Wat vind jij van een winkel in 2de hands paardenspullen????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rakkertje01

Wat vind jij van een winkel in 2de hands paardenspullen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 22:11

Hallo,

Als ik iets nieuws moet kopen voor mijn paard dan schrik ik tegenwoordig van wat de winkels durven te vragen voor de meeste paardenspullen. Dan ga ik maar eens op internet zoeken naar iets 2de hands, maar om nou voor een zadeldekje naar friesland en een singel naar zeeland te rijden, is ook niet echt praktisch. Nog een mooi voorbeeld is bij het kopen van een 2de handszadel, dat wil je toch eerst even passen en het liefst een paar verschillende zadels proberen om ook goed te kunnen vergelijken. Dan is het niet zo handig om op verschillende adressen zadels te moeten gaan halen, thuis te gaan proberen (terwijl veel mensen liever hun zadel niet meegeven aan een onbekende) en dan weer alles terug te gaan brengen, omdat het toch niet aan de wensen voldeed.

Toen kwam ik op het idee om 2de hands paardenspullen te verzamelen en aan te bieden. Als ik zelf al kijk wat ik eigenlijk allemaal nog heb liggen en wat nog heel goed bruikbaar is maar voor mij of mijn paard toch niet helemaal was wat ik er van verwacht had, dacht ik dan zullen wel veel mensen op zolder nog van alles hebben liggen, en marktplaats bevestigd dit alleen maar.

Mijn idee is dat mensen paardenspullen die ze mss zelf al aangeboden hebben op internet en niet verkocht hebben of daar geen zin in hebben in al dat gedoe hun goederen op te kunnen sturen naar mij en dat we dan samen een prijsje verzinnen en dat dan bv 10% van de prijs voor de winkel is.

Lijkt jullie dit een goed idee?????? Zouden jullie spullen komen kopen of 2de hands spullen via mijn winkel te koop willen aanbieden?

Graag hoor ik hier reacties op!!

TurdusMerula

Re: Wat vind jij van een winkel in 2de hands paardenspullen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:13

Ik denk eigenlijk dat het opstarten van zoiets best lastig is. Mensen (ver)kopen tegenwoordig graag zelf, juist omdat het zo makkelijk is. Pas als het echt goed bekend is wordt het voor jou lucratief, en juist het opbouwen kost veel moeite.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:14

Goh... dit idee had ik ook al... Knipoog
Goed idee dus!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:16

Hier in de haarlemmermeer zijn er een aantal tweedehands winkels. 1 is altijd druk maar die zit dan ook vlak bij maneges en verkoopt veel kinderspullen,

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:19

Ik denk dat het lastig is! Ik zou persoonlijk niet mijn spullen opsturen en dan wachten voor hoeveel jij (daar komt het eigenlijk wel op neer, al is het in overleg met de 'eigenaar') het te koop wilt zetten. Daarnaast is het de vraag wat je moet doen met verzendkosten? Wat doe je als het niet verkocht wordt? Ik denk niet dat eigenaren erop zitten te wachten om te lang te wachten op het geld als ze er geen controle op hebben Lachen.

En dan nog die 10 procent voor de winkel. Allemaal leuk, maar ik denk dat de eigenaren voor dat geld zelf wel een fotootje maken en het pakketje naar de post brengen.

[edit] Ik denk ook niet dat je zelf vrolijk wordt van alle eigenaren met hun eigen ideeën. Je kan nog zulke goede afspraken maken, er zal altijd 'gezeur' komen Ja. Is het niet een idee om gewoon de spullen over te kopen voor de prijs waarvoor jij denkt het te kunnen verkopen met wat winst? Het is dan wel investeren, maar je hebt er dan wel een geheel eigen inspraak in.

rakkertje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 22:24

TurdusMerula schreef:
Ik denk eigenlijk dat het opstarten van zoiets best lastig is. Mensen (ver)kopen tegenwoordig graag zelf, juist omdat het zo makkelijk is. Pas als het echt goed bekend is wordt het voor jou lucratief, en juist het opbouwen kost veel moeite.

Ik denk ook idd dat mensen graag hun eigen spullen verkopen, omdat ze zo denken het meeste te kkunnen verdienen. Maar vaak zie je toch dat je met je spullen blijft zitten als je ze op internet aanbiedt, omdat de koper het toch liever even wil zien, vooral met al dat leer is de kwaliteit toch wel erg belangrijk. Daarom dacht ik dat mensen het mss wel uit gemakzucht direct naar zo'n 2de handswinkel willen doen en zo er toch wat aan verdienen zonder al te veel moeite.

