Hoe weet jij dat je een goede instructeur hebt? "goede les".

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Hoe weet jij dat je een goede instructeur hebt? "goede les".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 15:00

Op bokt is de standaardreactie bij rijtechnische problemen "neem goed les". Een waarheid als een koe natuurlijk, maar volgens mij ligt dit niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt, al afgezien van t feit dat iedereen ook zo zijn eigen voorkeur qua instructie zal hebben (maar dit wil ik in deze discussie eigenlijk buiten beschouwing laten).

Ik denk dat het voor heel veel mensen heel moeilijk is om in te schatten of een instructeur goed is, en er is HEEL veel kaf tussen het koren van instructeurs. Hoeveel mensen stellen niet hun vertrouwen in een instructeur (die er in hun ogen gewoon meer vanaf weet dan zijzelf) en komen er niet pas na jaren achter dat ze steeds verkeerd les hebben gehad (met vaak alle nare gevolgen van dien)? En, kun je van een redelijk onervaren iemand verwachten dat ze kunnen inschatten of iemand goed les geeft of niet? En dan de belangrijkste vraag misschien, hoe kom je dan WEL bij die goede instructeur terecht. Onervaren zijn en vertrouwen op een instructeur, en uiteindelijk je paard de vernieling inrijden, het gebeurt zoveel. Maar ik vraag dan vooral af, hoe kun je dit voorkomen. Is het uberhaupt te voorkomen?

Bovenstaande speelt voor mijzelf op het moment ook wel (hoewel ik niet onervaren ben en wel meen dat ik iig kaf van koren kan scheiden, maar misschien is dat zelfoverschatting Haha! ), ik ga in september mijn paard inrijden en wil dan uiteraard goede begeleiding erbij. Maar ik woon nog niet zo lang in Venlo, heb hier nog maar weinig 'paardennetwerk' en het is dus moeilijk om goede instructie te vinden. Nu ga ik zelf op mijn gevoel af, als ik in een les steeds zit te trekken en te plukken valt dat voor mij niet onder 'goed les' en daar trek ik consequenties uit, maar er is denk ik wel een groot grijs gebied. Zijn jullie het daarmee eens? En hoe toetsen jullie of je instructeur goed is?

Ik ben benieuwd hoe de bokkers erover denken.

Enneuh, mocht iemand toevallig een goede instructeur weten die in Venlo aan huis komt en goed is met jonge paarden, dan hoor ik het graag (evt. via pb) Haha! .
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 17-06-08 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe weet jij dat je een goede instructeur hebt? "goede les".

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:03

Das een goede vraag!
Tja... De best instructeurs, ik denk dat je dat merkt, doordat het goed aanvoelt. Iemand die je dus inderdaad laat plukken of erger, daar voelt denk ik niemand zich fijn bij. En wat ik echt geweldig vind: Van die mensen die het gevoel kunnen verwoorden, of die zeggen, doe dit en dat, en dat je ze blindelings kunt vertrouwen, omdat het gewoon werkt!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:03

Goed les.. Dat merk ik biij mijn paard..Als we samen vooruitgaan, dus niet blijven hangen, allebei elke x wat bij leren..Als ik dingen moet gaan doen waar ik het niet mee eens ben, of waarvan k denk dit klopt niet gaan we dat in de groep gooien,

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:04

Ik heb les van een ORUN gediplomeerd instructrice, ze is ook jurylid (I-Z) en rijd zelf ook wedstrijden. En tijdens de lessen weet ze direct wat ze met mijn 'klachten' aanmoet, ze geeft veel verschillende niveau's les en heeft zelf ook altijd nog les. Aan de hand daarvan vind ik dat ik een hele goede instructrice heb!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 15:06

Orun vind ik trouwens absoluut geen garantie voor een goede instructeur hoor (en ik denk dat het gemiddelde niveau van manegeruiters daar wel het beste voorbeeld voor is). Maar das even een zijsprong Knipoog

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:07

Vaak gaat het op een stal van mond tot mond. Zo ben ik ook bij iemand begonnen. Daar was niets mis mee, maar heb toen ivm werk een tijd niet kunnen lessen.
Toen de les uiteindelijk vol zat moest ik op zoek naar iemand anders. Via via heb ik nu een instructrice die ik helemaal geweldig vind. Het eerste wat ze deed was mij goed op mijn paard zetten. Dat had nog nooit iemand gedaan.
Ik denk dat die klik er ook moet zijn en misschien meerdere uitproberen. Zo kun je dingen met elkaar vergelijken. De hele stal kan 1 iemand wel helemaal geweldig vinden, maar dan is het niet vanzelfsprekend dat dat voor jouw ook geld.

