Ik had dat ook met mijn verzorgpony.
Wanneer we samen de wei in gingen en ik het halster af wou doen, rende ze gewoon weg!
Dat betekent dat je paard de baas is over jou.
In het wild rennen de paarden ook nooit zomaar weg, ze volgen altijd de leidende merrie.
Jij moet dus ook laten zien dat jij de leidende merrie bent van jullie kudde.
ik heb wel 2 oefenigen voor je.
De leidende merrie bepaalt altijd waar ze heen gaan en waar het lekkerste gras staat. Dat moet je ook met je paard doen.
Loop met hem een grasveldje op, als je paard wil wegrennen of z'n hoofd naar beneden wil doen om gras te gaan eten, moet je gewoon aan het halstertouw trekken en zeggen dat dat niet de bedoeling is. trek zijn hoofd weer omhoog(dat is moeilijk, want een paard is super sterk)en ga lopen.
gedraag je dan ook echt als een leider. sta rechtop en wees een beetje streng zodat je paard weet dat jij de leider wil zijn.
Pas wanneer jij wilt dat je paard gaat eten, laat je het halstertouw slap hangen. je paard gaat dan eten.
Wanneer jij wilt dat je paard stopt met eten, trek je zijn hoofd omhoog, en dat is best moeilijk als je paard denkt dat hijzelf de baas is. Maar gewoon door trekken.
Als zij hoofd omhoog is gegaan beloon je hem, en ga je weer lopen. en wanneer jij weer wilt dat je paard gaat eten laat het halstertouw weer slap hangen, enz enz...
en nog een oefenig:
de leidende merrie van de kudde: jij dus, die loopt altijd voorop,
Dus jij moet voor je paard lopen, niet recht ervoor, maar ergend bij het oog.
Wanneer jij stopt, moet het paard achter je of naast je stoppen,
is dit niet het geval, en stopt je paard voor je of loopt het gewoon door, dan denkt je paard echt dat hij de baas is
Dat moet niet, dus loop met hem naar een hoek toe, zodat hij niet door kan lopen wanneer jullie stoppen in de hoek.
Akls je bent gestopt in de hoek, en je paard staat achter je of naast je, beloon hem dan.
Zo moet het lukken dat je paard er niet vandoor gaat als je hem in de wei wilt zetten.
nog een tip: als je met die oefenigen bezig bent, moet je in je hoofd denken, ik ben de baas, jij doet wat ik wil, enzo
en niet denken: ga je dat wel doen? luister je wel naar me of doe je je eigen zin?
Okee, dat was me tip dan,
ik hoop niet dat het een ál te lang verhaal was, maarja, sommige informatie is gewoon uitgebreid