Een afgekeurd paard is nog een paar centen waard!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Een afgekeurd paard is nog een paar centen waard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:23

In de zomer van 2006 kochten mijn vriendin en ik twee paarden bij iemand uit Hilversum. Het paard van mijn vriendin, Kanjer werd al na een dikke maand zo stok-en stokkreupel, dat we hem helemaal hebben laten doorlichten door een veearts. Diagnose: paard was kas verrot op alle benen. Dat was slikken, we wisten/dachten wel dat ie lichte artrose zou hebben (eigenaresse wilde niet meer met hem springen omdat ze bang was hem kapot te rijden), maar dat het zo slecht met zijn benen gesteld was wisten wij ook niet.
Na wat speurwerk (omdat wij er zo'n nare smaak aan over hadden gehouden), bleek dat de verkoopster bij aankoop zo'n jaar geleden al wist dat dit paard kas verrot was. Mijn vriendin heeft een rechtszaak aangespannen tegen de verkoopster en deze gewonnen (verkoopster moest aanschafprijs paard terugbetalen plus de kosten van de rechtsgang).
Afijn, nu ben ik verhuisd naar de Achterhoek, vlakbij het plaatsje waar de verkoopster het paard van iemand zou hebben gekocht. Na wat speurwerk aldaar zijn we erachter gekomen dat een jachtruiter dit paard heeft gekocht met het doel er een paar jachten mee te rijden. Paard was al VOLLEDIG afgekeurd. Na 4 jachten bleek dit paard het "niet meer te doen" (gek hè) en heeft iemand hem voor slachtwaarde overgenomen. Na een maand heeft zij hem voor de slachtwaarde plus 200 euro doorverkocht aan onze verkoopster (die heeft hem ongezien gekocht en op de trailer gezet) . Zij heeft 'm een jaar gehad, haar vriend heeft er nog diverse parcoursen mee gesprongen, iemand anders liet 'm zo nu en dan bijna over de staanders vliegen.... kortom het dier heeft nog aardig wat sprongen met zijn kapotte benen mogen maken! Daarna heeft ze hem aan mijn vriendin gekocht met een mooi verhaal en voor een bijna drievoudig bedrag.
Naar alle waarschijnlijkheid heeft de jachtruiter dit paard bij de slager weggehaald (dit verklaard ook waarom er geen stamboekpapieren waren en alleen een paspoort aangevraagd door onze verkoopster).
Natuurlijk blijft er bij de koper een onderzoeksplicht en hadden we de mooie verhalen moeten laten bevestigen door een keuring, en wil ik niet met modder gooien, maar ik word wel enigszins onpasselijk van hoe mensen over de rug van een (ziek) dier nog paar rotcenten willen/kunnen verdienen! De moraal van dit verhaal is ook niet zozeer hoe wij belazerd zijn maar hoe er door sommige vermeende handelaren en ruiters met paarden wordt omgegaan!
Het paard heeft nog een paar mooie, rustige maanden gehad en graast nu gelukkig op de eeuwige weiden!

potverdikkie

Re: Een afgekeurd paard is nog een paar centen waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:34

ik ben er even stil van.................

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:35

Tja, dat waren wij dus ook . Het ontbrekende puzzelstukje in dit verhaal, hebben we dus dit weekend gevonden. Begrijp niet dat mensen op zo'n manier met een paard om kunnen gaan.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:38

Ja...Meja zong het jaren geleden al (hoorde het nummer pas nog op Sky Radio)

"It al 'bout the money"

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:39

nou dit is wel een beetje een wrang verhaal maar wel fijn dat jullie het paard nog een paar maanden hebben laten genieten Lachen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:39

Tja, dat had een nog betere titel geweest voor dit topic, it's all about the money....

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:43

Ik vind het verschrikkelijk hoe er met zulke dieren om word gegaan. Ik heb altijd een hengst gereden voor mensen en toen hij ziek werd, is er gekozen voor de slager. Hij is opgehaald door een slager en niet weggebracht. Toch hou ik ergens in mijn achterhoofd, dat hij niet geslacht is....waarom weet ik niet, maar ik heb zo'n gevoel. Ook omdat ik dacht dat ik hem een keer op MP zag staan. Ik moet er niet achter komen, want dan is bij mij het einde zoek...

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:44

je kan het je eigenlijk niet voorstellen he, dat mensen zo gevoelloos zijn en zo met dieren om kunnen gaan!

Christieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:44

Pff, wat jij ook al zegt. Ik snap niet dat mensen zo met een paard om kunnen gaan zeg..

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:48

Piewie: ja dat schijnt ook veel voor te komen, dat ze het slachthuis niet eens halen, maar weer lekker terug de handel in gaan!!
Toen het voor mijn paard zo ver was is gelukkig mijn vriendin meegeweest (waar ik haar zo dankbaar voor ben!), tot het eind, dus daar is geen twijfel over! Zit me nu te bedenken dat mijn allereerste paard, zo'n 12 jaar geleden ook is opgehaald, zou zij wel rechtstreeks naar slachthuis zijn gegaan?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:48

capraibex70 schreef:
In de zomer van 2006 kochten mijn vriendin en ik twee paarden bij iemand uit Hilversum. Het paard van mijn vriendin, Kanjer werd al na een dikke maand zo stok-en stokkreupel, dat we hem helemaal hebben laten doorlichten door een veearts. Diagnose: paard was kas verrot op alle benen. Dat was slikken, we wisten/dachten wel dat ie lichte artrose zou hebben (eigenaresse wilde niet meer met hem springen omdat ze bang was hem kapot te rijden), maar dat het zo slecht met zijn benen gesteld was wisten wij ook niet.