Maar uiteindelijk is dit mijn derde instructrice en daar ben ik allemaal via vrienden en kenissen aan gekomen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:08

Mee eens.. Mijn insturctrice is een vriendin van mij, We hebben allebei al wat op hoger niveau gereden, maar nu met een jong paard helpt ze me uitstekend, zonder Orun, Overigens heb ik door omstandigheden nog niet kunnen mee doen aan de orun (Waarom mag via pb.) En geef ook les. Als ik geen verstand van zaken zou hebben had ik ook geen klanten denk ik. Orun is makkelijk voor verzekering e.d. maar geen garantie voor goed les

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:10

Tja, vaak zie je dat de "leerling" de instructeur zo vertrouwt dat het paard helemaal verkl**t wordt. Die ziet gewoon niet meer dat het op die manier niet gaat.

Ik denk dat mijn instructrice wel een goede is, ze rijd zelf ZZ (of ZZ-licht oid, zit zelf niet zo in de wedstrijden). Haar dochter (die ook wel van anderen les krijgt Knipoog) reed bij de talentenjacht van Laurens van Lieren mee in de subtop.
Mijn paard is geen makkelijke, die maak je niet blij met een half uurtje in de bak aan de gang. Ze verzint de gekste dingen om onder het werk uit te komen. Maar met de hulp van mijn instructrice lukt het me toch iedere keer weer wat beter, wel met de nodige ups en downs maar daar heeft iedere ruiter wel eens last van denk ik. Ze is soms wat hardhandig (m'n instructrice), maar ik merk dat mijn paard dat gewoon nodig heeft. Dat is een gigantisch baasje, als je 1 vinger geeft neemt ze meteen je hele hand zeg maar.

horse_girl

kjoetie schreef:
Orun vind ik trouwens absoluut geen garantie voor een goede instructeur hoor (en ik denk dat het gemiddelde niveau van manegeruiters daar wel het beste voorbeeld voor is). Maar das even een zijsprong Knipoog

Orun is ook geen garantie, maar garantie krijg je nergens. Voor mij is het alleen een teken dat diegene ervoor geleerd heeft en echt het werk wil doen ne het er niet voor de hobby bij doet. Tuurlijk zijn er ook goede hobby-ers trouwens! Het gaat mij ook niet alleen om orun hoor.
Ik kijk ook vaak naar hoe bekend diegene is, wat andere erover zeggen, hoeveel klanten ze hebben...

CM_

idd Orun zegt mij ook totaal niks..

Huidige deurnediploma evenmin..

Oude deurne diploma zegt mij zeer veel Knipoog

Ik ben zelf behoorlijk van de oude stempel, correct en verder geen poespas,geen natural, geen bontje-pad-gelpad etc

Ik verwacht van mijn instructie dat deze ook zo is.
En eerlijk, ik heb een gruwelijke hekel aan instructrices die liegen om de ruiter een beter gevoel te geven... vreselijk.

Waaraan herken je een goede instructie.. ik denk dat je dat vlug genoeg merkt tijdens de eerste les.
Wat ziet hij of zij allemaal,klopt het?
Hoe is de opbouw van de les?
Hoe word het commentaar onderbouwt?

Ik heb nu een instructrice die helemaal mijn stijl is, zo geef ik ook les Haha!

En dat bevalt me wel.

Helaas zijn er zoveel mensen die lesgeven, maar er gewoon echt geen kaas van hebben gegeten, er zijn er meerdere hier in de buurt..
Vreselijk.. hoe kun je mensen voor de gek houden denk ik dan..
Geen diploma's en zelf ook vaak totaal geen ruitergevoel...

En toch altijd leken die erin trappen...

