Mijn paard gaat in de stress, en niet zo'n klein beetje, hij sluit zich volledig af en geen hulp komt meer door. Logischerwijs leidt dat ertoe dat je vreselijk in moet komen met been om nog iets voor elkaar te krijgen en dat is dus geen doen....niet in het M2 in ieder geval. Hij heeft het nooit gedaan, pas nu in de M2. Deels ben ik er zelf schuldig aan want op een gegeven moment raakte ik wat gefrustreerd omdat ik elke keer hoog in de 170 reed maar net geen winst.
Vorig jaar is het een keer echt goed fout gegaan tijdens een groot concours en dat leverde me ook verlies op. Toen heb ik geprobeerd om erdoorheen te rijden maar dat is klaarblijkelijk niet gelukt. Denk ook niet dat dat de oplossing is. Hierna heb ik driekwart jaar niet gestart en in maart/april heb ik er weer een paar gereden. Soms heel goed, prijs met 192 punten maar het merendeel weer in de 170. Stress heb ik er zelf niet meer van. Groet nu af als het niet goed genoeg gaat, want ik wil dat stresserige eruit hebben. Paard is heeeeel groot maar heeft een miniscuul klein hartje, twee tikjes met de zweep en de stress slaat toe.
In het rijden zelf zoek ik t stressen soms een beetje op door m iets bij te tikken en daarna de ontspanning weer op te zoeken, dit gaat best goed! Hij heeft wat lijfelijke last gehad, waarschijnlijk afkomstig van het zadel. Dit is opgelost en ik kan met het rijden goed merken dat ie meer ruimte tot bewegen heeft.
Afgelopen zondag heb ik na 2 maanden niet starten weer een wedstrijd geprobeerd en met losrijden liep hij best lekker, totdat ik tot twee keer toe vol op de rem moest omdat een ander niet keek en ik voelde m verstarren. Nog geprobeerd m even lekker te laten galopperen maar ik moest al snel de ring in. En met het binnenkomen dacht ik het al te voelen maar goed ik m beloond met halthouden, zachtjes gepraat tegen m maar na vier onderdelen dacht ik: Geen goed plan en ik heb afgegroet en de jury uitgelegd waarom.
Ik sta open voor alle soorten tips en tricks om hiermee om te gaan. Deels zal het ook echt aan mij liggen, ik heb dit niveau ook nooit eerder gereden, hij ook niet en we moeten dit samen gaan doen. Hij heeft er blijkbaar niet genoeg vertrouwen in en ik wil heel graag dat vertrouwen aan hem geven maar hoe?