Mijn idee is ook, mocht dit goed lopen, om naast de 2de handsspullen gewoon nieuwe producten aan te gaan bieden. Maar dan moet je al met een behoorlijke zak geld komen, wil je daar mee beginnen, dus ik dacht om het eerst eens te proberen zonder al te veel risico is een 2de handswinkel mss niet zo'n gek idee

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:27

Ik denk persoonlijk dat een tweedehands winkel meer risico is. Je moet alleen minder investeren.

rakkertje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 22:28

kohtje schreef:
Hier in de haarlemmermeer zijn er een aantal tweedehands winkels. 1 is altijd druk maar die zit dan ook vlak bij maneges en verkoopt veel kinderspullen,

Lijkt me idee ook de grootste doelgroep te worden, de manegeruitertjes. Die rijden gemiddelde maar 1x in de week maar groeien als kool. Ouders kopen liever nog niet het duurste van het duurste, want mss is het leuke er na 3x in de zand te hebben gelegen er wel af.

Tanx voor je reactie
TurdusMerula schreef:
Ik denk persoonlijk dat een tweedehands winkel meer risico is. Je moet alleen minder investeren.

Waarom denk je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:30

Een website waarbij je goede categorieen maakt a la een paardenwebshop lijkt mij beter. Op marktplaats kan je wel op plaats zoeken, maar staat de hele zooi bij elkaar. Als je dat onderverdeelt kan het heel handig zijn voor mensen die iets willen kopen of verkopen.

Dan kan je er nog extra eisen aan stellen, zoals duidelijke foto's en verplicht aan laten geven of het verzonden kan worden (prijs ex of inc vzk?) of dat het ergens bekeken kan worden.

Een biedsysteem a la ebay is dan ook erg handig Ja

Als zo'n website gaat lopen kan je misschien nog leuke inkomsten aan sponsoring krijgen?

Maar of je zoiets voor elkaar krijgt Knipoog

rakkertje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 22:37

zap schreef:
Ik denk dat het lastig is! Ik zou persoonlijk niet mijn spullen opsturen en dan wachten voor hoeveel jij (daar komt het eigenlijk wel op neer, al is het in overleg met de 'eigenaar') het te koop wilt zetten. Daarnaast is het de vraag wat je moet doen met verzendkosten? Wat doe je als het niet verkocht wordt? Ik denk niet dat eigenaren erop zitten te wachten om te lang te wachten op het geld als ze er geen controle op hebben Lachen.

En dan nog die 10 procent voor de winkel. Allemaal leuk, maar ik denk dat de eigenaren voor dat geld zelf wel een fotootje maken en het pakketje naar de post brengen.

[edit] Ik denk ook niet dat je zelf vrolijk wordt van alle eigenaren met hun eigen ideeën. Je kan nog zulke goede afspraken maken, er zal altijd 'gezeur' komen Ja. Is het niet een idee om gewoon de spullen over te kopen voor de prijs waarvoor jij denkt het te kunnen verkopen met wat winst? Het is dan wel investeren, maar je hebt er dan wel een geheel eigen inspraak in.

Bedankt voor je kritische kijk.
Idd paardenmensen zijn niet de gemakkelijkste mensen, maar daar moet je boven kunnen staan en in elke branche zijn lastige mensen. Als ik zorg dat er van te voren een klein contractje met afspraken door beide partijen getekend wordt, zodat we allebei weten wat van ons verwacht wordt denk ik dat dit de kans op conflicten wel verkleind.

Dat 10% voor de winkel is, komt idd niet zo aantrekkelijk over, maar ik dacht dat sommige mensen uit laksheid liever de spullen dan maar direct wegdoen en de verkoop liever uit handen geven of na lang te hebben geprobeerd de spullen zelf te verkopen het vaak gratis of voor een habbekrats wegdoen en dan mss toch eerder nog voor zo'n 2de handswinkel kiezen.

MIjn idee was ook om het in het begin stadium beetje hier in de regio te houden, zodat mensen het even langs kunnen brengen of dat ik het ga halen. Hierdoor worden verzendkosten beperkt. Aangezien de winstmarge al erg klein is denk ik dat je de overige kosten zoveel mogelijk moet proberen te drukken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 23:06

rakkertje01 schreef:
Bedankt voor je kritische kijk.
Idd paardenmensen zijn niet de gemakkelijkste mensen, maar daar moet je boven kunnen staan en in elke branche zijn lastige mensen. Als ik zorg dat er van te voren een klein contractje met afspraken door beide partijen getekend wordt, zodat we allebei weten wat van ons verwacht wordt denk ik dat dit de kans op conflicten wel verkleind..

