Hoe zou dit komen:
Mijn paard is zeer agressief tegen kleine kinderen tot ongeveer een jaar of 10.
Bij mijn kleine van 2 jaar is hij zeer agressief. Hij duld hem totaal niet in zijn buurt. Mijn kleine heeft hem nog nooit iets gedaan. Hij wil alleen zo graag mama's paardje aaien maar zodra mijn paard hem in zijn "circel" ziet toont hij agressie. Oren in de nek, brommen, briezen door de neus, maaien met zijn voorbeen ( gericht meppen met zijn voorbeen )
VB: vandaag wezen voeren, de kleine was mee. Hij mag dan een schepje brokjes op het hooi leggen. Ik blijf schuin voor hem staan zodat als mijn paard naar voren komt ik de kleine aan de zijkant kan duwen. ( We staan NIET in de stal maar voor de staldeur ) Mijn kleine doet dus de brokjes netjes op het hooi en mijn paard gaat ervan eten. Op dat moment rijkt de kleine zijn handje uit om hem te aaien. Hij stond gewoon ontspannen in de stal, hij toonde geen agressie of angst. Op het moment dat hij zijn handje naar voren deed MAAIT hij me toch in 1x met zijn voorbeen naar voren niet normaal. Ik deed een pas naar achteren met de kleine zodat zijn voorbeen lichtelijk mijn arm raakte.
Waarom en hoe kan het dat een paard zoveel agressie heeft naar kleine kinderen? Meisjes van rond de 10 jaar die mij wel eens meehelpen met bv wedstrijden kunnen alles met hem doen. Maar als ze jonger zijn dan is hij gewoon NIET te vertrouwen.
Dit heeft hij ook met bepaalde mannen. De ene man mag wel in zijn buurt komen maar een andere niet, dan laat hij echt angst tonen.
Wat ik van zijn achtergrond weet is dat hij tot 4,5 jaar in het land gelopen heeft ( in de kudde schijnt het dat hij vaak inelkaar getrapt is ) van handelaar tot handelaar gegaan is en met 5 jaar is hij onder het zadel gezet. Daarna weer verhandeld ( verhalen ging rond dat hij zeer pittig en baldadig was. Ik hem hem uiteindelijk gekocht met 5,5 jaar. De klik was er meteen en hij heeft nog nooit rottigheid bij mij uitgehaald. Hij is naar mij echt heel sociaal!
Hoe kan dit gedrag ontstaan zijn en hoe kan ik hem het vertrouwen terug geven in bv dat mijn kleine hem wel mag aaien.