Pony trapt gericht naar kinderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Pony trapt gericht naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 23:25

Toch maar even een topic geopend, ik zit namelijk met een klein probleempje...
mijn shetruintje Switch is een erg leuke, lieve en vrolijke pony. Wel natuurlijk de nodige 'shetstreken' en kan soms flink eigenwijs zijn. Echt agressief is hij echter nooit. (nouja nooit.... toen zijn oogje was ontstoken en ik héel voorzichtig ook maar probéerde om 't schoon te krijgen, vreesde ik werkelijk waar haast voor m'n eigen leven..... Sigaar ).
Het is echter toch een paar keren voor gekomen dat hij echt gericht heeft getrapt naar kleine kids, en niet zo zachtjes ook. Die kids lieten hem 9 v/d 10 keer niet 'schrikken' door hem bijv. in een onbewaakt moment van achter te benaderen.
Ik heb 't nog nooit gezien of meegemaakt, hij heeft het alleen enkele keren gedaan waar zijn verzorgster of de weide-eigenaar bij waren....

Angst kun je het dus niet noemen, ook niet volgens zijn verzorgster.
Als ik dat dan zo hoor, is ook mijn eerste vraag: 'heb je hem wel even een flínke schup onder z'n kont verkocht?!'.
Nu hoef ik niet te horen dat dat 'zielig' is, een pony die gericht trapt/bijt naar mensen of kids kan van mij een schop terug verwachten, en niet zo zachtjes ook, is hij nou helemaal besodemieterd!
Ook zijn verzorgster is bekend met mijn 'methode', en heeft inmiddels in de loop der jaren ook wel geleerd om flink aan te pakken waar nodig.
Maar vaak kan ze hem dus niet op deze manier afstraffen, omdat er dan dus kinderen bij in de buurt staan, ze is dan (logisch natuurlijk) 'bang' dat hij onverwachts op zij zal springen oid, in iedergeval, veiligheid voorop natuurlijk.

Ik zou graag van jullie willen weten, hoe zouden jullie hier mee om gaan?
Ik vraag mij trouwens ook af hóe het komt dat hij ineens gaat trappen. Het is nu al een tijdje niet meer gebeurd, maar de eerste paar maand/eerste half jaar dat ik hem had, ging alles prima.

Hij was zelfs dé perfecte kinderpony, heeft zelfs een hele middag rondjes gelopen op de plaatselijke peuterspeelzaal,
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BJEETESP.jpg
om zo geld voor een goed doel in te zamelen, en later ook nog eens op de basisschool wat kindjes vermaakt, en zelfs een klein meiske wat 'lesjes' gegeven op zijn rug:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HLCXRYHC.jpg

Waar zou dit gedrag in hemelsnaam vandaan komen? Ik heb hem nog niet zo lang, pas sinds april 2007, of hij daarvoor 'gepest' is door kinders, geen idee, (zie de aparte wijze waarop ik hem in bezit heb gekregen) maar in de periode bij mij, voorzover ik weet, niet. Misschien door kids die op een onbewaakt moment aan de rand v/d wei stonden oid, maar dit soort dingen kom ik op onze wei eigenlijk nooit echt tegen.
En hij was dus altijd zó leuk met kleine kids Sigaar Zou ik hem ooit eens willen verkopen, had ik gedacht eerder dat het een leuke kinderpony zou zijn... Tsja, als hij dit door blijft zetten, is het toch verre van 'de ideale kinderpony'..... Sigaar

Edit: even nog ter aanvullig: de pony in kwestie laat op dit soort momenten géen verdere tekenen van 'agressie' of ongenoegen zien, vaak geen oren in de nek, 'boos kijken', dreigen oid. Het gebeurd vaak zomaar ineens, onaangekondigd en onverwacht.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 17-06-08 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

laliz

Re: Pony trapt gericht naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:36

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw band is met de verzorgster en of je van haar verhaal op aan kan, ik ga er vanuit van wel.

Misschien heeft de pony op een onbewaakt moment wel een nare ervaring op gedaan met een kind dat hem pijn deed, liet schrikken, etc. Dat is natuurlijk niet na te gaan.

Is je pony misschien slechtziend geworden? Ik weet niet hoe oud hij is. Misschien ook een rare vraag, maar lopen er kinderen op stal die thuis varkens hebben en daar misschien naar ruiken?

Ik speculeer nu hoor, het kan natuurlijk van alles zijn.

Hoe ik er mee om zou gaan zou afhangen van hoé de pony doet. Het is 'jammer' dat je het niet gezien hebt, zodat je in kan schatten of het met een trauma/pijn/schrik te maken heeft of het 'gewoon' een hekel aan kinderen hebben is. -edit- Daar bedoel ik dominantie mee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 23:49

- Zijn verzorgster is mijn buurmeisje van inmiddels 13 die qua verantwoordelijkheidsgevoel en omgang met de pony's (niet alleen hem, maar ook de rest) er 1 uit duizenden is Lachen Daar ben ik ook erg blij mee, zo kom je ze niet meer zo héel erg vaak tegen.
Heeft in de loop der jaren hier steeds meer verantwoordelijkheid gekregen en alles vanaf 't prille begin van mij geleerd.