Maar op het moment dat er geld in omloopt blijft, maakt het alleen maar lastiger en kan je denk ik grote problemen krijgen. Je gaat toch met veel (tenminste dat is de bedoeling) een langdurig contract aan en dat is denk ik niet aantrekkelijk. Jij hebt een enorme administratie en ik weet niet of je daar op zit te wachten. Juist het gewoon overkopen van spullen voorkomt dit. En ik vraag me af in hoeverre zo'n contract gaat werken. Ja het staat zwart op wit, maar het contract kent altijd maars. En voor 2de hands spullen vraag ik me af in hoeverre de eigenaren dat 'gedoe' op zich willen halen.

Ik denk overigens dat dit voor grote investeringen (ala dure zadels, dure hoofdstellen, dure leren laarzen) wel zou kunnen werken, omdat het dan over veel geld gaat. Maar vaak gaat het om kleine beetjes geld Ja

rakkertje01 schreef:
Dat 10% voor de winkel is, komt idd niet zo aantrekkelijk over, maar ik dacht dat sommige mensen uit laksheid liever de spullen dan maar direct wegdoen en de verkoop liever uit handen geven of na lang te hebben geprobeerd de spullen zelf te verkopen het vaak gratis of voor een habbekrats wegdoen en dan mss toch eerder nog voor zo'n 2de handswinkel kiezen.

Maar waarom zou je jezelf dan zoveel op de hals nemen als het toch om zo weinig geld zal gaan? Is het dan niet een veel beter idee om het voor die habbekrats te kopen en het zelf te koop te zetten.

Overigens moet je je wel afvragen of jij het wel kan verkopen als de eigenaren het al niet kunnen verkopen.

Beetje economisch gezien. Als eigenaren hun spullen voor weinig verkopen omdat ze het zat zijn, moet jij juist strategisch zijn. Waarom die mensen toch nog iets bieden om misschien wat extra's te verdienen uit dingen die ze niet denken? Gewoon zelf die spullen voor een habbekrats kopen en voor een duurdere prijs verkopen, mits je natuurlijk het idee hebt ze te kunnen verkopen. Je zal zo denk ik veel meer verdienen. Je moet wel opletten dat je de inkoop zo laag mogelijk houd. Misschien een beetje cru, maar de zakelijke wereld is niet altijd even vriendelijk Haha!

rakkertje01 schreef:
MIjn idee was ook om het in het begin stadium beetje hier in de regio te houden, zodat mensen het even langs kunnen brengen of dat ik het ga halen. Hierdoor worden verzendkosten beperkt. Aangezien de winstmarge al erg klein is denk ik dat je de overige kosten zoveel mogelijk moet proberen te drukken.

Zeker, maar is er zoveel vraag in de regio? Dat zijn dingen die je eerst moet uitzoeken voordat je hieraan begint Ja

Overigens keur ik het niet zozeer heel erg af ofzo hoor Tong uitsteken (het kan zo overkomen). Ik probeer gewoon kritisch naar je plannen te kijken en mee te denken hoe ik als eigenaar zou reageren Ja

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 06:57

Hier in de buurt wordt 1x per jaar een grote tweedehands beurs georganiseerd. Twee weken van tevoren kun je je spullen inleveren. Samen met de winkel wordt dan een prijs afgesproken en alles wordt een weekend in de winkel aangeboden.
Van wat wordt verkocht gaat 25% naar de winkel, en krijg je dus 75% contant. Maar je kunt er ook voor kiezen om nieuwe spullen uit te zoeken in de winkel, dan gaat het wel om 100% van de waarde.
Spullen die niet zijn verkocht, krijg je gewoon terug.

Dat vind ik zelf wel een fijn systeem. Je weet meteen wat je kwijt bent en wat je terug krijgt kun je alsnog zelf verkopen.

Ik zou mijn spullen liever niet heel lang op een tweedehandswinkel laten liggen. Vooral omdat ik zelf zicht op de verkoop zou willen blijven houden.
Ik denk dat je makkelijker aan spullen komt als je ze zelf voor een klein prijsje opkoopt en dan te koop aanbiedt, maar dat is al eerder gezegd.

Fjordje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:06

Het lijkt me veel werk zoiets en je hebt er wat ruimte voor nodig,
maar als jij iets moois voor mij hebt en je woont niet te ver weg dan zou ik best iets willen kopen in je winkel.
Al is het dan weer zo'n gedoe, want dan had ik het ook al meteen via internet kunnen kopen..

rakkertje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 22:39

allemaal bedankt voor jullie goede adviezen en tips tot dusver!!!!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 06:51

Dit is geen specifieke vraag over harnachement dus ik verplaats je topic naar het juiste forum.
HAR-->TAO

