Scheve zit? Ongelijke benen?? Who knows?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Scheve zit? Ongelijke benen?? Who knows?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 19:03

Dat vraag ik me dus al een tijdje af hoe dat nou kan.
Ik heb zelf al 10 jaar rugproblemen en dit is chronisch, het gaat wel over, als ik helemaal niks doe, maar ga liever 10 of 20 jaar met plezier in de paarden dan op kantoor tot ik 65 ben..Ik eindig waarschijnlijk met een hernia. Ik dacht eerst dat mijn rug dus ook het probleem was met rijden, maar dit blijkt dus niet zo te zijn.

Ik heb een nieuw zadel laten aanmeten, (en ja het is helemaal goed 100% zeker van).
Vorige week is hij weer geweest om nieuwe vulling in te doen, omdat de merrie nogal wat veranderde (dracht enz).. Ook nieuwe beugelriemen eraan. Dus ik probeerde nog om ze allebei op het zelfde gaatje te doen, maar nee dat werkt niet..
Op je zadel kun je dus ook zien of je scheef zit of niet.. Dit is bij mij dus niet het geval, mijn benen zijn ontzettend ongelijk.. Heb 3 tot 5 gaten verschil, en dan zit ik lekker, krijg er veel reacties op. Vooral op concour enz.. Omdat laten we eerlijk zijn, nou niet mooi is.. Mijn rechterbeen is zeker 5 cm langer..

Hoe komt dit.. Even afgezien van mensen die groeiproblemen en rugproblemen e.d. hebben..
Ik weet dat meer mensen er last van hebben.. Is dit erfelijk bepaald? Zo van en dat been doen we maar wat langer maken..

Dobel

Re: Scheve zit? Ongelijke benen?? Who knows?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:04

ik heb ongelijke heupen/ bekken weet ik veel en krijg als ik gelijke beugels rij erg veel last van mijn lies aan 1 kant dus rijd ongelijk maar bij mij scheelt het 3 cm denk ik dus ongeveer 1 gaatje

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:52

@Joto
Is je been echt langer, of moet je met een langere beugel rijden omdat je dan voor je gevoel goed zit?
Misschien eens bij een fysiotherapeut langsgaan om je houding eens te laten beoordelen?
Krijg je op wedstrijd ook commentaar op je houding?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:55

Yorghos schreef:
@Joto
Is je been echt langer, of moet je met een langere beugel rijden omdat je dan voor je gevoel goed zit?
Misschien eens bij een fysiotherapeut langsgaan om je houding eens te laten beoordelen?

Is toch raar als je been langer is.. Dan loop je ook scheef zegmaar. Nagelbijten / Gniffelen

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:00

Somebitch schreef:
Yorghos schreef:
@Joto

Is toch raar als je been langer is.. Dan loop je ook scheef zegmaar. Nagelbijten / Gniffelen

Ja, idd. Maar het komt wel voor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:01

Dat je prettiger zit wil niet gelijk zeggen dat je ook goed zit.
Doorsnee genomen 'trap' je je linker beugel verder naar beneden, als je op je paard zit dan je rechter beugel.. ook dar kan het gevoel van scheefzitten vandaan komen...
Ook kan je paard dusdanig scheef zijn dat je zadel, juist wanneer er iemand opzit, scheef is.
Wat herboven ook al geschreven is, een fysiothrapeut en een goede instructeur eens laten kijken naar je houding en zit..
En toch ls een optie in gedachten houden om een andere zadelmaker eens te laten kijken naar je zadel, de ligging en dat icm jou houding op het paard.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:05

Als ik jouw was zou ik naar de fysio gaan Lachen
Ik loop zinds kort zelf bij de fysio en ook bij mij is geconstateerd dat mijn benen ongelijk zijn. Ong 1cm verschil. Ik loop scheef ik zit scheef enzo. Dus wie weet is het dat bij jouw ook zo...

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:12

Alane schreef:
Ook kan je paard dusdanig scheef zijn dat je zadel, juist wanneer er iemand opzit, scheef is.

Daar dacht ik ook meteen aan toen ik het las, vaak "zet" een (erg) scheef paard je ook op 1 kant, maar dan voel je wel een beetje dat je 1 kant op wodt geduwd en heb je de neiging steeds op je andere beugel te trappen om recht te zitten. Er zijn veel oorzaken voor het scheefzitten, dat is lastig te beoordelen inderdaad. Laat je instructeur er in ieder geval ook eens goed naar kijken.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:22

Ik heb ook een beenlengte verschil, maar heb bewust mijn beugels wel gelijk zitten. Als het goed is steun je niet op je beugels, en zit je gewoon in balans op het midden van je zadel.
Ik probeer er op te letten dat ik met mijn beide benen gelijke druk geef, en in het midden zit.

Mijn linkerbeen is korter, mijn voet een maat kleiner, en mijn been is dunner(ook lastig met leren rijlaarzen aanmeten).