- Inderdaad, wat er op momenten gebeurd dat ik níet bij de wei ben, krijg ik natuurlijk niet altijd mee. Ik woon echter dicht bij de wei, en er is hier wel veel 'sociale controle'. Goed dat zegt natuurlijk nog niets. Maar in al die jaren heb ik eigenlijk nooit écht dierenpesterij hier meegemaakt, of achteraf van gehoord, gelukkig.

- Slechtziend geworden lijkt mij zeer sterk, ik weet zijn precieze leeftijd ook niet, maar toen ik hem kreeg werd mij gezegd dat hij rond de 5 jaar oud zou zijn, en bij 't uitschrijven van het paspoort heeft de DA dit gecontroleerd en min of meer bevestigd. Hij zou dus nu ong. 6 jaar zijn. Heeft laatst wel ontstoken oogje gehad, maar verder is er niets mis met zijn ogen, hij deed dit trappen al wel vóór het oogje ontstoken is geraakt.

- Die varkens, tjeej, dáar was ik dus nooit opgekomen Lachen Het zóu kunnen, maar merendeels gaat het om kleine kids die ik zelf ken en eigenlijk nooit echt met varkens in aanraking komen.

Ik vind het inderdaad ook erg jammer om die reden, natuurlijk wil ik ook zelf 'graag' zien op welke manier hij dit doet. Ik moet wel zeggen dat zijn verzorgster wel goed op de hoogte is, en in feite angst en dingen als pijn/trauma/schrik goed afzonderlijk van elkaar ziet.

Als ik me zo'n geval even voor de geest haal, had zijn verzorgster de pony bij het halstertouw vast, en waren 1 of 2 kindjes hem rustig aan het aaien, ook niet op een 'rare' manier, gewoon bij z'n nek, die kinderen kennen die pony ook wel.

Volgens haar draaide hij toen ineens zijn kont naar het jochie toe, die iets naar achter deinsde en hij haalde toen dus echt gericht met een flinke trap uit. Dit natuurlijk snel achter elkaar.

Direct hierna koos hij het hazenpad en maakte dat hij wegkwam, verzorgster heeft hem dus ook niet kunnen bestraffen.
Eerst nog een tijdje geprobeerd pony weer te pakken te krijgen, toen dat eenmaal gelukt was, héel verstandig pony dus níet bestraft op dat moment, want ook mijn verzorgster weet dat het op zo'n moment erná, totaal geen zin meer heeft en de pony straf zal combineren met het 'komen'.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 07:40

Ja wat het zou kunnen zijn geen idee, ik weet wel dat elke pony anders met kinderen om gaat. Ik ken een pony die alle kleine kinderne wil bijten en schoppen zonder reden. Als ik dan mijn eigne dekhengstje kijk is heel lief en houd rekening met kinderen. Mijn andere pony moet niks van kinderen hebben maar kiest dan het hazenpad en loopt zelf weg en is wat dat betreft dus niet gevaarlijk voor kinderen.

Wat je er aan kan doen, heb geen idee. Weet niet of daar wat aan te doen is, zo te horen pak je het prima aan. Als hij neit veranderd zal hij wel zo blijven zeker als er nu al geen oorzaak te vinden is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 07:45

het "rotte"is dat die het niet doet bij jou in de buurt
hij weet waarschijnlijk dondersgoed dat jij het niet tolloreerd

onze schurk doet het ook nooit (meer)als wij er bij zijn
enkeld als wij er niet bij zijn

denk toch dat het te maken heeft met overwicht
en respect ..

ga eens stiekum om het hoekje staan zodat de pony niet weet dat je der bent en dan kijken wat er gebeurd tussen verorgster en pony

coekietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:17

nickyu schreef:
het "rotte"is dat die het niet doet bij jou in de buurt
hij weet waarschijnlijk dondersgoed dat jij het niet tolloreerd

onze schurk doet het ook nooit (meer)als wij er bij zijn
enkeld als wij er niet bij zijn

denk toch dat het te maken heeft met overwicht
en respect ..

ga eens stiekum om het hoekje staan zodat de pony niet weet dat je der bent en dan kijken wat er gebeurd tussen verorgster en pony

misschien is het dat wel
misschien doet ze heel lief als jij er bij bent maar wie weet wat ze doet als je er niet bent
ik zou tog het idee van nickyu doen. of misschien hebben die kleine kinderen wel eens iets bij hem gedaan zonder te beseffen dat ze hem pijn dedn ofzo.....

alee hup veel suc6