Hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 20:17

Ik heb elke week privé les op mijn lease pony. De laatste tijd is ze wat kijkerig; ik bedoel hiermee ze gaat kijken en luisteren of ze geen andere paarden ziet en ze zit veel te hinniken. Nu vandaag had ik weer les (binnen deze keer) en ze was enorm vervelend; hinikken, kijken, onder mij weg rennen en schrikachtig. Ik wilde aanspringen in galop en op dat moment kwam er iemand heel rustig aangelopen maar ze sprong ineens weg met als gevolg, ik eraf Knipoog. Maar wat ik wilde vragen is; is dit gedrag te wijten aan dat ze misschien hengstig is of aan het worden is? Ze is heel ongehoorzaam en slecht aan het been. Terwijl dit anders nooit zo is.

Inujojo

Re: Hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:54

Hoe lang is dit al aan de gang? Ik weet niet in hoeverre dat per paard verschilt, maar als mijn merrie hengstig is, is dat meestal 1 dag en is het daarna over. De gedragskenmerken van de jouwe herken ik niet in het gedrag van Rud. Rud wordt heel vervelend als er andere paarden in de buurt komen, zet een enorme hals op, zet alles vast en wordt zo sloom als de ik weet niet wat.. Paardje moet zich even showen Tong uitsteken... Ik kan er makkelijk naast zitten, maar als vergelijk hoe jouw pony zich gedraagd met mijn merrie, denk ik niet dat het hengstigheid is.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 21:25

Tjah ze vind het niet leuk om alleen in de bak te zijn; dan roept ze wel de hele tijd. Maar zoals het maandag ging; poeh dat was lastig. Ze liep gewoon te dribbellen en was overdreven allert en schrok van alles. Nou ja ik zal morgen zien hoe ze dan is. Hopenlijk is dit iets tijdelijks. Ze wordt ook gewoon in de lessen gebruikt dus stil staan doet ze niet.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:09

Rijd je er al lang op? Misschien is ze je nu pas aan het uit proberen... Mijn merrie is wel langer dan 1 dag hengstig(was, komt nu bij de hengst vandaan Haha!) Maar echt neit langer dan een week! Hij doet denk ik gewoon vervelend als het zo door gaat. Gewoon aan het werk zetten en het hem soms even moeilijk maken zodat hij misschien wat beter bij de les blijft Knipoog. En misschien moet ze iid wennen aan het feit dat ze soms ook alleen in de bak is en niet achter anderen aan kan sjokken.
Succes!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 05:54

Ik rij al 2 jaar op haar en af en toe is ze ineens schrikachtig en vervelend. Het alleen rijden moet ze in princiepe ook wel zijn gewend nu. Ik zal ditweekend zien of het nog zo is, en ik zal haar nog wat meer aan het werk zetten dan. Maar zoals maandag ook; ze rende gewoon onder mij vandaan dus dat wil ik niet weer.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 06:59

Dat herken ik wel. ulisse is ook altijd extreem hengstig. Ik merk vaak aan het rijden dat het zover is. Ook slecht aan het been dan, afgeleid en ook onder me weg rennen, pfff, kortom, niet meewerkend. Heeft ze verder geen tekenen van de hengstigheid dan? Knipoogt ze niet? ulisse laat het altijd heel duidelijk merken Boos! . Had gehoopt dat het minder werd doordat ze nu een veulen heeft gehad maar nee hoor Boos! .

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:02

Gelukkig herken jij het ook. Ik heb er verder nog niet goed opgelet. Maar aan welke lichamelijke symptomen kan je het onder andere goed zien?