Ik ben de eigenaresse van een hele mooie zwarte tinkermerrie van nu bijna 5 jaar oud.
Het is een hele lieve en brave merrie, door velen een lief en makkelijk paard genoemd. Dat ze braaf is weet ik, maar makkelijk vind ik haar zelf absoluut niet...
Ik heb haar al van haar geboorte af aan, en heb haar alles zelf geleerd! Ze is leergierig en vind nieuwe dingen helemaal geweldig! Ook is ze héél erg slim, en verzint daarom iedere keer iets nieuws om het voor haarzelf spannend/leuk te houden (denk ik).
Zo kan ze bijvoorbeeld na 10 rondjes over de hoefslag, ineens bedenken dat ze iets héél eng gaat vinden, of ergens van gaat schrikken! Je moet haar eigenlijk constant bezig houden, en afleiden. Ze is natuurlijk ook nog heel erg jong.
Veel ups en downs heb ik met haar! Wat ik vooral moeilijk vind, is dat ze iedere keer wel weer iets nieuws verzint, en het dus voor mij eigenlijk altijd afwachten is wat ze nu weer gaat doen! Meestal valt het wel mee, en is er goed mee om te gaan, maar soms zit ik echt met mijn handen in mijn haar!!!
Op dit moment is het weer raak. Ze heeft nu uitgevonden dat wanneer ze vaststaat, en hier geen zin meer in heeft, ze gewoon gaat hangen/zitten en dan knapt er vanzelf wel iets kapot! (halster of touw). Op dit moment zijn er dus al 6 touwen en 2 halsters kapot...
Ook als ze het touw tekort vind, komt ze meteen in protest! Ik zet haar zelf dus over het algemeen wat langer, want dan vermaakt ze zich wel door een beetje rond te kijken. Maar op het moment dat ze gaat schuren komt het touw vaak klem te zitten achter een paal, en dan gaat ze weer...
Toen ik op bokt ging rondneuzen, verbaasde het mij, hoeveel mensen (soort)gelijke "problemen" hebben met hun paard. Mijn idee was om mijn merrie vanaf nu te gaan leren dat ze dan niet vaststaat, maar dan maar moet leren dat ze zelf stil moet staan. Vaak doe ik dat eigenlijk al, omdat ik ook met haar men, en ik dat handiger vind met optuigen. Op bokt las ik ook dat anderen een zelfde soort oplossing hebben gevonden, en hiermee heel tevreden zijn,
Mijn tinker word alleen gebruikt voor recreatie rijden en mennen, dus in principe zit er nergens een "moeten" aan. Ik wil het ook graag voor ons beide leuk en ontspannen houden.
Daarnaast wil ze op dit moment haar achterbenen niet optillen. Ik ben 3 weken geleden met haar naar de kliniek geweest voor röntgenfoto's omdat ze wat vocht in haar sprongen had, en ik dit uiteraard wilde laten nakijken. Er bleek weinig aan de hand te zijn. Ze heeft een verkeerde lichaamshouding (holle rug) die ik door middel van oefeningen kan verhelpen. Voordat ik bij de kliniek was geweest begon ze moeilijk te doen met haar achterbenen. Ik dacht dus, dat het misschien zeer zou doen... sja... Bij de kliniek moest ze haar benen optillen bij de arts, en deed dit netjes zonder enig protest! Daar krabde ik al een keer achter mijn oren... Maar vervolgens heeft ze ook met beide benen een buigproef gedaan!!! Hier heb ik de arts verteld van de problemen die ik had. Hij wilde meteen dat ik haar benen daar zou optillen, en ja hoor, géén enkel probleem!
Totdat we weer thuis waren uiteraard... Nu nog wil ze vaak haar benen niet optillen! Voor geen probleem, maar achter doet ze gewoon niet! Wat doe je, wanneer een paard van ongeveer 600 kilo bepaalt dat ze haar been niet geeft?! Overigens wil ze ook bij mijn hoefsmid (natuurlijk bekapster) haar achterbenen niet geven...
Wat een eigenwijze Tinker!
)
(dus ipv halster)
Denk overigens niet dat het lang zal duren...als ze is zoals Tinkerbell, dan is ze wel eigenwijs, maar ook héél slim