chips geslachte paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

chips geslachte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:36

ik zat me vanmiddag ineens af te vragen wat er gebeurt met de chips van paarden die naar de slager gaan. Worden ze teruggestuurd naar het stamboek? worden ze ter plekke gewist en vernietigt?

Vudress

Re: chips geslachte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:18

Clown Die worden voor grof geld doorverkocht aan een handelaar die ze vervolgens bij papierloze paarden met dezelfde kleur/aftekeningen weer inbrengt. Duivel

Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:22

Vudress schreef:
Clown Die worden voor grof geld doorverkocht aan een handelaar die ze vervolgens bij papierloze paarden met dezelfde kleur/aftekeningen weer inbrengt. Duivel

Knipoog

Huilen van het lachen

Ze worden er wel uitgehaald, want zo'n chippie in je vlees is niet goed voor je vullingen Haha!

geen idee wat ermee gedaan word.

Ze zijn wisbaar, maar volgensmij kost een nieuwe produceren net zoveel als een oude wissen en reinigen..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 10:18

hahaha zat er wel over na te denken dat je die chips bij andere paarden erin zou kunnen stoppen.
Vroeg het me gewoon af, denk dat ik maar een keertje ga bellen en navragen...chick on a mission Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:58

Dan kun je het beste even van veen bellen, paardenslachter. Hij weet het vast wel.

Misschien staat het zelfs wel in het topic van de slachterij excursie. Ik heb zelf het intervieuw afgelegd, en ik weet dat we erover een vraag hadden,maar weet het precieze antwoord niet meer..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:08

Controle van chips in paarden gebeurt na het slacht, dus ALS ze (de chip) gevonden wordt wordt het uitgesneden en in een emmer gegooid. Wanneer er een genoeg aantal in de emmer zit, worden ze 'gecontrolleert' en op een lijst gezet. En dat is dat wat het administratie betreft. De chips worden normaal dan weggegooit ... tenminste dit heb ik mij wijs laten maken.

Niet gevonden chips verdwijnen gewoon in met de rest van het vlees.
Chips dat niet meer werken, cq zijn niet meer leesbaar, komen natuurlijk niet op de lijst te staan.

Er is geen controle of de passport overeen komt met de aangeboden paard en de daartoe behorend chip. Er is GEEN controle of de chip ergs vermeld staat als toebehorend aan een vermist of gestolen paard.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:11

Wat heeft de chip dan voor nut Peterina?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:14

Liezel1 schreef:
Wat heeft de chip dan voor nut Peterina?

is gewoon zakken vullerij Clown ik ben nog nooit ergens gecontroleerd
alleen op de jaarlijkse paardenmarkt bij ons daar heb ik ze zien controleren verder nog nooit!

bij diefstal van je paard is het wel handig ,maar ook pas als hij gevonden word en op chip gecontroleerd word

er heeft pas een verhaal van een trekpaard ergens gestaan,dier was gestolen en gewoon opnieuw gechipt Gestoord
dus ook niet gekeken of er al een chip zat,schiet dus niet op!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:23

Chip heeft helemaal geen nut!

Chip is geen bewijs van eigendom dus als je paard gestolen wordt moet JIJ bewijzen dat het paard van jou is. Bij diefstal moet JIJ kunnen bewijzen dat het paard gestolen is, dat de 'nieuwe' eigenaar van slechte bedoelilng was/is. Veelal bij diefstal en terugvinden door chip, hebt je een kans dat je te weten komt wat met je paard gebeurt is en als je heel veel geluk hebt, kan je het terugkopen van de 'nieuwe' eigenaar.
Chip registratie in een databank, zoals in Belgie, toont alleen aan dat het dier OOIT van jou is geweest. In Nederland is er geen centrale databank dus ga maar zoeken ...

