Onderhoud leren Petrie laars

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_S

Onderhoud leren Petrie laars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:02

Hoi hoi,

Sinds kort heb ik nieuwe rijlaarzen.
De Petrie Hampshire.
Hiervoor had ik leren rijlaarzen van een onbekend merk. Ik maakte die altijd schoon met leervet voor zadels en hoofdstellen. Nu schijnt dat niet goed te zijn?
Waarmee kan ik ze het best onderhouden? Ik had begrepen dat ik ze steeds moet schoonmaken na het rijden ivm de coatinglaag.

laliz

Re: Onderhoud leren Petrie laars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:17

Ik maak ze 'gewoon' schoon met water om de modder er mee af te krijgen, dan wat zadelzeep en voor een wedstrijd lederolie. Ik haal wel met een handdoek het zeep en de olie uit de naden, omdat het anders wit uitslaat.

De meningen verschillen over zadelzeep, omdat het de naden weg zou laten rotten, maar ik hou het er maar op dat het een fabeltje is, in de wereld geholpen door de fabrikanten.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:02

ik heb 2 petrie flesjes daarvoor,
1 cleaner en 1 soort lederolie.
alleen dan speciaal voor de petrie laarzen.

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:18

Schoonmaken met petrie cleaner en als je ze wilt poetsen met (kiwi)schoenpoets. Even in laten trekken en dan uitwrijven. Voor extra glimmend resultaat met een nylon panty kousje uitpoetsen.
Niet met leerolie of olieachtige spullen, daardoor laat de lijmlaag tussen de bovenlaag en onderlaag sneller los, vooral op de delen waar de laars inzakt.
Zie ook www.rijlaarzen.nl en dan onder algemeen onderhoudtips

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:16

Bedankt!
Die petrie spullen kan ik dan denk ik wel hier in de ruitershop kopen. Lachen

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:17

Die tips zijn heel interessant!
Echt een aanrader om te lezen, ook voor anderen.

T_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:20

Het vuil doe ik er gewoon met water af. Om de laarze dan verder te poetsen gebruik ik gewone schoenpoets in een potje. Deze steek ik in brand dat ie smelt. Die veegt ik uit met een net watje over de buitenkant van de laars (niet de binnen kant want die gaan dan piepen). Dan ga ik erover met een hard borstel dan een zachte en uiteindelijk met een nylonkous, dan blinke ze echt! Hoe meer je dit hebt gedaan hoe harder ze gaan blinken.

Ik heb wel is gehoord dat poetsgriel voor het hoofdstel en zadel niet goed zijn voor laarzen.

Groetjes

xIrisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:31

Hoe laat ik mijn leren rijlaarzen glimmen?

Ten eerste heb je schoenpoets nodig en wel van het merk KIWI.
In de meeste supermarkten is dit wel te koop, in de kleur van je laarzen. Daarnaast heb je wattenschijfjes nodig, een paar oude panty's, een schoenpoetsborstel voor het uitpoetsen en een aansteker. Maak de laarzen goed schoon, er mag geen zand of modder opzitten en de laarzen moeten aan de buitenkant droog zijn. Maak vervolgens ongeveer vier wattenschijfjes nat en knijp ze goed uit. Steek de schoenpoets aan met de aansteker (doe dit buiten, voor de veiligheid) en laat het even branden, zodat het kan smelten. Doe het dekseltje op het doosje, zodat het vuur dooft. Doe echter nooit het dekseltje er helemaal op, want dan ontploft de schoenpoets en zit je helemaal onder!

Smeer met de vochtige wattenschijfjes de vloeibare schoenpoets dun op de laarzen (niet op de binnenkant, want dan wordt je shabrak haast niet meer schoon) en laat het stollen.

Poets de laarzen zachtjes uit met de schoenpoetsborstel en vervolgens net zo lang met de panty's over de laarzen poetsen, totdat ze glimmen. Het resultaat is nooit direct zichtbaar, het duurt enkele malen voordat een optimaal glans ontstaat!

