ring verkennen in de L en daarna van buiten binnen komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celano

ring verkennen in de L en daarna van buiten binnen komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:16

De titel zegt het al, weet iemand of dit mag?

Ik heb volgende week buitenwedstrijd op het gras en daar zou je dus in theorie na het ring verkennen (bijv 2 rondjes) weer de ring uit kunnen gaan als de jury het startsein geeft en dan in een rechte lijn bij A binnen komen.

Dat is lekkerder beginnne dan 'bij A afwenden'. Maar ik weet dus niet of dit mag. Iemand? Bij voorbaat dank!

VValar

Re: ring verkennen in de L en daarna van buiten binnen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:41

Of er iets over in de regelementen staat, weet ik niet. Maar hier in de buurt zie ik af en toe combinaties dat wel doen. Snap alleen het nut er niet zo van in, want in de L zul je toch ook wel meer van dit soort kleine wendingen in je proef moeten maken.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:55

Ja, maar met een vierjarige is het toch wel lekker recht binnenkomen als dit mag.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:58

Je zou even de regelementen erop na moeten slaan op dit officieel ook mag (of dat je na het betreden van de baan er niet meer uit mag). Misschien weten andere bokkers dit wel.

Maar als jij met een 4-jarige in de L start, dan moet hij zulke wendingen wel kunnen maken lijkt mij?

celano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 11:37

het is ook geen 'big deal' maar ik kom gewoon beter binnen. Natuurlijk kan ik die wending rijden, maar na een paar meter is hij dan pas recht. Niks mis mee, maar ik vroeg het me af omdat ik het niet kon vinden in de reglemeneten. Dat doet me vrmoeden dat het wel mag, maar ik vroeg me af of iemand hier praktijkervaring mee heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:39

In de L1 hoef je niet bij a binnen te komen...

Je rijd L2 neem ik aan?

Ik neem aan dat het mag, maar meeste jury's zullen er niet happig op zijn, die hebben liever dat de proeven gewoon lekker doorlopen, en dat de ruiters na het startsein gewoon netjes meteen beginnen, en niet eeerst de ring weer uitgaan en dan weer binnenkomen.

gewoon goed oefenen dat afwenden netjes gaat, en neem de makkelijkste kant met afwenden.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 11:44

Ja, L2. Dabnk voor je antwoord, maar in een 'bordjesring' neemt het echt niet meer tijd als je na het startsein op de lange zijde de ring verlaat en dan om de baan heen rijdt om bij A recht binnen te komen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:48

Mm dan is het idd anders, hier hebben we veel gesloten ringen, daar ging ik eigenlijk ook vanuit.

Idd zal het bij zo'n ring niet veel uitmaken, mits je niet te ver weg rijd.

Joliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:49

Jury zei tegen mij laatst dat je tot het L2 de ring mag verkennen en dan vanuit de ring gewoon afwenden of de ring weer uit dat dit jouw keuze is.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:44

Ik weet alleen dat je in de M1 niet meer in de baan mag voor verkenning, in de L2 weet ik het niet maar het lijkt me dat je gewoon in de baan mag blijven rijden

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:58

kristianneb schreef:
Ik weet alleen dat je in de M1 niet meer in de baan mag voor verkenning, in de L2 weet ik het niet maar het lijkt me dat je gewoon in de baan mag blijven rijden

Probeer eerst eens te lezen voordat je reageert Knipoog

Whatever05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:03

Mischien een tip: Ik start een 5-jarige die ook pas kort onder zadel is en weinig wedstrijdervaring heeft. Voor m'n proefen rij ik als daar ruimte voor is eerst een rondje OM de ring. Daarna kan je dan dus ook recht de A-C lijn oprijden.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:38

Soms hebben jury's hier wel een voorkeur in maar staat nergens dat het NIET mag. Zelfs bij een afgesloten rijbaan MAG je naar buiten maar moet natuurlijk niet. Ik zou dan gewoon buitenom rijden om tijdsverlies (en gezeur van de jury) te voorkomen.

Je proef (en beoordeling) begint pas wanneer je de A passeert. Alles wat je ervoor doet, wordt niet meegenomen in de beoordeling. Dus zelfs het afwenden niet want dat hoort niet bij de proef, er staat "AXC binnenkomen in arbeidsdraf". Als je dus een betere middellijn kunt rijden zonder afwenden, is het dom om toch af te wenden. Jury houdt er geen rekening mee dat de wending nog niet goed ging, die beoordeelt alleen het geslinger op de middellijn.