En zo krijg je dus een groot deel ruiters dat denkt dat ze goed kunnen rijden... omdat hun instructie dat zegt Lips are sealed tegendeel is waar..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:11

Eens met kjoetie Nagelbijten / Gniffelen Ik heb ook eens een Orun instructeur (2e fase dacht ik) gehad die heel goed priveles schijnt te geven, maar naar mijn mening in de clubsles het er waardeloos vanaf brengt... Imo is een goede instructeur eerst met jou bezig en dan pas met je paard. Je moet qua visie op 1 lijn liggen, moet kunnen uitleggen waarom zij/hij je iets laat doen, overleg moet mogelijk zijn en je moet geen dingen hoeven doen waar je zelf niet achter staat.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 15:13

crossmonster, jij verwoord precies wat ik ook bedoel. Onervaren zijn en vertrouwen op een instructeur, en uiteindelijk je paard de vernieling inrijden, het gebeurd zoveel. Maar ik vraag dan vooral af, hoe kun je dit voorkomen. Is het uberhaupt te voorkomen?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:14

Eerst had ik les van iemand die het nooit zei alls je wat fout deed. En ook niet alls je wat goed deed. Daar heb ik totaal niks van geleerd na 5 jaar rijden wist ik nog niet hoe ik een paard aan de teugel moest rijden of hoe ik moest wijken.

Toen had ik van iemand les die alleen maar schreeuwde en kwaad werd alls je iets fout deed en niet vertelde hoe het wel moest ook zei ze het nooit alls je het goed deed.
Veel zouden zeggen slechter kan het niet.
Maar daar heb ik heel veel van geleerd ik heb er vrij lang gereden afentoe even doorbijten maar na het eerste jaar was ik van penny meisje naar dresuurmiep omgetoverd.

Nu heb ik les van iemand die rustig lesgeeft tenzij ze helemaal gek van je word (heb ik nog niet meegemaakt maar wel gezien bij iemand anders) dan word zie een klein beetje boosig maar niet echt heel erg. Ze legt alles goed uit en ik leer er veel van

Mijn 2de en huidige lesgeefsters vindt ik prima en mijn eerste was niks maar volgens mij leert niemand iets van iemand die alleen maar zegt stap, draf, galop, groote volte, afwende, netjes achterelkaar blijfen enz

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:17

Ik heb het ook gehad hoor, slecht les. Ondanks Orun, ZZ licht. In al die jaren heb ik te veel slechte dingen geleerd.
En er is nog een heel groot grijs gebied tussen rukken en plukken en goed les, dat is niet zo goed te beoordelen.
Zo kreeg ik mijn pony prima aan het lopen (zo voor het oog), haalde winstpunten in de L2 en hij kon alle oefeningen doen. Maar ik reed wel van voor naar achter ipv achter naar voor.
En ondanks dat waren ze wel vriendelijk en konden ze onderbouwen wat ze zeiden.
Helaas zit ik nu wel scheef en heb een heel strenge hand en dat is moeilijk af te leren.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:22

Wat wel zo is is dat ik na mijn 2de intrstructiese en de paarden waar zij me op zetten.
Weer even moeten leren bij mijn huidige dat paarden lief zijn.
Ik weet nog dat ik daar voor het eerst kwam ik kreeg poetsspullen en een paard aangewezen en te hooren ga maar poetsen.
Ik dacht wat is dit waar is het halster straks kom ik bont en blauw de stal uit.
En ik weet nog het eerste paard dat ik een tik gaf waar ik nu zit.
Ik had echt zoiets van wat heeft dit paard waarom bokt hij niet kan hij dat soms niet?
Ik stond heelemaal versteld van dat hij niet beet of trapte of bokte heel vreemd.
Maar nu gelukig weer gewoon

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:29

Momenteel vind ik dat ik erg goed les krijg. Hij gaat steeds makkelijker leren. We zijn al een heel stuk verder dan voor we begonnen met lessen. Ik les nog maar een half jaartje bij mijn huidige instructrice. Maar in die tijd heeft hij wel super veel geleerd. Hij kent nu veel oefeningen, ook van wat hoger niveau. Dat zorgt ervoor dat hij lekker los wordt in zijn lijf wat dus het resultaat geeft dat ik lekkerder en ontspannender kan rijden Lachen.