(bron, http://www.anky.nl)

Zo doe ik het altijd Ja

YaraaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:30

Ik heb ook die 2 flesjes van petrie, 1 cleaner en 1 creme

Marissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:27

Ik heb ook de Petrie Hampshire en ik poets ze meestal een keer per week met die speciale Petrie cleaning set. Ik heb mijn laarzen nu ongeveer 10 maanden en mensen vragen me nog regelmatig of ik nieuwe laarzen heb. Het werkt dus heel goed..Tong uitsteken Die cleaning set kun je gewoon in de ruitershop kopen en hij kost geloof ik €15,-. Dan heb je wel waar voor je geld.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:09

Vuil met een vochtige doek eraf en dan Kiwi schoenpoets erop. Gaat mooi glimmen en ziet er weer uit als nieuw. Ja

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:51

Yaraa schreef:
Ik heb ook die 2 flesjes van petrie, 1 cleaner en 1 creme

Ja, en dan kan je daarna nog met een oude panty er overheen zodat ze extra gaan glimmen.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:23

Ze zeggen dat je dat schoenpoets in de brand moet steken, maar ik probeer het wel is, maar ik krijg het nooit gesmolten hoor, weet niet of ik het dan verkeerd doe?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:27

Je moet wel dat blikje hebben heh, niet het potje. Hier fikt het wel degelijk, heb een keer met een fikkend potje schoensmeer gestaan en een brandalarm wat afging Sigaar

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:49

Ik heb speciaal petrie spul erbij gekregen een om te cleanen en een voor ondehoud van je laars werkt heel goed.

CKC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:48

Ik heb een tijdje geleden de zelfde laarzen gekocht en toen kreeg ik er speciaal schoonmaak spul bij het zin een een grijs blikje.Werkt prima!

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:45

Ik heb het gewoon in de ruitershop gevraagd waar ik ze het best mee schoon kon maken. Toen gaf ze mij ook een clean en een cream flesje Knipoog
Ze glimmen dan echt weer mooi! Lachen

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:51

Ik heb de petrie Olympics maar er blijft een rare witte waas overheen zitten, maak t regelmatig schoon met dat setje van Petrie zelf.
Iemand enig idee hoe ik de witte waas weg krijg?

Limegroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:03

Ik heb zwarte Petrie Coventry´s.
Ik maak ze na het rijden schoon met de petrie cleaner (maar wel als ze goed droog zijn) en dan vlak voor ik naar de manege ga doe ik er petrie cream op. In laten trekken, vervolgens zwarte schoensmeer/lederonderhoud van Rapide (in zo'n rood blikje). Heel fijn spul, je laarzen blijven mooi zwart en ze gaan glimmen, en het geeft niet zwart af.

Verder gebruik ik de petrie color cream als ik ergens een plek niet goed weggepoetst krijg.

Je kan altijd PBen als je het niet snapt.

Je kan overigens ook naar Petrie zelf mailen met wat de juiste manier van onderhoud is. Hele vriendelijke mensen daar!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:40

Ik heb de petrie Athene en die maak ik schoon met het setje van petrie. Op hun site staat ook een filmpje over het schoonmaken van leren laarzen.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:47

@ Anonieempiee ed
Die witte waas krijg je juist van die petrie cream(spul is wit), Dan gebruik je net teveel. Trekt dan niet in de laarzen.
Laarzen een keer goed schoonmaken met een lauw-warme vochtige doek. En dan met schoenpoets insmeren. En dan de Petrie-set maar af en toe gebruiken.
Laarzen schoonmaken met vochtige doek is goed genoeg. Heb je niet die cleaner voor nodig.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:35

ik zou niet gaan knoeien met allerlei andere materialen maar gewoon de petrie cleanerset kopen! 15,- en je doet er best lang mee en dan heb je nog garantie dat je leer mooi blijft!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:39

Moderatoropmerking:
Om meer tems te voorkomen even het volgende
Ivm de aanpassing/versoepeling van de regels is het toegestaan weer te reageren in oudere topics. De update hierover kan je hier vinden Eline @ [FZ] [Dienstmededeling] BBB Mei
Mocht iemand een recenter topic hebben gevonden met het zelfde onderwerp meld dit dan even via de Tem. Temmen omdat dit een oud topic is, is dus niet meer nodig :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:17

Champie_Me schreef:
ik zou niet gaan knoeien met allerlei andere materialen maar gewoon de petrie cleanerset kopen! 15,- en je doet er best lang mee en dan heb je nog garantie dat je leer mooi blijft!!

Klopt, ik ben uiteindelijk ook met dat spul aan het werk gegaan en mijn laarzen leven nog steeds!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:25

Heb mijn Petrie laarzen (Petrie Perfect) nu 5,5 jaar en het leer ziet er nog steeds goed uit. Nu gaat de coating er langzaamaan wel af aan de binnenkant maar na zo een tijd vind ik dat niet zo gek. Ik gebruik ook de Petire Bootcare set en ben erg tevreden over hoe m'n laarzen eruit zien. En dat terwijl ik niet zo trouw ben met poetsen de laatste tijd. 1x per twee maanden is al veel.