. het bakje water leeggieten over de hals van je paard.
later over de andere kant van de hals.
Dan over zijn flank. Of het bakje water op je paard leggen.
Na die oefenigen, kan je proberen om met een tuinslang iets te spelen, en laten zien dat een tuinslang met spuitend water niet eng is, en langzaam dichterbij komen, en het water vervolgens over je paard laten stromen.

Salt_Pepper schreef:Ik zeg niet dat je het allemaal in i dag moet proppen!
Je kan van die minuten ook dagen maken,
Net wat goed voor je paard is.
En juist wel alles weer opnieuw doen, want als je opeens met iets heel nieuws begint, raakt je paard helemaal verward!
Oke, misschien was dat vastzetten niet het goede advies, maar als ik mijn verzorgpony iets nieuws wil leren, dan zet ik haar wel vast, en ik merk vanzelf wel wanneer ze er bang van wordt.

Had ie toch maar voor me over!
Liiesjjj schreef:Mijn verzorgpony was ook heel erg met water.
Heb haar eerst ho geleerd, op dat comando móet ze stilstaan anders krijg ze 'straf'Daarna eerst water in de emmer en op de benen wat water gooien.
Paard mag weglopen, dat moet je ook niet belemmeren want dat is hun instrinkt, maar zodra je weer ho zegt moet ze stilstaan.
Van benen ga ja naar borst, hals, buik ga zo door.
Je moet even kijken waar de pony het het minste erg vind en daar beginnen

Brainless schreef:Liiesjjj schreef:Mijn verzorgpony was ook heel erg met water.
Heb haar eerst ho geleerd, op dat comando móet ze stilstaan anders krijg ze 'straf'Daarna eerst water in de emmer en op de benen wat water gooien.
Paard mag weglopen, dat moet je ook niet belemmeren want dat is hun instrinkt, maar zodra je weer ho zegt moet ze stilstaan.
Van benen ga ja naar borst, hals, buik ga zo door.
Je moet even kijken waar de pony het het minste erg vind en daar beginnen
Ben benieuwd wat voor straf ze krijgt??

Vond het zelf wel handige tips om water vrees weg te krijgen
rox14 schreef:Vindt hij slobber niet eng?? Dat is ook Nat. En het is lekker:P. ALs hij dat niet gewend is of eng vind gefe hem dat dan soms als voer. Na een tijdje zal hij er wel aan wennen. Of een appel in een lagaje water:)