Pony springt uit dressuurbaan...minpunt??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Pony springt uit dressuurbaan...minpunt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 19:39

Een vraagje voor de juryleden of iemand die dit al eens bij de hand heeft gehad.
Afgelopen zondag is een van mijn lessers in een proef uit de baan gesprongen en gediskwalificeerd. Terecht zou je denken, maar ik vraag me af bij wie de fout nu ligt.
Er stond zondag een behoorlijke storm hier en ze moesten in een apart uitgezette baan rijden met van die witte hekjes. Geen punt natuurlijk ware het niet dat door de wind de hekjes steeds omvielen en ze dus slim dachten te zijn door het op te lossen door er een soort van blokken tegenaan te plaatsen...aan de BINNENKANT van de baan.
Je snapt het al...een van de blokken viel toch om en beland in de hoefslag, net in een galop onderdeel. Pony stapt erop en springt om evenwicht te bewaren de bak uit. Ze mocht niet doorgaan of overrijden.
Nu vraag ik me af of dit nu -2 gaat worden? Of zit hier geen minpunt aan vast??
Ik heb de hele site van de KNHS doorgespit, maar kan het echt nergens vinden.

Belker

Re: Pony springt uit dressuurbaan...minpunt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:57

Uit de baan springen is -2. Behalve bij de B, daar kun je geen verliespunten rijden. Dit staat in de tekst van de KNHS:
Citaat:
2. Degradatieregeling
a. Klassen B t/m Z2.
Degradatie naar de daaronder gelegen lagere klasse vindt plaats bij het bereiken
van een stand van -10 in de huidige klasse, met dien verstande dat in de klasse L1
verliespunten in mindering worden gebracht tot de stand L1+0 is bereikt.
Degradatie van de klasse L1 naar de klasse B is niet mogelijk.
In de klasse B worden geen verliespunten geregistreerd.
Na degradatie begint men in de nieuwe klasse met 0 winstpunten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:04

Het valt officieel onder de noemer: geheel afgesloten ring, dus dan is het terecht dat ze uitgesloten wordt en daar 2 verliespunten voor krijgt...
Weet niet om welke klasse het ging, maar zoals Belker hierboven al zegt is dat in de B geen probleem.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:06

Ik vind dat er helemaal geen straf gegeven mag worden, het is niet haar fout. En ook niet die van de pony. Maar het zal wel aan mij liggen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 21:08

Het ging hier om de L2....ga het toch aanvechten denk ik!
Te gek voor woorden toch...vereniging maakt een groffe fout in mijn ogen...pony had zijn been wel kunnen breken of erger, vallen met amazone eronder en dan ook nog verlies rijden zonder dat het jou fout is.
Ga morgen direkt stappen ondernemen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:14

Heb je een foto gemaakt van hoe de ring erbij lag, als bewijs???
Eigenlijk is het allemaal gebeurt zoals in de reglementen, pony springt uit een afgesloten ring en wordt dus uitgesloten, máár eigenlijk voldoet de ring niet aan de wenselijke kwaliteiten, dus wellicht met een goede uitleg kan dit worden terug gedraaid, zou het in elk geval wel proberen.

Dien gewoon een klacht in, de knhs zal hierover contact opnemen met de betreffende jury en om een situatie schets/uitleg vragen.
Met een beetje geluk wordt het ingetrokken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 21:32

Nee geen foto's Daar denk je ook niet aan en dat is natuurlijk achteraf dom.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:25

Moeilijk hoor.
Je beslist zelf of je rijdt of niet.
Heeft ze van tevoren gezien hoe ze die hekjes gestut hebben? Is ze ondanks die rare constructie toch gestart? Dan kan het heel goed zijn dat ze het er op gooien dat je het wist en toch bent gaan rijden. Eigen risico.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:27

Goed omschrijven en klacht indienen.....dan maak je best een behoorlijke kans hoor dat deze kwijt gescholden worden. Iemand bij mij van stal heeft zo eens een hele zwik verliespunten kwijt gescholden gekregen, is in de eerste proef uitgesloten wegens staken en de tweede proef reed ze 3x verkeerd......en dit was niet in de L maar volgens mij M2! Vond het toen te belachelijk voor woorden (nog eigenlijk) maar daarmee toonde ze wel aan dat je dus best kunt klagen want wat heb je te verliezen???

Gewoon doen dus!

laurabob

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:05

Ik zou ook een klacht indienen! belachelijk zeg!

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:08

Ik jureer ook en als het idd door die blok kwam vind ik niet dat ze gediskwalificeerd had mogen worden. Ik had haar dat onderdeel opnieuw laten uitvoeren en wss eigenhandig dat blok weggekieperd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:13

daffodil schreef:
Goed omschrijven en klacht indienen.....dan maak je best een behoorlijke kans hoor dat deze kwijt gescholden worden. Iemand bij mij van stal heeft zo eens een hele zwik verliespunten kwijt gescholden gekregen, is in de eerste proef uitgesloten wegens staken en de tweede proef reed ze 3x verkeerd......en dit was niet in de L maar volgens mij M2! Vond het toen te belachelijk voor woorden (nog eigenlijk) maar daarmee toonde ze wel aan dat je dus best kunt klagen want wat heb je te verliezen???