In Belgie staat het WETTELIJK vast dat als de oude chip niet meer leesbaar is dan moet je een tweede chip plaatsen!! Boos!
Dus bij aankomst op het slachthuis, halen ze misschien de 2e chip eruit maar de 1e is zoek en komt uiteindelijke in de vleesmolen terrecht!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 16:39

ik weet dat binnen de renpaarden en harddravers de chips wel degelijk gebruikt worden als controle of het paard echt het paard van het boekje is.
Hierin staan dus ook de eigenaren die geregistreerd zijn bij het NDR(nederlands draf- en rencommitee).

In weze zouden ze dus eerst ergens iets moeten gaan bijhouden welke paarden van welke eigenaren zijn en bij verkoop dat het dier wordt overgeschreven. Het chipnummer zou dan achter een eigenaar moeten staan en in z'n boekje...Sowieso heb je bij veel stamboeken wel dat je je paard op naam hebt staan + boekje + chipnummer, maar ja als je het beestje verkoopt en het vergeet te melden is er niemand die aan de bel trekt...

lijkt me heel sterk dat ze allemaal in een emmer worden gegooid en pas als die vol is wordt er een keer gekeken of het nummer van de chip met die in het boekje overeen komt. Ik weet wel dat paspoorten tegenwoordig vanuit het slachthuis naar stamboek worden gestuurd, dus ik denk toch zeker dat er ergens een controle is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:47

Woogy schreef:
ik weet dat binnen de renpaarden en harddravers de chips wel degelijk gebruikt worden als controle of het paard echt het paard van het boekje is.
Hierin staan dus ook de eigenaren die geregistreerd zijn bij het NDR(nederlands draf- en rencommitee).

In weze zouden ze dus eerst ergens iets moeten gaan bijhouden welke paarden van welke eigenaren zijn en bij verkoop dat het dier wordt overgeschreven. Het chipnummer zou dan achter een eigenaar moeten staan en in z'n boekje...Sowieso heb je bij veel stamboeken wel dat je je paard op naam hebt staan + boekje + chipnummer, maar ja als je het beestje verkoopt en het vergeet te melden is er niemand die aan de bel trekt...

lijkt me heel sterk dat ze allemaal in een emmer worden gegooid en pas als die vol is wordt er een keer gekeken of het nummer van de chip met die in het boekje overeen komt. Ik weet wel dat paspoorten tegenwoordig vanuit het slachthuis naar stamboek worden gestuurd, dus ik denk toch zeker dat er ergens een controle is.

Dat de passporten teruggestuurd worden naar de Stamboeken kan ik in komen maar dat is geen garantie dat de geslachte paard weldegelijk die van de passport is!

En dat van de emmer ... heb ik al officieel van verschillende betrouwbare instanties vernomen!

Het is gewoon een feit dat er geen chip controle is VOORDAT het paard wordt geslacht!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:25

Peterina schreef:
In Belgie staat het WETTELIJK vast dat als de oude chip niet meer leesbaar is dan moet je een tweede chip plaatsen!! Boos!
Dus bij aankomst op het slachthuis, halen ze misschien de 2e chip eruit maar de 1e is zoek en komt uiteindelijke in de vleesmolen terrecht!

Ik ben niet blont...maar...om het "kloppend" te houden...zou er dan op het slachthuis daar ter plekke niet eerst een tweede chip in geplaatst moeten worden om het paspoort kloppend te krijgen of het vlees wel geconsumeert mag worden... Haha! Haha! Knipoog

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:09

misschien dat er in belgië geen chip controle is. ik vraag het me wel af eigenlijk...Als ik al deze zaken lees krijg ik toch m'n twijfels of het echt zo makkelijk is als een paard brengen en laten slachten en er gewoon maar een boekje bijgeven. Dan kan iedere jan jokus paarden naar de slager brengen zonder controle...

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:24

Och je schuift wat geld in hun handen en ze slachten dan toch dat paard voor je!

Goed dat het hier verplicht is als ik ze moet uitbrengen op wedstrijd anders laat ik het weghalen.

Gaat het nu verplicht worden in Nederland??