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:20

Idee is op zich leuk, de meeste 'maars' zijn hierboven al gegegeven.
Waar ik het eerste aan dacht: wat als een verkocht artikel niet goed is? Ik neem aan dat je alleen spullen wilt verkopen die nog heel en veilig zijn. Stel iemand koopt (bijvoorbeeld) zo'n hoofdstel via jou en gaat lekker rijden, bakstuk breekt bij het bit met alle gevolgen van dien: paard op hol en valt, ruiter komt eronder en wordt gewond afgevoerd naar het ziekenhuis. Wat hoogstwaarschijnlijk niet was gebeurd als dat hoofdstel niet gebroken was. Wie is er dan verantwoordelijk, de vorige eigenaar omdat die het in eerste instantie aanbiedt? Of jij, omdat jij het verkoopt als 'goed' en blijkbaar niet hebt gezien dat het 'lusje' bij het bit erg dun was? Ik denk dat je om zulke situaties veel gezeur en ellende kunt krijgen en ik ben benieuwd hoe je dat zou regelen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:23

Het is zeker geen nieuw idee; er bestaan al jaren winkels die enkel alleen maar 2de hands paardenspullen verkopen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:24

Spullen kopen voor eigen risico dat kan je gewoon op de deur zetten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:27

Malenka schreef:
Goh... dit idee had ik ook al... Knipoog
Goed idee dus!

Hier hetzelfde Haha!

Er zijn mensen die echt alleen maar het nieuwste van het nieuwste willen. Maar geef mij maar iets tweedehands als het nog bruikbaar is Knipoog Even door een sopje en je kunt het weer als van nieuw gebruiken!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:31

Ik denk dat als je het een beetje handig aanpakt het een goed idee is. Wat lastig is met tweedehands spullen is dat je het overal en nergens weghaalt (dekje hier, singeltje daar) en dat het per artikel vaak niet helemaal duidelijk is waar het op past, hoe het eruit ziet ... etc.

Als je dus probeert spullen over te nemen van mensen die het "slordig" te koop hebben staan (dus zonder foto, te weinig info e.d.), je lapt het weer op en zet het netjes gecategoriseerd te koop (netjes met foto en vermeldingen) dan kun je er sowieso al meer voor vragen.

Spullen opknappen is ook een optie (een kapotte deken krijg je helemaal niets voor, maar als je't netjes repareert evt nog wel)

Maar ik denk dat het echt geen vetpot wordt hoor! Ik denk dat je nog de meeste kans op een leuk zaakje hebt als je je richt op de wat lastiger tweedehands spullen zoals zadels endat je daar ook mee langsgaat. Want DAAR is volgens mij WEL behoefte aan! Dat doet een winkel vaak niet, die willen nieuwe zadels verkopen. En occasions zijn er dan wel, maar dan moet je bv in Zoetermeer een tweedehands zadel passen en een week later in Almelo, dat schiet niet op want een zadel is duur om te versturen en je paard telkens in de trailer zetten en er naartoe rijden is ook geen optie. Het zou heel handig zijn als er iemand was met een ruime keuze aan tweedehands zadels die daar ook nog mee langs zou komen (en het evt ook netjes bij kan vullen natuurlijk!).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:32

Ik denk dat er op veel dingen weinig winst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:32

Lijkt mij een super idee Ja Wij hebben hier in de buurt een marktplaats winkel, loopt als een trein! Idd, de prijzen van ruitershops zijn belachelijk. Alleen moet je wel opletten dat je geen troep verkoopt, het moet er wel nog een beetje behoorlijk uitzien.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:35

we hebben het geprobeerd ,,..

mensen willen vd 2e hands shop maximale prijs krijgen minimaal betalen
als winkel zitten er nog wel meer nadelen
aan

daarbij 10% is leuk ... ook op een bitje of halster van 2,50
waar je eerst over het totaal moet rekenen dat je 19% btw moet afdragen wat dus meer is als jouw 10% courtage !

mensen verwachten dat het erg snel verkocht is

dat het verzekerd ligt bij jou
zijn boos als je zadel niet wilt omdat je hun paspoort of id kaart nt niet mag noteren
(om gestolen waar tegen te gaan )
zadels laten nakijken door zadelmaker ivm mogelijke gebroken bomen
hoofdstellen / teugels welke breken na 1 week .. wie is verantwoordelijk
uberhaubt garantie en 7 dagen zicht termijn bij koop internet winkel !

veel mensen verwachten dat je INKOOPT tegen de max waarde en niet ter verkoop
bij aankoop zgan tegen 25% vd nieuw waarde beetje geluk 50%

mocht je willen opstarten heb nog 2 dozen vol met 2e hands tegen habbekrats Haha!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:36

Dokihorse hier op bokt heeft ook een tweedehandswinkeltje! Je moet d'r maar even PB'en want ze is al een tijd niet meer online geweest dacht ik. Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:41

een echte winkel met 2e hands kan iig wel goed lopen
zodra ze je weten te zitten
maar over internet blijft het een lastige business ..