cornage

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ti_Amo

cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 11:06

Wie van jullie is bekend met het dressuurhof in langerak?
Ik heb ooit iets gelezen dat iemand er een haflinger gekocht heeft die daarna kreupel bleek omdat ze er wat in hadden gespoten?

Mijn paard heb ik daar 09 juni 2008 gekeurd, hij is helemaal goedgekeurd niks mee aan de hand, later bleek dus dat ze cornage heeft, die man wist dat maar heeft niks gezegd, weet iemand wat ik nou moet doen, moet ik het maar laten? of de dierenarts en die dressuurhof opbellen?

Help me AUB!!

Groetjes Mandy

hoogendroog

Re: cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:11

Cornage merk je toch gelijk als je er op zit, heb je het dier dan niet uitgeprobeerd?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:14

9 juni pas?

Dan zou ik het paard even laten herkeuren door een DA (bronchoscopie) en aangezien het een handelsstal is kun je dan het paard terug brengen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:14

-> TAO

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:19

Ik zou eerst door de dierenarts laten bevstigen dat het idd cormage is en dat het al voor 9 juni aanweizg moest zijn, met die verklaring zou ik dan contact opnemen met de dressuurstal...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:47

wie heeft bij verkoop jouw paard gekeurd, een officiële dierenarts of een verzekerings deskundige (of de verkoper zelf)?
als ik jou was en van het paard af zou willen zou ik snel een dierenarts met verstand van paarden een keuring laten doen en dan inderdaad contact opnemen met de verkoper.

edit, lees in je profiel dat je het paard gekregen hebt, ben je er wel bijgeweest met keuren?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:25

Ik ben er geweest, toen liep het paard onregelmatig vanwege hoefbalbetrapping (hebben me gewoon laten rijden, maar gaven het toe toen ik er naar vroeg). Ze hebben het diertje een paar weken laten herstellen en toen kon ik het laten keuren. Heb er het paard laten keuren, door een dierenarts (bekende kliniek die ook PROK-keuringen doet voor stamboeken) die ik zelf had uitgekozen en van te voren mee overlegd had over dat het dier een hoefbalbetrapping had gehad en ik bloed wilde laten afnemen voor de zekerheid ivm evt. pijnstillers. Klinisch werd het diertje goedgekeurd, maar röntgenologisch kreeg ik een negatief aankoopadvies voor de sport. Heb de keuringskosten zelf moeten betalen omdat ze klinisch wel goedgekeurd was, maar verder geen negatieve reactie van hun kant en ook al hadden zij ervaring met die dierenarts, geen partijdig advies.

Ik vond het erg jammer want het was een leuk dier en fijn gereden.

Had wel ook al een negatieve ervaring met die stal gehoord van een kennisje. die hadden een haflinger met, bleek later, eczeem gekocht, wat werd ontkend door de keuringsdierenarts (niet door hun zelf gekozen) maar het achteraf wel bleek te zijn. Ze Moesten ruilen met bijbetaling voor een oudere haflinger zonder papieren en hebben vervelende gesprekken gehad met de eigenaren en rechtsbijstand ingeschakeld.

Ik denk dat het een beetje afhangt van in welke prijsklasse je bij hen een paard koopt. Ze hebben goedkopere paarden en pony's en het duurdere segment. En onafhankelijk laten keuren en adviseren is erg belangrijk!

Heb je het keuringsrapport nog? Met de naam van de dierenarts erop?
Laat je paard dan nog een onafhankelijk keuren door een ervaren, goed bekend staande keuringsdierenarts en de cornage bevestigen op papier en vraag dan ondersteuning bij je rechtsbijstand als het paard niet goed blijkt te zijn.

Het is zo recent, dat je recht hebt je paard terug te brengen, maar pas op met inruilen voor een ander...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:30

Als hij van te voren gekeurd is moeten ze dit geconstateerd hebben. Ik denk dat het een lastig verhaal is om aan te tonen dat dit met die keuring al aanwezig was, want dan is die DA in gebreke gebleven. Heb je hem zelf laten keuren? Als je de verkoper hebt laten keuren is dat niet slim geweest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:34

Cornage is niet iets wat van de ene op de andere dag ontstaat. Een reactie van de luchtwegen op hooi of kuil waar eventueel stof, schimmel of bacterien in zitten (heb ik nu last van bij mijn paard, maar had ze toen ze hier kwam niet) kan heel snel ontstaan en hoeft bij de vorige eigenaren bij andere manier van huisvesting en ander voer, geen probleem te zijn geweest.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:40

joyce B schreef:
Cornage is niet iets wat van de ene op de andere dag ontstaat. Een reactie van de luchtwegen op hooi of kuil waar eventueel stof, schimmel of bacterien in zitten (heb ik nu last van bij mijn paard, maar had ze toen ze hier kwam niet) kan heel snel ontstaan en hoeft bij de vorige eigenaren bij andere manier van huisvesting en ander voer, geen probleem te zijn geweest.

Even een vraagje want dit wist ik niet. Hoezo kan cornage niet van de ene op de andere dag onstaan? Het is toch een stembandverlamming dus die zou heel plots moeten kunnen ontstaan. Die van mij heeft het overigens wel van de een op de andere dag gekregen. Hij had droes en bij het doorbreken in de luchtzakken zijn 3 zenuwen geraakt, waaronder die de stemband innerveert.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:02

Ik heb het nog even nagekeken omdat ik dacht dat het vaak een erfelijke kwestie was, dus dan zit het er al op jonge leeftijd en komt het aan het licht bij inspanning (doen ze bij keuring ook) en als een paard in een hoge afgebogen houding moet lopen. Dat is meestal ook het geval, al komt Crnage minder voor dan vroeger omdat er strenger op gelet wordt bij het fokbeleid.

Het zenuwverval wat cornage veroorzaakt kan inderdaad ook binnen enkele weken ontstaan door Droes of, kwam in het verleden vaker voor, loodvergiftiging.

http://www.dapmoergestel.nl/artikelen/i ... ornage.pdf

Binnen 10 dagen van gezond naar cornage, lijkt mij in elk geval nog wel vlot, en aan te raden er werk van te maken.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:08

Terugbrengen je hebt nu nog kopersbescherming. Wel raar dat het bij de keuring niet naar boven is gekomen, weet je zeker dat het cornage is?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:13

Cornage is iets anders dan een irritatie van de luchtwegen of bronchitus. Door een bronchoscopie is vast te stellen of het cornage of iets anders is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:18

waar is de TS gebleven?

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:06

ik neem aan dat je hem al heb laten herkeuren(op zijn stembanden dan) anders zal je ook niet weten dat hij cornage hebt?

maar hoe kan je weten dat de verkoper het wist als je die nog niet gebeld hebt?

heeft je paard er veel last van?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:48

TS is verdwenen, heeft zich aangemeld, dit topic geopend en nu weer weg??? Of was het alleen om die stal een slechte naam te geven....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:53

Ik krijg hier ook een vieze smaak van. Komt hier, noemt stal bij naam en stelt een vraag, maar komt nooit meer om een antwoord te zien. Ik tem maar eens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:55

Als een paard op latere leeftijd cornage krijgt is hij meestal eerst een periode ziek (ontsteking) waardoor een hij een stembandverlamming oploopt.

Bel eerst met de keuringsarts en laat op papier zetten dat je paardje cornage heeft.

Maar dit moest eigenlijk al met de 1ste keuring naar boven komen of anders met het proefrijden.

Ps ik TEM ook.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 05:37

Gezien TS niet meer online is geweest na dit bericht hier een slotje.
Indien de TS weer online komt kan ze mij of een van mijn medemods een pb sturen.