Paard belonen met snoepjes of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Salt_Pepper

Paard belonen met snoepjes of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 15:21

Als mijn verzorgpony iets goed doet, moet ik haar dan belonen met eten, of alleen maar met lieve woordjes en aaitjes?
Ik heb ergens gelezen dat je je paard niet moet belonen met eten, maar sommige mensen, die zeggen juist dat het wel moet..

Wat moet ik nou? Verward

lynne_berna

Re: Paard belonen met snoepjes of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:26

Het ligt eraan wanneer, als je aan het rijden bent ga je haar natuurlijk niet belonen met eten. Maar als je kunstjes doet vind ik het met aanleren goed kunnen, en ook nog later. Ze moeten het natuurlijk wel leuk blijven vinden.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 15:29

Nee het is niet als ik aan het rijden ben, want dan heb ik al helemaal geen snoepjes bij me.
Maar mijn verzorgpony wil niet dat ik haar aan haar benen aanraak, en als ze het een keer toelaat, moet ik haar dan met snoep belonen of niet?

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:56

Ik beloon mijn paard ook met kleine hoeveelheden eten of snoep als ze iets goed doet wat ze voorheen niet toeliet of als ze braaf is geweest met het naar de wei toelopen o.i.d. maar je moet het wel doseren en niet bij iedere wissewasje snoep gaan geven, een klopje op de hals kan dan al meer dan voldoende zijn!
en je moet het ook steeds meer afbouwen, ik mocht nooit de hoeven van mijn paard uitkrabben maar toen ze het wel toeliet heb ik haar beloont met een snoepje, toen ze het beter ging begrijpen en eigenlijk al vanzelf haar benen op ging tillen gaf ik haar nog maar 1 snoepje per 4 benen en uiteindelijk is het nu nog een klopje op de hals als ze het goed heeft gedaan. anders gaat je paard van je verwachten dat ze snoep krijgt als ze maar iets goed doet, en dan krijg je een schooipaard.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 16:03

Ik heb net gekeken op XXX
Daar staat een heleboel over om je paard niet met eten te belonen.
Willen jullie allemaal er aub op gaan kijken.
Het is best interessant hoor!
En het is ook beter voor je paard.
Nu weet ik dat belonen met eten eigenlijk geen waarde heeft, of soms heet slecht kan zijn.

Kijk er zelf op Haha!
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-06-08 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:05

Ik doe dat niet als ik gewoon iets nieuws leer. Als ze braaf zijn beloon ik ze met mijn stem, een kriebeltje of iets dergelijks. Wil ik ze trucjes leren met de clicker, dan gebruik ik stukjes appel, maar dit doe ik niet zo vaak, want dan gaan ze ook bij andere mensen lopen bedelen om eten en die weten vaak niet hoe ze daar mee om moeten gaan.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:07

moet je zelf weten.. als jij graag snoepjes geeft dan moet je dat doen. ik doe er niet, hou er niet zo van, krijg je een schooiknol van die zelfs de snoepjes kan gaan afdwingen.. ook mijn hond heb ik afgericht zonder snoepjes, gaat prima hoor

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:08

Ik beloon mijn paarden altijd met een dikke knuffel en veel aaitjes.
Vind dit meer als voldoende.
Kende ook mensen die gaven altijd snoepjes.
De paarden bij hun waren heel happerig,altijd maar happen en happen, ook bij kleine kinderen.
Vind dit best gevaarlijk.
na een paar maanden mijn methode te hebben geprobeerd...,dus zonder snoepjes,ging het al een stuk beter.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:11

Die van mij prop ik vol met snoep als ik lekker met haar aan het tutten ben, ik zie het niet als beloning maar gewoon als een lekker tussendoortje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:11

Voor vrijheidsdressuur-oefeningetjes gebruik ik wel vaak een snoepje, stukje wortel,... als ik bv. "pas" vraag zonder snoepje, gaat dat nogal traag en ongemotiveerd, heb ik een snoepje in m'n hand, dan vliegt dat beentje naar voren Haha!

Ik heb hem wel 'wacht' aangeleerd, zodat hij niet half m'n hand afbijt voor het snoepje, maar wacht tot ik zeg dat het mag.

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:53

iemand zei ooit tegen mij "jij gaat toch ook niet werken zonder ervoor betaald te krijgen"
Dus ik ben groot voorstander van beloning met snoepjes/koekjes/appels etc.
Denk dat je het wel kunt afbouwen zodra hij op commando reageert maar zou nooit helemaal zonder snoepjes belonen.. Geloof ook dat ze liever dingen doen waarvoor ze echt een beloning krijgen wat lekker smaakt dan een aai over de bol.
Maar denk ik ook dat meningen hierover heel erg verschillen. Je moet er denk ik zelf achter komen wat bij jou het beste werkt.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:00

Niet altijd belonen met eten op en duur denkt ie dat ie alleen nog eten mag en gaat hij happen.
je kan ook belonen door hem klopjes te geven of iets tegen hem te zeggen hij verstaat het heus wel.

annerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:05

Het ligt denk ik ook aan het paard zelf. Sommige kun je goed belonen met stem of kriebeltjes.
Anderen zijn gevoeliger voor eten.
Alleen moet je er wel voor waken dat ze happerig worden, je kunt ook belonen met eten in combinatie met de clicker.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:45

Ik doe het zelf niet met voedsel. Daar wordt hij enorm klierig van. Hij krijgt alleen een snoepje van me op het moment dat ik wegga. En soms maak ik weleens een uitzondering hoor. Knipoog