Ik zou wel na laten gaan waar je scheefheid vandaan komt. Ik kan rugklachten voorkomen door een kleine verhoging in mijn schoen.
Deze lost niet het volledige verschil op, maar voldoende om rugklachten te voorkomen. Ik ben als kind veel onderzocht, en moest ieder half jaar naar het ziekenhuis voor controle en het veschil te meten, ook werd er bloed geprikt, ze zijn er nooit achter gekomen waar de ongelijke groei door kwam.
Als kind had ik altijd aangepaste schoenen met een zool van 2,5 cm eronder.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:31

balen zeg, maar het kan makkelijk ongelijke benen.
zijn er geen speciale schoenen voor te maken ofzo?
ze kunnen er ook wat aan doen aan de lengte maar of je dat wil...... Nagelbijten / Gniffelen
dan breken ze dus het bot in je been en zetten ze er een soort beugel op je been die het bot een paar mm uit elkaar zet waardoor het telkens naar elkaar groeit, en dan draaien ze het opnieuw een stukje uit elkaar.
en zo verder tot de 5 cm, erg pijnlijk en het duurt lang.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:37

Ik heb dat ook. Gelukking is het verschil bij mij maar 2,5 centimeter. (net 1 gat) Ik heb er geen last van, kan het natuurlijk wel krijgen.

Een operatie wilden bij mij alleen doen als in nog in de groei was, omdat je bot anders niet zoveel meer groeit en als het wel zou groeien heel lang zou duren. Ik moet eigenlijk van de dokter schoenen met een verdikte zool, maar daar ben ik nog niet aan toe. Ik heb wel steunzolen in mijn schoenen omdat mijn lange been te veel naar binnen staat. (Eigenlijk kan ik daar niet op lopen)
Maar nu weer ontopic : Ik heb er met rijden geen last van, mensen aan de kant en juryleden zeggen wel regelmatig, je hebt je beugels ongelijk.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 21:38

Nou kijk, ik heb nogal een medisch verleden wat er wat mee te maken heeft dat me benen niet geheel gelijk zijn, met lopen zie je er niet veel van, tenzij je er op gaat letten, kijk ik heb er verder geen last van, en normaal rekt je linkerbeug, riem wat uit.. Heb verschillende zadelmaker laten komen, fysio heb ik jaren gehad. En als laatste mensendieck.. Het gaf enige verbetering.. Heb van de jury nog nooit gehoord dat ik scheef zit (Dan doel ik op mijn rug, heupen e.d.)
Instructrice kan verder ook niet ontdekken dat ik scheef zit, ook niet op foto en film..Alleen me benen die ongelijk zijn. Ik heb er zelf ook geen last van. Maar als ik recht op iemand af kom, en rijd er langs hoor ik het commentaar wel eens.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:41

Somebitch schreef:

dat kun je zo corrigeren met je heup en rug dat t niet tot nauwelijks te zien is Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:05

HAR - - > RUI

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:04

mijn benen verschillen ook ong. 1 cm. heb hier met rijden geen last van maar heb wel vaak last van m'n knie...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:05

ikenindi schreef:
Somebitch schreef:

dat kun je zo corrigeren met je heup en rug dat t niet tot nauwelijks te zien is Knipoog

Hmm oke.. Ja lijkt me wel want anders kan je toch niet goed lopen enzo..

Maar het kan natuurlijk makkelijk Ja

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:31

Mijn moeder kwam er laatst achter dat terwijl ik vond dat mijn beugels gelijk zaten, ze toch echt vijf gaten van elkaar verschilden. Whoeps. Op m'n vorige zadel had ik hier geen last van en verschilde het maar één gaatje. Hoe het komt. I still wonder. Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:35

ik had dat eerst ook maar wel minder erg... was idd met rugproblemen en mijn bekken/heup die scheef stond! mijn benen waren ook echt ongelijk en sinds ik door een chiropractor ben behandelt kan ik me beugelriemen ook weer gelijk doen Bloos en als je de beugels gelijk doet terwijl je benen ongelijk zijn rijd dat echt niet lekker Ach gut

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:25

Hoj,
Ik heb een korter been, een dunnere kuit en een korte achillespees aan één kant.
Het belangrijkste met rijden is dat het paard zicht niet scheef ontwikkelt.
Bij mij moet de beugellengte aan anderhalf (heb ik weer) gaatje langer om zo de knieen wél op gelijke hoogte te krijgen.
Als mijn knieen op gelijke hoogte liggen, zitten mijn heupen ook gelijk. Zal ook mijn onderrug niet scheef belast zijn.
Misschien is het voor jou ook belangrijk te weten waar het lengteverschil zit. Onder de knie, dan kan de beugellengte veel oplossen.

Met alleen een iets korter been zou je enkel nog wat kunnen opvangen. Mijn enkel kan de schokken niet opvangen omdat de achillespees te kort is. Dat geeft wel wat meer druk op de rug van het paard aan die kant, voornamelijk in draf-lichtrijden. Wil je graag blijven rijden op altijd hetzelfde paard. Zorg dan dat hij zich ook kan ontwikkelen zonder jou erop. Dus, regelmatig een ander erop (dat is het beste) of longeren en grondwerk. Veel succes en ik zou zeggen, blijf proberen. Ik ben er ook wel aan uitgekomen. Mijn paarden hebben nog geen scheefheid ontwikkeld.