De wei in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tuc

De wei in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 17:49

Ik had even een vraagje over het halster afdoen bij je paard, als je hem in de wei wil doen.
Bij mijn paard is het heel moeilijk om zijn halster af te doen, omdat hij zo graag de wei in wil. Als ik dan met mijn hand naar boven ga of het halster af wil doen, dan gaat zijn hoofd alle kanten op en als het eenmaal af is, rent ze vaak weg.
Hoe kun je er voor zorgen dat je rustig het halster af kan doen?

Liiesjjj

Re: De wei in

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:58

Ik ken paarden die dit ook heel erg doen.
Ik heb altijd gedaan: Klipje losmaken, halster proberen af te doen, gaat ze helemaal met het hoofd heen en weer stem opzetten en weer achter de oren met het halster.
Ze zal later wel snappen dat ze dat niet mag doen en dat ze sneller mag eten als ze haar hoofd stil houd.
Hier moet je wel concequent in blijven, anders gaat het natuurlijk niet over.

Wegrennen:
Doe een halstertouw om haar nek en doe haar halster af, zodra ze er vandoor rent zeg je Nee!! en trekt haar terug.
Als ze stil staat doe je het halstertouw van haar hals af en zegt toe maar.
Je moet wel een knoopje voor de sluiting maken zegmaar, anders dan knel je dalijk de hals af.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:02

Wat wel eens wil helpen is een handje biks ofzo meenemen. Zodat hij weet dat hij nog wat krijgt, dan blijven ze vaak beter bij je. Als je met 1 hand het halster los maakt kun je tegelijkertijd met de andere hand wat brok voor zijn snuit houden en vaak nemen ze wel even de tijd om dat te pakken en kun jij dus rustig het halster afdoen. Na 3 keer weten ze het en blijven ze wachten. Je kunt dan ook weer afbouwen met de brokjes en meestal komt het gedrag dan ook niet mee zo 123 terug. Wel consequent blijven natuurlijk.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:38

bij ons op stal hadden we ook zo'n paard maar die ging er al bokkend van door met het risico dat jij ook geraakt werd. bij hem hebben we het opgelost met een touwhalster. dat werkte even wat scherper in op het moment dat hij al ging rennen als hij het halster nog om had. daar door ging hij beseffen dat hij eerst moest wachten. en doordat je alleen een knoop aan de zijkant los moet maken, hoef je niet achter de oren te komen om het halster af te doen. dat was ook een probleem met dit paard. zodra je met je handen achter zijn oren zat, was hij weg, terwijl zijn halster dus nog niet of nog niet goed af was. door het touwhalster bij de knoop los te maken, glijdt hij rustig over zijn neus af. het heeft erg geholpen bij dit paard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:00

Een touwhalster lijkt me inderdaad ook fijner. Ik ken ook veel paarden die zo doen, mijn eigen paard heeft het ook een tijdje gedaan.
Je kan het beste even de wei in lopen met het paard, dan draai je hem om, met het hoofd richting de ingang. Zo voorkom je dat ze ineens kunnen wegrennen. Dan zeg je 'ho' of 'halt' (commando moeten ze wel kennen, zo niet, dan oefen je dat even mbv grondwerk in de bak), laat het halstertouw redelijk los hangen, en dan ga je met je handen naar het knoopje. Steeds als het paard met het hoofd begint te slaan dan doe je je handen weer omlaag, even een rukje aan het touw, even 'ho' herhalen, en weer opnieuw. Na een tijdje hebben ze wel door dat het schudden met het hoofd totaal geen zin heeft, en als je dan uiteindelijk het knoopje los hebt dan beloon je het paard, tegelijkertijd snel het halster af laten glijden, en dan geef je het commando om te mogen weggaan, ik zeg altijd 'ga maar'.
In het begin ben je waarschijnlijk wel een tijdje bezig, maar dat gaat steeds beter, uiteindelijk draaien ze zich vanzelf al om, naar je toe, en die van mij doet altijd netjes zijn hoofd omlaag zodat ik zo snel mogelijk zijn halster kan afdoen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:15

Vaak begint het spel al voor ze bij de wei zijn. Zorg dat het paard achter je blijft (schouder achter schouder, dus het hoofd mag best bij je zijn). Zodra het paard ook maar een cm verder naar voren gaat, sta je stil en zet je het paard een paar passen terug. Gaat ie weer verder, dan zet je het paard nog meer passen terug. Na 2 of 3 keer valt meestal het kwartje wel. Zo loop je ook een stuk de wei in. Bij ieder poging je voorbij te lopen zet je het paard terug. Zo leert het paard te wachte op jou. Het halster af doen is daarna meestal ook een eitje Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:17

Niet meteen bij het hek of in het weiland het paard loslaten. Ga een rondje lopen, eis van hem dat hij op je wacht.
En grondwerk vooraf, een goede basisopvoeding) doet in zulke situaties wonderen. Zorg ervoor dat hij je met twee ogen aankijkt, en zijn achterhand wegdraait. Kijkt hij je namelijk met twee ogen aan, dan kunnen zijn achterbenen je niet raken. Two Eyes = Respect.