Gewoon doen dus!

Mag ik vragen hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen?
Vond ze zelf dat het paard niet staakte, en dat ze maar 2x verkeerd gereden was?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:01

Ja is een hele goeie vraag, heb getuigen van die wedstrijd die overduidelijk zagen dat ze 3x verkeerd reed en in de eerste proef vond de jury dat ze te grof tegen haar paard was toen deze staakte......

Ik kan alleen maar raden hoe hij het voor elkaar gekregen heeft dit weg te nemen, denk dat ie gewoon glashard gelogen heeft en de KNHS gaat dat dus echt niet bij een jury navragen hoor....die beslissen gewoon! Neem van mij aan dat deze afstraffing heel erg op zijn plek was.......

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:16

Ik denk/weet dus wel degelijk dat de knhs dat check bij de betreffende jury hoor....
Ben zelf ook een keer gebeld omdat iemand bezwaar had gemaakt omdat ik haar had uitgesloten wegens het verlaten van een geheel afgesloten ring.
Was alleen alweer dik 2 maanden later, dus moest echt even in m'n geheugen graven, maar toen heb ik de knhs duidelijk uitgelegd hoe het ging en hoe de ring eruit zag.
Wellicht wist de jury uit jou voorbeeld het niet meer en hebben ze in het voordeel van de ruiter beslist??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:21

Krijg je nooit eerlijk antwoord op van die persoon, ter illustratie: Iedereen vond het maar wat goed dat ze er vier te pakken had.......

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:24

Tja maar als de jury het zich niet meer kan herinneren, wat opzich denkbaar is.... dan gaat de knhs kendelijk op het woord van de ruiter af.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:32

Lijkt mij sterk dat deze jury zich dit niet herinnerde hoor....amazone én haar man hebben hoop stampei op die bewuste wedstrijd getrapt! Maar goed, ik zou het wel weten als ik in mijn ogen onterecht een verliespunt aan mijn broek krijg, stuur een mooi verhaal op en wie niet waagt die niet wint!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 05:24

BLijkbaar kun je dus, buiten de officiele protestregeling op de wedstrijd zelf, ook nog achteraf gaan klagen bij de KNHS???
Daar snap ik niks van, een protest kan toch alleen maar op de wedstrijd zelf ingediend worden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:17

Ja dat is preceis wat ik zeg. Ze had gewoon echt vier verliespunten aan haar broek en die waren ineens weg....en dat was nog in de tijd dat je een ander zijn stand ook kon checken! Toen bleek dus dat haar man actie had ondernomen.....

Daarom geef ik hier ook de raad aan TS gewoon schrijven, je verliest er niets mee toch!!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:01

Je kan toch geen 2 verliespunten halen als je pony uit de ring springt? Bij mij is het al 2 x gebeurt, en ik kreeg wel -2 punten op mijn eindresultaat, maar dus geen verliespunten. :S
En de ruiter kan hier dus niks aandoen, dus Zelf zou ik het alsnog aanklagen. Nee heb je, ja kun je krijgen Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:17

wake_up, even het hele bericht lezen. In een geheel afgelsoten ring heb je wel degelijk twee verliespunten door uitlsuiting als je pony uit de ring springt. Zijn het alleen maar bordjes zonder hekjes, krijg je -2 op je score (bij de 1e vergissing). Als het bij wel een ring met hekjes had, heb je gewoon enorm veel gemazzeld.

TS, heb je nog iets ermee gedaan (terecht IMO!).

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:37

klacht indienen

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:47

Ik zou een klacht indienen, maar het meisje heeft er zelf voor gekozen om te gaan rijden. dus is het ook een beeje haar schuld, maar die mensen hebben natuurlijk de bak niet goed gemaakt, dus is het de schuld van beide partijen. en vind ik dat het meisje -2 moet krijgen. (dit is mijn mening, kraak me niet af aub;))

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:30

Zou het ook gewoon proberen met een klacht indienen. Wie weet helpt het.
Eigenlijk wel gevaarlijk hoe ze dat opgelost hebben, Heb t zelf ook een keer gezien op wedstrijd dat een pony erover heen sprong. Maar dat meisje mocht gewoon verder rijden. Weet alleen niet meer of dat in de B was of niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:18

Los ervan of het terecht is of niet wat er gebeurt is.
Je kunt geen klacht meer indienen. Dat had je op de wedstrijd moeten doen, op de officiele manier (kost iets van 35 Euro) en binnen een half uur na bekendmaking van de uitslag.