Van veulen tot paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bananios

Van veulen tot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 13:21

Halloo ik zoek een goed boek waar je info krijgt van hoe je je veulen opvoed, verzorgt, hoe je ermee omgaat etc. Ik ben uit het boek: ''van veulen tot paard'' gekomen, maar zag ook ''van veulen tot rijpaard''. welk boek is beter en wie heeft hier ervaring mee? Of wie weet nog een ander boek?
- ik heb ook gehoord dat de eerste paar minuten het belangrijkste zijn bij de geboorte van een veulen. Wat moet je dan precies doen? en moet je bij een geboorte de veearts erbij halen?
Alvast bedankt voor het beantwoorden!

friesiszwart

Re: Van veulen tot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 06:11

De eerste miniuten na een geboorte is de inprentingsfase. Indien je dan een veulen al overal aanraakt zou je later daar gemak van hebben. Zelf heb ik een merrie waarbij ik zelfs de eerste 3 maanden niet bij het veulen kan komen en ik heb verschillende nakomelingen van haar en allemaar 100% vertrouwd terwijl daar de band pas mee opgebouwd werd na zeg maar 3 maanden en ik gebruik maakte van de nieuwsgierigheid. Door de beschermende houding van de merrie is in eerste instantie moeten denk aan wormenkuur maar later niets geen problemen met het maken van kontakt.

Qua boek: in heb het boek van veulen tot rijpaard. Een goed boek is dat het andere heb ik niet gelezen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:19

Ik heb afgelopen weekend ook het boek "van veulen tot rijpaard" gekocht. Leerzaam boek. Leest ook lekker weg. Duidelijk en begrijpelijke uitleg.

Ons hengstje is in april geboren, wij waren erbij en hebben hem direct overal aangeraakt. Hij is nu heel makkelijk met aanraken. Je mag hem overal aanzitten. Ook geeft hij al voetjes (zonder vastzetten). De dierenarts hebben wij wel bij de geboorte gehad maar was niet nodig geweest. Richtlijn was volgens de dierenarts dat als er 10 minuten lang geen vordering was bij de bevalling we konden bellen. Dat hebben we vrij vlot gedaan omdat we nauwelijks ervaring hadden. Toen de da kwam was hij er al Clown . Maar was blij dat hij er was voor veulenprikje en even kijken of alles goed was en voor vragen die we toen hadden. Dus, persé nodig is het niet maar als je geen ervaring hebt en ook niemand in de buurt met ervaring misschien beter van wel.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:59

ook ik heb het boek van veulen tot rijpaard... vind het zeker een aanrader...

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:06

ja idd van 'veulen tot rijpaard'. een goed en duidelijk boek.
het andere ken ik ook niet btw.

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 20:20

okee ik ben al een stukje wijzer geworden Clown
dankjulliewel!

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 23:20

Ik bedoelde met dat andere boek trouwens: van veulen tot VOLWASSEN paard Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:21

ik raad je aan meerdere boeken te lezen Knipoog staat toch altijd net iets andere info in Knipoog

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 23:32

maar ik wil ze niet allemaal kopen Knipoog, maar nou had ik nog een vraagje: welk boek is erg geschikt voor een jong paard dressuurmatig opleiden en info etc??

Salida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 07:04

Ook ik heb het boek van veulen tot volwassen paard en dat is erg goed maar heb ook het boek: Jonge paarden trainen van Ingrid Andersson en Charlie Lindberg. Staan ook heel veel nuttige tips in.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 05:17

Van veulen tot volwassenpaard is wel wat ouder..

Ik heb ook 'paardenfokkerij', maar dat gaat meer over het dekken en de geboorte e.d.

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:13

ik zou even in de bieb kijken en er een aantal lenen, zo heb je toch meer informatie.
en ik zou het vertrouwen zo snel mogelijk gaan winnen van het veulen zodat jullie dikke maatjes worden Vork