Maar ik denk ook dat een goede instructeur voor iedereen anders is, denk dat het ook te maken heeft met wat je wilt bereiken met je pony/paard Ja.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:36

Idd dat ook lisanne, maar ik vind het wel HEEEEL erg belangrijk, dat een instructie in elk geval weet waar ze het over heeft, en niet gewoon een abbonement op de penny heeft gehad, en nu denkt dat hij of zij alles van paarden weet Nagelbijten / Gniffelen

Ik moet ff navragen, maar een vriendin van me kreeg laatst een proefles van iemand die zich aanbood op internet.. Klopte geen snars van wat ze zei, ik snap niet dat zulke mensen het lef hebben om mensen verkeerde dingen aan te leren..

Ik denk niet dat er iets is om het te voorkomen helaas..

Enige optie is om je zelf goed te verdiepen in de materie, lees er veel over, ga veel naar clinics.

Ik heb zelf al 10 jaar mijn instructiediploma,maar dat is natuurlijk niet voor elke ruiter haalbaar Haha!

Feit is gewoon dat je de slechte eruit filterd als je zelf weet hoe het zou moeten, het kunnen uitvoeren is een tweede Knipoog

Ik vind het ook heel belangrijk dat paard eerst goed loopt voor de les een niveau omhoog gaat om het ff zo te noemen.
Veel instructies roepen dat de ruiters maar moeten gaan doorzitten.
NEE ! Dat mag bij mij niet, je mag pas doorzitten als paard het toelaat...

En zo zijn er nog meer dingen, die een ehm pennystructrice om het ff zo te noemen, niet weet. Ze weten niks van de anatomie en kunnen amper zien of een paard goed over de rug loopt.

Foto's beoordelen vind ik trouwens ook een erg goede oefening om je kennis te verbreden.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:38

Goeie vraag.
Ik heb zelf verschillende instructeurs/instructrices gehad. meestal via vrienden die ook les hadden en goede ervaring hadden. Maar ik heb bij verschillende mensen niet het idee gehad dat ik en mijn paard er beter van werden. Helaas kwam ik daar altijd laat achter... na een hoop ruk en pluk werk bij de laatste ben ik gestopt met lessen.

In die tijd deed een stalgenoot van mijn zus (die ik altijd netjes vond rijden) de ORUN en slaagde. Ik heb haar direct gebeld om mij als haar eerste klant aan te melden.
Met haar klikte het goed en zij lette op veel dingen, zoals mijn zit, waar nog een hoop aan te doen was.
Zij is toevallig in die tijd over gestapt naar een andere instructrice en is mij ook op die manier gaan les geven.

Wat ik het fijnst vind is dat zij me dingen kan uitleggen waarom ik iets moet doen, dus niet zoals al die andere instructrices, alleen korte opdrachten. Zij hadden hier allen een goede bedoeling mee, maar dit werd niet altijd uitgelegd.
Nu hoor ik wat er niet goed gaat en wat ik moet doen om dat op te lossen. (vaak doordat zij een vraag aan mij stelt en dat ik er zelf over na moet denken). Dan proberen we het op de manier waarop zij uitlegt en jawel, dat klopt altijd. Op die manier kan ik veel beter zelf aan het werk als ik geen les heb. Ik begrijp waarom ik iets op een bepaalde manier doe en kan makkelijker beredeneren waarom er iets fout gaat.

De dingen waar mijn instructrice niet uit komt, vraagt zij aan haar instructrice en ik ga een paar keer in het jaar ook naar haar. Zo weet mijn instuctrice weer waar we aan kunnen werken en dit werkt wat mij betreft prima.

maar stel dat ik ga verhuizen, zou ik niet weten waar ik weer zo iemand kan vinden....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:40

ik heb van meerdere mensen les gehad,

ik wist direct wanneer ik écht goed les kreeg.

heb namelijk een behoorlijk moeilijk paard en ging met haar toch wel door een diep dal.

nu ik goed les heb weet ik precies hoe ik dit moet oplossen, de winstpunten stromen binnen en ze wil voor me werken. sterker nog we zijn samen echt een team geworden. mijn instructise weet altijd de juiste dingen te bedenken om mijn paard de oefeningen te laten doen. ook heeft ze hoog niveau gereden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:52

Ik heb op het moment van twee mensen les; een privé les eens in de twee weken en elke week een verenigingsles.

