drammen op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanisha_

drammen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 21:03

hallo allemaal

ik heb een fjordenmerrie van 8 jaar
op buitenrit kan ze heel braaf zijn ze is iig nergens bang voor
maar zodra ik alleen met haar naar buiten ga begint het geklier weer
ze gaat ontzettend lopen drammen alleen maar harder willen ze word ontzettend kijkerig en loopt dan gewoon dingen te zoeken waar ze dan van kan schrikken en opzij springen.
als ik samen met andere paarden naar buiten ga heeft ze hier vrijwel geen last van
ik rijd haar met een dubbelgebroken trens.
iemand mss wat tips?
ik heb ook al geprobeerd andere rondjes te rijden maar dit helpt niet echt.
dus een lekker relax staprondje is niet echt te doen jammer genoeg

in de buitenbak doet ze dit ook ze loopt constant te zoeken en word heel erg kijkerig en dan van alles schrikken en weg springen
in de binnen bak is ze wel superbraaf want ja daar valt niet veel te zien he Knipoog

Jeskim

Re: drammen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 06:43

Hoe lang heb je haar al, mij heeft het namelijk 2 of 3 jaar geduurd eer ik een normal buitenritje kon maken met mijn fjord..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:18

Ook ik ken het. Hij loopt nu alleen nog de terugweg hard, eten Vork

Kan je haar niet afleiden? Slalommen rond bomen, lantaarnpalen. Stelling vragen. Zolang ze maar bezig, waarschijnlijk mist ze het gezelschap van soortgenoten. Mijn fjord heeft er nu ook last van. Ben verhuisd en de omgeving is natuurlijk eng en hij loopt de hele tijd te gillen en te zoeken naar een reden om weg te springen.

Probeer toch door te zetten, je moet tenslotte ook alleen kunnen buitenrijden.
Succes

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:23

Ja ik heb dat ook met mijn haflinger! Zeker als ik op nieuwe stuken kom. Tegenwoordig loop ik vaak dezelfde weg maar heen en weer en dan gaat het opzich wel. Maar zodra ik ergens kom waar ze nog nooit is geweest. Dan ben ik altijd ban gdat ze opzij springt als er net een auto naast rijdt! Ik zou dan gewoon 1 stuk kiezen waar je elke dag gewoon stapt. Want vaak als je gaat draven worden ze nog kijkeriger en schrikken ze sneller (die van mij dan).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:34

FJ-->BRT

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:37

Bekend probleem idd. Bij mijn hafje heeft het gewerkt dat telkens als ze te hard ging haar weer stilzetten, ging ze weer lopen zonder mijn teken achteruit zetten. En zo doorgaan tot ze een normaal tempo heeft. Duurt even, heb regelmatig steigerend op het pad gestaan (dus kies wel een rustig pad uit), maar nu gaat het steeds beter Tong uitsteken

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:17

ik heb haar inmiddels 4 jaar doe ook verschillende rondjes maar ze kent alle wegen die we rijden
heb ook geprobeerd haar steeds stil te zetten en pas weer verder als ik het zeg maar dan nog gaat ze gelijk hard stappen ga het binnenkort weer eens proberen want vandaag was ze ook nogal druk en schrikachtig vanwege de wind en toen zat ik er nog niet eens op Clown

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:30

Hej, ik herken dit ook de vorrige keer woei het niet zo maar vandaag wel en ze liep zo te draaien dat ik er afgevallen ben:S Ze draaide steeds om en wou er dan vandoor gaan...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:39

Bij mijn Fjord werkt het om haar af te leiden. Tempowisselingen en constant stelling blijven vragen. Als ik haar afleid is ze zowel in de buitenbak als op de weg zo mak als een lammetje. Als ik even verzaak is ze er vandoor, of springt ze 4 meter opzij. Mocht het een enkele keer niet werken laat ik haar een paar passen wijken om haar aandacht weer terug te krijgen. Als het erg hard waait laat ik haar eerst in de bak flink werken en ga daarna nog even naar buiten als soort van beloning. Dan is ze moe en heeft minder behoefte om grappen uit te halen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:19

Ik had ook zo'n figuurtje, sinds een aantal dagen rijd ik in "endurance stijl" als ik buitenrijd. Flinke stukken tempo maken, maar niet racen. Dit vindt hij erg leuk! Misschien een idee om het eens te proberen?

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:46

Tja, ik had haar van te voren een half eertje gelongeerd maar de volgende keer zal ik langer moeten longeren... Na me val heb ik haar een uur gelongeerd en ze deed helemaal niks meer...

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 19:35

vandaag weer een stukje buiten geprobeerd eerste stukje (ca 50 meter) ging redelijk daarna begon ze weer
ik heb hiervoor een uur in de bak gereden en haar flink aan het werk gezet.
buiten ook als ze ging drammen stil gezet daarna verder ook een paar keer in zijn achteruit maar het maakte weinig indruk op haar Nagelbijten / Gniffelen
ze was vandaag ook heel kijkerig en schrikachtig Clown
iig bedankt voor de reakties en tips blijf het gewoon proberen.
meerdere tips zijn altijd welkom Haha!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:41

Denk er aan dat achterwaart meer voorwaarts uitlokt hè.

Bak werk vinden ze vaak niet erg leuk als je het regelmatig doet. Dus dan haalt eerst een uur bakwerk niet veel uit omdat ze het dan zo leuk vinden als ze naar buiten mogen.

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:48

I.e.g . niet een harder bit kopen dat helpt niet vaak wordt het paard daar woester van.

Misschien kan je meer grondwerk gaan doen, dat heeft bij mij geholpen. Naast je paard lopen laten kijken en belonen als íe wat goed doet!

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:58

ja ernaast lopen is geen probleem dan is ze zo mak als een lammetje tot je erop zit en naar buiten gaat Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:57

Ga eerst eens kijken bij jezelf. Ben je zelf niet gespannen in de buitenbak/bos omdat je gewoon weet dat je paard "maar weer iets zal doen"? Ik denk het haast wel, neem anders les en ga dan met name oefenen in de buitenbak (tijdens de les) of met je lesgever het bos in. Die kan je er vast doorheen helpen.

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:48

heb van de week weer eens een buitenrit gemaakt met een paar stalgenoten op zich ging het best redelijk maar ze was best kijkerig waardoor ik ook gespannen word.
zou ik niet een ander bit kunnen proberen zodat het niet "elke" keer een gevecht word als ze weer loopt te drammen of dingen loopt te zoeken waar ze van kan schrikken
ik rijd nu met een dubbelgebroken trens.
en als ik een ander bit zou proberen is dat enkel voor op buitenrit en niet in de bak

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:36

Heel bekent probleem!
Mijn haflinger doet dat ook, ik ga de tips eens proberen. Lachen
Misschien kan je een enkelgebroken bitje proberen.

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 19:58

ik heb nou ook wat gelezen over een danger bit is daar iemand bekend mee? zou ik daar iets aan kunnen hebben

beauty1717

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:52

hooi ,
bij mij gaat het precies het zelfde als ik een keer rij met mijn beauty over de dijk dan gaat hij heel hard en drammen maar nu rij ik buiten met een tiedeman teugel en nu luisterd hij wel beter maar ik heb ook een zweep mee want als ie wel wat doet je moet zo veel mogelijk dingetjes rijden en een keer galoperen en draven en hij moet naar jouw luisteren en dan kan het wel een keer weer goed gaan
veel succes