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:50

Ik doe het niet, stoppen met werken is de beloning is een veel uitgesproken uitspraak, maar dat wekt weer de indruk dat het paard het werk niet leuk vind, toch is dit wel de methode die ik handhaaf.
Te vaak heb ik bijtende paarden gezien als't baasje toevallig geen snoepjes meer heeft.
Met mijn stem geef ik aan wanneer ik 'trots' ben op m'n pony's en daar doen ze het zeker voor.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:36

Ik ben er gister achter gekomen dat je je paard niet met eten moet belonen, want het heeft geen belonigswaarde..
Bij roofdieren wel, want die moeten wát doen voor de kunnen eten, en als wij het ze geven, is dat absoluut een belonging.
Maar bij paarden niet, want dat zijn prooidieren en hebben overal eten, dus is het geen beloning voor ze als ze iets krijgen.
Als 'menseneten' overal gratis berkrijgbaar is, zou het toch ook geen belonging meer zijn als we iets goed doen?
En, je paard wordt er dominant van.
In het wild gaf de leider toch ook nooit eten aan de lagere in de rang?
En tenslotte wil je wel dat je zelf de baas bent over je paard..?

Met je stem en aaitjes weet je paard ook wel dat ie het goed doet..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:38

Nou dat ze het niet als beloning zien, vind ik onzin. Mijn pony deed in het begin kunstjes uit haarzelf zodat ze eten zou krijgen, als ze het niet als beloning zou zien, zou ze dat gedrag niet vertonen.

Maar goed ben het er wel mee eens dat je beter op een andere manier kunt belonen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:39

Mijn pony wordt er alleen maar heel vervelend van als ik haar teveel beloon met eten. Dus dat doe ik niet Tong uitsteken
Ze reageert ook goed op stem dus ik beloon veel met woorden en lief praten.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:42

Mijn pony vindt het niet fijn als je op wil stappen. (was al toen we d'r kochten). Weken van alles geprobeerd, in de hoek zetten, vast laten houden, meerdere keren achter elkaar. Het bleef een drama, nu krijgt ze een paar brokjes en ze laat het toe dat je alleen op kan stappen. Na het afstappen krijgt ze er ook nog wat. Verder niet. Werkt voor mij super

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:49

Ik beloon niet met snoepjes. Momenteel heb ik enkel mijn jaarling nog, en ze wordt daar enorm bijterig van. Van zodra ik een snoepje gegeven heb, wil ze meer en meer, en dat is al tot bijten gekomen (een dikke 6 maand geleden). Als ik nu met haar bezig ben, standaard dingen zoals voetjes uitkrabben en af en toe poetsen, dan beloon ik haar met schouderklopjes en woorden.

Als ze braaf geweest is bij de hoefsmid, DA, of andere dingen die minder vaak voorkomen dan de standaaracties, dan krijgt ze wel een handje wortels/appels, maar die voer ik in haar voerbak, niet meer uit de hand.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:55

Ik ben het helemaal niet eens met wat er op http://www.paardnatuurlijk.nl staat over belonen met voedsel, kijk ook maar eens op deze website want daar iets heel anders http://www.ingeteblick.be/artikels/basi ... sbang.html

Ik gebruik zelf wel snoepjes als beloning, ook onder het rijden. Het werkt heel goed, mijn paard wordt er niet vervelend van maar ik gebruik wel altijd een beloningssignaal. een beloningssignaal kan een klik van een clicker zijn of een woordje, daarmee geef je aan dat je paard op DAT moment iets goed doet en dat er een beloning volgt. Daarna krijgen ze dan een snoepje. Als je geen beloningssignaal gebruikt kan het voor het paard onduidelijk zijn wanneer ze nu wel of niet iets krijgen en dan worden ze juist opdringerig. Ik denk dat belonen met voedsel geen probleem is maar het is wel slim om eerst wat meer te weten te komen over clickertraining ed. want als je het verkeerd toepast kun je opdringerige paarden krijgen. Het boek "grondwerk met paarden" van Inge Teblick is een goed boek of het vrijheidsdressuurboek van Mirjam Nieuwe Werne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:59

Op paard natuurlijk staat ook dat je een paard niet op de trailer kunt krijgen met brokjes...is mij anders toch wel al meerdere malen gelukt om ze daar net mee over de streep te trekken Lachen
PN is ook niet heilig, is ook maar 1 denkwijze van de vele.

Ik beloon wel met snoepjes.
Maar niet bij elk mini dingetje.
Maar noem ff wat, 1e keer beentjes afspuiten dat is spannend.
Belonen met de stem en aaien, kraan uit is een snoepje.

Zo vind zanda vliegenspray niet leuk...maar hij weet dat als hij klaar is een snoepje krijgt...en daar staat hij echt voor stil Lachen

Schooit daardoor ook tussen in niet naar snoep, want hij weet heel goed dat dat pas komt naar iets heel erg goeds van hem Lachen

Als ze gaan schooien ben je te royaal met de snoepjes Lachen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:59

Met rijden niet natuurlijk. Maar als je bijv. vrijheidsdressuur doet wel (of met clicker) maar het moet geen vreetpartij worden. Het moet wel een beetje voor het idee zijn.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:15

Maar van eten aan je paard geven, wordt je paard wel dominant van,
Want in het wild gaf de leider ook geen eten aan de lagere paarden in de rang.
Als je je paard voedsel uit de hand voert, zal hij gaan denken dat hij de baas mag zijn.
En als hij vervolgens iets doet, waarvan je kan zien dat hij de baas wil zijn, en je straft je paard, dan snapt ie het ook niet meer.
Eerst geef je je paard eten uit de hand, en dan straffen als je paard de baas is omdat jij dat heb toegegeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:18

Nooit geen last van gehad Lachen