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:44

Vudress schreef:

Knipoog

Als dat zo is heb ik er nog wel een in de aanbieding (misgeschoten bij een 3mnd oud veulen). Clown
Nee even zonder dollen, ik mag wel hopen dat deze chips netjes afgemeld worden bij de pve.
Tja en controles dat blijft altijd een punt van aandacht.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:47

FA --> TAO

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:59

als het paard bij slacht toch niet wordt gecheckt wat heeft die hele nieuwe medicijn registratie dan nog voor zin?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:23

misschien worden alle regels aangescherpt aangezien normaal de gene die het paard afleverde het paspoort mee terug kreeg, nu wordt het vanuit het slachthuis terug gestuurd naar het stamboek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:34

ceasario schreef:
Peterina schreef:

Ik ben niet blont...maar...om het "kloppend" te houden...zou er dan op het slachthuis daar ter plekke niet eerst een tweede chip in geplaatst moeten worden om het paspoort kloppend te krijgen of het vlees wel geconsumeert mag worden... Haha! Haha! Knipoog

Ik ben wel blond en de hele chip zaak heeft mij ook al verschillende grijze haren erbij gegeven!
De hele logistiek is zo scheef als het groot is. Een chip kan alleen geplaatst worden door een DA, en dan wel een 'erkend' DA, de passporten worden afgegeven bij aankomst en aanvaarding van de 'lading', controle tussen passport/paard/chip is er niet in de verzamel ruimtes of de 'schiet' box (het paard is dan meestal zo gestressd dat er geen aankomen is), er is geen 'link' tussen de karkas die aan de haak hangt met de uitgesneden stuk vlees waar de chip in zit die dan in de emmer belandt. Alleen achteraf is er een vorm van controle in dat een lijst gemaakt wordt van 'gevonden' chips ... ik moet een antwoord schuldig blijven of deze lijst vergeleken wordt met de ingeleverde passporten maar van wat ik gehoord hebt (nav een onderzoek) gebeurt dit niet. De passport gaan terug naar de Stamboeken, en dat is dat. Wie informeert de chip databank dat de desbetreffende paarden waarvan een chip gevonden is dood zijn weet ik ook niet ... volgens mij gebeurt dit ook niet!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:43

cissy schreef:
als het paard bij slacht toch niet wordt gecheckt wat heeft die hele nieuwe medicijn registratie dan nog voor zin?

Stel: dat ik een paard heb die ik als 'niet-bestemd voor menselijk consumptie' heb laten registreren. Deze dier wordt ziek en krijgt bij mij alle mogelijk medicijnen om er bovenop te komen. Eenmaal genezen verkoop ik deze en de nieuwe eigenaar wil deze perse als 'wel-bestemd ...' hebben. Wat doet hij (of kan hij doen):
- vernielt de ontvangst van de aanwezige chip
- 'verliest' de oude passport of equipas
- meldt de paard weer aan
- laat een nieuwe chip plaatsen en krijgt een nieuwe 'maagdelijk' schone equipas.
Zijn voordeel: bij het doodgaan wordt het dier wel zonder problemen en extra kosten opgehaald door Rendac EN/OF hij kan het aanbieden bij een slachthuis om te laten slachten en dus geld voor krijgen.

Alhoewel ik dit als een stelling voor breng heeft het in realiteit al gebeurt (niet bij mij!).

?wat heeft die hele nieuwe medicijn registratie dan nog voor zin? Heb ik mij eigen al 1000 maal afgevraagt!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:17

Ik ga volledig mee met het antwoord van Peterina. En wat hierboven geschreven is zal volgens mij in de toekomst steeds meer gebeuren. Chips van geslachte paarden in een ander paard plaatsen. Of oude chips onklaar maken om zo een paard een andere leeftijd, afstamming of medicijnverleden te geven.
Ik weet dat er al 'dierenartsen' zijn die het nummer van de chip in een nieuw paspoort kunnen zetten. Compleet met vervalste barcode. Je mag dan zelf de afstamming en leeftijd nog even bedenken. En voila, chipnummer klopt dan niet met het paard wat geregistreerd staat. Maar daar wordt tot nu toe, behalve misschien op wedstrijden toch niet op gekeurd.
Dit heb ikzelf in het verleden meegemaakt (niet toegehapt Haha! ), dus gebeurt wel degelijkl.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:40