Kijk even hier voor een voorbeeld. Dit is een onderdeel van grondwerk volgens Clinton Anderson, en dient als zodanig begrepen te worden, dus niet zomaar lukraak toepassen, hier is heel veel werk aan vooraf gegaan. Dat hij het paard met de stok (dit is geen zweep! ) raakt is in dit geval omdat het paard niet op zijn eerdere aanwijzingen reageert (voorover lopen, dreigen met de stok die in de lucht slaat) om de achterhand weg te zetten. Het paard krijgt de mogelijkheid om het gevraagde uit te voeren, maar ignoreert dit. Daarna gaat hij door naar fase 4. De correctie is effectief. En zie je dat hij geen kracht hoeft te zetten op het halster?

http://www.youtube.com/watch?v=U5zXSwtra9c

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:28

Ik had dat ook met mijn verzorgpony.
Wanneer we samen de wei in gingen en ik het halster af wou doen, rende ze gewoon weg!
Dat betekent dat je paard de baas is over jou.
In het wild rennen de paarden ook nooit zomaar weg, ze volgen altijd de leidende merrie.
Jij moet dus ook laten zien dat jij de leidende merrie bent van jullie kudde.
ik heb wel 2 oefenigen voor je.
De leidende merrie bepaalt altijd waar ze heen gaan en waar het lekkerste gras staat. Dat moet je ook met je paard doen.
Loop met hem een grasveldje op, als je paard wil wegrennen of z'n hoofd naar beneden wil doen om gras te gaan eten, moet je gewoon aan het halstertouw trekken en zeggen dat dat niet de bedoeling is. trek zijn hoofd weer omhoog(dat is moeilijk, want een paard is super sterk)en ga lopen.
gedraag je dan ook echt als een leider. sta rechtop en wees een beetje streng zodat je paard weet dat jij de leider wil zijn.
Pas wanneer jij wilt dat je paard gaat eten, laat je het halstertouw slap hangen. je paard gaat dan eten.
Wanneer jij wilt dat je paard stopt met eten, trek je zijn hoofd omhoog, en dat is best moeilijk als je paard denkt dat hijzelf de baas is. Maar gewoon door trekken.
Als zij hoofd omhoog is gegaan beloon je hem, en ga je weer lopen. en wanneer jij weer wilt dat je paard gaat eten laat het halstertouw weer slap hangen, enz enz...
en nog een oefenig:
de leidende merrie van de kudde: jij dus, die loopt altijd voorop,
Dus jij moet voor je paard lopen, niet recht ervoor, maar ergend bij het oog.
Wanneer jij stopt, moet het paard achter je of naast je stoppen,
is dit niet het geval, en stopt je paard voor je of loopt het gewoon door, dan denkt je paard echt dat hij de baas is
Dat moet niet, dus loop met hem naar een hoek toe, zodat hij niet door kan lopen wanneer jullie stoppen in de hoek.
Akls je bent gestopt in de hoek, en je paard staat achter je of naast je, beloon hem dan.

Zo moet het lukken dat je paard er niet vandoor gaat als je hem in de wei wilt zetten.

nog een tip: als je met die oefenigen bezig bent, moet je in je hoofd denken, ik ben de baas, jij doet wat ik wil, enzo
en niet denken: ga je dat wel doen? luister je wel naar me of doe je je eigen zin?

Okee, dat was me tip dan,
ik hoop niet dat het een ál te lang verhaal was, maarja, sommige informatie is gewoon uitgebreid Lachen

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 21:39

Heel, heel erg bedankt voor alle informatie.
Ik zal er eens goed naar kijken.

Nog een klein probleempje is, dat ze niet door de opening van het hek durft.
Ik kom dan met haar aanlopen, naar het hek en doe het open (het hek gaan open naar de buitenkant, dus waar ik sta). Dan 'rent' ze bijna al naar achteren, omdat ze bang is voor het hek en het erdoor heen gaan. Op het moment dat ze naar achter gaat, doet ze al een poging om een hele andere kant op te gaan dan het weiland. Dat is al aardig vervelend, want dan is ze nog wat wilder en heeft ze nog meer zin om te gaan rennen.
Als ze eenmaal weer rustig is, neem ik haar voorzichtig mee door het hek.
Ze sprint er door en rent vaak met halster en al weg de wei in. Zo komen er ongelukken en durft ze de volgende keer helemaal niet meer door het hek. Weet iemand hoe je dit probleem moet oplossen?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:00

heel veel door het hek heen. desnoods met touwhalster zodat jij even wat meer te vertellen hebt op het punt dat ze er vandoor wil. dus niet door het hek heen en los, maar er weer terug door heen lopen en nog een keer net zolang dat ze wat rustiger wordt. zodra ze er iets rustiger doorheen, stoppen en de volgende keer weer verder gaan. het gaat wel een tijd duren, maar op deze manier leert ze dat het niet eng is om er doorheen te lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:28

Ga dan stapje voor stapje. 2 stapjes naar voren, belonen, 1 stapje terug en weer 2 naar voren. Dan weer belonen. desnoods met brokjes. Het mag geen lokmiddel zijn, maar om te belonen is er niets mis mee.