Even een vraagje (puur uit nieuwsgierigheid). Waarom een paard gekocht waarvan jullie dachten dat hij lichte artrose had? Niet dat ik dat een domme actie vind, je hebt hem nog een fijne tijd gegeven en dat is alleen maar goed. Maar rationeel gezien is het niet erg logisch?
En ik begrijp dat het paard bij aankoop niet is gekeurd, waarom eigenlijk niet?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:48

En zo zijn er zovelen, ben ik bang.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:51

Waarom koop je een paard met een lichte bemerking? Soms val je voor een paard en accepteer je dat ie geen topsporter meer is! En als je er toch alleen recreatief mee wil rijden en je budget ook niet heel rekbaar is kan ik het me goed voorstellen. jammer dan alleen als het toch nog veel erger uitpakt.
Niet keuren: tsja, door fouten word je wijzer, zoiets? Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:53

Heftig zeg.. Scheve mond Dat soort mensen zouden een verbod moeten krijgen om nog ooit een paard te mogen kopen Lips are sealed

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:53

Sja, maar net door de fout van niet te keuren, blijft dit systeem bestaan. Het is spijtig dat er mensen zijn die zo hun brood verdienen maar zolang er geld voor betaald wordt zal dat altijd zo blijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:57

ik noem dat dierenleed,volgens mij komt dit veel vaker voor....
maar ja,valt daar iets aan te doen?
misschien bij de politiek....die hebben het te druk met achterlijke regels van wormmiddelen bestelen alleen met receept,en dit soort dingen gaan gewoon door....het is maar net waar je prioriteiten liggen...geld..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:01

Sja helaas is dit een van de vele verhalen.

Ik snap niet dat er nog mensen zijn die niet keuren... ik zou nooit een paard kopen zonder te keuren, omdat ik weet hoeveel slechte paarden er rond lopen... en evenveel smerige handelaren die slechte paarden verkopen..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:02

Ik vrees dat we er weinig aan kunnen doen, maar soms word ik er zo boos om! Ik houd mezelf maar voor, dat we het paard nog een mooie tijd hebben kunnen geven!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:03

Mijn vriendin is als een blok voor dit dier gevallen en tja, bij liefde is helaas alle rede ver te zoeken!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:07

En dat snap ik wel, maar het is net die redeloosheid die dit soort praktijken in stand houdt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:09

Het systeem van afkeuren (overname door verzekering etc.) is helaas niet waterdicht.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:11

Tja dit is toch geen onbekend verhaald daarom heb ik zo'n hekel aan mensen die dit soort paarden willen redden. NIEMAND maar ook NIEMAND kan zo'n paard op voorhand voor de rest van zijn leven een goed tehuis geven. Op een gegeven moment gaan ze toch weer weg en van hand tot hand.

Zorg dan dat zo'n paard gelijk goed opgeruimd wordt en idd bewijs in handen hebt dat het afgehandeld is.

Iedereen denkt bij ieder paard een winst uit te slaan.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:11

ah weer een verhaal over harteloze mensen zonder een greintje gevoel...altijd weer moet zo'n dier het slachtoffer zijn.
ik hoorde laatst een verhaal over een jaarling met een extreme karperrug.degene die hem kocht dacht het nog goed te kunnen krijgen met allerlei therapieën enzo...uiteindelijk foto's gemaakt van de rug,bleek dat het dier zijn rug gebroken had!!nu gelukkig wel afgemaakt,maar wat walgelijk dat mensen zo'n dier rond laten lopen,en het dan nog verkopen ook.

ik ken genoeg mensen die hun afgekeurde paard op laten halen hoor,ik snap dat niet maar goed...zo was er jaren geleden ook een paard van een kennis opgehaald,die stond een maand later nadat ie heel nederland door was geweest op de manege bij ons in de buurt...mocht ie daar nog rondjes sloffen:s

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:13

Prica: Ik hoop dat dit bericht niet op mijn vriendin slaat? Zij was zich namelijk niet bewust van de hele voorgeschiedenis! Zij had ook liever gehad dat ze nog fijn bosritten kon maken met deze gentle giant.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:17

capraibex70 schreef:
Prica: Ik hoop dat dit bericht niet op mijn vriendin slaat? Zij was zich namelijk niet bewust van de hele voorgeschiedenis! Zij had ook liever gehad dat ze nog fijn bosritten kon maken met deze gentle giant.

Nee is meer algemeen. Ik hoop dat mensen nu eens ECHT voor het belang van het paard kiezen ipv hem een "goed plekje" te geven.

Bijna ieder paard loopt zich dood voor zijn baas.