De verenigingsles wordt met 3-5 ruiters gereden. We doen leuke en uitdagende dingen, ik krijg terechte aanwijzingen en kan bij problemen altijd vragen stellen. Maarrr... Ik leer in die les niet zelf rijden, zelden loopt mijn paard drastisch beter aan het einde van de les, of de dag erna. Ja, we hebben een leuk en gezellig uurtje gehad, vol afwisseling, en dat telt ook.
Van de lessen van mijn andere instructrice leer ik veel meer. Eens in de twee weken 45 minuten les, met alleen mij en een instructrice die mij leert voelen, die traint op wat het paard aankan en die problemen oplost wanneer die zich presenteren en me niet nog 6 rondjes aan laat modderen. Ze heeft de perfecte balans tussen werken aan mij en werken aan het paard, daarbij leert ze me zelfstandigheid en dat vind ik belangrijk.
Bij alle lesgevers is de verhouding opbouwende kritiek en complimentjes heel belangrijk Knipoog

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:11

Ik denk ten eerste dat het moet klikken tussen jou en je instructie en dat je elkaar begrijpt. Daarna is het een kwestie van tijd, kijken of je instructie jou "problemen" begrijpt en kan gaan oplossen, gedurende een bepaalde periode kijken of je vooruitgang boekt.
Maar dat is niet doorslaggevend want ik heb ook wel paarden waarbij je binnen 2 lessen al verbetering ziet en ook paarden waarbij het pas na weken of zelfs maanden verbeterd, dat hoeft dus niet perse aan je instructie te liggen.

Maar het grootste deel moet toch nog bij jezelf vandaan komen, jij bent de ruiter en als je zelf niet goed kunt rijden of het gevoel er niet voor hebt dan kan een goede instructie nog zoveel zeggen maar dan word het gewoon niks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:13

Orun zegt iid niks

Voor mij goede les herkennen
Iemand die op ontpanning van het paard let
Let op activiteit van het achterbeen en het goed reageren op het been
OPlossingen weet zonder aan de voorkant te sjorren
Denkt aan rechtrichten.

Als dingen met kracht en hulpteugels enzo moeten, haak ik af

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:35

Ik blijf goed om mij heen kijken, (naar anderen, wat er bij hen goed of fout gaat) en denk ook na over de oefeningen die ik moet doen. Zo probeer ik ervoor te zorgen dat ik minder fouten maak. Het moet klikken met in instructrice. Overleggen vind ik belangrijk, snappen wat de bedoeling is. Wat voor de 1 werkt, hoeft niet bij de ander te werken, dus je moet altijd even zoeken bij een nieuwe stap.

Orun vind ik ook een wassen neus Tong uitsteken

Citaat:
Helaas zijn er zoveel mensen die lesgeven, maar er gewoon echt geen kaas van hebben gegeten, er zijn er meerdere hier in de buurt..
Vreselijk.. hoe kun je mensen voor de gek houden denk ik dan..
Geen diploma's en zelf ook vaak totaal geen ruitergevoel...

Ze zullen er misschien zelf anders over denken Knipoog
Daarbij heeft elke instructeur een prijs, wat voor vele ook erg belangrijk is,
Ik ken ook een amazone, die redelijk hoog is gestart en diploma's heeft, maar als je haar hoort lesgeven en haar leerlingen ziet rijden, moet je bijna huilen... Ach gut
Maar idd ook écht foute instructeurs, die ook altijd terecht komen bij de leerlingen die alles maar aanemen en te onzeker zijn over hun kennis of zelf niet willen nadenken misschien .

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:20

Hoe ik een goede instructie kan herkennen: aan de staat van dienst (wat heeft hij/zij zelf bereikt), hoe doen andere leerlingen van de instructie het (in de sport), weet de instructie paarden te verbeteren, weet de instructie mijn paard structureel te verbeteren, tips aan te reiken hoe ik mijn paard in lossigheid kan opleiden naar een hoger niveau en ons beiden handvaten kan aanreiken om met plezier in de sport op een hoger niveau te tillen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:12

Een goede instructeur zegt dat het goed gaat wanneer het ook goed voelt. Als ik een instructeur hebt die maar goed zo loopt te roepen terwijl mijn paard gespannen onder me loopt en niet het goede gevoel geef dan haak ik af. Een goede instructeur herkent een ontspannen correct lopend paard en weet problemen op te lossen.