Oefen dit zowel voorwaarts, als achterwaarts.

Als je bekend bent met Parelli, doe dan de sqeeze-game, een super manier om dit soort problemen op te lossen Lachen

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:01

ja aantal keren oefenen eerst dat iemand het hek voor je open doet zodat je er rustig door heen kan lopen(touwenhalster is maybe wel handig werkt scherper in)
Als ze dan eenmaal rustig er steeds door heen loopt.Dan ga je met nog iemand aan de andere kant rustig naar het hek doet het open en haalt het heel rustig naar je toe gaat ze hard achteruit even je stem verheffen en zorgen dat ze weer rustig word dan het hek nog wat verder tot ze de hele tijd rustig blijft staan en als het hek dan helemaal open is gewoon weer dichtdoen (zodat ze dus leert rustig te blijven )daarna kan je het hek weer open doen en er door heen lopen(als het goed is zonder geren) oja dit zijn natuurlijk een aantal stappen die niet in een keer gaan maar waar je de tijd voor moet nemen.

rox14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:47

Laten halthouden als ze dat doet belonen(evt met snoepje) dan halster los(klipje) Weer belonen. En dan af als ze rustig staat.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:07

Waarom kan he halster in de wei niet gewoon aanblijven? Staan ze dag en nacht buiten of haal je ze ook weer binnen?

Ik laat paarden altijd hun halster omhouden is makkelijker vangen, mocht dat een probleem zijn.

Naar de wei toe doe ik ook wat oefeningen. Achterwaarts lopen, wijken voor druk enzo. Zo weten ze dat ze bij mij moeten blijven en ik de baas ben tot ik ze los heb gemaakt. Ik draai ook altijd eerst het paard in de wei naar het hek toe, zodat ze zich eerst moeten draaien voor ze kunnen wegsprinten. Helaas heeft dit bij een pony soms geen effect. Een echt drammertje, die als het hek open is weg rent. Niet te houden, maar ja. tot het hek doet ze het prima en verder levert het ook geen probleem op, dus laat ik het maar zo. Is mijn pony ook niet Lachen.

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:50

uhm ik laat zelf het halster om

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:52

Ik vind halster omlaten "omdat het zo makkelijk is" levensgevaarlijk! Je paard kan altijd met het halster ergens achter blijven hangen (en geloof me, zelfs als jij niets ziet waaraan hij zich kan verwonden zegt dat niet dat er ook niets is!) en zich ernstig verwonden.

Een paard dat snel wil wegrennen heeft maar te leren dat jij de baas bent, daarvoor zijn al heel wat handige manieren beschreven. En zorg ervoor dat je in de vreugde van het moment (het loslaten) niet geraakt wordt door rondvliegende paardenhoeven, dan wordt het nog veel moeilijker omdat je dan meestal toch een soort van angst krijgt en dat weten ze. Heb het zelf eens gehad met een paardje die er altijd al voor de wei bokkend vandoor ging dat ik plotseling door niet op tijd opzij te springen een paar achterhoeven in mijn buik had en dat is niet fijn. Is ook nooit meer goedgekomen met dat paardje. Maar het zal me geen tweede keer overkomen omdat ik ze nu die kans niet meer geef.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:16

Na enige tijd proberen en oefenen, lukt het nu toch een stuk beter dan in het begin.
Ik doe van tevoren het hek al open en loop dan met haar de wei in. Ik loop nu ook gewoon door tot achterin de wei, zodat ze weet dat ze niet meteen mag gaan rennen (bij het hek al).
Het werkt heel goed.

superwimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:18

hahahah

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:51

DE paarden die ik ken hielden allemaal hun halster in de wei om en zijn nog nooit gewond geraakt hierdoor. Ik heb er dus goede ervaringen mee.

Mentbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:07

Gewoon een kwestie van opvoeding.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 18:46

Nou, nu doet ze het bijna helemaal goed. We lopen rustig de wei in en ze doet niet eens meer echt een poging om weg te rennen.
Bedankt voor alle reacties!!!!

Noir_Pearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:58

Als je nou eerst het bakstuk losmaakt dan hoef je ook niet heel je hand over zijn hoofd te doen.
Mijn pony doet dat ook maar dan in de buiten bak en in de binnen bak.
Maar sinds ik dat doe is er niets meer aan de hand.
Ze rent amper meer weg!! Clown
Ik hoop dat het ook werkt bij jou.
Groetje Noir_Pearl