Volgens mij worden die weer verkocht aan handelaren

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 06:26

Een eigenaar moet bij verkoop ervoor zorgen dat het paard op naam komt van de nieuwe eigenaar. Echter veel paarden gaan de handel in en een handelaar wil vaak deze paarden niet allemaal op zijn naam hebben staan.
Je betaald zelfs borg voor het papier dus als je het papier terugstuur naar het stamboek dan krijg je een gedeelte van de borg terug na aftrek van verkoopkosten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:36

friesiszwart schreef:
Een eigenaar moet bij verkoop ervoor zorgen dat het paard op naam komt van de nieuwe eigenaar. Echter veel paarden gaan de handel in en een handelaar wil vaak deze paarden niet allemaal op zijn naam hebben staan.
Je betaald zelfs borg voor het papier dus als je het papier terugstuur naar het stamboek dan krijg je een gedeelte van de borg terug na aftrek van verkoopkosten.

In Belgie hebt je dan de zg 'Mutatieformulier' : dit krijgt die persoon die het paard aangemeld heeft in de databank; deze formulier wordt in de Equipas (voor niet stamboekpaarden) of in het Passport (voor stamboekpaarden); bij verkoop tekend de oude eigenaar deze af en geeft het met de passport aan de nieuwe eigenaar. Het is de verantwoordelijkheid van de nieuwe eigenaar om te zorgen dat hij/zij de Mutatieformulier invuld en instuurd MET DE PASSPORT zodat het paard op zijn naam komt te staan.
Deze procedure is ook lek ... stel dat ik netjes mijn veulens chip en dan verkoop met passport en alle papieren, afgetekend en al, en de nieuwe eigenaren verletten om deze op hun naam te zetten voor welke reden dan ook .... op den duur over de jaren heb ik misschien 10 paarden op mijn naam staan in de databank!!!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:47

Eigenlijk wilde ik best fel reageren omdat zon beetje iedereen die met paarden te maken heeft als crimineel gestempeld word hier.

Dierenartsen, chippers, en handelaren.

Oke laat me mijn verhaal afmaken.
Tja jullie hebben eigenlijk gelijk.
Ik ben zelf handelaar geweest en heb alles al gezien en gehoord.

Ik ken dierenartsen die in de zak zitten van de grote handelaren en dat zijn niet de handelaren die je op de markt tegen komt met shetlandertjes maar grote stallen met veel geld. De chip van een geslacht paard bij een ander paard nee dat gebeurt niet, veel simpeler is het om de code van de chip op een ander nummer te zetten, je betaalt er wel wat voor maar dan heb je ook wat.
eigenlijk was de wet bedoelt om ook slachtpaarden zonder paspoort niet meer te kunnen laten slachten tenzij het een noodgeval was zodat er een overzicht kwam op welke medicijnen het paard gebruikt had maar zeg nou eens eerlijk ooit een dierenarts gehad die netjes de medicijnen in het paspoort vermeld.

Chippers die heel simpel een 2e chip plaatsen.
En wil je een vals papier of paspoort, geen probleem.

Nogmals het zijn dingen die veel geld kosten en gedaan worden door mensen met veel geld.

Ik heb al veel voorbeelden gezien van paarden die moedwillig iets aangedaan word zodat de verzekering veel geld uitbetaald en dat gaat niet over paardjes van 1000,- euro

Dit soort oplichting is gewoon big bussines en gebeurt al zo oud als ik ben.
Ik verlaag me er niet toe en nee zal ik ook nooit doen om de simpele reden dat ik van dieren hou, te veel eigenlijk en daarom ben ik met de handel gestopt, gewoon niet hard genoeg.

Het paardenwereldje is erg klein en omdat ik al mijn hele leven meedraai heb ik gewoon alles al gezien en gehoord en nogmaals deze praktijken zijn echt niet alleen voorbehouden aan de kleine verkoper of handelaren maar ook en vooral aan mensen met veel geld.